Stille, kleine programmeer workstation

Pagina: 1
Acties:

• demichiel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-03 21:22
Ik zou graag mijn huidige, luidruchtige PC vervangen door een nieuwer, kleiner en vooral stiller exemplaar. Ik ga de pc gebruiken om te developen, vooral C# (visual studio), maar ook android development en wat linux gepriegel.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal vooral gebruikt worden om te surfen en te programmeren. Wel zullen er geregeld 1/2 VM's draaien en wil ik verschillende instanties van VS2015 open hebben staan. Momenteel werk ik met 2 schermen, ik zou graag de mogelijkheid hebben om in de toekomst met 3 schermen te werken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen absolute maximumprijs, maar het gaat me wel heel hard om bang for buck.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem 1 SSD mee van 120GB, ik wil een andere SSD van 250GB erbij hebben. Dit om te dual booten tussen ubuntu en windows en toch voldoende ruimte op beide te hebben. Opslag van media e.d. gebeurt elders.

Toetsenbord, muis, schermen, audio en windows licentie zijn voorzien.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ga absoluut niet gamen, dus een grafische kaart is overbodig, dit zorgt er voor dat ik een klein en minimalistisch systeem kan bouwen. Ik heb nodig:
Mobo (Mini-ITX of micro-ATX)
CPU (i5+)
RAM (16GB+)
SSD (250GB+)
Kast+voeding (Klein en stil!)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb momenteel een AMD Phenom X3, maar voor mijn nieuwe systeem gaat de voorkeur uit naar intel. Qua moederbord heb ik momenteel een gigabyte, waar ik zeer tevreden van ben. Maar aangezien de focus op bang for buck ligt vind ik het geen enkel probleem om uit te wijken naar Asrock oid.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag een kleine, stille kast willen die ik gemakkelijk op mijn bureau kwijt kan.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overlokken, ook al kan dit bang for buck goed uitkomen zie ik de extra warmte en geluid niet zitten.

De build die ik in gedachten had:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590S Boxed€ 206,10€ 206,10
1ASRock H81M-ITX€ 65,-€ 65,-
1Antec ISK 110 Vesa€ 66,99€ 66,99
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 128,87€ 128,87
1Crucial MX100 256GB€ 98,90€ 98,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 565,86

Voor de opletters, de voeding die bij de ISK-110 zit is 90W, maar ik heb al probleemloze builds gezien met een 65W CPU (zoals de 4590S).

Nu is mijn vraag aan jullie: kan ik misschien €50 besparen door naar micro-atx over te schakelen? Kan ik misschien €100 opleggen en merkbaar betere prestaties bekomen? Hebben jullie aandachtspunten voor kleine builds? Of voorstellen voor betere, mooiere kasten?

Er zit ook niet echt haast bij, mijn huidige pc werkt nog zeer goed, zouden jullie wachten op skylake?

Graag jullie mening!

Verwijderd

Ik neem 1 SSD mee van 120GB, ik wil een andere SSD van 250GB erbij hebben. Dit om te dual booten tussen ubuntu en windows en toch voldoende ruimte op beide te hebben
Ik zou echt niet aan dualboot beginnen. Je bent veel flexibeler als je Windows of Ubuntu als host systeem kiest, en dan via virtualisatie 'het andere OS' er naast draait.
Virtualbox kan je op zowel Windows als Linux installeren. Of je gebruikt een van de vele andere mogelijkheden van host based virtualisatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2015 15:39 ]

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:46
Hoe groot zijn de eisen dat het echt een kleine behuizing is? Door voor micro-ATX te kiezen heb je ook veel meer flexibiliteit qua RAM. (4 sloten i.p.v. 2)
Ik zou sowieso niet voor een S variant processor gaan. Neem dan eerder de i5-4460.

Je zou bijvoorbeeld hier iets van kunnen maken:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 63,05€ 63,05
1Cooler Master Silencio 352€ 49,90€ 49,90
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 115,95€ 115,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,75

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-02 10:44
laat anders even weten welke cases je mooi/klein genoeg vind, dan kunnen wij kijken of m-ATX een optie is. bedenk ook dat een iets ruimere case kan zorgen voor betere airflow, waardoor fans minder hard hoeven te draaien.

• demichiel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-03 21:22
De S-variant van de i5 was inderdaad enkel om met de beperking van 90W van de ISK-110 om te gaan. Als het om bang for buck gaat kan ik inderdaad misschien beter voor een i5 4460 gaan. (iets mindere prestaties, wel €25 goedkoper)

Qua behuizingen zou ik liever niet naar mini/midi tower gaan. Dan liever een kleine "htpc" behuizing zoals de Sharkoon QB One. Ik zal eens kijken wat de kleinste m-atx behuizingen zijn.

Verwijderd

Kijk eens naar de kleinere modellen van fractal design. Persoonlijk vind ik die er goed uitzien.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Wat denk je van deze?
pricewatch: Silverstone Sugo Series 13 (plastic front panel met nep aluminium finish)
Compacter dan de Sharkoon, waarschijnlijk van betere kwaliteit (Sharkoon is normaal gesproken plastic fantastic rotzooi) en er past eeb gewone ATX-PSU in :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Pagina: 1