Upgradeset 10 jaar oude PC

Pagina: 1
Acties:

• quacktech
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-02 16:49
Ik zoek een?
Upgradeset voor mijn huidige systeem.

Wat is je budget?
Ca. € 300,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua CPU neig ik op dit moment toch echt naar een Intel. Als mobo ben ik altijd erg gecharmeerd van Gigabyte

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Thuis als allround PC

Een eerste topic, ik hoop dat alles goed gaat.

Ik heb onlangs mijn huidige systeem uit de mottenballen getrokken. Ivm een echtscheiding ben ik mijn i7 laptop kwijt geraakt en zonder PC is het blijkbaar toch verdomd lastig leven :+ .
Echter heb ik dit systeem in 2004 gebouwd en is alles een beetje erg verouderd, traag en wordt niet meer ondersteund. Ik heb het nu wel draaien onder Win7, maar de CPU is constant 100% belast.

Een paar kleine upgrades heb ik al doorgevoerd: Een SSD leek mij een belangrijke upgrade, hierdoor is nu vooral de CPU de bottleneck geworden. Ook heb ik een vrij knappe tweedehands monitor op de kop getikt, waardoor het systeem er nu als volgt uitziet:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 2800+ (S754, 1.8GHz, 512KB, 400MHz Bus, 89W, Boxed)€ 0,-€ 0,-
1GigaByte GA-K8NS, nForce3 (Sound, LAN, SATA-RAID)€ 0,-€ 0,-
1XFX GeForce FX5700 LE 256MB, PVT36LUA€ 0,-€ 0,-
1Dell E228WFP Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech Cordless Desktop EX 110€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR400X64C3/512€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/1G€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 94,95

Uiteindelijk wil ik graag naar een systeem toe waar ik knap op gaan gamen, maar ik ben door mijn budget gedwongen om dit in stapjes te gaan doen. Veel langer doorsparen is geen optie, omdat met name de videokaart het nu steeds begeeft met bijv. enkel de webbrowser aan; dit omdat er geen knappe Win7 drivers (Vista dus ook niet) voor te vinden zijn.

Als tussenstap heb ik de volgende upgrade in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 68,20€ 68,20
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 106,90€ 106,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 57,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,-

De bedoeling is dat ik hiermee sowieso normaal en zonder al te lange wachttijden de dagelijkse dingen kan doen. Ik ben begonnen met een thuisstudie waarvoor een Office-pakket noodzakelijk is, ik mag graag muziek luisteren, al dan niet filmpjes kijken op YouTube en speel ook een aantal games.
Het spel dat ik vooral speelde toen ik de laptop nog had was Neverwinter, dit zou ik graag weer spelen. Verder ben ik niet zo bij met de nieuwere games, dus ik hoef nog geen overkill graka op dit moment.

Uit reviews heb ik begrepen dat de G3258 goed overklokbaar is. Ik heb hier geen ervaring mee, en wil daar ook niet al te ver in gaan, maar ergens tussen de 3,6 en 4 GHz schijnt makkelijk haalbaar te zijn met alleen de multiplier.

Dit verklaart ook de keuze van het moederbord. Ik had eerst de Sniper B6 geselecteerd, maar deze heeft een budget chipset en mist de mogelijkheid tot overklokken.
Verder wil ik graag een DVI en HDMI uitgang op het mobo hebben. Mijn huidige scherm heeft geen HDMI, maar ik hoop bij de uiteindelijke upgrade naar een FullHD te kunnen gaan.
Ook de Realtek ALC1150 audiochip heeft mij bij dit bordje uit doen komen.

De voeding heb ik geselecteerd omdat ik hierover goede berichten heb gelezen, zowel qua stabiliteit, vermogen en geluid. Dit laatste vind ik ook niet onbelangrijk, aangezien de PC in de woonkamer staat en andere mensen TV kijken. In een later stadium zullen dan ook casefans en de CPU cooler aangepakt worden.

