Dual band wifi in Dell Inspiron 17 5000

Pagina: 1
Acties:

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben van plan om een nieuwe laptop te kopen. Een bepaalde configuratie van de Dell Inspiron 17 5000 spreekt mij aan. Echter is dit model enkel te verkrijgen met een Dell Wireless N 1705 kaart. Google leert mij dat dit een single band kaart is met een 1x1 configuratie en Bluetooth.

Graag zou ik deze kaart vervangen door een 2x2 dual band kaart om zo te profiteren van 802.11n op 5GHz. Ik vraag mij echter af of dit kan met de bestaande antennes. De huidige kaart heeft twee antenne aansluitingen dus ik hoop dat er ook twee inzitten. Is er echter ook nog sprake van optimalisatie voor 2,4GHz werking? Dit omdat dit model niet geleverd wordt met een dual band kaart.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lastig, dit vraagt om erg specifieke kennis van het apparaat dat alleen mensen binnen Dell op voorhand zeker weten en daarbuiten alleen mensen die zelf hebben zitten hobbyen.

Ik heb zelf een Dell Inspirion E6420 ontdaan van z'n hopeloze 1505 en voorzien van een 1530 (2x2 dualband ipv 1x1 single), maar de 1530 was een optie bij verkoop, dus iets andere situatie.

Dat gezegd, als ik kijk naar deze laptop is het een erg lomp generiek ding, plek zat voor hobbywerk dus. Omgekeerd vraag ik me af waarom je in vredesnaam zo'n lomp grote maar tegelijkertijd low-end laptop met brakke scherm wilt kopen. Als het je om mobiliteit te doen is is dit ding veel te groot en zwaar met te korte accuduur. Is het je daar niet om te doen, dan is een desktop veel ergonomischer en waarschijnlijk goedkoper.

Oslik blyat! Oslik!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Over de keuze van de laptop valt niet veel te zeggen. Het is om een bestaande laptop te vervangen die gelijkaardige afmetingen en resolutie heeft. En daar is de gebruiker best tevreden mee ;) hij zal ook vooral op een plek staan maar moet snel in de kast gestoken kunnen worden en dat kan met een desktop nogal moeilijk.

Performance zou voldoende moeten zijn na het vervangen van de harde schijf met een ssd.

Blijft dus net de netwerkkaart over...

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-01 23:48
Helaas heb ik deze laptop gekocht. Was een goede prijs, aangezien ik 10% (VIP) en 7% (actie) korting kreeg. Hele mooie laptop, mooi (touch)screen, i7 CPU, aparte grafische kaart... Zelf een SSD geïnstalleerd. Heel snel..

Maar niet gezien:
Wireless = 150Mbps
LAN is 100Mbps

Wireless ga ik maar upgraden (AC 7260?). Helaas is de LAN niet te upgraden. Mijn vorige Dell uit 2008 had een Ghz aansluiting. De nieuwe laptop uit 2015 niet.. Onbegrijpelijk.

Een NAS? Dan is dit niet de juiste laptop
(Misschien straks beter met een nieuwe wireless kaart, Eur 25,-)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, het is qua laptophardware (los van de componenten erin waarmee natuurlijk gepronkt wordt in reclame) echt low-end prut dus dan zou dit soort spec niet als verrassing moeten komen. Ergens moet zo'n lage prijspunt mee betaald worden, dus als de headline specs goed zijn weet je waar de rekening mee betaald wordt...

Oslik blyat! Oslik!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Inderdaad, de bedrade kaart doet niet meer dan 100mbit. Ik heb hem uiteindelijk toch besteld dus ik zal mijn ervaringen weten te delen :)

@dion_b: uiteraard is het geen high-end laptop. Niet iedereen is bereid om 1200+ euro voor een laptop neer te tellen. Je krijgt dan ook een stuk voor wat je betaalt natuurlijk.

[ Voor 39% gewijzigd door Admiral Freebee op 08-04-2015 19:23 ]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-02 23:50
Nadeel van Dell, maar ook van bijv HP, Lenovo en meer merken, is dat ze vaak gebruik maken van een whitelist BIOS. Voldoet de upgrade hardware niet aan de whitelist, dan krijg je het niet zo maar aan de gang. Soms is alleen het merk gewhitelist, maar soms ook merk én type.

Met name bij wifi-adapters krijg je daar mee te maken. Dus eventjes upgraden naar bijv. een AC7260 is niet altijd mogelijk. Beschikbare antennes kunnen mogelijk ook roet in het eten gooien. 5GHz wordt niet altijd ondersteund.
Ik weet verder uit ervaring dat je niet altijd makkelijk bij het wifi-adapter komt. Met een beetje pech moet de hele laptop uit elkaar, dus dááág garantie.

Maar het is niet alleen kommer en kwel. In enkele gevallen worden laptops uit dezelfde serie met verschillende wifi-adapters geleverd. Dan is er kans dat een snellere wifi-adapter ingebouwd kan worden.
Ook zijn er soms BIOS-mods te vinden, waarmee de whitelist omzeild wordt. Maar een BIOS-mod is niet zonder risico.

Als de wifi-adapter makkelijk bereikbaar is via een serviceluik, dan is een experiment voor een paar tientjes nog wel te doen.

Ik hecht in ieder geval altijd grote waarde aan upgrade mogelijkheden bij een laptop. En als je niet per se de allernieuwste hardware wilt kun je mooie machientjes scoren voor 700 - 800 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Masimo op 08-04-2015 20:37 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
De kaart kan je relatief makkelijk vervangen bij dit model. Er zijn twee antennes beschikbaar en ik had ergens gelezen dat er geen whitelist op zou zitten. Natuurlijk vind ik die forumpost niet meer :P

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-02 23:50
Tsja, dan zou ik zeggen: Gaan met die banaan.

Let er op dat je de juiste versie van de AC7260 besteld.

NGW (PCIe, USB, M.2 2230) : half schroefgat in het midden boven
HMW (PCIe, USB, HMC): twee schroefgaten links en rechts bovenin

• Admiral Freebee
  • Niet online
Super bedankt voor de tip!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
Voor wat het waard is:
Ik heb een paar maanden geleden een AC7260 geplaatst in mijn Inspiron 15R SE, zonder enig probleem. Herkende m gelijk, stuurprogrammas geïnstalleerd, sindsdien perfect bereik.

Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn laptop toen toch al helemaal uit elkaar ging halen. Ik kon bij aankoop kiezen tussen fhd scherm of msata ssd, dus toen scherm gekozen, want lastiger zelf te vervangen. Toen bleek later echter dat in die configuratie ook op connector board de msata aansluiting ontbrak. Dus bij Central point dat bordje besteld, die ipv de andere aan moederbord geklikt, en zo ssd geïnstalleerd. Op dat bordje zat ook de N2230 waar ik me al tijden ergerde, dus twee vliegen in één klap geslagen.

Ik had dus idd zo'n beetje alles los op tafel liggen, maar het was niet ingewikkeld - niks vast gesoldeerd ofzo. En dus geen last qua bios of aansluitingen en antennes.
Pagina: 1