chinese 230v naar 5v, veilig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:17

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb een stel 230v naar 5v converters gekocht op ebay. Het werkt prima (ondanks dat bij weinig belasting hij een beetje een hoge pieptoon geeft wat irritant is als je er dicht op staat). Dit is m:

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTE5MFgxNjAw/z/AiAAAOxy2FZSQ8~6/$T2eC16J,!yYFIccq,wcvBSQ8+5)w6!~~60_12.JPG
Maar, ik wil dit in een inbouwdoos verwerken... Toen ik bezig was om te kijken of het allemaal zou passen bedacht ik me: is dit wel veilig genoeg?

Ik wil natuurlijk geen brand in huis, maar is daar eigenlijk kans op? Ik heb een vrij nieuw huis, dus aardlek en gewone automaten in de meterkast, dus bij sluiting o.i.d. zal de stop wel uitschakelen... En het is in een stenen muur, dus als er een vonk vanaf zou komen lijkt me de kans op brand alsnog niet groot, maar zijn er gevaren die ik over het hoofd zie?

Zelf elektronica in elkaar prutsen is leuk natuurlijk, maar het moet wel veilig blijven, en wat dat betreft is mijn kennis denk ik niet groot genoeg (ik weet niet exact hoe de elektronica in de transformator werkt) om te bepalen of er gevaren zijn hierin.

Alternatief zou zoiets zijn:
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NTAwWDUwMA==/z/xOoAAOxyjxlTMm81/$_12.JPG?stamp=1413513542777. Komt 3 watt uit, oftewel 600mA (toch?), deze is in ieder geval volledig omhuld... wellicht veiliger? Hij is in ieder geval wel een centimeter dikker, dat is wel een nadeel.

Graag meningen! :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:41

Arjan A

Cenosillicafoob

Zit er een CE keurmerk op? Dat zou volgens mij bij deugdelijke producten erop moeten zitten.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Maak eens foto's van alle kanten (vooral onderkant), zover ziet ie er cheap uit met wat vraagtekens, maar onveilig kan je 'm niet noemen op basis van deze info.

Arjan A:
CE zegt helemaal 0, echt niets.
Het is verplicht om producten in de EU op de markt te brengen, maar de fabrikant mag dat zelf op zijn product zetten.

Ja de fabrikant kan flink in de problemen komt bij een ongeldig CE logo, maar de meeste chinese fabrikanten intresseert dat niets.

[ Voor 48% gewijzigd door SA007 op 01-04-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:53:
Maak eens foto's van alle kanten (vooral onderkant), zover ziet ie er cheap uit met wat vraagtekens, maar onevielig kan je 'm niet noemen op basis van deze info.
De onderkant:
Afbeeldingslocatie: http://i1075.photobucket.com/albums/w425/aimeelee1218/P1420957_zps85074acd.jpg
en nog een foto:
Afbeeldingslocatie: http://i1075.photobucket.com/albums/w425/aimeelee1218/P1410635_zps47e47c1b.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door geerttttt op 01-04-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Zit nogal weinig bescherming/filtering op de 230V kant, alleen een 'fusable' 0 ohm weerstand.
Isolatie lijkt redelijk in orde, maar alles is nogal cheapo.

Veiligheid lijkt redelijk, kwailteit is nogal meh dus veel levenduur zal hij niet hebben.

Edit:
Note: gezien je alternatief van een led driver, houdt er rekening mee dat dit printje geen led driver is he...

[ Voor 19% gewijzigd door SA007 op 01-04-2015 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:00:
Zit nogal weinig bescherming/filtering op de 230V kant, alleen een 'fusable' 0 ohm weerstand.
Isolatie lijkt redelijk in orde, maar alles is nogal cheapo.

Veiligheid lijkt redelijk, kwailteit is nogal meh dus veel levenduur zal hij niet hebben.

Edit:
Note: gezien je alternatief van een led driver, houdt er rekening mee dat dit printje geen led driver is he...
Oke, en als ik nu wil voorkomen dat ergens iets contact maakt met een geleidend voorwerp, zonder dat hij veel groter wordt qua afmetingen dan hij nu is, kan ik hem dan gewoon helemaal intapen met isolatietape? Of is dat niet zo verstandig vanwege warmteafgifte e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:00:
Edit:
Nee dat hoeft ook niet, het moet een arduino poweren en een 5v relais bordje, dus juist geen leds o.i.d.
Maakt dat nog verschil dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-10 09:59

mirno

私の名前はMirnoです

Pieptoon is coilwhining geloof ik. Komt door de TRAFO.
Dit is niet CE gekeurd, dit is eigenlijk gewoon een simpele huis tuin en keuken schakeling, deze kan je heel gemakkelijk zelf nabootsen als je precies dezelfde componenten besteld.

Veiligheid ligt hier met name aan de behuizing, zorg dat die geen sluiting maakt.

Het zal gerust je huis niet afbranden mits er normale dingen mee gedaan worden, er zitten niet allerlei speciale beveiligingen op die in normale adapters wel toegepast worden (zoals een zekering).

Als je hem af en toe gebruikt kan het prima, voor langdurige belasting zou ik het afraden.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nou ja hij staat 24/7 aan, maar in principe gebeurt er vrij weinig, arduino die in een loopje wacht tot er een 433mhz commando doorkomt en een relais wat in ruststand staat. Alleen als ik op de remote een knopje indruk schakelen er wat relaisdingen om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Arjan A schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:53:
Zit er een CE keurmerk op? Dat zou volgens mij bij deugdelijke producten erop moeten zitten.
CE kan een fabrikant zelf op het product zetten als de administratie hiervan goed op orde is. Het is dus niet zo dat dit dan door een instantie (zoals KEMA) gecontroleerd is. Daarbij is het verplicht op alle elektronische producten die geimporteerd worden, maar zegt het dus niets over de kwaliteit van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Andere vraag: Waarom pak je niet simpelweg een GSM lader van een random (web)shop (en dan een beetje fatsoenlijke, dus geen marktplaats shop, want die verkoopt ook hetgene wat diegene op aliexpress heeft ingekocht)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Sissors schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:02:
Andere vraag: Waarom pak je niet simpelweg een GSM lader van een random (web)shop (en dan een beetje fatsoenlijke, dus geen marktplaats shop, want die verkoopt ook hetgene wat diegene op aliexpress heeft ingekocht)?
Omdat het moet passen in een inbouwdoos in de muur, met een gsm lader moet ik die óf in het stopcontact steken, of uit elkaar trekken wat waarschijnlijk een stuk groter is qua print...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-10 09:59

mirno

私の名前はMirnoです

Ik denk dat het wel kan. Je kan het voor de zekerheid eventueel nog afzekeren voor de 230V AC aansluitingen, dat is nog niet gedaan zie ik?

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:07
Even een opmerking ivm. het CE label. Producten uit China dragen heel vaak dit label. Je zou kunnen denken: "Oh, dit is gekeurd om in Europa te gebruiken!", maar niets is minder waar.
De Chinese fabrikanten zijn namelijk sluwe vossen die hun eigen "label" hebben uitgevonden genaamd "China Export", waarvan de letters (heel toevallig natuurlijk) overeen komen met "Conformité Européenne".

Afbeeldingslocatie: http://www.planetmountain.com/img/1/15187.jpg

Ivm de adapter van hierboven: Het zijn deze adapters die vaak de ontploffende iPhones en andere gsm's veroorzaken. De GSM fabrikant krijgt meestal de schuld, maar eigenlijk is de boosdoener de adapter.
Zo heb ik ook eens een aantal van deze adapters besteld, en heb er één opengebroken. De scheiding tussen primair en secundair (in dit geval dus 230V - 5V) was in het midden breed genoeg (zoals CE het voorschrijft), maar aan de rand hadden ze door een paar componenten een plaatsgebrek, waardoor de baan van de 5V maar één a 2 mm verwijdert was van de 230V. --> niet CE conform dus, en ook vrij gevaarlijk. Ik gebruik deze adapters dus enkel en alleen met goedkope USB apparaten (zoals Raspberry Pi), en alleen als ik er zelf bij ben.

Op jouw foto's is er blijkbaar wél genoeg plaats voorzien, dus op zich is dat geen issue bij jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat is een hoax hoor :P. Ze printen gewoon het 'normale' CE keurmerk erop gezien dat ze dol zijn op zulk soort keurmerken er random op gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Het is een 'misspelling' van het CE logo, ze hebben gewoon niet op de layout gelet.

In kort: CE, hoe het logo er ook uitziet, betekend 'de fabrikant vind dat het goed is', en betekend dus effectief niets.

Adapters die niet aan isolatie voldoen zijn overigens niet onveilig voor de apparaten die eraan hangen, maar voor de mensen die dat apparaat gebruiken. Geen adapters met weinig/geen netisolatie gebruiken dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Trek een Xiaomi of Nillkin USB-lader uit elkaar voor dit doel en als je het nog betaalbaar wilt houden. Ding op je foto ziet er cheapo en dus brandgevaarlijk uit.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 01-04-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 01 april 2015 @ 14:23:
Trek een Xiaomi of Nillkin USB-lader uit elkaar voor dit doel en als je het nog betaalbaar wilt houden. Ding op je foto ziet er cheapo en dus brandgevaarlijk uit.
Zoals bovengenoemd gezegd zijn die in veel gevallen een stukje groter qua pcb. En zijn die per definitie beter dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Maar nog steeds wel klein genoeg om in een wanddoos te passen denk ik :?

En ja kwaliteit is 10x beter, zie voor de Nillkin: http://lygte-info.dk/revi...CAdapter%202.0A%20UK.html (informatieve site trouwens!)

Van de Xiaomi kan ik zo 123 geen gelijkwaardige review vinden, maar de powerbanks die zij verkopen zijn in ieder geval van uitstekende kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:25
Deze zag ik in een ander topic voorbij komen:
http://www.rapidonline.co...-single-output-5v-84-2183
Ziet er in ieder geval een stuk betrouwbaarder uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
woutertje schreef op woensdag 01 april 2015 @ 15:44:
Deze zag ik in een ander topic voorbij komen:
http://www.rapidonline.co...-single-output-5v-84-2183
Ziet er in ieder geval een stuk betrouwbaarder uit
Dat soort 'printtrafo'-achtige converters zijn ook wel veilig inderdaad. Je hebt ze ook van 'Myrra'. In zowel 5V als 3.3V (handig voor ESP8266 bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

http://www.righto.com/201...gers-in-lab-apple-is.html leesvoer. Echt even lezen en die chinese meuk nooit maar dan ook nooit meer kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zou dan ook voor zo'n print-mount converter gaan, die chinezen kunnen een hoop maken, maar de voedingen durf ik er echt niet meer vandaan te halen. Vooral voor 24/7 achtig gebruik.
Je kan het in veel gevallen al zien aan de sleufjes tussen het laagspanning en hoogspanningsdeel. Die ontbreken, weinig componenten, en spoortjes in het hoogspanningsdeel die soms enorm dicht op elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
sebastius schreef op woensdag 01 april 2015 @ 17:36:
http://www.righto.com/201...gers-in-lab-apple-is.html leesvoer. Echt even lezen en die chinese meuk nooit maar dan ook nooit meer kopen!
Niet alles uit China is slecht, zie de review van de Nillkin die ik hierboven aanhaalde :) Schone output en netjes geisoleerd (gleuf in PCB gefreesd).

Voor 7 euro prima dingetje lijkt mij :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:52

ThaHandy

Discovery Channel

ThinkPadd schreef op woensdag 01 april 2015 @ 17:56:
[...]

Niet alles uit China is slecht, zie de review van de Nillkin die ik hierboven aanhaalde :) Schone output en netjes geisoleerd (gleuf in PCB gefreesd).

Voor 7 euro prima dingetje lijkt mij :Y
:Y :Y
hier nog een andere andere test/review :)

Ik zou zeggen, gebruik een van de betere laders, sloop deze en gebruik deze.

Dit wil je dus niet :X
EU USB AC Power Adapter Charger For iPod iPhone 3G S 4G
* Output: 5v - 1A.
Afbeeldingslocatie: http://lygte-info.dk/pic/USB%20PS%20test/1/USB%20PS%20%231%20load%20sweep.png

[ Voor 18% gewijzigd door ThaHandy op 01-04-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dave van t eevblog heeft er eens een aandacht aanbesteed dacht ik ;)

404 Signature not found

Pagina: 1