Wat denken jullie ervan? Ben ik al een beetje op de goede weg zo?
Heeft het nog nut om het systeem waar ik uiteindelijk naartoe wil hier neer te zetten? Waarschijnlijk wordt dit pas volgend jaar gerealiseerd, en dan zijn die componenten ook al weer achterhaald lijkt mij.

The Duck did it again

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Op zich is er weinig mis met je configuratie. De voeding zou nog makkelijk 100W minder kunnen (al is voor een toekomstige GPU 400-450W natuurlijk wel nodig, al hangt één en ander af van welke je exact wil).

Echter, waar je vooral op kan besparen is je moederbord. Deze pentium is al prima overklokbaar (4+GHz) op een H81 bordje van een paar tientjes. Een dure Z-chipset is dus nergens voor nodig! Echter, je andere wensen (ALC1150, DVI/HDMI) maakt de keus uiteraard wel wat beperkter. Het goedkoopst is dan toch de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 (waar dus prima op kan worden overgeklokt met die Pentium).

Laat je 1150 varen voor ALC892 of SupremeFX kom je al uit bij bijv. respectievelijk pricewatch: ASRock B85M Pro4 of pricewatch: Asus H81-Gamer. Hell, zelfs op een plank als pricewatch: ASRock H81M-HDS wordt 4,5GHz gehaald, maar dan worden niet aan je geluidschipeisen voldaan.

Overigens is een aftermarket koeler voor het overklokken wel aangewezen.

[ Voor 20% gewijzigd door br00ky op 02-04-2015 11:16 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Je zou er ook nog voor kunnen kiezen nu iets te besparen op geheugen door te beginnen met 2x2GB geheugen (bv pricewatch: Crucial CT2KIT25664BF160BJ). Gezien je doelstellingen lijkt me dat geen probleem, het mobo heeft 4 sloten en het geeft je budget voor evt andere aanpassingen. Als je geen GPU gaat gebruiken, zou je ook met een goedkopere / lichtere voeding toekunnen, bv pricewatch: be quiet! System Power 7 300W.

Al met al scheelt je dat zo'n € 50

... en gaat over tot de orde van de dag

• quacktech
br00ky schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:08:
Op zich is er weinig mis met je configuratie. De voeding zou nog makkelijk 100W minder kunnen (al is voor een toekomstige GPU 400-450W natuurlijk wel nodig, al hangt één en ander af van welke je exact wil).

Echter, waar je vooral op kan besparen is je moederbord. Deze pentium is al prima overklokbaar (4+GHz) op een H81 bordje van een paar tientjes. Een dure Z-chipset is dus nergens voor nodig! Echter, je andere wensen (ALC1150, DVI/HDMI) maakt de keus uiteraard wel wat beperkter. Het goedkoopst is dan toch de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 (waar dus prima op kan worden overgeklokt met die Pentium).

[...]

Overigens is een aftermarket koeler voor het overklokken wel aangewezen.
Dus als ik het goed begrijp kan ik met de Sniper wel gewoon de multiplier aanpassen? Ik heb hier behoorlijk wat research naar gedaan, zonder een bevredigend antwoord te vinden. Als dit kan zet ik de sniper weer in het lijstje.

Uiteindelijk wil ik naar het volgende toe (zoals het er op dit moment voor staat), en dan ben ik niet van plan de CPU over te gaan klokken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,95€ 179,95
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 145,95€ 145,95
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 95,95€ 95,95
1Samsung S24D590PL Zwart€ 162,56€ 162,56
1Microsoft Windows 8.1 NL Retail€ 97,95€ 97,95
1Sony MDR-DS6500 (Zwart)€ 132,50€ 132,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 814,86

Volgens deze review komt de G3258 op 4.0 GHz niet boven de 56 graden Celcius met de boxed cooler. Ik dacht dat dit wel acceptabel zou zijn, zeker als ik er vanuit ga dat de CPU niet constant zwaar belast zal worden.

