SSD voor Toshiba Satellite C660-14X

Pagina: 1
Acties:

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-02 13:52
Ik zoek een?
Een SSD :) Mijn vaders laptop (pricewatch: Toshiba Satellite C660-14X met RAM uitgebreid tot 4GB) begint langzamer te worden en hoop met een SSD deze wat sneller te maken. Als ik het goed heb is het gewoon een SATA-aansluiting, kan iemand dat bevestigen?

Wat is je budget?
€90

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Crucial, Samsung. Crucial is goedkoper in dit geval ;) pricewatch: Crucial BX100 250GB of pricewatch: Crucial MX100 256GB. Welke is beter?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
pricewatch: Toshiba Satellite C660-14X met 4GB RAM.

Ik heb nog wel een vraag m.b.t. het installeren van Windows.

Ik heb op deze HDD een Windows 7-licentie met de licentiesticker met productcode. Op deze HDD heb ik 3 partities: C: (Windows), een "door systeem gereserveerde" partitie en een herstelpartitie. Kan ik Windows van deze partities halen zodat ik het later op een SSD kan installeren? Of moet ik deze illegaal uit 'the cloud' halen om hem vervolgens legaal te installeren met mijn key? Iemand die mij hiermee kan helpen?

Verwijderd

De meeste SSD's hebben een SATA interface, dus dat gaat werken.

Welke SSD beter is, weet ik niet. Andere forumleden mogen dat deel becommentariëren

TS heeft de licentiesticker met productcode, maar geen Win7 installatie CD/DVD?

• iBugged
Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:45:
De meeste SSD's hebben een SATA interface, dus dat gaat werken.

Welke SSD beter is, weet ik niet. Andere forumleden mogen dat deel becommentariëren

Het is een laptop, de licentiesticker zit onder de laptop geplakt. Ik heb hierbij geen DVD/CD's gekregen..

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:33

br00ky

Moderator Harde Waren
De licentie zit vast aan je moederbord dus geen probleem.

• iBugged
br00ky schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:49:
De licentie zit vast aan je moederbord dus geen probleem.
En hoe kan ik dan Windows installeren? Ergens downloaden of kan ik die herstelpartitie of de "door systeem gereserveerd"-partitie gebruiken / branden op een DVD / kopieren op een USB-stickje?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb zelf een MX100, zeer tevreden over. Aangezien het een oudere laptop is ga je niet de max snelheid halen uit die SSD, maar dat geeft niks. Want je SATA aansluiting vormt de bottleneck, dus sneller kan toch niet.
Overigens levert crucial een tooltje mee om je HDD te clonen, dus dat is ook een optie. Al zou ik zelf altijd een verse install aanraden :)

Qua windows installaties: zoek even op "windows 7 digital river". Digitalriver is het downloadplatform van MS :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-02 02:12
Kun je niet voor een even grote SSD kiezen als de HDD?
En de boel klonen? (zoals Eagle ook al zegt zie ik)
Bij een kleinere moet het ook niet zo`n probleem zijn , een herstelpartitie en system reserved partitie zijn doorgaans maar klein. Je kan de C schijf dan wat kleiner maken.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• iBugged
The Eagle schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:52:
Heb zelf een MX100, zeer tevreden over. Aangezien het een oudere laptop is ga je niet de max snelheid halen uit die SSD, maar dat geeft niks. Want je SATA aansluiting vormt de bottleneck, dus sneller kan toch niet.
Overigens levert crucial een tooltje mee om je HDD te clonen, dus dat is ook een optie. Al zou ik zelf altijd een verse install aanraden :)

Qua windows installaties: zoek even op "windows 7 digital river". Digitalriver is het downloadplatform van MS :)
Ik wil graag een verse installatie, maar de digital river downloads die ik vind op internet zijn allemaal dood :(
Teijgetje schreef op donderdag 02 april 2015 @ 22:02:
Kun je niet voor een even grote SSD kiezen als de HDD?
En de boel klonen? (zoals Eagle ook al zegt zie ik)
Bij een kleinere moet het ook niet zo`n probleem zijn , een herstelpartitie en system reserved partitie zijn doorgaans maar klein. Je kan de C schijf dan wat kleiner maken.
Ik wil graag een verse installatie :)

Verwijderd

Zeg dan ff welke Windows 7 versie je hebt,

dis ezo

• Teijgetje
https://answers.microsoft...74-4d30-a914-9efe521cfa0a

Microsoft`s blogpost, en de comments, geven bijna alle antwoorden die je zoekt denk ik.

