• Xienixs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 14:50
Ik heb een probleem met mijn net nieuwe pc. Toen ik hem voor het eerst aan zette kreeg ik geen beeld. Het is ook net of hij niet door start. Alle ventilatoren gaan wel draaien, ook op de videokaart maar ik hoor geen biebjes of iets dergelijks. Ik heb hem ook zonder videokaart proberen op te starten maar ook dan krijg ik geen beeld of biebjes. Ook heb ik verschillende kabels geprobeerd.

De specs zijn:
Asus H97-pro
Intel Core i5-4590
Crucial Ballistix 8gb
Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X
Crucial MX100 256GB
Corsair AX750

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Zou het moederbord of cpu kapot kunnen zijn?
Alvast bedankt

Verwijderd

Ik had dat laatst ook met een nieuwe cpu,
Toen ging ik naar de website van het moederbord leverancier en daar kun je terug vinden wellke bios update er in staat.
Toen zocht ik op welke bios versie mijn cpu nodig had en dat bleek hoger te zijn.
Na de bios update werkte alles prima.

Misschien bij jou ook?

Er zit alleen een grote maar aan....
Je moet dan wel een cpu gebruiken die die wel support om een bios update te doen.

• Xienixs
Als ik op de site van Asus kijk lijkt het alsof de cpu wordt ondersteund vanaf de laagste beschikbare bios versie (0307). Ik kan alleen nergens terugvinden met welke bios versie mijn mb is geleverd. Ook wordt het updaten met een andere cpu een uitdaging, even kijken waar ik die vandaan ga halen.

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-10-2025
Xienixs schreef op donderdag 02 april 2015 @ 22:19:
Als ik op de site van Asus kijk lijkt het alsof de cpu wordt ondersteund vanaf de laagste beschikbare bios versie (0307). Ik kan alleen nergens terugvinden met welke bios versie mijn mb is geleverd. Ook wordt het updaten met een andere cpu een uitdaging, even kijken waar ik die vandaan ga halen.
Soms staat de initiële BIOS (waarmee hij is geleverd) op het moederbord zelf of op de BIOS chip. Probeer te zoeken naar eventuele stickertjes of cijfers op je moederbord en kijk welke BIOS erin zit.

Plezant. Krokant. Galant.

• mgdejong
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-01 08:11
Hoe zit het met het geheugen,
vaak wanneer de ventilatoren wel draaien maar geen beeld kan het ook zo zijn dat het geheugen niet goed is of niet compatibel is.

Ik zou het eens proberen met 1 module

• Xienixs
Op het moederbord zelf kan ik alleen het revisie nummer terugvinden, 1,05, geen biosversie. Deze kan ik ook niet terugvinden via de site van Asus of Google.

Ook heb ik beide geheugenmodule los geprobeerd maar dit heeft niks geholpen. Ook zou op het moederbord een lampje moeten gaan branden als het geheugen niet compatibel of goed is wat niet gebeurd. Dit gebeurd overigens ook niet als ik er helemaal geen module in zit.

Ik heb ook een oude hdd aangesloten en deze begint met spinnen zodra de ik de pc aanzet.

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Xienixs schreef op donderdag 02 april 2015 @ 22:19:
Of je gaat even naar een lokale computerboer. Voor een paar euro willen ze wel een BIOS update uitvoeren.

Heb het zelf ook wel eens gedaan. Het is goedkoper, en minder rompslomp dan een andere goedkope processor aan te schaffen en die vervolgens weer te verpatsen (kijk maar in de Vraag&Aanbod), je moet daar maar de tijd en zin voor hebben.

Edit: Het opspinnen van een disk zegt niets over je systeem, een HDD zal gaan draaien als deze van prik wordt voorzien (normaal gesproken, ik kan me nog herinneren dat ik een HDD in mijn werksysteem heb gehad die ik zelf een zetje moest geven... :+ ).

[ Voor 14% gewijzigd door 0scar op 03-04-2015 09:44 ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

• Xienixs
0scar schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 09:40:
[...]

Of je gaat even naar een lokale computerboer. Voor een paar euro willen ze wel een BIOS update uitvoeren.

Heb het zelf ook wel eens gedaan. Het is goedkoper, en minder rompslomp dan een andere goedkope processor aan te schaffen en die vervolgens weer te verpatsen (kijk maar in de Vraag&Aanbod), je moet daar maar de tijd en zin voor hebben.
Zat hier inderdaad ook aan te denken. Ik weet ook nog steeds niet zeker waar het aan ligt dus mocht de biosupdate het probleem niet oplossen kunnen ze waarschijnlijk ook wel verder helpen

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Ik denk altijd maar zo dat door het kopen van de PC onderdelen via de webshops je zo veel bespaart op een systeem dat mocht je een keer hulp nodig hebben er dan gewoon voor betaald voor wat service.