Edit:
Lijstje ge-update

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 68,20€ 68,20
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 84,95€ 84,95
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 57,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 311,55

[ Voor 21% gewijzigd door quacktech op 02-04-2015 12:26 . Reden: Update wenslijst ]

The Duck did it again

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-02 17:01
Ze mogen tot 72 graden dus 56 is zelfs 24/7 geen probleem

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:34
Hou er rekening mee dat je huidige behuizing waarschijnlijk geen plaats heeft voor grote moderne videokaarten. De harde schijf kooien werden toen meestal niet dwars gemonteerd, waardoor die ver uitsteken naar het moederbord toe (en de kooien zelf ook korter bij het moederbord zitten). Oudere behuizingen kunnen ook al eens wat "rammeliger" zijn dan nieuwe, dus als je echt naar iets stil wilt, bekijk dan of die behuizing wel stil kàn.

Die GTX 750 Ti is relatief kort en zou mogelijk wel passen, maar voor dat geld kun je eigenlijk wel iets snellers krijgen, en die 400W voeding kan ook meer aan. Een pricewatch: Club 3D Radeon R9 270 royalQueen is op bijna alle vlakken stuk sneller dan een GTX 750 Ti. Een R7 265 zou ook sneller dan een GTX 750 Ti en quasi even duur.

Boxed koeler is zoals je zelf ook denkt genoeg om een G3258 een beetje boven de 4GHz te krijgen. Als je dan later de i5 ook niet overklokt, kom je dan ook wel met een boxed koeler toe, maar een Mugen 4 is wel hoorbaar stiller onder belasting.

Je lange termijn plan toont geen SSD? Ik dacht dat je een stille pc wou? Die WD Red is relatief stil maar eigenlijk niet stiller dan een gewone WD Green en in een ongedempte behuizing zit je constant met HDD geluid als dat je opstartschijf is. Met een SSD als opstartschijf maakt de HDD alleen geluid wanneer die gebruikt wordt. Een WD Red is niet zoveel duurder dan een Green, maar dat is toch weer €10-15 die je minder had moeten sparen voor een SSD.

Is er ook een reden dat je pas van plan bent Windows te kopen wanneer je naar de i5 upgradet? Wat draai je dan ondertussen? (nja ik moet het al niet vragen denk ik :p)

• quacktech
Misschien had ik het iets duidelijker moeten verwoorden. De uiteindelijke wenslijst is natuurlijk een upgrade van de "tussenstap". De huidige crucial ssd blijft dan behouden, die is net nieuw. de red is alleen voor opslag van muziek, foto's etc.

Qua maatvoering moet ik tzt idd kijken of de behuizing nog voldoet. Het is wel een vrij luxe kast, de hdd's hangen bijvoorbeeld al in rubbers.

De videokaart moet ik me idd nog eens goed in verdiepen, maar tzt is alle info van nu al verouderd natuurlijk. Ik kwam nu op deze kaart omdat die aan de eisen voldoet en als stil uit de test kwam.

Ik draai nu tijdelijk Windows 7 omdat 10 niet draait op de huidige processor (iets met ontbrekende nx nog wat...). Met de tussenstap wil ik straks een beetje gaan spelen met 10, zodat ik alles legaal heb draaien. Win 8.1 zal ik waarschijnlijk al voor de zomer aanschaffen, misschien al tegelijk met de tussenstap. Ik begreep dat de upgrade naar 10 daarna toch gratis beschikbaar komt. Zo niet, wacht ik daar op met aanschaf.

The Duck did it again

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-02 21:49

Nikeo

Jawelles

Ik zou met je budget eens rondkijken in de v&a. Vooral bij videokaarten kun je hier mooie dealtjes vinden.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 14:51
Tweedehands geen optie? i3 setje met hd4000 vga geintegreerd, scheelt je weer een videokaart.
Pagina: 1