Sinds een paar weken hebben we een nieuwe auto (Mazda CX-5) en zo'n beetje alles wat je kunt bedenken is bij nieuwe auto's kennelijk automatisch of elektrisch. Zo ook de zijspiegels. Hoewel je bij de koplampen zoiets snel door hebt, sta je niet op dag 1 de zijspiegels te testen door deze in- en uit- te klappen.
Gisteren toevallig in de situatie geweest, waarbij het toch wat veiliger was om de zijspiegels in te klappen. Dit heb ik pas gedaan nadat ik was uitgestapt. Dit heb ik dus met de hand gedaan, zoals ik uit automatisme ook bij de vorige auto deed.
Wat blijkt nu: één van de zijspiegels wil niet meer goed uitklappen als je deze elektrisch bediend. Links klapt helemaal uit, rechts tot zo'n 80%. Ook als je ze elektrisch even inklapt en opnieuw uitklapt.
Gelijk even langs de dealer gegaan: en die zegt dat één van de zijspiegels nu meteen aan vervanging toe is: €300,-
Kan zoiets stoms nu echt de elektronica van de zijspiegels aan gort helpen?
Ik heb (met mijn beperkte kennis hiervan) het gevoel dat de elektronica van de zijspiegels zichzelf heeft ontwricht nadat ik ze elektrisch weer uitklapte, omdat deze alleen met de 'relatieve' stand van de spiegels werkt en er dus niets aan de hand was geweest als ik de spiegels handmatig had teruggezet voordat ik de auto startte. Kan dit?
En hoe kan er slechts één kapot zijn als ik bij beiden exact hetzelfde heb gedaan.
Misschien dat jullie wat tips hebben. Dank alvast.

Wat blijkt nu: één van de zijspiegels wil niet meer goed uitklappen als je deze elektrisch bediend. Links klapt helemaal uit, rechts tot zo'n 80%. Ook als je ze elektrisch even inklapt en opnieuw uitklapt.
Gelijk even langs de dealer gegaan: en die zegt dat één van de zijspiegels nu meteen aan vervanging toe is: €300,-

Kan zoiets stoms nu echt de elektronica van de zijspiegels aan gort helpen?
Ik heb (met mijn beperkte kennis hiervan) het gevoel dat de elektronica van de zijspiegels zichzelf heeft ontwricht nadat ik ze elektrisch weer uitklapte, omdat deze alleen met de 'relatieve' stand van de spiegels werkt en er dus niets aan de hand was geweest als ik de spiegels handmatig had teruggezet voordat ik de auto startte. Kan dit?
En hoe kan er slechts één kapot zijn als ik bij beiden exact hetzelfde heb gedaan.
Misschien dat jullie wat tips hebben. Dank alvast.
Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM