Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09 13:38
Goedemorgen,

ik ben al enige tijd op zoek naar een nieuwe muis. De muis gaat vooral gebruikt worden voor gamen en dan met name Counter-Strike.

Nu had ik mijn oog al laten vallen op een mooie muis, ware het niet dat deze muis in 2 verschillende varianten komt. Het betreft hier de Sharkoon Fireglider. Er is een variant te krijgen met optische sensor en een variant met laser. Zie de linkjes:

(Laser) pricewatch: Sharkoon FireGlider

(Optisch) pricewatch: Sharkoon FireGlider Optical

De algemene tendens op internet is dat muizen met een optische sensor beter zijn, met name voor shooters. In de Pricewatch echter is de Sharkoon met laser sensor immens populair en die met een optische sensor totaal niet.

Omdat de meeste mensen deze muis gebruiken voor gamen, zou je toch zeggen dat de meeste Tweakers de optische variant zouden kopen? Die is ook nog goedkoper!

Mijn vraag is dus welke Shakoon ik moet kopen. Zie ik misschien dingen over het hoofd, of zijn jullie ervaringen met laser wel beter dan met optisch?

Graag hoor ik jullie advies,

Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
De optische variant is nog maar uit sinds december 2014, dus dat er nog niet zoveel te vinden is, is normaal toch? De optical lijkt mij de opvolger van de laser variant (die bestaat al sinds 2009), dus ik zou de nieuwere nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Bedankt voor je snelle reactie! Zou de Fireglider Optical dan gewoon goedkoper zijn omdat optische sensoren goedkoper zijn dan lasers?

Het design is een beetje kiddy, maar ach, de muis bied veel voor dat kleine beetje geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
http://www.nldit.com/hard...9/44920.html#.VRvd1-Hiupo

licht er helemaal aan wat jij pretig vind. bij shooter kan een lage beter zijn om beter te mikken. maar bij bv hack and slash kan een ultra gevoelige muis pretiger wezen. het gaat er om wat JIJ pretig vind werken niet wat jan en alleman prettig vind werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Loki504 haal je nu niet de sensor in de war met daadwerkelijk DPI (sensitivity)?
Optisch heeft in principe de laser variant vervangen, omdat het vaak nauwkeuriger bewegingen detecteert.

Ik zou daarom zeker voor de optische variant gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
Jij zegt dat optische laser heeft vervangen? Maar optische kwam in 1999 en laser 2014. Of haal ik nu 2 optische dingen door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 06:01
Ben zelf ook een counter strike speler met dezelfde optische muis en erg tevreden er over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
loki504 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 14:23:
Jij zegt dat optische laser heeft vervangen? Maar optische kwam in 1999 en laser 2014. Of haal ik nu 2 optische dingen door elkaar?
Ah je hebt gelijk, ik haal het zelf door elkaar.. Mijn excuses! Laser is inderdaad de nieuwe technologie en vooral op hogere DPI nauwkeuriger. Optisch schijnt tot bijv. 3000 DPI 'prettiger' te zijn volgens sommige gamers, maar ik denk dat de verschillen minimaal zullen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Counter-strike en andere shooters worden vaak bewust (ultra) low sense gespeeld. Denk aan 800-1200 DPI of lager. Dus DPI gaan we het niet eens over hebben ;)

Ik ken de FireGlider Optical niet. De laser muis is een leuk all-round muisje als je strak op de centjes zit, maar de sensorprestaties blijven ver achter bij de betere game muizen. Ik heb nog zo'n ding liggen omdat ik even een (Grote) muis nodig had op reis. Als je een beetje half serieus wil CS:GO'en zou ik serieus een muis met een uitstekende / bewezen sensor bekijken. Optisch / laser zegt weinig, het exacte type sensor zegt veel meer.

1 van de goedkopere opties (Avago ADNS-3090) is dan de pricewatch: CM Storm Alcor Beetje basic, maar een prima ding voor een scherpe prijs. En vooral: Een uitstekende sensor. Er zijn absoluut nog wat luxere uitvoeringen van muizen, maar wat prestaties betreft zit je daar praktisch al op een pro niveau. Avago 3310/3366/3988 etc beginnen een tientje of 2 hoger en bieden marginale (en grotendeels theoretische benefits) boven de 3090 in de alcor. wil best meer suggesties geven, maar als je een fireglider overweegt betwijfel ik of je 50 euro of meer aan een muis uit wil geven.

edit: Overigens is een muismatje (mag goedkoop model zijn, maar een beetje formaat is wel prettig) ook absoluut aan te raden met optische sensoren.

[ Voor 11% gewijzigd door Foritain op 02-04-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Bedankt voor de reacties!

Foritain: ik heb een Steelseries Qck muismat, dus dat zit wel goed.:) Maar jij raad me de Fireglider dus niet aan? Het is inderdaad zo dat wij (ik en een groepje vrienden) vrij serieus bezig zijn met Counter-Strike. We zijn vaak van te voren in een private server de te spelen map aan het verkennen en stippelen zo een strategie uit etc.

Ik kan zo snel niet vinden welke sensor in de Fireglider gebruikt wordt, maar ik meende ergens gelezen te hebben dat het dezelfde is die ook in veel duurdere game muizen gebruikt wordt.

Graag hoor ik van je! :*)

Edit: er wordt gebruik gemaakt van een PixArt PAW3305 sensor.

Edit2: Die sensor wordt onder andere gebruikt in de Steelseries Kinzu V2.

Edit3: Weggehaald.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronnie N op 02-04-2015 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKaas
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-08 15:41
x

[ Voor 104% gewijzigd door KingKaas op 18-07-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik weet het fijne niet van die 3305. Ik zie wat verschillende berichtjes, en het zal niet eens zo onaardig zijn vermoed ik, maar zeker niet zonder wat opmerkingen hier en daar. Altijd lastig te bepalen wie er nu echt wat van weet en wat onzin is, maar de sensor krijgt wel wat kritiek te verduren.

Ik zou veilig spelen, en kijken naar 3090 (Alcor is meen ik de goedkoopste), 3310 (duurder, o.a. Zowie FK1) 3366 (Logitech only geloof ik, G502/G303), 3988 zit in wat Razer muizen en de Kone XTD Optical. (en de 3989 is daar weer de update van meen ik, zit in Deathadder Chroma). Die (muv de 3989) heb ik hier zelf ook uitgebreid kunnen testen, naas dat ze in theorie goed zijn bevallen ze mij ook goed. Nu moet ik zeggen dat ik voor niet-fps gamers dit allemaal veel te precies geneuzel vind overigens hoor, het is echt niet zo dat de rest allemaal slecht is, maar voor low-sense CS:GO zou ik zeker voor iets als dit gaan.

edit: Mbt muismat, Qck is een prima (budget) mat. Er zijn altijd leukere/hippere dingen, maar ja, kost een paar centen meer. Die Qck is gewoon een keurige standaard mat.

[ Voor 9% gewijzigd door Foritain op 03-04-2015 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Vertrouwende op Foritain ben ik toch maar voor de CM Storm Alcor gegaan, zal hem na bet werk even testen. Op dit topic kan dus een slotje! Bedankt allen voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Slotjes doen we hier niet aan! Uiteraard zijn we wel benieuwd naar je bevindingen met je nieuwe muis :)
Pagina: 1