Welk moederbord, zonder of met geluidskaart? -Razer Tiamat-

Pagina: 1
Acties:

• rvdinter
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-02 12:51
Hoi,

Ik heb al een tijdje een Razer Tiamat 7.1 en ga binnenkort een nieuwe pc bouwen.
Nu heb ik laatst een review gelezen (productreview: Razer Tiamat 7.1 review door CB org) en hier wordt zeer aangeraden een dedicated audiokaart te kopen, maar dit is alweer een tijdje geleden, dus vraag ik me af of dit nog wel van toepassing is.
Ik zit daarom te twijfelen tussen:
Kan ik beter de Asus H97M-Plus kopen zonder dedicated audiokaart of een Gigabyte GA-H81M-HD3 met asus sonar DS, of is een andere audiokaart voor rond dezelfde prijs veel beter?

Ervaringsdeskundigen zeer welkom!

Ik ben niet zo een audiofile, dus help mij een beetje met niet al te moeilijke woorden :P

Mvg
Xenoyx

[ Voor 3% gewijzigd door rvdinter op 02-04-2015 13:12 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Jammer dat je de vragen zomaar hebt weggeëdit, die zijn er niet voor niets. Die helpen ons namelijk goed advies te geven. Doe ons een lol en beantwoord die nog even. :)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou gewoon eerst eens kijken of een mobo met een enigsinds leuke chip goed genoeg is, denk aan een 892 of een 1150, bevalt dat niet, dan kun je alsnog een geluidskaart erbij kopen, die dingen kosten de wereld niet.

pricewatch: ASRock B85M Pro4 is een leuk ding met de 892 audiochip. Verder is het ook gewoon een leuk plankje, niet heel speciaal, maar ook niet slecht.

pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 is een erg leuk plankje met 1150 chipset, ook heeft deze wat meer extra's zoals killer ethernet, M2 slot en funky kleurtjes.

De reviewer gebruikte een plank met 892 chipset, echter, zo'n groot verschil met zo'n koptelefoon, dat klinkt vooral als dat het mobo te weinig prik naar de koptelefoon stuurde, want ik geloof niet dat een Tiamat zo goed is dat je de beperkingen van je chipset kunt horen, dat soort geintjes heb je normaal gesproken pas met erg leuke "echte" koptelefoons, die qua geluid ieder gamesetje alle hoeken van de kamer laten zien.

En een losse geluidskaart lost dat probleem ook vaak op, omdat ie simpelweg meer prik kan leveren dan het mobo.

People as things, that’s where it starts.

• rvdinter
Ik zoek een?
Een moederbord LGA 1150 voor de haswell of haswell refresh processors. mATX formfactor.

Wat is je budget?
In totaal onder de 100 euro, streven naar 80-90 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil de kast een beetje rustig houden, dus alles zwart of het goude in de Asus H97M-Plus bevalt mij wel.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,95€ 179,95
1Asus STRIX-GTX960-DC2OC-2GD5€ 219,90€ 219,90
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 52,95€ 52,95
1Dell P2214H€ 154,11€ 154,11
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1CM Storm QuickFire XT - Brown Switch€ 72,-€ 72,-
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8€ 65,-€ 65,-
1Corsair CX500M€ 66,39€ 66,39
1Samsung 850 EVO 250GB€ 109,95€ 109,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,20

Ik zat te denken tussen de:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H97M-PLUS€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 89,90

en de
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B85M-D3H€ 64,95€ 64,95
1Asus Xonar DS€ 30,40€ 30,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 95,35

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Hopelijk heb je dat systeem al niet klaar, want videokaart, SSD, voeding, geheugen en ook wel het scherm kunnen beter.

Die Asus heeft een erg goedkope chipset, 887 als ik de PW mag geloven, terwijl je een betere hebt voor minder geld als je de Sniper B6 neemt.

Die Gigabyte heeft juist standaard al een betere chip, de 892.