En een verse installatie laten doen vanuit de Toshiba recovery wizzard (antwoord B, gebruik F8 na opstarten als je het Toshiba logo ziet), beiden op je HDD, en die na bloatware verwijderen, updaten (+drivers) klonen kan ook nog.

Voordeel is eventueel dat de herstelpartitie van Toshiba dan meegekloond wordt zodat je ook op je SSD de Toshiba recovery wizzard op kan roepen. (Ik weet niet of die apart staat van je schijf of er op)

[ Voor 84% gewijzigd door Teijgetje op 02-04-2015 23:05 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-02 20:50

Thomg

Aww yiss

Als verbruik belangrijk is... BX100, anders maakt het niet zo bijzonder veel uit.

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Voor je windows installatie , gewoon even clonezilla gebruiken en dan je hoofdpartitie clonen. dan is er niets aan het handje.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Thomg schreef op donderdag 02 april 2015 @ 22:26:
Als verbruik belangrijk is... BX100, anders maakt het niet zo bijzonder veel uit.
Dit.

De MX100 en BX100 zijn allebei prima SSD's. Gooi een muntje op en je weet het :P

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

*knip* Doe eens normaal

[ Voor 91% gewijzigd door br00ky op 03-04-2015 08:01 ]

• Teijgetje
Waar staat dan dat je binnen een paar minuten op replies moet antwoorden en bv niet meer uit mag loggen ?

Waarom direct zo onaardig?
Je hoeft niet te antwoorden op zijn oorspronkelijke vraag natuurlijk.........

En kan je zelf misschien niet goed lezen, de laptop is van zijn vader, specs zijn opgegeven ; Windows 7 Home premium. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door br00ky op 03-04-2015 08:02 ]

Verwijderd

Teijgetje schreef op donderdag 02 april 2015 @ 22:47:
[...]

Waar staat dan dat je binnen een paar minuten op replies moet antwoorden en bv niet meer uit mag loggen ?

Waarom direct zo onaardig?
Je hoeft niet te antwoorden op zijn oorspronkelijke vraag natuurlijk.........

En kan je zelf misschien niet goed lezen, de laptop is van zijn vader, specs zijn opgegeven ; Windows 7 Home premium. ;)
Zeer apart, als ik CTRL+F activeer zoekend naar "home" vind ik alleen jouw post.

/me trekt z'n handen af van deze trieste bedoeling en laat het over aan de parels van GoT.

• Teijgetje
Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 23:11:
[...]

Zeer apart, als ik CTRL+F activeer zoekend naar "home" vind ik alleen jouw post.
Bedoel je dat je Windows 7 Home premium niet kan vinden buiten mijn post?

Kijk in de specs onder besturingssysteem.....
Zijn vader zal er wel geen ander opgezet hebben als hij het ook nog heeft over de licentiesticker op de onderkant van de laptop. ;)
Recovery/herstel media wordt al tijden vaak niet meer los meegeleverd, die maak je simpel zelf en staat natuurlijk ook op je laptop (fabrieksherstel). ;)

• iBugged
Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 22:35:
Het schijnt voor iBugged nogal moeilijk te zijn basale vragen te beantwoorden.

Behoort IBugged tot de groep die T.net zojuist heeft gevonden en zonder de Voorwaarden te lezen een vraag neerplenpt? Lijkt er wel op.
Het schijnt voor jou nogal moeilijk te zijn om een pricewatch-link die meerdere malen vermeld staat te volgen en bij de specificaties te lezen dat er Windows 7 Home Premium op zit..
Teijgetje schreef op donderdag 02 april 2015 @ 22:12:
https://answers.microsoft...74-4d30-a914-9efe521cfa0a

Microsoft`s blogpost, en de comments, geven bijna alle antwoorden die je zoekt denk ik.

