Afgezien van de schermgrootte (wat een beetje je eigen voorkeur is wat je een goed formaat vind) is de S4 eigenlijk op alle vlakken een beter toestel. Sneller en ook de softwareondersteuning valt onder het beste wat je bij Samsung kan verwachten. De Lollipop-update is onderweg. Bovendien is de S4 een populair toestel waardoor er veel custom roms beschikbaar zijn.
De Snapdragon 600 uit de S4 is in ieder geval een betere keuze dan de 400 uit de S5 mini. Dan is de Galaxy A3 met eenzelfde scherm, iets snellere CPU, metalen frame en ook nog eens een lager prijskaartje zelfs een betere optie.
Wat betreft het SD-kaart 'issue', het moge bekend zijn dat Google al langer af wil van alle app-data op SD-kaartjes, in verband met alle gevaren die hierbij meekomen. Verstandig is om voor een toestel te gaan met gewoon een flinke bak interne opslag, en je SD kaart niet voor meer dan muziek en foto's te gebruiken. Zowel de S5 Mini als de S4 hebben volgens mij voldoende opslag.
Wat betreft de verschillende S4-versies... De S4 Black en de Value Edition Zwart zijn eigenlijk dezelfde toestellen, waarbij de S4 Value Edition gewoon later is uitgekomen en een nieuwe EAN-code heeft gekregen zonder echte reden (misschien was er destijds een speciale kortingsactie met accessoires)
De Black edition is hetzelfde toestel, maar dan met een kunstlederen achterkant in plaats van glad plastic. Dat is naar mijn mening een vooruitgang tegenover het plastic fantastic van Samsung, maar het nadeel van de Black Edition is dat de standaard S4-hoesjes niet altijd passen omdat hij iets dikker is.
En last but not least, waarom je zou rooten? Als je je dat afvraagt is het in ieder geval onnodig om te doen

Indien je wat geavanceerdere dingen wilt doen met je telefoon kom je erachter dat er bepaalde onderdelen van Android zijn afgeschermd zodat je niet je telefoon kan verklooien. Met root-toegang mag je daar wel bij. Zo heb ik op mijn telefoon de DPI aangepast, zodat je meer apps en informatie op je scherm ziet dan standaard.
Zelf zou ik een LG G2 of een Nexus 5 ook zeker overwegen. Beide toestellen zijn ongeveer even duur, maar hebben wel snellere hardware (Snapdragon 800) waarbij de G2 een betere camera en batterij heeft. De Nexus 5 heb ik zelf ook en krijgt als Google-toestel als eerste Android updates en heeft geen zware Samsung-skins waardoor het echt een gigantisch snel toestel is. Nadeel is wel het ontbreken van een SD-kaart.