GPS receivers op arduino, geen data te zien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-07 21:51
ik ben een beetje aan het sukkelen met diverse GPS ontvangers om er data uit te krijgen op een arduino. het connecteren gaat zonder problemen, de bytes inlezen ook, maar de data daarentegen....

ik ben nu heel basic terug gekeerd en heb een oude HL-203e usb ontvanger gebruikt, deze ingeplugt op men laptop en probeer via hyperterminal zijn NMEA data message te zien, en alweer zonder succes.

ik WEET dat de ontvanger op 4800 8N1 werkt en zo staat het ook ingesteld. maar ik krijg rare karakters ipv een leesbaar ascii formaat.

als ik dergelijke 'rommel' op het scherm zie verschijnen, weet ik dat de baudrate of andere settings fout zijn, maar bij deze ontvanger weet ik zeker dat ze correct zijn (opgezocht in datasheet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-07 07:27

Sprite_tm

Semi-Chinees

...okay, wat is je vraag?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

En die "rare karakters" is toevallig niet ruwe data?

Als in: de data wordt als bytes verstuurt, en niet als ASCII string?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
uit de handleiding van de ontvanger:

"The serial interface protocol is based on the National Marine Electronics Association's NMEA 0183 ASCII interface specification. This standard is fully define in "NMEA 0183, Version 3.01"The standard may be obtained from NMEA, www.nmea.org"

zou dus in ascii moeten zijn. ik geraak er maar niet aan uit hoe ik die data leesbaar moet krijgen in een terminal. ik heb voor de arduino ook al taloze libraries geprobeerd maar geenenkele ziet data.

bv mijn UBLOX ontvanger (UBX binary's) zou ik de heximale codes B5 62 moeten krijgen bij elk begin. ik krijg daarentegen altijd BE D9 dus message klopt niet.
ook met SiRF binary gps ontvanger doet niet wat het hoort te doen. via simpele code kan ik wel de karakters inlezen die men GPS ontvangers doorsturen. dus ik weet dat ze vanalles sturen.
ik lees deze dan in als integers en stuur de ingelezen waarde naar men serial monitor. maar omdat de verwerking maar niet wil lukken, besliste ik van direct heel basic te gaan naar een ascii nmea GPS ontganger.
en zelf deze data krijg ik niet leesbaar op hyperterminal. nu weet ik het echt niet meer. heb in hyperterminal ook al met die ansi, ansiw,... settings zitten knoeien maar krijg nog altijd niks leesbaars (op internet had iemand ook onleesbare karakters in zijn C programma en daar werd het opgelost door ansichar in te lezen ipv gewone char.

UPDATE: lange tijd niet naar gekeken, laptop in hybernate gegaan. toen ik die terug opstarte, had ik ineens toch de ascii strings op het scherm. die blijkbaar gaat die ergens halverwege over van onleesbare data naar ascii code.
helaas op de arduino met tinyGPS nog steeds geen data (hangen parallel aan de gps module). morgen verder sukkelen. als ik al 1 ontvanger werkende krijg, weet ik dat ik goed bezig ben, en dan zal ik de overige 2 modellen gps ontvangers met hun binary output zelf wel decoderen

[ Voor 15% gewijzigd door fcapri op 01-04-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zet eens op 9600b heb hier ook een hele reeks van die ublox maar die willen echt wel 9600 8N1 zien :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
War Damic zegt, nagenoeg alle seriele apparatuur gebruikt standaard 9600,8,N,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
de ontvanger die ik nu gebruik (HL-203e) werkt echt wel op 4800 8N1. dit staat zo in de specs, werkte zo op men ipaq vroeger en dit is volgens de nmea 0183 ook standaard zo.

de ublox chip (AMY 6M) dat ik heb, is een gps module die uit een i-MET weerballon sonde komt. die staat fix ingesteld op UBX binary 57600 8N1 via de solderingen en kan ik enkel aanpassen door te chip eraf te solderen en op een andere print terugzetten.
http://fcapri.homelinux.c...0/2015-01-29_09.52.56.jpg
http://fcapri.homelinux.c...0/2015-01-29_09.48.05.jpg

de J-N3 FLASH module van telit werkt op 9600 8N1 en stuurt SiRF binarys uit

AL deze modules werken perfect op men raspberry waar ik deze met GPSD inlees en de gegevens te zien krijg via cgps. het probleem is hierbij dat die software zelf detecteerd welke data passeerd en dan zelf decodeerd in leesbare data. voor men arduino moet ik het zelf doen.

al de hele morgen de gps ontvanger van gisteren zitten bekijken, maar geen leesbare data meer te zien. er is gisteren toch 'iets' veranderd geweest waarbij het wel werkte (zie de update regel van men vorige post).

[ Voor 10% gewijzigd door fcapri op 02-04-2015 09:58 ]

Pagina: 1