AEG 55540 gaat niet aan, printplaat er uit lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-04 10:19
Wellicht is dit meer iets voor SG, dat laat ik aan de modjes

Ik heb in mijn studentenwoning een AEG 55540 droger staan die er afgelopen week mee stopte en niet meer aan ging. Heb het ding een dag laten drogen voor het geval er ergens vocht in zat, maar ook mocht niet baten, er was ook geen stop of aardlek uitgevlogen, dus dat was te verwachten. Ik heb het stopcontact ook gecheckt en dat werkt nog gewoon.

Even googelen leverde een paar linkjes op waaruit opgemaakt zou kunnen worden dat er een IC'tje op de printplaat in het apparaat kapot is, dat relatief goedkoop gerepareerd zou kunnen worden:

http://www.dewitgoedmonte...-doet-helemaal-niet-meer/
http://www.smallrepairs.nl/nl/zanussi-zte275#

Daarop heb ik het hele apparaat uit elkaar gehaald en de print blootgelegd, maar ik loop vast bij het losmaken van de stekkers die de print met vermoedelijk de motor en verwarming verbinden. Eentje kwam er zonder moeite los, maar de rest zit zo muurvast dat ik vrees dat ik de headers nog eerder van de print aftrek dan de stekker uit de headers. Er zit wel een soort palletje in verstopt, maar ook die indrukken (voor zover dat lukt) heeft geen effect.

Hebben jullie ideeën over hoe dit verantwoord los te breken? Hieronder nog een paar foto's:
https://dl.dropboxusercon...g/IMG_20150331_204745.jpg
https://dl.dropboxusercon...g/IMG_20150331_204732.jpg
https://dl.dropboxusercon...g/IMG_20150331_204726.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Stekkers een beetje wrikken wil nog wel eens helpen om er beweging in te krijgen. Heb een soortgelijk model en daar kostte het ook de nodige moeite om de stekkers de eerste keer los te krijgen.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NinjaTuna
Hmm, na het focussen van al mijn woede en frustratie <Darth Vader quote hier> is het dan toch gelukt. Nare dingetjes zijn het. In ieder geval bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0_
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 11:53

r0_

NinjaTuna schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:33:
Hmm, na het focussen van al mijn woede en frustratie <Darth Vader quote hier> is het dan toch gelukt. Nare dingetjes zijn het. In ieder geval bedankt!
Doet je droger het ondertussen weer? Heb je de printplaat opgestuurd en is deze gerepareerd?

Ik heb precies dezelfde droger en toen ik hem net wilde gebruiken gaf hij geen kik, helemaal dood. :(

Nu dus de was ophangen, zucht...

[ Voor 36% gewijzigd door r0_ op 14-02-2016 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

De mijne is een Zanussi ZTE280, waarvan in eerste instantie enkel de aanloopcondensator kapot leek (de motor maakte een brommend geluid en de trommel kwam vaak niet op gang en als hij wel op gang kwam, draaide hij onregelmatig). Condensator vervangen, hielp niet. Vervolgens alle relais vervangen, hielp ook niet.
Verder onderzoek leerde mij dat het in- en uitschakelen van de motor gebeurt met een triac met het opschrift 'T4 3570'. Zover ik kon vinden is dat een STMICROELECTRONICS T435-700B. Aangezien ik deze exacte uitvoering nergens kon krijgen, heb ik hem vervangen door de T435-600B (zelfde ding, echter geschikt voor max 600V ipv 700V). Tegelijk met die triac de aanloopcondensator ook weer vervangen, die bleek na doormeten namelijk weer gesneuveld (waarschijnlijk ten gevolge van de haperende triac).
Doet het inmiddels al weer 2 jaar probleemloos.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0_

