Toon posts:

Numeriek keyboard tonen ondanks input type=text

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Op mijn nieuwe responsieve website heb ik een rekenmodule. Voor het ingeven en weergeven van de cijfers gebruik ik een formulier, voor het rekenwerk JavaScript. Ik heb netjes de ISO-norm toegepast, dat wil zeggen: een decimale komma en een spatie als scheidingsteken voor duizendtallen.

Dat betekent dat ik in het formulier tekstvelden moet gebruiken. Immers: het getal dat wordt ingegeven is feitelijk een tekst (vanwege de decimale komma). Ook het resultaat is weer een tekst (vanwege, inderdaad, de decimale komma).

Nou zit ik met het volgende probleem... Een smartphone- of tabletgebruiker die in het invoerveld tikt krijgt een standaard keyboard te zien. Maar ik wil natuurlijk dat er een een numeriek keyboard verschijnt. Onder normale omstandigheden verander je dan input type=text in input type=number. Maar dan werkt mijn rekenmodule niet meer.

Hoe los ik dit op? Kan ik op de een of andere manier smartphones en tablets dwingen om een numeriek keyboard te laten zien met (het noodzakelijke) behoud van input type=text?

Bedankt,
Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Je vraagt iemand toch feitelijk om een getal in te voeren? Dat iets een komma bevat, betekent niet dat iets een tekst is. Die invoer moet je je onder water kunnen wijzigen in het format dat je nodig hebt, net als dat sommigen telefoonnummers met spaties en anderen met streepjes invoeren en dat ook op dezelfde manier in de database moet komen.

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Is dit het niet? http://stackoverflow.com/...h-html5-input-type-number
Bij mij lijkt die fiddle wel goed te werken. Ook met step="any" en punt/komma.

[ Voor 9% gewijzigd door Barryvdh op 01-04-2015 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 15:25
Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:06:
[...]
Onder normale omstandigheden verander je dan input type=text in input type=number. Maar dan werkt mijn rekenmodule niet meer.
Dan zit dáár je fout, en moet je dát oplossen. Je kunt prima rekenen met een input type=number :)

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Dank voor de reacties, verwijzingen en suggesties. Helaas heeft het er alle schijn van dat het antwoord op mijn vraag "nee" luidt.

@Spinal Ik ga, ondanks het feit dat je met type=number inderdaad prima kan rekenen, het JavaScript niet aanpassen. Het was een heel gedoe om het op alle browsers en browserversies goed te laten werken (kijk ter illustratie maar eens naar de hyperlink van @Barryvdh - bedankt daarvoor), en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren als het wordt herschreven voor gebruik met type=number.

Het gaat immers niet alleen om de decimale punt en komma, maar ook om de spatie als scheidingsteken voor duizendtallen. En aangezien ik het voldoen aan de ISO 31-0 norm (voor het correct weergeven van cijfers) belangrijker vind dan het bieden van dat beetje extra gebruikersvriendelijkheid...

Nogmaals bedankt!
Rob