Elektrische zijspiegels handmatig ingeklapt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 21:33
Sinds een paar weken hebben we een nieuwe auto (Mazda CX-5) en zo'n beetje alles wat je kunt bedenken is bij nieuwe auto's kennelijk automatisch of elektrisch. Zo ook de zijspiegels. Hoewel je bij de koplampen zoiets snel door hebt, sta je niet op dag 1 de zijspiegels te testen door deze in- en uit- te klappen. O-) Gisteren toevallig in de situatie geweest, waarbij het toch wat veiliger was om de zijspiegels in te klappen. Dit heb ik pas gedaan nadat ik was uitgestapt. Dit heb ik dus met de hand gedaan, zoals ik uit automatisme ook bij de vorige auto deed. :F

Wat blijkt nu: één van de zijspiegels wil niet meer goed uitklappen als je deze elektrisch bediend. Links klapt helemaal uit, rechts tot zo'n 80%. Ook als je ze elektrisch even inklapt en opnieuw uitklapt.

Gelijk even langs de dealer gegaan: en die zegt dat één van de zijspiegels nu meteen aan vervanging toe is: €300,- |:(

Kan zoiets stoms nu echt de elektronica van de zijspiegels aan gort helpen?
Ik heb (met mijn beperkte kennis hiervan) het gevoel dat de elektronica van de zijspiegels zichzelf heeft ontwricht nadat ik ze elektrisch weer uitklapte, omdat deze alleen met de 'relatieve' stand van de spiegels werkt en er dus niets aan de hand was geweest als ik de spiegels handmatig had teruggezet voordat ik de auto startte. Kan dit?
En hoe kan er slechts één kapot zijn als ik bij beiden exact hetzelfde heb gedaan.

Misschien dat jullie wat tips hebben. Dank alvast.

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 19:11

NoFearCreations

3DPrint the world!

Gaat gewoon met plastic tandwielen, waarbij je nu waarschijnlijk een paar tanden hebt gestript.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 21:30
Aangezien het toch al niet meer goed werkt, elektrisch uitklappen en op z'n plek duwen :+
De mijne heb ik ook al eens zo terug op z'n plek geduwd en werkt nog steeds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Wat was het antwoord van de dealer toen je hem deze vraag voorlegde?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:11
Tomatoman schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:29:
Wat was het antwoord van de dealer toen je hem deze vraag voorlegde?
lol dat was "Gelijk even langs de dealer gegaan: en die zegt dat één van de zijspiegels nu meteen aan vervanging toe is: €300,- |:( "

Ik zou de spiegel inderdaad ook even zelf terugduwen, kijken wat er gebeurd. Kapot is ie toch al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Gewoon proberen inderdaad. Zo heb ik het gehad met de elektrische hoogteverstelling van m'n koplampen, die werkte ook niet meer. Toen een vriend het knopje laten bedienen en zelf de reflector wat lopen duwen/trekken. Toen pakte het motortje het spul ineens weer en werkte het weer :)

Later ging de boel als nog kapot, toen motortjes losgekoppeld en schakelaar uit het dashboard gehaald (anders zou hij niet door APK komen).

Maar dat zou je ook kunnen proberen, terugduwen en kijken of het dan werkt, of terugduwen en ondertussen het knopje bedienen.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 01-04-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Def1ant schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:30:
[...]

lol dat was "Gelijk even langs de dealer gegaan: en die zegt dat één van de zijspiegels nu meteen aan vervanging toe is: €300,- |:( "
Ik doelde op de vraag wat er stuk is.

Als je een spiegel handmatig inklapt, hoor je hem ook weer handmatig uit te klappen. Je zou eens kunnen proberen of alles weer naar behoren werkt als je hem handmatig in- en weer uitklapt, als je dat nog niet had gedaan.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:27

-tom-562

Oliesjeik

Voor zover ik weet moet het daar wel tegen kunnen (zal vast wel iets van een vrijloop of een soort van meenemertje in zitten bij het electromotortje). Of tenminste, dat lijkt mij logisch (zo zou ik het ontwerpen als constructeur :P)
Ik weet dat het bij mijn Volvo niks uit maakt of ik ze met de hand inklap en daarna weer elektrisch uitklap. Heb vaak zat dat in de wasstraat 1 van m'n spiegels half inklapt. De spiegels inklappen en daarna weer uitklappen (elektrisch) gaat gewoon perfect.

[ Voor 9% gewijzigd door -tom-562 op 01-04-2015 21:02 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
Tomatoman schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:36:
[...]

