[Advies gezocht] Multimedia oplossing voor thuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFlaton
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07-2024
Beste Tweakers,

Voor thuis ben ik op zoek naar een betaalbare oplossing voor het afspelen van media (zowel streaming, als fysieke schijfjes) in combinatie met een Samsung LCD TV (niet smart, geen internet mogelijkheden)
Binnenkort wil ik ook de Philips HTL5140B/12 Soundbar aanschaffen.
Ik ben bereid er zelf wat werk in te stoppen, het hoeft niet allemaal kant en klaar te zijn.
Eigen ervaring is redelijk, zelf een pc in elkaar zetten is geen probleem.
Netwerkmogelijkheden zijn zowel bedraad als draadloos.

Ik ben op zoek naar een zo goedkoop mogelijke oplossing. Alles onder de 250 euro zou erg mooi zijn.

Wensen:
- Streamen van Plex, Netflix, Youtube. Spotify , eventueel media via het netwerk
- Audio over bovengenoemde set. Deze set heeft ook een HDMI ARC aansluiting
- Afspelen van CD/DVD/BluRay
- Mogelijkheid tot aansluiten van USB stick.
- Simpele bediening. Ik heb nu een eenvoudige afstandsbediening met touchpad en toetsen ;
Epsilon RiiTek i8 Mini Wireless Keyboard+Touchpad. Op zich een handig apparaatje, alleen in combinatie met mijn goedkope dongle werkt de besturing niet helemaal vlekkeloos.

Luxe wensen (waarschijnlijk boven budget, maar het zou leuk zijn als ik in de toekomst zou kunnen uitbreiden)
- Opnemen van TV, heb nu Ziggo in het card slot van mijn tv
- Aansluiten van gamecontroller -> Steambox?
- Een afstandsbediening die TV en multimedia oplossing bedient

Ik heb in februari via de "dealdumpert" een eenvoudige android dongle aangeschaft. Ik heb inmiddels op internet al gelezen dat dit geen fantastische aankoop was, maar voor netflix doet het net aan z'n ding.

Ik ben in de komende 5 jaar niet van plan te upgraden naar bijv. 4K, maximale resolutie is dus Full HD op 42 inch.

Na doorlezen van het forum kwam ik bijvoorbeeld de INTEL NUC tegen, maar dan kan ik volgens mij geen fysieke media afspelen?

Elk advies is welkom, bij voorbaat dank voor de moeite!

[ Voor 0% gewijzigd door PFlaton op 02-04-2015 12:16 . Reden: NUC is geen DUC ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:35
Ik neem aan dat je een intel NUC bedoeld? Deze heeft zelf geen manier aan boord om bv. een dvd/bluray uit te lezen maar kan dit wel als je een externe via USB aansluit. Zat spelers beschikbaar maar de prijs daarvan kan je wel over je budget laten gaan.

Ik heb zelf de i5 variant van de NUC en gebruik deze voor xbmc als voor het streamen van Steam games vanaf mijn desk pc en vind het een erg leuke ervaring. Eenvoudige spelletjes (Lego Star Wars bv.) lenen zich ideaal voor te laten streamen en in de bank te spelen met een xbox 360 controller. Iets zwaardere zoals GTA IV kan ik maximaal op 720p streamen maar dat drukt de pret helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aangezien dit aankoopadvies betreft, krijgt je topic een verhuizing naar Consumentenelektronica Aankoopadvies.

Ik denk dat je wel erg veel wensen hebt om eenvoudig en voor weinig geld te kunnen realiseren. Het meest kans maak je in mijn ogen met het samenstellen/kopen van een htpc; maar of dit binnen het budget allemaal kan... Met een CEC adapter kun je voor een deel van de taken je tv-afstandsbediening gebruiken.

Dat je soundbar ARC heeft, doet er niet toe voor je mediaspeler. Dit is relevant voor wat betreft de communicatie tussen de soundbar en de tv (die ook ARC moet ondersteunen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFlaton
Excuus voor verkeerde plaatsing van dit topic.

Dus als ik het goed begrijp voldoet de Intel NUC eigenlijk aan al mijn eisen, en kan ik het probleem van het ontbreken van een fysieke schijf oplossen door middel van een externe speler?
Dan lijkt het me waard om nogmaals naar het budget te kijken.

Wat gebruik je als afstandsbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-07 08:25

klaaz

it's me!

Ik zou eens gaan kijken naar een leuk ITX kastje met mogelijkheid inbouw (slimline) blu-ray speler. Al zou ik eerlijk gezegd liever alles naar een NAS rippen en van daaruit streamen. Betaalbaar ITX moederbordje erin met een 1150 socket en goede audio chip (wellicht spdif) en hdmi 1.4 en in eerste instantie een beetje een betaalbare processor. Kun je later altijd nog upgraden nietwaar?

Qua afstandbediening ben ik altijd een grote fan geweest van de Microsoft MCE afstandbediening (werkt native in XBMC) maar die zijn al heel lang niet meer leverbaar. Wellicht is dit een goed alternatief.

Een NUC is natuurlijk ook een prima oplossing als je bereid bent van je interne Blu-ray speler af te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzbuzz68
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-07 09:50
Als je de NUC overweegt kun je ook kijken naar een Windows TV box uit China. Ik heb zelf een Pipo X7 die mij incl. belasting een €110,- heeft gekost, maar dat was wel goedkoop. Maar deze kan prima als HTPC draaien. In deze goedkope dozen zit een Atom Z3735F/Z3736F die voor Windows 8 en media afspelen prima geschikt is. Grafisch uiteraard niet sterk, casual games wil, maar veel zwaarder moet het niet zijn. De dozen hebben uiteraard hun beperkingen, maar ik ben er blij mee. Ik heb mijn mediacenter ontvanger eraan gehangen, waarna ik 'm ook met mijn Logitech Harmony kan bedienen. BD-rom eraan is ook geen probleem zolang de afspeel software maar hardware acceleratie ondersteund. De Pipo X7 heeft een koelings-issue waar mogelijk wat knutselwerk nodig is, maar ook dat heeft weer z'n charme. Er zijn meer dozen om uit te kiezen, geen idee hoe die het doen qua warmteafvoer. Linkje naar Ali. Ik zou de stickmodellen laten liggen, die hebben bijna geen aansluitopties.

Hiermee blijf je ruim binnen je budget, maar check wel goed dat het aan jouw huidige en toekomstige eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFlaton
@klaaz Ik had verwacht dat een NUC bij voorbaat de beste keuze zou zijn, gezien de vele vele positieve berichten. Dan zie ik het ontbreken van een interne blu-ray speler niet direct als een probleem.
Aan jou reactie merk ik dat er echter wel degelijk (zelfbouw) alternatieven zijn voor de NUC, en dat laat dan veel ruimte over aan eventuele upgrades later. Ik ga de ITX optie onderzoeken. En wellicht kom ik die afstandsbediening nog ergens tegen in een V&A.

@buzzbuzz , bedankt voor deze tip. Ik ga hier ook zeker naar kijken
Pagina: 1