GTX 960 met t.z.t. SLI of nu GTX 970

Pagina: 1
Acties:

• Akeboshi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik ben de laatste week opzoek naar een nieuwe videocard ter vervanging van mijn GTX 460 SLI setup. Ik heb altijd in het groene Nvidia kamp gezeten, maar dit is meer toeval denk ik.

Ik ben opzoek naar een kaart die:
- Huidige spellen op 1080p met >50FPS in Ultrasettings kan spelen
- 4K video kan decoden
- 3 schermen op 1080p onafhankelijk weergeven (gamen op 1 scherm)
- Een tijdje meekan (lees nog zo'n 2 jaar)
- Redelijk stil
- Eigenlijk maximaal (nu) 300 euro

Bij de buren heb ik kunnen lezen dat nu een GTX 960 kopen (voldoet aan mijn eisen) en later eventueel een SLI opstelling te maken een goede optie voor de toekomst is. Echter vraag ik me af of de 128 bit 2gb in SLI wel zo future-proof is. Dan toch liever gelijk een GTX 970 kopen en over mijn budget heen?

In het rode kamp zie ik opzich ook wel opties. Bijvoorbeeld (tweedehands) 280X eventueel later in Crossfire opstelling? Zeker nu ik lees dat in het geheuden van ATI kaartjes gecombineerd kan gaan worden (of lijkt dit een verkoop truc?)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Met jouw budget is er toch maar één serieuze kandidaat, een 290? Dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken over VRAM en geheugenbussen, grotere voedingen die een SLI opstelling aankunnen, dure moederborden die SLI aankunnen, mogelijke nadelen van SLI. Ben je in één keer klaar.

• Akeboshi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-07-2025
br00ky schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:45:
Met jouw budget is er toch maar één serieuze kandidaat, een 290? Dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken over VRAM en geheugenbussen, grotere voedingen die een SLI opstelling aankunnen, dure moederborden die SLI aankunnen, mogelijke nadelen van SLI. Ben je in één keer klaar.
Deze optie had ik inderdaad nog niet bekeken. Als ik zo snel kijk dan is Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X, New Edition qua koeling en geluidproductie de beste keuze voor mij. Echter zijn deze 330 euro in de pricewatch. Dan zou ik dus net zo goed een GTX 970 kunnen kopen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat is er mis met de pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:34
rijkee schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:38:
Ik ben de laatste week opzoek naar een nieuwe videocard ter vervanging van mijn GTX 460 SLI setup. Ik heb altijd in het groene Nvidia kamp gezeten, maar dit is meer toeval denk ik.

Ik ben opzoek naar een kaart die:
- Huidige spellen op 1080p met >50FPS in Ultrasettings kan spelen
- 4K video kan decoden
- 3 schermen op 1080p onafhankelijk weergeven (gamen op 1 scherm)
- Een tijdje meekan (lees nog zo'n 2 jaar)
- Redelijk stil
- Eigenlijk maximaal (nu) 300 euro

Bij de buren heb ik kunnen lezen dat nu een GTX 960 kopen (voldoet aan mijn eisen) en later eventueel een SLI opstelling te maken een goede optie voor de toekomst is. Echter vraag ik me af of de 128 bit 2gb in SLI wel zo future-proof is. Dan toch liever gelijk een GTX 970 kopen en over mijn budget heen?

In het rode kamp zie ik opzich ook wel opties. Bijvoorbeeld (tweedehands) 280X eventueel later in Crossfire opstelling? Zeker nu ik lees dat in het geheuden van ATI kaartjes gecombineerd kan gaan worden (of lijkt dit een verkoop truc?)
Een GTX 960 volstaat toch nu al vaak niet voor +50FPS en Ultra op 1080p? http://www.tomshardware.c...force-gtx-960,4038-4.html In dat geval kun je beter meteen twee 960's kopen, maar dat is duurder dan een GTX 970.

Dat geheugen combineren is onafhankelijk van de fabrikant, Mantle wordt gebruikt voor Vulkan (soort van opvolger van OpenGL) en dus niet specifiek voor AMD meer, DirectX12 is uiteraard ook geschikt voor zowel AMD als Nvidia. Maar dat is maar theorie, het zou me sterk lijken dat het in de praktijk ooit zo ver komt.
rijkee schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:13:
[...]

Deze optie had ik inderdaad nog niet bekeken. Als ik zo snel kijk dan is Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X, New Edition qua koeling en geluidproductie de beste keuze voor mij. Echter zijn deze 330 euro in de pricewatch. Dan zou ik dus net zo goed een GTX 970 kunnen kopen.
Waarom kies je er dan ook één van de duurste R9 290's uit? De pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD is ook heel goed en kost €45 minder.

[ Voor 6% gewijzigd door MacPoedel op 02-04-2015 13:29 ]