Dus juist die Asus zal eerder die geluidskaart nodig hebben dan de goedkopere gigabyte :+

• rvdinter
VasZaitsev schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:37:
De reviewer gebruikte een plank met 892 chipset, echter, zo'n groot verschil met zo'n koptelefoon, dat klinkt vooral als dat het mobo te weinig prik naar de koptelefoon stuurde, want ik geloof niet dat een Tiamat zo goed is dat je de beperkingen van je chipset kunt horen, dat soort geintjes heb je normaal gesproken pas met erg leuke "echte" koptelefoons, die qua geluid ieder gamesetje alle hoeken van de kamer laten zien.

En een losse geluidskaart lost dat probleem ook vaak op, omdat ie simpelweg meer prik kan leveren dan het mobo.
Wat voor een mobo zou ik dan moeten kiezen volgens jou? Want waar kun je zien hoe veel prik naar de koptelefoon kan?

• rvdinter
VasZaitsev schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:43:
Hopelijk heb je dat systeem al niet klaar, want videokaart, SSD, voeding, geheugen en ook wel het scherm kunnen beter.
Ik heb alles inderdaad nog niet klaar, maar wat kan er dan nog aan verbeterd worden voor ongeveer dezelfde prijs?

-De videokaart is lekker stil en ik had een aantal benchmarks gezien waar hij een van de betere was; een gtx 970 is natuurlijk wel veel beter maar ik wil toch maar op een 1080p scherm gamen. Ook had deze natuurlijk een mooie backplate :P
-De SSD was ook weer een van de snelste en hij had een aardige prijs _/-\o_
- Volgens mij was de voeding meer dan genoeg (niet zeker)
-Het geheugen vond ik er mooi uit zien voor bij het mobo, deze kan wel veranderd worden.
-Ik ben nog niet helemaal zeker van het scherm, TN is wel beter voor gamen, maar de kleurreproductie van IPS spreken mij ook zeer aan... deze bleek ook aardig te zijn voor mainstream gamers.

Edit: een 970 videokaart zou overkill zijn volgens velen, dus houd ik het liever bij een 960 (of als je iets beters weet.. ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door rvdinter op 02-04-2015 13:53 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Xenoyx schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:43:
[...]

Wat voor een mobo zou ik dan moeten kiezen volgens jou? Want waar kun je zien hoe veel prik naar de koptelefoon kan?
Dat is vrij lastig, want veel moederbordfabrikanten zetten dat niet zomaar neer.

Eigenlijk is het makkelijkst, maar niet geheel fool proof, om te kijken of een bord bijv. op-amps heeft, of een quasi gescheiden audiobordje. En hoe je dat doet? Kijken naar de plank, en kijken op de website, reviews lezen kan ook nog wel eens helpen.

Die Asus heeft wel wat aan shielding enzo, maar, ik betwijfel of het echt veel soeps is, puur omdat de chipset gewoon goedkoop is.

De Sniper b6 heeft bijv. al een echte headphone amp en wat andere leuke dingetjes, waardoor deze imo echt wel een leuke keuze is.

Wil je het echt leuk doen, kun je eens kijken naar het zo goed als vergeten [althans, hier in Nederland] Biostar, zij hebben zich behoorlijk gericht op geluidskwaliteit [vandaar dat ook mening plank Hifi heet]: pricewatch: Biostar Hi-Fi Z97WE is lekker jaren 90 qua kleurtjes, maar lijkt het qua geluid wel erg goed te doen.

De rest van je systeem:
Een GTX960 is meh, 128bits busje en 2GB VRAM is imo te weinig voor semi-high-end fullHD gaming, het is leuk voor mid-end, maar daarvoor is hij veels te duur. Een R9 280 is een erg goede keuze, goedkoper, niet veel trager en gaat veel langer mee door zijn 3GB VRAM en grote bus.

Een SSD is of snel, of troep. Troep is wat OCZ vroeger maakte met die controller van ze, maar het verschil tussen een MX100 of een Samsung 850 ga je nooit merken, terwijl een MX100 goedkoper is, betere chips heeft en stroomverliesbescherming heeft.

Voeding is van erg matig kwaliteit, en erg duur voor deze kwaliteit, dit systeem kan prima op een 450w voeding, en voor een tientje meer dan die matige bronze voeding, heb je een pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular welke op ieder vlak beter is. Wil je toch wat bezuinigen, dan is de pricewatch: Antec VPF Series 450W leuk speelgoed.

Qua scherm ben ik van mening dat er maar 1 keuze is in deze prijsklasse: pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart niet de mooiste qua uiterlijk, maar met een geweldig paneel. Doet qua kleur niet onder voor ips van deze prijsklasse, maar je hebt wel veel hoger contrast en eigenlijk geen backlightbleeding. TN moet je sowieso niet nemen, da's vies.

• rvdinter
VasZaitsev schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:00:
[...]

Dat is vrij lastig, want veel moederbordfabrikanten zetten dat niet zomaar neer.

Eigenlijk is het makkelijkst, maar niet geheel fool proof, om te kijken of een bord bijv. op-amps heeft, of een quasi gescheiden audiobordje. En hoe je dat doet? Kijken naar de plank, en kijken op de website, reviews lezen kan ook nog wel eens helpen.

Die Asus heeft wel wat aan shielding enzo, maar, ik betwijfel of het echt veel soeps is, puur omdat de chipset gewoon goedkoop is.

De Sniper b6 heeft bijv. al een echte headphone amp en wat andere leuke dingetjes, waardoor deze imo echt wel een leuke keuze is.

Wil je het echt leuk doen, kun je eens kijken naar het zo goed als vergeten [althans, hier in Nederland] Biostar, zij hebben zich behoorlijk gericht op geluidskwaliteit [vandaar dat ook mening plank Hifi heet]: pricewatch: Biostar Hi-Fi Z97WE is lekker jaren 90 qua kleurtjes, maar lijkt het qua geluid wel erg goed te doen.
Ik moet een mATX mobo hebben, omdat ik laatst een bitfenix pandora windowed heb gekocht, de Sniper b6 past daar niet in, net zoals de biostar....

Net even zelf gezocht; Biostar heeft geen 7.1 moederborden met genoeg aansluitingen voor mijn Razer Tiamat, Biostar valt dus al af..

[ Voor 4% gewijzigd door rvdinter op 02-04-2015 14:57 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

En dáárom moet je die vragen beantwoorden, want nu heb ik lopen zoeken voor niets.

Enfin, laatste poging:
pricewatch: Biostar Hi-Fi B85S3+ leuk ding, alleen verkrijgbaar bij een matige winkel, maar je kan altijd kijken of een betere winkel hem ook voor je kan bestellen.

pricewatch: MSI B85M Gaming kan ook leuk zijn, heeft ook een amp

En eigenlijk zijn dat ook de enige twee mATX planken die ik kan vinden die duidelijk een amp hebben en betaalbaar zijn.

Welke het beste is? Tja, verschil ga je denk ik niet merken, Biostar is inmiddels vergaande glorie hier, maar staat waar ze wat bekender zijn wel bekend om erg goed geluid, gezien dat echt hun USP is. De MSI is beter verkrijgbaar, maar gezien dit een echte gamingplank is, denk ik dat het geluid in theorie net wat minder is, maar, of je dat hoort, en al helemaal met een gamesetje, dat betwijfel ik echt.

En welke ik zou nemen? Ik zou kijken of ik bij een goede winkel die biostar kan krijgen.

• rvdinter
VasZaitsev schreef op donderdag 02 april 2015 @ 15:01:
En dáárom moet je die vragen beantwoorden, want nu heb ik lopen zoeken voor niets.