Ik doelde op de vraag wat er stuk is.
Ook bij de dealer niet echt een duidelijk antwoord gekregen... Monteur zei dat zoiets nieuw was voor hem, maar dat het mechanisme kapot zou zijn. Ze zullen vandaag even bellen of het wellicht onder de garantie van de auto vervangen kan worden.
En inderdaad kan proberen 'm met de hand op z'n plaats te krijgen of juist de exact tegenovergestelde handeling met de hand te doen.

Ik ben nog het meest verbaasd over hoe fragiel zoiets dus kan zijn en niet echt fail-proof is. :S

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
dvtxc schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:34:
[...]

Ook bij de dealer niet echt een duidelijk antwoord gekregen... Monteur zei dat zoiets nieuw was voor hem, maar dat het mechanisme kapot zou zijn. Ze zullen vandaag even bellen of het wellicht onder de garantie van de auto vervangen kan worden.
Wel netjes dat hij uitzoekt of het eventueel onder garantie kan vallen.

Een spiegel met de hand inklappen is overigens geen user abuse. Als gebruiker kun je er redelijkerwijs vanuit kunnen gaan dat je een spiegel gewoon met de hand moet kunnen inklappen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je de spiegel normaliter wel met de hand kunt inklappen, maar dat hij gewoon door pech door je inklapactie stuk is gegaan.

-edit-
Als je al kijkt hoe veel voetgangers tegen autospiegels aan lopen, bijvoorbeeld in drukke steden, dan moet een spiegel dat gewoon kunnen hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 02-04-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 20:23

Guldan

Thee-Nerd

@Trommelrem: ik heb een focus met automatische spiegels en woon in de stad. Mijn spiegels zijn alleen door anderen de 'verkeerde' kant (naar voren) opgeklapt. Dat gaat wel gewoon goed, maar nog nooit de naar achteren dus ik vind het niet helemaal raar dat er dan wat stuk gaat.

Het zou wel mooi zijn van de dealer om hier wat voor te regelen mits dat kan.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Guldan schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:01:
@Trommelrem: ik heb een focus met automatische spiegels en woon in de stad. Mijn spiegels zijn alleen door anderen de 'verkeerde' kant (naar voren) opgeklapt. Dat gaat wel gewoon goed, maar nog nooit de naar achteren dus ik vind het niet helemaal raar dat er dan wat stuk gaat.
Ach, tegenwoordig zorgt zelfs steenslag al voor lakbeschadigingen. De laatste generatie auto's lijkt wel van schilderijdoek te zijn gemaakt. Je moet ze net zo behandelen als kunstvoorwerpen.

Ik zet in Amsterdam mijn auto niet eens meer op slot. Liever dat ze de deuren gewoon openen dan dat ze het slot forceren of de ramen openbreken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
Ha mooi nieuws gekregen. Ik heb weliswaar zelf nog geprobeerd 'm in de oude stand terug te zetten, maar het probleem bleef. Welnu, de zijspiegel kan onder garantie vervangen worden!

Toch voortaan voor de zekerheid alleen maar elektrisch bedienen. en misschien gelijk een tip voor bezitters van auto's die fragielere elektronica heeft dan zij vermoeden... :P

[ Voor 18% gewijzigd door dvtxc op 04-04-2015 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:50
dvtxc schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 22:21:
Ha mooi nieuws gekregen. Ik heb weliswaar zelf nog geprobeerd 'm in de oude stand terug te zetten, maar het probleem bleef. Welnu, de zijspiegel kan onder garantie vervangen worden!

Toch voortaan voor de zekerheid alleen maar elektrisch bedienen. en misschien gelijk een tip voor bezitters van auto's die fragielere elektronica heeft dan zij vermoeden... :P
Het is meer fragiele mechanica ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:39

Reley

Zoom Zoom

Laat de dealer dan meteen de module inbouwen waarmee je de spiegels automatisch inklapt als de auto op slot gaat.
Helaas heeft Mazda dat niet standaard op de nieuwe modellen maar moet je dat apart aanschaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hmm, kennelijk laatst mazzel gehad.
Ik heb dezelfde auto en klap niet vaak de spiegels in (als ik ze inklap echter wel automatisch)
Maar laatst was de rechter spiegel ingeklapt, kennelijk iemand tegenaan gelopen oid.
Die heb ik zelf terug geduwd in de originele stand en alles werkt nog prima gelukkig.

Ik zou eerlijk gezegd verwachten dat ze daar tegen moeten kunnen.

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Pagina: 1