r0_

Ik heb maar even een berichtje achter gelaten op klachtenkompas.nl. Gezien het aantal meldingen over dit type droger lijkt het iets van een fabricagefout te zijn. Ik hoop dat AEG met een passende oplossing komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NinjaTuna
De reparatie is gelukt ja, het desolderen van de IC was wel een uitdaging en ging bijna fout, maar nadat de boel weer in elkaar zat deed het het weer. De droger heeft toen nog een maand of twee gedraaid, nu staat hij in opslag omdat ik in het buitenland vertoef.Al met al is de reparatie zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0_

r0_

Top dat het gelukt is! Komt de reparatie die je gedaan hebt overeen met deze howto: http://www.maakmijnwitgoe...nk304-weerstand-vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaZee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 14:32
Gevonden op internet: Als de droger 'dood' is zou het vrij eenvoudig moeten zijn om zo'n LNK304 chipje (en een veiligheidsweerstand) te vervangen, maar dan moet je er wel bij kunnen ...

Iemand toevallig nog foto's gemaakt en/of een beschrijving van hoe je de printplaat van zo'n wasdroger er een beetje normaal en zonder schade uit krijgt? Dat staat helaas niet in dat stappenplan (link in de reactie hiervoor) op MaakMijnWitgoed.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The White B.A.
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-10 09:49
Weet iemand welke weerstand je nodig hebt?

Heb gezien dat het een 47R weerstand moet zijn, maar dan zijn er nog een aantal mogelijkheden. Maar ik weet niet precies welke ik moet hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
r0_ schreef op zondag 14 februari 2016 @ 18:39:
Top dat het gelukt is! Komt de reparatie die je gedaan hebt overeen met deze howto: http://www.maakmijnwitgoe...nk304-weerstand-vervangen ?
Beetje laat maar ja, al heb ik ook de condensator vervangen die je daar ziet (C15), achteraf is dat dan allicht niet nodig geweest.
HaZee schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:51:
Gevonden op internet: Als de droger 'dood' is zou het vrij eenvoudig moeten zijn om zo'n LNK304 chipje (en een veiligheidsweerstand) te vervangen, maar dan moet je er wel bij kunnen ...

Iemand toevallig nog foto's gemaakt en/of een beschrijving van hoe je de printplaat van zo'n wasdroger er een beetje normaal en zonder schade uit krijgt? Dat staat helaas niet in dat stappenplan (link in de reactie hiervoor) op MaakMijnWitgoed.nl
Dit spreekt allemaal redelijk voor zich. De twee links uit mijn eerste post geven een paar stappen.
The White B.A. schreef op maandag 8 mei 2017 @ 08:20:
Weet iemand welke weerstand je nodig hebt?

Heb gezien dat het een 47R weerstand moet zijn, maar dan zijn er nog een aantal mogelijkheden. Maar ik weet niet precies welke ik moet hebben....
Je wil een dikke weerstand van 100 Ohm en 3W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The White B.A.
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-10 09:49
Je wil een dikke weerstand van 100 Ohm en 3W.
Dank je wel voor je antwoord. Heb inmiddels de juiste weerstand gevonden en besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0_

r0_

NinjaTuna schreef op maandag 8 mei 2017 @ 12:22:
[...]
Beetje laat maar ja, al heb ik ook de condensator vervangen die je daar ziet (C15), achteraf is dat dan allicht niet nodig geweest.
[...]
Ik heb de operatie een paar maanden geleden succesvol uitgevoerd en de droger werkt weer prima sindsdien. Het was al met al goed te doen zei het niet dat het wel gepriegel is om eerst de printplaat eruit te krijgen en om vervolgens de LNK los te krijgen en de nieuwe weer vast te zetten. Bij het verwijderen van de oude LNK moet goed opgepast worden dat de geleidende banen niet beschadigd worden anders moet je een bruggetje solderen waar heel weinig ruimte voor is ;) De condensator heb ik gewoon gelaten, daar was niks mee.

Overigens vind ik het nog steeds schandalig dat AEG hier mee wegkomt, het is duidelijk een designfout waar ze zonder schaamte ± €130,- voor vragen terwijl de onderdelen samen nog geen €5,- kosten.
Pagina: 1