Enfin, laatste poging:
pricewatch: Biostar Hi-Fi B85S3+ leuk ding, alleen verkrijgbaar bij een matige winkel, maar je kan altijd kijken of een betere winkel hem ook voor je kan bestellen.

pricewatch: MSI B85M Gaming kan ook leuk zijn, heeft ook een amp

En eigenlijk zijn dat ook de enige twee mATX planken die ik kan vinden die duidelijk een amp hebben en betaalbaar zijn.

Welke het beste is? Tja, verschil ga je denk ik niet merken, Biostar is inmiddels vergaande glorie hier, maar staat waar ze wat bekender zijn wel bekend om erg goed geluid, gezien dat echt hun USP is. De MSI is beter verkrijgbaar, maar gezien dit een echte gamingplank is, denk ik dat het geluid in theorie net wat minder is, maar, of je dat hoort, en al helemaal met een gamesetje, dat betwijfel ik echt.

En welke ik zou nemen? Ik zou kijken of ik bij een goede winkel die biostar kan krijgen.
Bedankt voor het zoeken! Ik denk dat ik de MSI pak, omdat de Biostar 5.1 geluid heeft (specs op tweakers) _/-\o_, maar wat bedoel je ermee dat de MSI ook een ''amp'' heeft? (wat bedoel je met amp?)

[ Voor 3% gewijzigd door rvdinter op 02-04-2015 15:05 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Specs op tweakers kloppen niet altijd, zoals nu: http://www.biostar.com.tw...duction.php?S_ID=644#spec

De 892 ondersteunt gewoon 8 kanalen.

amp = amplifier = versterker, en dat heb je wss nodig om die koptelefoon goed te laten klinken.

Zoals ik al eerder zei, het feit dat een 892, wat gewoon een prima chipset is, slecht geluid geeft op die koptelefoon klinkt als dat de koptelefoon wat te weinig prik kreeg, een amp lost dat probleem op. Ongeveer iedere geluidskaart heeft die ook min of meer, die sturen ook gewoon lekker veel prik naar de koptelefoon.

[ Voor 57% gewijzigd door RobinHood op 02-04-2015 15:10 ]

• rvdinter
VasZaitsev schreef op donderdag 02 april 2015 @ 15:06:
Specs op tweakers kloppen niet altijd, zoals nu: http://www.biostar.com.tw...duction.php?S_ID=644#spec

De 892 ondersteunt gewoon 8 kanalen.
Ik zie het 8)7 , maar omdat de MSI voor mij ook iets bekender is, en omdat ik dan de R9 280 videokaart pak van MSI denk ik dat ik dan voor de combo ga :P

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De MSI R9 280 is nogal duur voor wat je krijgt, De pricewatch: Club 3D Radeon R9 280 royalKing is in feite net zo goed, tenzij je echt wilt gaan overclocken. Maar dan kun sowieso beter kijken naar de pricewatch: Gigabyte GV-R928WF3OC-3GD welke beter gekoeld is.

Verwijderd

Hallo,

Na een paar maanden intensief de razer tiamat 7.1 gebruikt te hebben, heb ik perongelijk de bedrading uit de soldeer plekken getrokken (door de irritante draad die steeds opkrult). aangezien de bedrading precies op de goede plaats moet zitten zijn er minstens 100000 verschillende mogelijkheden om ze op de goede plek te solderen. Dixons, waar ik de headset gekocht heb wil me hier niet mee helpen. Mijn vraag is: is er iemand die mij een foto wilt sturen van de binnenkant van de volumeregeling doos zodat ik de stekkers er zelf op kan solderen? Dan kan ik eindelijk weer met mijn overdure headset op pad gaan ;).

Groet,

Guus Damen

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
Wil razer je niet helpen? Razer is erg goed met hun service. Grote kans dat ze het vergoeden. Dan wel nieuwe geven.(corsair) heeft mij ook een hele nieuwe gegeven.
Pagina: 1