230v LED lampen dimmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Goedenavond beste medetweakers, hopelijk zijn er een aantal experts die een en ander kunnen toelichten met betrekking tot mijn situatie.

Ik heb vandaag geïnstalleerd in de wand als schakelaar: Busch Jaeger 6523U. Deze bedient een aan het avond bevestigde Ikea lamp met daarin een drietal Philips dimbare LED lampen (3,5/25 Watt).

De dimmer is goed aangesloten - aan en uitschakelen werkt en ook het dimmen gaat in principe goed - daar gaat de vraag niet over ;) .

Waar de vraag wel over gaat: Ik merk dat als ik sterk dim de lampen gaan trillen, terwijl ik graag op dat niveau stabiel wil kunnen dimmen. Ik heb begrepen dat het trillen opzich normaal kan zijn als je te sterk dimt, maar met 3x 3,5 watt = 10,5 watt met minimaal 2 watt voor de dimmer moet ik toch stabiel op 20% van max lichtniveau kunnen komen?

- Kan het kwaad als het licht trilt? En aansluitend: kan ik de Busch Jaeger 6523U het beste zo instellen op minimale lichtsterkte op de sterkte waarop het licht niet meer trilt, en zit ik dan ook op die 2 watt c.q. 20% lichtsterkte?
- Bestaat er een mogelijkheid dat de lamp zelf, het IKEA geval dus, er voor zorgt dat je minder goed dimmen kan?

Alvast hartelijk dank voor jullie inzichten :)

[ Voor 10% gewijzigd door rodie83 op 02-04-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 22:39

SA007

Moderator Tweaking
Het IKEA armatuur kan geen invloed hebben op de dimbaarheid van de lampen.

Het is de combinatie van de dimmer en de lampen.

Beide zijn een remming op het minimum waar je goed heen kan dimmen.
De dimmer omdat hij 2-draads is en hij op lage dimstanden te weinig vermogen krijgt om goed te dimmen.

De lampen omdat je ledlampen eigenlijk ook omdat lampen 2 draads zijn niet naar 0 kan dimmen omdat de electronica actief moet blijven.

Het knipperen wat je ziet is ook dat er te weinig vermogen is en er een deel uitvalt (100x per seconde) en gaat knipperen.

Ik vind het tegenvallen dat in de handleiding van de dimmer en van de lampen niet staat 'hoe' je ze moet dimmen zodat je kan zien of ze elkaar ondersteunen.
Dimmer zegt 'voor LEDi lampen', lampen zeggen zijn of ze LEDi zijn, of hoeveel ze dimbaar zijn....

Overgens zit er op de dimmer nog een potmeter om het laagste dimniveau in te stellen, daar is nog naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:26

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb exact hetzelfde gehad. De fabrikant raadde zelfs die specifieke Busch Jaeger dimmer aan in de handleiding. Mijn armatuur bevat 2 voorschakelapparaten/trafo's. Een stuurt een groepje van 5 leds aan; werkte perfect, en de andere stuurt een groepje van 4 leds aan. Deze ging knipperen, vooral na gedimd te zijn geweest. Eerste verdachte is natuurlijk de trafo's, dus deze omgewisseld. Dat hielp niet.

Toen ik het probleem meldde bij de fabrikant, bleek de oplossing: neem een dimmer van Jung. En warempel, toen was het probleem opgelost. 8)7

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Yeah mijn vermoeden is om het stabiel te krijgen ik een lamp moet nemen met meer led lampen, of dat ik gewoon een lamp met meer 'kap' moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-04 14:29
Volgens mij heeft het meer te maken met de minimale belastbaarheid van je dimmer. Ik heb de zelfde problemen gehad. Oplossing was om zwaardere LED lampen (of 1 normale lamp er tussen) te nemen, of een dimmer met een zeer laag minimaal vermogen. Dan gaat het over het algemeen wel goed. Ik koop nu dimmers met een zo laag mogelijk minimaal vermogen, dan gaat het wel redelijk goed.

Over het algemeen dimmen deze niet zo goed als bij normale lampen, en in sommige gevallen bij vol vermogen beginnen ze als discolampen te knipperen. Maar dit komt omdat het minimale vermogen van mijn dimmer 20W is terwijl ik er maar voor 15W aan LED lampen aan heb hangen. Met zelfde dimmer en zelfde type lampen, maar dan ééntje extra, gaat het wel beter.
Het knipperen wat je ziet is ook dat er te weinig vermogen is en er een deel uitvalt (100x per seconde) en gaat knipperen.
100x per seconde ga jij niet zien, tenzij je een terminator bent misschien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 13:42

Dogooder

dus...

De meeste 230V led lampen, in ieder geval die van de ikea zitten bizar simpel in elkaar dmv. een condensator, een weerstand en 1 of meestal 2 leds.

code:
1
2
3
4
5
-------------------||---
  |                    _|_
~                      /\
  |                     |
  ----------/\/\/\------

Door de wisselspanning laad de condenstator door de led op in de eerste cycle en op de andere cycle onlaad de condensator weer, door de andere led.

Nu kan ik me voorstellen, correct me if i'm wrong, dat als je er te weinig vermogen in stopt/ de cycle te vroeg afkapt, de condensator dus niet volledig oplaad. De laadstroom zal wel maximaal zijn dus bij laden zie je de led. Ontladen zal niet genoeg zijn en zie je dus niet. Resultaat knipperen.
Pagina: 1