En een verse installatie laten doen vanuit de Toshiba recovery wizzard (antwoord B, gebruik F8 na opstarten als je het Toshiba logo ziet), beiden op je HDD, en die na bloatware verwijderen, updaten (+drivers) klonen kan ook nog.

Voordeel is eventueel dat de herstelpartitie van Toshiba dan meegekloond wordt zodat je ook op je SSD de Toshiba recovery wizzard op kan roepen. (Ik weet niet of die apart staat van je schijf of er op)
De recovery-partitie staat op dezelfde harde schijf als Windows 7, of bedoel je dat niet? In ieder geval bedankt voor de link :)

• Teijgetje
Ja, dat bedoel ik, op sommige laptops staat hij niet op de schijf.

Als je dus fabrieksherstel uitvoert, de boel opschoont en update en daarna de hele schijf kloont dan gaat die fabrieksrecovery-partitie mee naar de SSD.

(en maak dan ook een image van je vaders schone ingerichte systeem zodat je voortaan in een paar klikken een vers systeem kan terugzetten zonder alle opschoon en updatestappen te hoeven doorlopen, ook op een SSD wordt 7 langzaam trager na lang gebruik en installeren/deinstalleren van veel soiftware)

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 02-04-2015 23:35 ]

• iBugged
Teijgetje schreef op donderdag 02 april 2015 @ 23:30:
Ja, dat bedoel ik, op sommige laptops staat hij niet op de schijf.

Als je dus fabrieksherstel uitvoert, de boel opschoont en update en daarna de hele schijf kloont dan gaat die fabrieksrecovery-partitie mee naar de SSD.
(en maak dan ook een image van je vaders schone ingerichte systeem zodat je voortaan in een paar klikken een vers systeem kan neerzetten zonder alle opschoon en updatestappen te hoeven doorlopen)
De schijf klonen klinkt prima, maar er is in de laptop maar 1 HDD-AANSLUITING.. Hoe regel ik dat? Moet ik dan zo'n dock kopen?

• RGAT
  • Niet online
iBugged schreef op donderdag 02 april 2015 @ 23:34:
[...]

De schijf klonen klinkt prima, maar er is in de laptop maar 1 HDD-AANSLUITING.. Hoe regel ik dat? Moet ik dan zo'n dock kopen?
Niet nog ergens een pc met Sata aansluitingen?
Anders idd een Sata > Usb kitje kopen...

Fixing things to the breaking point...

• iBugged
RGAT schreef op donderdag 02 april 2015 @ 23:35:
[...]

Niet nog ergens een pc met Sata aansluitingen?
Anders idd een Sata > Usb kitje kopen...
Ik heb alleen nog een andere laptop, maar die kan ik niet gebruiken zeker :'(

• Teijgetje
Nee het klonen kan via de USB aansluiting met vaak meegeleverde kloonsoftware bij de SSD of te downloaden bij de fabrikant, maar er zijn zat gratis progjes daarvoor..

Je hebt idd wel een SATA to USB adapter nodig.
Heb je een optische schijf (DVD reader) dan kan je daar ook tijdelijk een HDD/SSD Caddy inzetten, die kosten ook weinig als je zoekt en is maar 1 schroefje. (China paar euro)

Via Caddy klonen gaat sneller dan via USB vanwege de snelheidsbeperking van USB vs een directe aansluiting op je mobo van de caddy.

[ Voor 35% gewijzigd door Teijgetje op 02-04-2015 23:57 ]

• iBugged
Teijgetje schreef op donderdag 02 april 2015 @ 23:42:
Nee het klonen kan via de USB aansluiting met vaak meegeleverde kloonsoftware bij de SSD.

Je hebt idd wel een SATA to USB adapter nodig.
Heb je een optische schijf (DVD reader) dan kan je daar ook tijdelijk een HDD/SSD Caddy inzetten, die kosten ook weinig als je zoekt en is maar 1 schroefje. (China 10 euro)
Ik ga het risico niet lopen met het verwijderen van de Dvd-brander maar ik heb nog een cadeaukaart van 20 euro bij de Media Markt waar ik anders toch niks mee doe, dus ik haal wel een SATA naar USB converteren ;)

• Teijgetje
Dat vervangen lijkt ingewikkelder dan het is, de dvd brander zit met één klein schroefje vast (onderop de laptop bereikbaar)
Als je de bay dan opent kan je hem er zo uittrekken/schuiven.

