Toon posts:

Nieuwe multimedia/game PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Zoals de meeste hier wil ik een nieuw systeem aanschaffen, ik heb zelf al wat research gedaan naar wat ik nodig denk te hebben en te willen. Aangezien ik enigszins wat van PC's weet, maar niet voldoende, richt ik me tot jullie. Ik zou het fijn vinden om wat oude hardware over te kunnen zetten, zodat ik dan nog wat geld over houd aan het einde van de maand.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, films kijken en grafisch vormgeven

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 600 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Samsung 32inch TV met HDMI. En een hele skirre 5.1 boxset. Verder wil ik mijn oude HDD (western digital 1.0 tb SATA/16mb cache WD10EACS-00D6B0) en DVD speler/brander (LG super multi DVD rewriter model: GH20ns10) proberen over te zetten in het nieuwe systeem, de onderdelen komen wel uit 2008!

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
behuizing, moederbord, processor, grafische kaart, werkgheugen en voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik had er al een zelf samen proberen te stellen, mijn vraag aan jullie is of het was is en of ik mijn HDD en DVDbrander er nog in kan zetten.

Behuizing: Standaard miditower (CoolerMaster 342, N200/N300)
Voeding: 550W voeding (+ € 34,00)
Geheugen: 8GB DDR3 1333 (+ € 59,99)
Processor: Intel® Core™ i5-4440 4 x 3.1 GHZ (+ € 182,00)
Stillere processorkoeler: Geen stillere koeler, standaard uitvoering
Harddisk 1: Geen harddisk
Harddisk 2: Geen extra harddisk
Snelle Solid State Drive (SSD): Geen SSD
DVD station 1: Geen DVD station
DVD station 2: Geen DVD station
Gigabyte moederbord: H81M (HD-video, VGA & DVI, HD-audio, GB-LAN, 4x USB2, 2x USB3, max. 16GB DDR3)
Videokaart: NVIDIA GTX750 2GB DDR5 2xDVI,2xHDMI, (min. 550W voeding) (+ € 129,99)
Draadloos internet: Geen draadloos internet
Multimedia cardreader: Geen cardreader
LED verlichting in behuizing: Geen LED verlichting
USB3 aan voorzijde: Geen USB3 aan voorzijde, alleen aan achterzijde bij B85M/78LMT-USB3 of Z97 moederbord
Besturingssysteem: Geen Windows, ik installeer zelf
Beveiligingssoftware: Geen beveiligingssoftware
Brand-software: Geen brand-software
Office software: Geen Office
Toetsenbord en muis set: Geen toetsenbord en muis set
Extra garantie : 2 jaar carry-in garantie

Via compustunt zou ik dan uitkomen op een bedrag van rond de 515 euro. Wat vinden jullie van wat ik heb samengesteld, wat zou beter kunnen, is compustunt goed, klopt het bedrag en kan ik mijn oude hardware erin zetten?

Dankjulliewel alvast!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Zet nog even je build in een goed leesbare lijst met de Handleiding Pricewatch, dan weet iedereen precies over welke onderdelen je het hebt. Tevens wordt automatisch de totaalprijs berekend en kan je achteraf heel makkelijk de goedkoopste (combinatie van) winkel(s) berekenen. Weet je meteen hoe die prijs van compustunt zich verhoudt.

Definieer gamen! Potje mijnenveger of Far Cry4 op ultra? Die 750 is namelijk geen wonderkaart...

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 03-04-2015 10:50 ]

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-12 20:24
Dit is volgens mij gewoon gekopieerd van een website.

En geen nieuwere HDD?

Verwijderd

Topicstarter
Is inderdaad gekopieerd van compustunt, ik zal het eens even invoeren!
Gamen is bij mij heel divers en wisselt nogal. Soms game ik een tijd niet en daarna weer heel veel. Het laatste wat ik heb gespeeld is Ori and the blind forest, maar die vraagt volgens mij niet zo veel. Daarvoor is het laatste wat ik gespeeld heb Tomb Raider en Skyrim.

Ik wil het liefste mijn oude HDD over zetten omdat ik daar nog wat bestanden op heb staan en het me simpelweg geld scheelt.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:02
Laat die compustunt maar zittten. Die is helaas te duur voor de onderdelen die je er uiteindelijk in hebt zitten. Vaak is de kwaliteit van de onderdelen ook wat minder.

