Adviesvraag: thuis media/game server met VMs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Hoi Tweakers,

Bij deze wil ik graag jullie input en expertise vragen voor een project waar ik aan zit te denken. Mijn vragen zitten vooral aan de serverkant, dus hopelijk in het goede forum gezet.

Ik wil namelijk graag een centrale "media / gaming / werk / overige pc" hub bouwen waar ik vanaf meerdere apparaten bij kan.
Het idee is ontstaan nu ik recent mijn eigen HTPC heb gebouwd, maar daar eigenlijk minder mee doe dan ik had verwacht. Mijn situatie is nl. ongeveer als volgt:
  • - ik werk/mail/internet het gros van de tijd op mijn normale pc. Daar kan ik ook redelijk (1680x1050) op gamen, maar het is geen game bak
  • - ik game niet op PC (consoles FTW), of alleen met controller. Echter zijn er toch wat pc only games die ik graag ook es wil proberen. Verder ben ik ook wel eens bezig met modding aan bijv. Skyrim en dat kan op een console gewoon niet :P
  • - mijn HTPC in de woonkamer is de laatste tijd voornamelijk stofvanger
  • - ik wil zelf wat gaan klooien met VM's e.d. (ook voor Windows certificeringen voor mijn werk).
Het lijkt mij dus een veel *efficienter* gebruik van hardware, als ik 1 bak / server bouw met dikke specs, en daar vervolgens meerdere VM's in optuig, waar ik naar verbind afhankelijk van wat ik wil doen. Die zullen namelijk maar beperkt tegelijk aan staan, gok ik zo. Dus bijvoorbeeld:
  1. - een Werk VM (weinig resources)
  2. - een HTPC VM (medium resources, genoeg om full HD MKV met DTS te decoden maar meer niet)
  3. - een Game VM met steam in big picture mode (zware resources)
  4. - e.v. nog ruimte over als ik eens met andere VM's wil spelen.
Ik denk wel dat ik dit kan inrichten, dat is het punt niet. Kosten is natuurlijk iets anders, maar e.v. kan ik het ook in fases doen door gewoon puur te investeren in een dik moederbord en een zware processor, waar ik dan later meer RAM bij kan steken en/of de videokaart te upgraden.

Verder heb ik ook nog wat andere requirements:
  • - beeld en geluid uitsturen over HDMI naar mijn receiver in de woonkamer (waar mijn TV aan zit)
  • - makkelijk selecteren van "input" . Dus terwijl ik voor de TV zit, makkelijk overschakelen van Game VM naar HTPC VM
  • - ook te gebruiken op bijv. een tablet (filmpje kijken door vriendin terwijl ik op TV een game speel)
  • - aansturing liefst ook met tablet, telefoon, of universele remote.
  • - ook aansturing met controller mogelijk, dus van fysiek ding de juiste game VM besturen.
  • - bij voorkeur geen "streaming" oplossingen voor media zoals Chromecast. Ik vind streamen namelijk maar een rare workaround als je hardware zelf krachtig genoeg is om een file te decoden, en mijn ervaring is zelf dat ik altijd desync in de getranscodeerde streams krijg.
De grote vraag aan jullie is nu: Ken dit? Of praat ik grote onzin? Of kan er een deel van?
Ik heb wel wat systeembeheer/server ervaring vanuit mijn werk, maar waarschijnlijk te weinig om helemaal te snappen wat ik nou zeg 8)7 .

Waar ik vooral mee zit:
- Selecteren van input terwijl ik voor de TV zit. Ik denk dat ik dan toch nog een extra pc of thinclient bij de TV moet zetten (met de TV als scherm) van waar ik dan een RDP sessie start naar de VM?
- Volgens mij werken beeld en geluid over RDP totaal niet optimaal voor HD films en games. Ook kan ik dan wss niet instellen dat het geluid juist naar de receiver moet gaan, waardoor het geluid dus "lokaal" in de VM wordt gespeeld op de server.
- ik heb geen idee of je met je resources (processor, GPU, controller, geluid output) in de knoop raakt, als je bijv. tegelijk een film laat decoden, die naar je tablet moet, en tegelijk een game laat renderen die juist naar je TV en receiver moeten.

Ik hoor het graag!

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het virtualiseren van een grafische kaart is op z'n best moeilijk. Meerdere VM die een grafische kaart willen delen is helemaal problematisch. Voor een gamebak zou ik er niet aan beginnen.
Voor de HTPC-functionaliteit zou RDP kunnen werken maar ideaal is het niet. Heeft je TV ondersteuning voor DLNA? Dan is dat misschien een beter alternatief voor je HTPC-VM. Zo heb ik het zelf een tijdje gedaan. Technisch gezien is dat wel streaming maar volgens mij is dat op deze manier geen bezwaar. Je streamt van je snelle server naar je domme TV.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 20:40:
Heeft je TV ondersteuning voor DLNA? Dan is dat misschien een beter alternatief voor je HTPC-VM. Zo heb ik het zelf een tijdje gedaan. Technisch gezien is dat wel streaming maar volgens mij is dat op deze manier geen bezwaar. Je streamt van je snelle server naar je domme TV.
Mijn TV kan idd ook DNLA.
Maar hoe zou dat in zijn werk gaan dan? Browse ik via de TV naar de VM met mijn files, of cast ik ze van mijn VM naar de TV.
Kan je in zo'n geval wel werken met verschillende DLNA bronnen? Dus de game VM en de HTPC VM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Op je TV zie je een filebrowser en daarin kies je wat je wil zien. Hoe het met meerder bronnen zit weet ik niet. Een en ander zal erg afhankelijk zijn van je TV.
Gamen via DLNA gaat niet werken aangezien je geen toetsenbord/muis/controller kan gebruiken. Verder denk ik dat de vertraging te groot is en de overheid van coderen in real-time zou ook wel eens stevig kunnen zijn.

Zelf ben ik met DLNA gestopt omdat ik het op mijn TV niet prettig vond werken. Door een directory met een paar honderd files heen browsen ging erg lanzaam en de controls vond ik te beperkt (bv geen fast forward of skip bakc). Ik durf niet te zeggen of dat een fundamentele beperking is of dat het aan mijn goedkope TV lag. Mijn eisen zijn ook niet de minste, ik verwacht nogal veel van een mediaspeler.

[ Voor 5% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 31-03-2015 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Een gamebak virtualiseren gaat iig lastig worden.
Met de juiste combinatie van moederbord, cpu, os/hypervisor en videokaart zou het kunnen, maar ESXi wil nog wel eens bij een reboot van de VM de gpu eraf gooien wat pas opgelost wordt als ik de hele vm server herstart, dus ook alle vm's die erop draaien, en dan is het nog maar de vraag wat er na de restart dan weer gebroken is (disk array eruit, andere gpu eraf of vm die gelockt zit...)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
Ok, dus als ik het zo lees is mij plan nogal onhandig :P

Andere suggesties om te doen wat ik wil? Mag ook totaal een andere richting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het host-systeem gebruiken voor games en HTPC. VM's aanmaken voor andere taken. Niet ideaal, eigenlijk wil je het host-systeem puur houden maar imho wel de beste oplossing voor jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat lijkt me idd beter. Heb ik vroegah ook wel gedaan (offtopic: voor een machine die ook A/V-opnames deed waar geen plek was voor meer).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb hier de situatie die de TS wil, zolang je een high-end chipset hebt met een CPU die vt-d ondersteunt en kiest voor ATI kaarten onder VMware ESX 5.0u2 gaat het lukken. Misschien nog een losse usb-controller er bij als het moederbord alle poorten op dezelfde controller heeft geknutseld.
VM1 heeft een HD2600 welke aan de TV hangt met USB2_1 voor input.
VM2 heeft een HD6-nogiets met USB2_2 voor werken en af en toe een spelletje.
Verder nog een zooi andere VM's maar die hoeven geen fysiek beeld uit te spugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb voor hetzelfde doel een "game"pc gebouwd met 32gb ram en waarbij de CPU virtualisatie ondersteunt. Windows 8.1 Pro erop waardoor je de hyper-v rol ook kunt installeren en je kan spelen met VM's :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
Die voorstellen klinken ook wel goed, thanks!
Ik zit vooral nog even met het verbinden vanaf verschillende locaties in huus.

@Capslock / Oogje: zou de pc dan gewoon in de buurt van de TV moeten staan, en dus (via de receiver) aangesloten op de TV? En dan RDP-en vanaf bijv. mijn bureau om dan in de "werk" VM te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het signaal zal op een of andere manier bij je TV moeten komen.
Ik had ooit een 10 meter HDMI kabel tussen m'n HTPC en de TV zitten. De PC zat achter een klep in de muur en voor de bediening gebruikte ik een draadloos toetsenbord+muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
OK. Ik zit dan nu te denken aan een pc met kabel naar de receiver en TV. De PC zelf is game / HTPC. Kan ik dan bijv. op de achtergrond een VM draaien (dus zonder dat je het bijv. ziet met gamen) en daar dan in RDPen als werk-pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

ja, dat kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Evil_king schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:14:
OK. Ik zit dan nu te denken aan een pc met kabel naar de receiver en TV. De PC zelf is game / HTPC. Kan ik dan bijv. op de achtergrond een VM draaien (dus zonder dat je het bijv. ziet met gamen) en daar dan in RDPen als werk-pc?
VM's kan je rustig in de achtergrond laten draaien. Let wel dat je altijd dan systeem resources kwijt bent aan die VM. Let ook op hoe je de virtuele harde schijven over je disks verdeeld. Je kan eventueel wat I/O krijgen vanuit je VM's. Als alles op dezelfde disk staat dan kan je soms even in de wachtrij staan qua I/O. Plaats de virtuele harde schijven bij voorkeur op een eigen disk.