Gelukkig zijn de meeste mensen niet zulke tweakers en heb je dit soort winkels nog.

Ik heb er altijd een hekel aan om dingen weer terug te sturen en discussies aan te gaan.

Manusjes van alles kunnen multitasken

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Xienixs schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 09:00:
Op het moederbord zelf kan ik alleen het revisie nummer terugvinden, 1,05, geen biosversie. Deze kan ik ook niet terugvinden via de site van Asus of Google.
Je moederbord is een Haswell refresh, dus is uit de doos compatibel met je cpu. Dat zit dus goed. Monitor zit in je videokaart, niet op je mobo? Alles goed aangesloten (beide voedingskabels in de videokaart?), al eens zo kaal mogelijk proberen op te starten (1 reepje RAM en geen videokaart) etc. etc.

• Xienixs
br00ky schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 09:54:
[...]

Je moederbord is een Haswell refresh, dus is uit de doos compatibel met je cpu. Dat zit dus goed. Monitor zit in je videokaart, niet op je mobo? Alles goed aangesloten (beide voedingskabels in de videokaart?), al eens zo kaal mogelijk proberen op te starten (1 reepje RAM en geen videokaart) etc. etc.
Oké, dus een biosupdate gaat het dan niet oplossen. Monitor heb ik in beide poorten op de videokaart geprobeerd. Videokaart heb ik ook getest in een ander systeem en daar werkt deze gewoon. Ook heb ik hem zo kaal mogelijk proberen op te starten. Ook beide ramkaartjes los geprobeerd.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
En je monitor werkt wel op een andere pc? Welke is dat en hoe heb je die aangesloten? Zie je ook geen "no input" melding van het scherm?

[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 03-04-2015 10:00 ]

• Xienixs
Ja, deze werkt wel op mijn andere systeem. Hij zit aangesloten via DVI-D en het scherm is een LG Flatron E2541. Ik heb het ook geprobeerd via de vga poort. Het scherm geeft aan dat hij in standby gaat. Als de kabel los ligt geeft hij een no input melding

[ Voor 24% gewijzigd door Xienixs op 03-04-2015 10:04 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Soms moet je de input in je monitor forceren naar de aansluiting die je op dat moment gebruikt. Aansluiten op DVI-D en forceren heeft geeft effect?

• Xienixs
Nee, goed gezet maar dit heeft ook geen effect.
Ook nog een ander scherm geprobeerd maar dit heeft ook niks geholpen.

[ Voor 43% gewijzigd door Xienixs op 03-04-2015 10:16 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan is het misschien slim om van voor af aan te beginnen. Het laatste wat ik nog kan verzinnen is de RAM in andere sleuven te prikken, of had je dat ook al geprobeerd?

/edit: en de GPU in een ander systeem? En je GPU eruit en kijken of je met iGPU wel beeld krijgt?

[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 03-04-2015 10:21 ]

• Xienixs
Ik heb alle sleuven geprobeerd voor de ramkaartjes, zonder effect. Ook ben ik al een aantal keer opnieuw begonnen om zeker te weten dat ik niks vergeet.

De gpu heb ik in een ander systeem getest, daar werkt deze gewoon. Deze heb ik nu ook niet aan m'n moederbord aangesloten.

[ Voor 29% gewijzigd door Xienixs op 03-04-2015 10:26 ]

Verwijderd

Ik had ook een beetje research gedaan en heb wat forums gevonden gister met mensen die ook soortgelijke problemen hadden, en inderdaad een bios update fixte dat.
Nou weet ik alleen niet of het om hetzelfde soort CPU ging.

@ OP Ik zou het gewoon proberen daar in tegen is een bios update altijd goed.
En start uw systeem daarna met zo min mogelijk hardware aangesloten ( 1 ram modulen eventueel 1 hd ect)

Kunt u een foto maken van het aangesloten moederbord, wellicht bent u een kabel vergeten aan te sluiten zoals moederbord power
br00ky schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 09:54:
[...]

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2015 10:54 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:53:
@ OP Ik zou het gewoon proberen daar in tegen is een bios update altijd goed.
"Altijd goed" is imo niet waar. BIOS updaten is geen OS update. Dat doe je alleen als je problemen hebt ;). In principe is deze cpu gewoon compatibel met het moederbord, zonder upgrade. Oudere moederborden daarentegen (B85/H87/Z87) hebben soms nog een upgrade nodig als je een moederbord krijgt opgestuurd dat al een tijd op de plank heeft gelegen.

Verwijderd

Ik dacht dat bios updates ook tweaks waren die je systeem stabieler maken en nieuwere hardware compadible maken
br00ky schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:57:
[...]