Dan kun je beter een lijstje samenstellen en dat bestellen bij alternate,afuture of azerty en het daar in elkaar laten zetten.
Die doen dat voor een euro of 60.

Je zou ook nog na kunnen denken over zelf bouwen of wanneer je dat niet aandurft een advertentie zetten in de sectie Vraag & Aanbod waarin je vraagt of een in de buurt wonende tweaker het voor je wil doen. Een PCtje is op zich zo in elkaar gezet.

Er staan al een aantal tweakers in die het voor je willen doen :

http://tweakers.net/aanbo...jXQUSqpLEgtVrKKVkpUiq0FAA

Let niet op de streacom...stond ook het woord assemblage in :)

Dit geeft je namelijk ook nog eens de mogelijkheid om voor wat 2e hands onderdelen te gaan. Denk aan 2e hands CPU en GPU waardoor je met je budget nog veel meer kunt :)

Verwijderd

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,95€ 179,95
1ASRock H81M-HDS€ 46,95€ 46,95
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 145,95€ 145,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,05€ 32,05
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 57,95
1Corsair Builder CX600 V2€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,35

Hier zat ik dus ongeveer aan te denken, zou ik hier die oude componenten in kunnen zetten?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

HDD is deze?
pricewatch: WD Green WD10EACS, 1TB
Kan mee

DVD speler is ook SATA, kan mee

Betere PSU:
pricewatch: Antec VPF Series 450W

Betere GPU:
pricewatch: Club 3D Radeon R9 280 royalKing
Verschil tussen de twee
Eventueel kijken 2de hands, kan je ze voor +- 100 euro op de kop tikken. Doe je dat, heb je ruimte in je budget voor een SSD:
Crucial MX100 of BX100

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
Aaaaah thanks, held! Dat is inderdaad de HDD. Is het niet zo dat die GPU dan een PSU met een hoger wattage nodig heeft dan 450W?

Is het moederbord en werkgeheugen dat ik heb geselecteerd ook een beetje goed? Daar heb ik namelijk het minste verstand. Via surfspot kan ik als student windows 8.1 aanschaffen voor 22 euro, lijkt me ook wel verstandig.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Surfspot zijn upgrade licenties. Dat is op een lege pc net zo illegaal als een willekeurige torrent. Goedkoopste als student is pricewatch: Microsoft Windows 8.1 Pro - Studentenaanbod.

Verwijderd

Topicstarter
Top, thanks voor de tip! Iemand enig idee hoe het zit met de wattage van de PSU en of het moederbord en werkgeheugen een beetje goed is?

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:58
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 12:20:
Top, thanks voor de tip! Iemand enig idee hoe het zit met de wattage van de PSU en of het moederbord en werkgeheugen een beetje goed is?
Een kwalliteitsvoeding van meer dan 420W kan dit prima hebben.

• MK_
  • Niet online

MK_

Zie ook de vergelijking tussen de 2 GPU's, daar staat het verbruik ook tussen :) +-300W, dus een kwaliteitsvoeding (zoals de Antec) is 450W méér als voldoende.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
En over compatibiliteit tussen mobo en ram: De laatste tijd lees ik alleen over issues tussen crucial ram en AMD moederborden. Ik zou die gok gewoon nemen. Mocht het toch allemaal niet werken dan kan je alleen het ram nog terugsturen en een ander setje halen.

• MK_
  • Niet online

MK_

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie nergens een AMD bordje ;)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
My point exactly: aangezien hier gesproken wordt over een intel systeem is dat dus geen probleem:P

Verwijderd

Topicstarter
hahahaha, top! Nog laatste adviezen of toevoegingen, want dan ga ik zsm de boel bestellen. Ik heb op dit moment dit geselecteerd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,95€ 179,95
1ASRock H81M-HDS€ 46,95€ 46,95
1Club 3D Radeon R9 280 royalKing€ 185,95€ 185,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,05€ 32,05
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 57,95
1Antec VPF Series 450W€ 46,71€ 46,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 549,56

• Baloes
En dan ga je hem zelf in elkaar zetten of laten assembleren?

Verwijderd

Topicstarter
Laten assembleren is wel het makkelijkste, maar zelf in elkaar zetten wil ik ook best proberen!