Waarom zou je naar die VM rdp gebruiken? Je werkt op de virtualisatie host, je kan dan ook de console gebruiken.

Als CPU zou ik voor dit geval een Xeon kiezen. Die ondersteunen alle virtualisatie technieken, dat komt je prestaties ten goede. Je deelt immers alle threads ineens met een of meerdere VM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
CMD-Snake schreef op zondag 05 april 2015 @ 13:35:
[...]
Waarom zou je naar die VM rdp gebruiken? Je werkt op de virtualisatie host, je kan dan ook de console gebruiken.
Ik zou niet per se werken op die host. Ik zie het eerder voor me dat de pc met de host en de VM's ergens in de woonkamer staat, zodat ik de HTPC/game (=host) gewoon op de TV kan gebruiken.
De VM zou dan een werk VM zijn, en ik zou dan bijv. vanaf een Pi op mijn bureau RDPen daarnaar. Dan gebruik ik die ene bak voor 3 doeleinden, maar dat iemand tegelijk een film kan kijken terwijl ik aan het werk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Evil_king schreef op zondag 05 april 2015 @ 15:02:
maar dat iemand tegelijk een film kan kijken terwijl ik aan het werk ben.
Let dus wel op de resources. Anders kan je ervoor zorgen dat de film of serie hapert omdat jij handelingen verricht in een VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 05 april 2015 @ 17:02:
[...]

Let dus wel op de resources. Anders kan je ervoor zorgen dat de film of serie hapert omdat jij handelingen verricht in een VM.
SSD's gebruiken voor de VM's kan een boel schelen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
CMD-Snake schreef op zondag 05 april 2015 @ 17:02:
[...]

Let dus wel op de resources.
Ja, sowieso. Maar als ik lichte dingen doe gok ik dat dat het gros van de tijd geen issue zal geven. Ik zat inderdaad ook te denken aan het gebruik van SSDs, mogelijk in raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Oogje schreef op zondag 05 april 2015 @ 19:27:
SSD's gebruiken voor de VM's kan een boel schelen.
Ik denk dat het meer erop letten is dat je niet op dezelfde controller / SATA kanaal zit dan een SSD plaatsen. Straks wordt er in een VM gespeeld met iets dat heel I/O intensief is (bv SQL Server) en dat kan in combinatie met virtualisatie voor heel wat I/O op je disks zorgen.

Meerdere normale harde schijven is denk ik voldoende. En als je maar de data voldoende uitsplitst. Dus OS van de virtualisatie host zijn eigen disk, programma's op de host ook een eigen disk, de VM's moeten ook hun eigen disk krijgen en eventuele films/series e.d. ook een eigen disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legioen12
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-02-2022
Misschien een beetje laat dat ik nog reageer sorry maar had gewoon wat vragen uit dit topic.
Oogje schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 20:22:
Ik heb voor hetzelfde doel een "game"pc gebouwd met 32gb ram en waarbij de CPU virtualisatie ondersteunt. Windows 8.1 Pro erop waardoor je de hyper-v rol ook kunt installeren en je kan spelen met VM's :)
Dus als ik het goed begrijp heb jij een Computer met Windows 8.1 geinstalleerd en daarop heb jij verschillende VM'S draaien bijvoorbeeld een HTPC VM of een SQL VM.
In plaats dat je een losse server heb staan.
CMD-Snake schreef op maandag 06 april 2015 @ 12:49:
[...]
Ik denk dat het meer erop letten is dat je niet op dezelfde controller / SATA kanaal zit dan een SSD plaatsen. Straks wordt er in een VM gespeeld met iets dat heel I/O intensief is (bv SQL Server) en dat kan in combinatie met virtualisatie voor heel wat I/O op je disks zorgen.

Meerdere normale harde schijven is denk ik voldoende. En als je maar de data voldoende uitsplitst. Dus OS van de virtualisatie host zijn eigen disk, programma's op de host ook een eigen disk, de VM's moeten ook hun eigen disk krijgen en eventuele films/series e.d. ook een eigen disk.
Als ik het dus goed heb bedoel jij dus dat je alles het beste op een aparte hdd kan zetten.
op hdd1 zet je je os Windows 8.1 bijvoorbeeld of server 2012 R2
op hdd2 een SQL VM
op hdd3 een HTPC VM
op hdd4 zet je je foto's
Pagina: 1