Data recovery dmv platter wisselen met donor schijf

Pagina: 1
Acties:

• gis.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-01 01:16
Zojuist kwam ik tijdens het opruimen een defecte HDD tegen uit laptop van mijn moeder, welke ik destijds had vervangen omdat deze kapot was (klikkend geluid, zelfs parted magic e.d. herkende de schijf niet meer). dom dom dom, ik had natuurlijk geen backup van die schijf gemaakt dus veel leuke foto's kwijt.

Destijds meteen besloten dat professionele recovery veel te duur is, maar ik dat zelf nog wel eens kon proberen. Een leuk knutsel-projectje dus. Hier en daar heb ik een paar verhalen en guides gevonden, waarbij werd gezegd dat er best wat mogelijk is zodra je een identieke hdd opoffert.

Een identiek model schijf was toen niet te krijgen, inmiddels staan er meerdere op ebay voor slechts 20E. Kosten die ik het wel waard vind, er vanuit gaande dat ik enige kans heb dat het lukt..

Ik heb de kapotte schijf zojuist opengemaakt. Op de onderstaande foto zie je de platter, ik denk dat die cirkels beschadigingen zijn, veroorzaakt door de kapotte lezer/lens. Is dit zodanig beschadigd dat mijn projectje bij voorbaat kansloos is? Op de platter rechts-rechtsonder (of 4 uur) is overigens een vingerafdruk, oeps:)

Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/881552/2015-03-31%2022.44.58.jpg

Het gaat trouwens om de hitachi HTS541612J9SA00, de meegeleverde 120gb schijf uit de witte Macbook 2.1 of 2.2 uit resp 2006 of 2007.

p.s. Wat betreft etiquette,vorm en stijlfouten, bij voorbaat mijn excuses:) Ik ben nog wat nieuw in het forumwereldje :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
Grote kans dat een 'nieuwe kop' meteen weer beschadigd raakt. Evt. kun je de firmware flashen/aanpassen zodat ie denkt dat ie minder platters heeft indien de opbouw van van de andere modellen in die serie zo zijn. Echter, de kans dat de foto's (in zijn geheel) net op die platter staan, laat staan te recoveren is dan alweer een stuk kleiner.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 31-03-2015 23:57 ]

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Ben bang dat 'm dat niet gaat worden. Zie ook dit plaatje: Afbeeldingslocatie: http://www.epicdatarecovery.com/head_to_disk_gap_tn.jpg

De kop uit de donor schijf gaat tegen die vingerafdruk aanlopen en die kras ziet er nog hoger uit dan de vingerafdruk.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Gezien je hem niet in een cleanroom open gemaakt hebt en ik nergens iets richting een torque spanner of wrench vind in je post denk ik dat er bij deze 0% kans is dat je nog data van je schijf haalt.

• Monochrome
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-12-2025
Nee, ik sluit me aan bij de andere reacties. Als die dikke beschadiging er niet opgezeten had, EN je de schijf in een schone ruimte opengemaakt had (bijv, badkamer vol stoom laten staan en wachten tot het vocht volledig weggetrokken is, haalt het meeste stof uit de lucht), EN je meteen de platter had kunnen 'transplanteren' had je wellicht iets van kans gehad. Maar dit gaat 'em helaas niet meer worden :-)

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
Leuk plaatje @Nvidiot; zet alles in perspectief.
Voor de lol zou ik het ieder geval proberen!

• gis.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-01 01:16
Bedankt voor het advies! Inderdaad een duidelijke illustratie, Nvidiot.. Het zet het meteen in perspectief.. Ik was op de hoogte van het concept Cleanroom, maar had had niet gedacht dat dit (stof, vingerafdruk) zo'n invloed zou hebben haha.

In ieder geval is het mij duidelijk dat dit absoluut geen kans van slagen heeft; ik stop de 20 Euro weer terug in de spaarpot!

@johnkeates, ik was na het posten even op eBay gaan zoeken naar tools om zo'n platter te verwijderen.. ik schrok nogal van de prijzen (300E). Toen meteen maar besloten om de boel om te draaien: platter laten zitten, de lens e.d. wisselen met de donorschijf.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je idee was leuk... alleen gezien de enorme kras op de platter gaat het hem echt niet worden.. ( uitzondering dat de bovenste kant van de platter mogelijk NIET gebruikt wordt.... ) maar dan nog vrees ik dat het voor je zelf onmogelijk gaat zijn :)

404 Signature not found

Pagina: 1