"Altijd goed" is imo niet waar. BIOS updaten is geen OS update. Dat doe je alleen als je problemen hebt ;). In principe is deze cpu gewoon compatibel met het moederbord, zonder upgrade. Oudere moederborden daarentegen (B85/H87/Z87) hebben soms nog een upgrade nodig als je een moederbord krijgt opgestuurd dat al een tijd op de plank heeft gelegen.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Soms, maar als je systeem werkt hoef je het niet te doen. Nu is het natuurlijk zo dat dit systeem niet werkt, maar ik zou het eerst grondig uitzoeken voor een betaalde oplossing te gaan zoeken.

Afijn, laten we niet te ver afdwalen.

Samengevat:
Monitor geeft geen beeld in nieuw gebouwd systeem via GPU
Monitor geeft wel beeld via iGPU
Andere monitor geeft beeld via GPU
Monitor geeft beeld via GPU in andere pc

Verder kaal opgestart, (meerdere malen) opnieuw in elkaar gezet.

Correct tot zover?

[ Voor 15% gewijzigd door br00ky op 03-04-2015 11:09 ]

Verwijderd

Misschien een domme vraag maar in deze foto in de rode circel zitten 2 kabels met 4-pins op het moederbord aangesloten, heb jij die bij jou ook aangesloten?

http://nl.tinypic.com/r/alm3rc/8

• Xienixs
br00ky schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:04:
Soms, maar als je systeem werkt hoef je het niet te doen. Nu is het natuurlijk zo dat dit systeem niet werkt, maar ik zou het eerst grondig uitzoeken voor een betaalde oplossing te gaan zoeken.

Afijn, laten we niet te ver afdwalen.

Samengevat:
Monitor geeft geen beeld in nieuw gebouwd systeem via GPU
Monitor geeft wel beeld via iGPU
Andere monitor geeft beeld via GPU
Monitor geeft beeld via GPU in andere pc

Verder kaal opgestart, (meerdere malen) opnieuw in elkaar gezet.

Correct tot zover?
Niet helemaal:
Ik krijg op geen enkele manier beeld op m'n monitor. Niet via de GPU en niet via de iGPU.
De videokaart werkt wel in een ander systeem.
Kaal opstarten werkt niet
Alle ramsleuven geprobeerd.
Andere voeding geprobeerd

Ik heb het idee dat het moederbord kapot is dus ik denk dat ik deze maar terug stuur en een nieuwe vraag. Ik begrijp ook dat als het bios geupdate zou moeten worden dat wel het Asus logo op het scherm moet worden weergegeven maar dat hij dan verder niks doet.
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:11:
Misschien een domme vraag maar in deze foto in de rode circel zitten 2 kabels met 4-pins op het moederbord aangesloten, heb jij die bij jou ook aangesloten?

http://nl.tinypic.com/r/alm3rc/8
Deze heb ik beide aangesloten

[ Voor 13% gewijzigd door Xienixs op 03-04-2015 13:06 ]

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
gewoon inderdaad je moederbord terug sturen en een andere vragen of je geld terug vragen.
En dus een andere kopen.
Vroeger was het euvel als je geen beeld kreeg dat de ide connector er verkeerd opzat aan de aansluiting van je hdd.Maar aangezien tegenwoordig alles sata is kan je er niks fout meer mee doen.
En het zal inderdaad raar zijn dat je moederbord het niet doet met de huidige bios versie.
Ze mogen geen producten verkopen die het gewoonweg niet doen.
Kijk eens in de handleiding van je mobo daarin zou moeten staan wat voor een geheugen erin moet wat voor een type en versie.
Heb je dezelfde geheugen latjes bij het systeem gekocht? :)

[ Voor 16% gewijzigd door rjmno1 op 03-04-2015 20:08 ]

• Xienixs
Ik heb het moeder bord gisteren rma gestuurd. Ik hoop dat ze komende week een nieuwe sturen, in de mail stond dat dit afhankelijk was van de staat :?

Verwijderd

Met ander moederbord, exact dezelfde klachten. Ook al deze zaken geprobeerd, net als jij. Ik denk dat je beste kans maakt via RMA inderdaad. Lijkt mij erop dat het mobo kapot is. Nog een hele kleine kans dat je voeding instabiel is misschien.

Afwachten wat je RMA oplevert.

• Xienixs
Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 10:21:
Met ander moederbord, exact dezelfde klachten. Ook al deze zaken geprobeerd, net als jij. Ik denk dat je beste kans maakt via RMA inderdaad. Lijkt mij erop dat het mobo kapot is. Nog een hele kleine kans dat je voeding instabiel is misschien.

Afwachten wat je RMA oplevert.
Ik heb het moederbord met twee verschillende (beide 750watt) voedingen getest dus ik denk niet dat dit het is geweest. Ben benieuwd wat er uit gaat komen, hopelijk sturen ze komende week een vervangende.
Pagina: 1