vlan instellen

Pagina: 1
Acties:

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:51
Ik kom er niet helemaal uit (ook vanwege mijn eigen ontwetendheid)

Ik heb glasvezel in Harderwijk, Fritzbox 7360. Ik heb IPTV en internet.
Nu is de situatie zo dat ik in de woonkamer zowel internet als tv wil hebben, en er maar één utp kabel loopt. Mij werd gezegd dat ik dan via vlan zowel iptv als internet over 1 kabel kon laten lopen.

Dus twee managed switches aangeschaft (TP-Link TL-SG108E), één in de meterkast, bij de fritzbox en eentje bij de tv/htpc in de woonkamer.
Nu moet ik dus op de één of andere manier twee kabels (iptv en internet) in de switch in de meterkast doen, dan de ene kabel die naar de woonkamer loopt er ook in. Dan in de woonkamer de andere switch aansluiten en daaruit weer twee kabels laten komen die op de tv en op de htpc aangesloten worden...

Aansluiten van de kabels is uiteraard geen enkel probleem, maar qua instellingen om het werkzaam te krijgen is wat ingewikkelder. Ik heb één en ander even ingesteld (twee vlan bij 802.1Q ingesteld. kabels op dezelfde uitgangen op beide switches, alles werkt, alleen kon ik ineens weer niet met mijn draadloze apparaten op het internet (moest elke keer weer wachtwoorden etc invullen). Dus op mijn manier heb ik volgens mij twee aparte netwerken ofzo gemaakt.

Kortom, ik denk dat het zo wel duidelijk is. Ik heb iets nodig, wat ingesteld moet worden, alleen weet ik niet hoe en heb ik er te weinig verstand van. Wie o wie kan me helpen?
Je mag het uitleggen, maar enkel even een werkbeschrijving geven is ook goed, het moet even goed worden aangesloten.. Ik heb dus geen aparte netwerken nodig. Enkel dat iptv en internet over dezelfde utp kabel richting de woonkamer lopen.

• raceduck
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01 09:56
Op beide switches moet je de poort (laatste poort) die gebruikt wordt voor de ene kabel als trunk configurern.
Op beide switches vlan1 en 2 aanmaken. Op de switch in de meterkast poort 1 in vlan 1 en poort 2 in vlan 2 configureren.

Bij de andere switch idem voor die 2 poorten. En het apparaat wat je op vlan 1 wilt hebben op poort 1, vlan 2 op poort 2

En zo kan je meer poorten access in vlan 1 of vlan 2 plaatsen
Kijk ook op je spanning tree portfast kan instellen op de access poorten (liever nie top de trunk)

• Goofyduck384
Dat trunken had ik ook al ergens gelezen, maar die functie zag ik niet in het scherm waarin ik de switch instel.
Maar zoals ik al zei, ik ben nieuw in deze materie, dus elke begrip is nog onduidelijk. Ik lees over trunken, tagged en uit-agenda ports, port based vlan, 802.1q vlan, etc. Teveel om op te noemen. Ik hoef niet alles te weten, als het maar eenmalig goed ingesteld is, aangezien ik geen tweede kabel kan trekken :)
Ben niet geheel noob, maar wel nieuw in de vlan's ;)

• d--amo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-01 08:27
Die TP-linken spreken inderdaad niet over trunk, maar over tagged vlans.

Op de poorten dus beide switches dien je dus de 2 vlans op tagged te zetten. De poorten waar je dan effectief je tv-toestel of laptop op aansluit, die zet je dan op de respectievelijke vlan untagged.

• Goofyduck384
Ik heb het werkende. Bedankt!