• Baloes
Zelf in elkaar zetten is leuk om te doen. Niet te moeilijk. Youtube is je grote vriend daarin en dan is er natuurlijk nog het forum :)

Dit is een erg prettig filmpje : http://nl.hardware.info/t...je-eigen-pc---2011-editie

Tevens geeft het je de mogelijkheid om bijvoorbeeld dit leuke kaartje aan te schaffen :

V&A aangeboden: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB

Met garantie bij betrouwbare tweaker.

En deze : V&A aangeboden: Intel Core i5 4460 Tray

Hoort dan deze koeler bij : pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Zo zie je dat je hem dan nog aardig kunt verbeteren zonder meer kwijt te zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Alles is besteld, ben benieuwd wanneer ik alles binnen heb. Ben overigens nog even gaan kijken naar een SSD om windows op te zetten, mijn oog viel op een Samsug evo 840 met 120gb. Nou staat er op mijn oude hardeschijf windows 7. Zodra ik de PC opstart in BIOS en vanuit daar opdracht geef om de pc te booten vanaf de SSD, krijg ik dan conflicten met die oude hardeschijf, of hoe moet ik dit precies zien?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je maximaal voordeel wil halen uit je SSD is het wel zaak je OS daarop te zetten. Dit zul je dus (bij voorkeur) opnieuw moeten installeren op je SSD of eventueel clonen.

Bedenk echter, als die HDD een OEM versie van W7 bevat (zoals je die vaak vindt in Dell/HP/... pc's), dan mag je die niet meenemen. De licentie zit namelijk aan je oude moederbord vast.

Overigens kost een pricewatch: Crucial MX100 256GB nog geen 20% meer voor 100% extra opslag, dus die 120GB EVO lijkt me op dit moment een hele slechte koop.

Verwijderd

Topicstarter
Top, dat was mijn plan ook inderdaad. Zodra ik de nieuwe windows op de ssd zet, kan ik dan via die weg de oude windows van de hdd halen? Op dit gebied ben ik namelijk echt een leek!

20% meer heb ik simpelweg niet meer te besteden, ben nu al helemaal een arme student, hè!

• MK_
  • Niet online

MK_

pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB
Kleine MX100:
pricewatch: Crucial MX100 128GB
Weer 15 euro bespaard ;)

En yuup, dat kan. Ik raad aan de HDD wel te formateren, altijd het beste.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 19:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Zit jij op school (middelbaar of mbo/hbo/universiteit)? Vraag je school na over Office 365. Ben zo blij dat mijn school in de project zit dat gratis Office 365 er bij zit! :D

Review QNAP TS-230 NAS

Verwijderd

Topicstarter
Oké, er staan wel nog wat bestanden op die ik van de oude HDD af willen halen, 98% was weliswaar al in backup opgeslagen, dus wil ik de rest nog even backuppen. Is dit nog mogelijk?

EDIT:

Ja, ik studeer nog aan de Universiteit, kan ik via die weg gewoon toch gratis Windows bemachtigen dan?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2015 13:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, alles is binnen en in elkaar gezet. Bij het opstarten geeft hij vijf piepen. Zodra ik de videokaart eruit haal is het weg.

Ben zelf het ene en het ander gaan uitzoeken en 450watt voeding lijkt veel te weinig, wat ik aanvankelijk dus ook al dacht, dus dan kan die andere ook maar weer terug sturen en een andere bestellen. Na veel lezen adviseren verschillende winkels, vrienden en de fabrikant zelf al minimaal 750watt.

Sorry voor de dubbelpost, maar ik blijf niet iedere keer nieuwe topics aanmaken.

• MK_
  • Niet online

MK_

Dubbele posts na 12 dagen mogen wel :)

450W ids echt wel ruim genoeg, zolang je maar een goede hebt. Boven de 325W ongeveer kom je niet, dus je hebt nog ruim 100W over. Dit is prima zolang je een goede PSU hebt.

5 beepjes lijkt me trouwens sterk, volgens AsRock betekend dit juist dat er geen GPU beschikbaar is (zowel iGPU als losse GPU).

