Toon posts:

videokaart overclocken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Daar ben ik weer met een van mijn velen vragen en ideeën in mijn hoofd :)

Ik zat eens met wat vrienden te praten en toen kwam er aan bod dat een vriend van mij zijn videokaart wou overclocken zodat hij voortaan nog beter kon gamen. Zelf ben ik toen ook gaan denken om mijn videokaart te gaan overlocken. Ik heb echter 0% ervaring vandaar dit topic!

Waarom wil ik overclocken?
Ik weet eigenlijk niks over overclocken. Op het feit na dat ik weet wat het doet. Maar de rede dat ik mijn videokaart wil overclocken is omdat ik een simpele Nvidia Geforce GT710M videokaart heb in mijn laptop. Ik speel momenteel battlefield 3 op low, 30 fps maar met de komst van gta 5 voor de pc begin ik te twijfelen. Met iets lagere resolutie op low moet dat ook wel lukken aangezien ik een core i7 processor heb. Maar een iets snellere videokaart zou fijn zijn :)

Hiermee zit ik nog wel met een paar vragen in mijn hoofd:

zoals ik net al zei heb ik 0% ervaring. Ik heb nog nooit overclockt en ik weet dat je, je laptop er helemaal mee kan slopen. Op youtube zijn honderden tutorials en zelf zie ik het programma: MSI afterburner vaak langs komen. Is dit een goed programma of niet?

Is het slim om te overclocken voor mij als ervaring loze laptop gebruiker te overclocken?

Is er veel prestatie groei? Ik lees over mensen die ineens battlefield 3 op ultra spelen. Daar geloof ik geen zak van maar aan hoeveel prestatie groei moet ik denken?

Wat is de max om te overclocken? Want zoals ik al zei ik heb er geen zin in dat mijn videokaart straks kapot gaat doordat ik teveel heb overclockt :P

Wat zijn de nadelen en gaat het nou echt snel fout? En als ik heb overclockt kan ik dan weer terug naar default settings en is alles dan opgelost.

Ik hoop dat iemand mij dit goed kan uitleggen. Ik heb al vrij veel informatie via google maar ik wil toch alles zeker weten. Want ik spaar druk voor een gaming pc (die je niet hoeft te overclocken xD) en dan zou het zonde zijn dat ik deze laptop moet laten repareren.

Alvast bedankt,

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2015 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:34

Nemesizz

Untouchable

Al klok je dat ding over, denk niet dat het veel helpt, een 710m is echt low-budget entry level, dus snel zal die nooit worden.

Denk zelfs (afhankelijk van welke i7 je hebt) dat de Intel IGP zelfs sneller is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op donderdag 02 april 2015 @ 16:31:
Al klok je dat ding over, denk niet dat het veel helpt, een 710m is echt low-budget entry level, dus snel zal die nooit worden.

Denk zelfs (afhankelijk van welke i7 je hebt) dat de Intel IGP zelfs sneller is...
Nee dat is dus ook nog waar ik mee zit. Als de prestatiegroei niet of nauwelijks is ga ik de risico's zeker niet nemen.

Het enige doel dat ik ermee heb is dat ik gewoon net iets soepeler speel. 30 fps low battlefield met toch wel lag spikes tussendoor is niet altijd even fijn :)

Ik heb momenteel een intel core i7-3632QM 2.2GHz (3.2 turboboost). De gpu die daarbij hoort is de intel hd graphics 4000. Volgens mij is de geforce dan wel net iets krachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Overclocken betekend ook meer warmte dat kan voor een laptop ook een probleem worden.
En met een 710m gaat het nooit veel beter worden om het risico te nemen.

Advies niet doen (helemaal als je het nog nooit gedaan hebt) in dit geval is het de moeite en risico niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:34

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 16:35:
[...]
Nee dat is dus ook nog waar ik mee zit. Als de prestatiegroei niet of nauwelijks is ga ik de risico's zeker niet nemen.

Het enige doel dat ik ermee heb is dat ik gewoon net iets soepeler speel. 30 fps low battlefield met toch wel lag spikes tussendoor is niet altijd even fijn :)

Ik heb momenteel een intel core i7-3632QM 2.2GHz (3.2 turboboost). De gpu die daarbij hoort is de intel hd graphics 4000. Volgens mij is de geforce dan wel net iets krachtiger.
Ja, dan is de Geforce inderdaad ietsje krachtiger.
Maar ik vrees dat overklokken niet veel gaat helpen qua prestaties, en je loopt (metname bij laptops) wat meer risico's ivm hitte ontwikkeling.

Als ik benchmarks kijk, is er bijna niks wat goede FPS haalt als de resolutie hoger is als 1024x768 (wat er waarschijnlijk niet uitziet omdat het geen native resolutie is van een moderne laptop :P ).
Bij resoluties van 1366x768 begint de 710m al te zweten (niet echt zweten, maar dat ie het al bijna niet meer trekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:11:
[...]

Ja, dan is de Geforce inderdaad ietsje krachtiger.
Maar ik vrees dat overklokken niet veel gaat helpen qua prestaties, en je loopt (metname bij laptops) wat meer risico's ivm hitte ontwikkeling.

Als ik benchmarks kijk, is er bijna niks wat goede FPS haalt als de resolutie hoger is als 1024x768 (wat er waarschijnlijk niet uitziet omdat het geen native resolutie is van een moderne laptop :P ).
Bij resoluties van 1366x768 begint de 710m al te zweten (niet echt zweten, maar dat ie het al bijna niet meer trekt).
Ik weet het haha! Ik heb gta nu gewoon besteld en ik wel hoe mijn pc het trekt. Eventueel op ECHT lage resolutie. Graphics zullen dan tegenvallen maar de gameplay is nog steeds even geweldig.

En zoals ik al zei ik spaar voor een mooie gaming pc dus dan ga ik lekker op ultra alles spelen :)

Iemand verder wel ''tips'' om eventueel fps te verhogen? Momenteel gebruik ik wel game booster werkt wel een beetje om wat RAM vrij te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:22

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar OC&T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Nee sorry, wat je ook gaat doen, er zijn geen magische truckjes om beter te gamen op de hardware die je hebt gekocht. Als ik zie wat voor een games je speelt, dan vraag ik mij af waarom je niet 100 euro meer voor je 'zakelijke' laptop hebt uitgegeven dan heb je een zakelijke laptop die ook nog wat kan gamen.

Ik hoop dat je enigszins wat plezier aan je GTA kan beleven.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:47:
Nee sorry, wat je ook gaat doen, er zijn geen magische truckjes om beter te gamen op de hardware die je hebt gekocht. Als ik zie wat voor een games je speelt, dan vraag ik mij af waarom je niet 100 euro meer voor je 'zakelijke' laptop hebt uitgegeven dan heb je een zakelijke laptop die ook nog wat kan gamen.

Ik hoop dat je enigszins wat plezier aan je GTA kan beleven.
Toen ik mijn laptop kocht speelde ik alleen Minecraft vandaar :P

Maar plezier eraan beleven lukt toch wel. Dan is het misschien niet super mooi maar de gameplay van gta is nog steeds geweldig. En als ik het dan al zoveel uren heb gespeeld ga ik lekker op ultra met mijn nieuwe pc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adrenalen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08-2023
Die nieuwe pc dan... daar ga je van genieten! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:13
De hitte is alleen een probleem als je bij het overclocken je voltage verhoogd (nodig om het stabiel te maken). maar inderdaad die gt710m heeft mijn vader ook en hij komt niet echt ver in de nieuwere games
Pagina: 1