Een USB is natuurlijk makkelijker.

• CyberJohn
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05:59
Als je in de buurt van Groningen woont, kan je evt. mijn sata naar usb lenen. Zonde als je zoiets eenmalig gaat gebruiken.

• Teijgetje
Het laatste bios en drivers vind je hier (even op drivers in "find out more" klikken

[ Voor 41% gewijzigd door Teijgetje op 03-04-2015 00:32 ]

• RGAT
  • Niet online
iBugged schreef op donderdag 02 april 2015 @ 23:56:
[...]

Ik ga het risico niet lopen met het verwijderen van de Dvd-brander maar ik heb nog een cadeaukaart van 20 euro bij de Media Markt waar ik anders toch niks mee doe, dus ik haal wel een SATA naar USB converteren ;)
Met de DVD brander heb je geen risico, zit onderop de laptop 1 schroefje, alleen die eruit en je schuift je DVD brander er zo uit, caddy met ssd erin en klaar :)

Fixing things to the breaking point...

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 18:42
Je kan met een boot USB van clonezilla ook prima naar het netwerk clonen, schijf wisselen en weer terugclonen.

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-02 12:48

matroosoft

Lone Christian

Ik las pas, naar ik meen op Tweakers, dat Microsoft sinds kort Windows 7 als download aanbied, maar kan het nieuws bericht even niet meer vinden..

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:33

br00ky

Moderator Harde Waren
titelfix "Een SSD" --> "SSD voor Toshiba Satellite C660-14X"

• iBugged
CyberJohn schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 00:08:
Als je in de buurt van Groningen woont, kan je evt. mijn sata naar usb lenen. Zonde als je zoiets eenmalig gaat gebruiken.
Ik woon helaas aan de andere kant van het land (Zeeland) dus dat wordt ''m niet, maar toch bedankt voor het aanbod :)
Teijgetje schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 00:28:
Het laatste bios en drivers vind je hier (even op drivers in "find out more" klikken
Thanks voor de link :)
RGAT schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 03:26:
[...]

Met de DVD brander heb je geen risico, zit onderop de laptop 1 schroefje, alleen die eruit en je schuift je DVD brander er zo uit, caddy met ssd erin en klaar :)
Ik koop wel een converter ;)
Megamind schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 04:19:
Je kan met een boot USB van clonezilla ook prima naar het netwerk clonen, schijf wisselen en weer terugclonen.
Ons netwerk is niet zo stabiel dus ik ben bang als ik via het netwerk ga cloneqn het mislukt :'(

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
anders koop je de samsung 840 evo setje die komt met software om alles over te zetten EN een usb-sata adapter.... Dan betaal je iets meer maar bespaar je een boel zoek/download/koop werk (en dus tijd) mee, het is simpelweg een stuk makkelijker :P
Qua snelheid zul je niet echt een enorme verschil tussen de ssd's merken, aangezien je toch op een sata II aansluiting zit (3gb/s)...

Verwijderd

Megamind schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 04:19:
Je hoeft niet naar het netwerk te clonen. Ik weet niet of je bekend bent met Hirens Boot CD, maar hiermee kan je vanaf usb een soort mini windows starten. Als je usb stick groot genoeg is, kan je een image van je harddisk direct op een usb stick opslaan.
Er zijn hiervoor een aantal bijgeleverde imaging tools, maar ik gebruik zelf altijd mijn eigen gekochte Norton Ghost.

Vervolgens sluit je af, wissel je de schijven en restore je het image op je usb stick naar je ssd.