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Daarbij, winkels en de fabrikant moet je niet op varen. Die houden rekening met C-merk voedingen, die bij lange na niet kunnen leveren wat ze beloven. Als je bijv. deze review erbij pakt zie je dat je op maximaal verbruik, wat je bij normaal game-gebruik bij lange na niet aantikt ruim onder de 300W zit.

Afijn, wat heb je al aan troubleshooting gedaan behalve proberen te booten zonder videokaart?

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is de Antec 450w, de gpu is de club 3d radeon r9 280 royal king.

Het zijn echt vijf piepjes, heeft iemand enig idee?

EDIT:

Ik heb in de BIOS gekeken of hij op onboard of de losse GPU stond, stond op de losse GPU. Ik heb gekeken of hij de kaart wel herkend, dit doet hij ook. Alles los gehaald en opnieuw aangesloten.

Opgezocht wat die 5 piepjes betekenen, de ene zegt iets met de processor de ander weer wat anders. Lijkt me sterk dat er wat met mijn processor is, aangezien ik nergens last van heb zodra ik die GPU eruit haal.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2015 12:15 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Je hebt toch de pricewatch: ASRock H81M-HDS , of toch een ander?

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik inderdaad!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Lange of korte piepjes?

Verwijderd

Topicstarter
Vijf korte piepjes, waar ik in eerste instantie dus aan dacht was dat hij te weinig voeding krijgt omdat hij met 5 piepjes dus die processor problemen aangeeft. Zodra ik de GPU er dus uithaal krijgt de processor weer voldoende. Doe mijn naam wel eer aan, want dit gaat mijn pet te boven!

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2015 12:21 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat is een process failure. Ik zou eens je pc zo kaal mogelijk opstarten dus alleen met cpu en een reepje RAM. Check hierbij alle combinaties van je RAM in alle sleuven).

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zodra ik de GPU er dus uithaal is er helemaal niks meer aan de hand en doet ie alles wat ie moet doen. Behalve dan dat ik met de onboard graphics niet de juiste resoluties in kan stellen voor mijn LCD-scherm.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
En de GPU sluit je aan met én de 6pin én 8 pin?

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:34

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:24:
Ja, zodra ik de GPU er dus uithaal is er helemaal niks meer aan de hand en doet ie alles wat ie moet doen. Behalve dan dat ik met de onboard graphics niet de juiste resoluties in kan stellen voor mijn LCD-scherm.
Dan moet je de power supply naar je GPU toe eens checken. Want hij detecteerd de GPU dus wel, maar hij kan het niet gebruiken.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Verwijderd

Topicstarter
Jup! is in mijn geval een 6+2 en 6 pin aansluiting. Er staat PCIE op, alles goed aangesloten.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hmm, cpu socket al gecheckt op verbogen pinnetjes?

Verwijderd

Topicstarter
Nog niet, maar zou de hele PC het dan sowieso gewoon helemaal niet doet. Zoals ik al zei, zodra de GPU eruit is is er geen enkel probleem.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat hoeft niet per se. Wat let je het te checken?

Volgende stap is je GPU in een andere pc testen.

[ Voor 34% gewijzigd door br00ky op 16-04-2015 13:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Haha, ik zit nu op mijn werk, dus dat moet ik vanavond doen.
Ik heb geen andere dekstops tot mijn beschikking waar ik de GPU in zou kunnen doen, breng dat hele ding wel gewoon weg, ben er nu al te lang mee bezig.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2015 13:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb alles aan de praat gekregen, het probleem was dat mijn TV te oud was om alles te ondersteunen. Op dit moment ben ik bezig met het upgraden van windows en loop ik tegen het volgende aan,

Vandaag wil ik op mijn nieuwe pc windows 8.1 gaan installeren. Nu staat er op mijn oude HDD windows 7 en daar draait het hele systeem nu nog even op. Ik wil dus windows 8.1 op de SSD gaan zetten om vanuit daar mijn OS te laten draaien. ik heb nu windows 8.1 weten te installeren, hij staat echter op mijn hdd ipv op de SSD, daarnaast is het ook 32 bit ipv 64, hoe kan ik dit allemaal aanpassen zoals ik het wil hebben. Ik heb echt van alles geprobeerd, van de zoekfunctie hier gebruiken, tot youtube en zelfs naar de mycom gaan...

Alvast bedankt,

Ronaldnoob
Pagina: 1