Om terug te komen op je originele vraag; Als je vader de laptop ook zonder lader aangesloten langdurig wil gebruiken, dan zou ik voor een zo zuinig mogelijke SSD gaan. Anders maakt het tegenwoordig imho echt niet zoveel meer uit; Crucial heeft een voordeel qua prijs per gb, maar ik werk zelf al tijden met Samsung, OCZ en Kingston... Nooit iets op aan te merken gehad. Ik zorg er wel altijd voor dat er ongeveer 10% van de totale schijfruimte niet toegewezen is. Zal inmiddels waarschijnlijk niet meer nodig zijn, maar heb er nooit problemen mee gehad, dus laat ik het maar zo...

De Toshiba Q-series ssd's schijnen behoorlijk zuinig te zijn, ook leuk een Toshiba SSD in een Toshiba laptop. 128 GB kost ongeveer 80 euro. Maar goed zoals ik al zei, ik denk niet dat je tegenwoordig nog een echt "slechte" SSD kan kopen.

• iBugged
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 14:14:
[...]

Je hoeft niet naar het netwerk te clonen. Ik weet niet of je bekend bent met Hirens Boot CD, maar hiermee kan je vanaf usb een soort mini windows starten. Als je usb stick groot genoeg is, kan je een image van je harddisk direct op een usb stick opslaan.
Er zijn hiervoor een aantal bijgeleverde imaging tools, maar ik gebruik zelf altijd mijn eigen gekochte Norton Ghost.

Vervolgens sluit je af, wissel je de schijven en restore je het image op je usb stick naar je ssd.

Om terug te komen op je originele vraag; Als je vader de laptop ook zonder lader aangesloten langdurig wil gebruiken, dan zou ik voor een zo zuinig mogelijke SSD gaan. Anders maakt het tegenwoordig imho echt niet zoveel meer uit; Crucial heeft een voordeel qua prijs per gb, maar ik werk zelf al tijden met Samsung, OCZ en Kingston... Nooit iets op aan te merken gehad. Ik zorg er wel altijd voor dat er ongeveer 10% van de totale schijfruimte niet toegewezen is. Zal inmiddels waarschijnlijk niet meer nodig zijn, maar heb er nooit problemen mee gehad, dus laat ik het maar zo...

De Toshiba Q-series ssd's schijnen behoorlijk zuinig te zijn, ook leuk een Toshiba SSD in een Toshiba laptop. 128 GB kost ongeveer 80 euro. Maar goed zoals ik al zei, ik denk niet dat je tegenwoordig nog een echt "slechte" SSD kan kopen.
Ik heb hier alleen USB-sticks van 8 en 16GB, dus dat is net te weinig denk ik.. Ik koop wel zo'n converter :)

Energiezuinig is leuk, maar niet nodig. Mijn vader werkt aan tafel en als de batterij bijna leeg is kan hij heel gemakkelijk de oplader aansluiten, het ding wordt niet meegenomen naar een plaats zonder stroomvoorziening, maar toch bedankt :)
TIGER79 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 13:56:
anders koop je de samsung 840 evo setje die komt met software om alles over te zetten EN een usb-sata adapter.... Dan betaal je iets meer maar bespaar je een boel zoek/download/koop werk (en dus tijd) mee, het is simpelweg een stuk makkelijker :P
Qua snelheid zul je niet echt een enorme verschil tussen de ssd's merken, aangezien je toch op een sata II aansluiting zit (3gb/s)...
Die is me toch net iets te duur, eigenlijk staat de keus voor de MX100 wel vast..

Welke SATA - USB adapter ik koop, maakt niet uit toch? Ik zie adapters met één USB-aansluiting, maar ook met twee aansluitingen, wat is het verschil?

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:21
Ik vermoed dat de adapter met 2 usb aansluitingen meer vermogen kan leveren aan het aangesloten sata-apparaat.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 22:10:
Zeg dan ff welke Windows 7 versie je hebt,

dis ezo
Als je op de link klikt die hij heeft geven. Zie je dat er windows 7 home premium op staat 99% kans dat het gaat om die versie.

Koop er 1 bewaar het bonnetje. Regel de clone en breng hem terug. Je kan ook kijken of een windows iso kan downloaden en dan je key onderaan de laptop invullen.

[ Voor 21% gewijzigd door loki504 op 05-04-2015 16:56 ]

Pagina: 1