Hoi Tweakers,
Bij deze wil ik graag jullie input en expertise vragen voor een project waar ik aan zit te denken. Mijn vragen zitten vooral aan de serverkant, dus hopelijk in het goede forum gezet.
Ik wil namelijk graag een centrale "media / gaming / werk / overige pc" hub bouwen waar ik vanaf meerdere apparaten bij kan.
Het idee is ontstaan nu ik recent mijn eigen HTPC heb gebouwd, maar daar eigenlijk minder mee doe dan ik had verwacht. Mijn situatie is nl. ongeveer als volgt:
Verder heb ik ook nog wat andere requirements:
Ik heb wel wat systeembeheer/server ervaring vanuit mijn werk, maar waarschijnlijk te weinig om helemaal te snappen wat ik nou zeg
.
Waar ik vooral mee zit:
- Selecteren van input terwijl ik voor de TV zit. Ik denk dat ik dan toch nog een extra pc of thinclient bij de TV moet zetten (met de TV als scherm) van waar ik dan een RDP sessie start naar de VM?
- Volgens mij werken beeld en geluid over RDP totaal niet optimaal voor HD films en games. Ook kan ik dan wss niet instellen dat het geluid juist naar de receiver moet gaan, waardoor het geluid dus "lokaal" in de VM wordt gespeeld op de server.
- ik heb geen idee of je met je resources (processor, GPU, controller, geluid output) in de knoop raakt, als je bijv. tegelijk een film laat decoden, die naar je tablet moet, en tegelijk een game laat renderen die juist naar je TV en receiver moeten.
Ik hoor het graag!
Bij deze wil ik graag jullie input en expertise vragen voor een project waar ik aan zit te denken. Mijn vragen zitten vooral aan de serverkant, dus hopelijk in het goede forum gezet.
Ik wil namelijk graag een centrale "media / gaming / werk / overige pc" hub bouwen waar ik vanaf meerdere apparaten bij kan.
Het idee is ontstaan nu ik recent mijn eigen HTPC heb gebouwd, maar daar eigenlijk minder mee doe dan ik had verwacht. Mijn situatie is nl. ongeveer als volgt:
- - ik werk/mail/internet het gros van de tijd op mijn normale pc. Daar kan ik ook redelijk (1680x1050) op gamen, maar het is geen game bak
- - ik game niet op PC (consoles FTW), of alleen met controller. Echter zijn er toch wat pc only games die ik graag ook es wil proberen. Verder ben ik ook wel eens bezig met modding aan bijv. Skyrim en dat kan op een console gewoon niet
- - mijn HTPC in de woonkamer is de laatste tijd voornamelijk stofvanger
- - ik wil zelf wat gaan klooien met VM's e.d. (ook voor Windows certificeringen voor mijn werk).
- - een Werk VM (weinig resources)
- - een HTPC VM (medium resources, genoeg om full HD MKV met DTS te decoden maar meer niet)
- - een Game VM met steam in big picture mode (zware resources)
- - e.v. nog ruimte over als ik eens met andere VM's wil spelen.
Verder heb ik ook nog wat andere requirements:
- - beeld en geluid uitsturen over HDMI naar mijn receiver in de woonkamer (waar mijn TV aan zit)
- - makkelijk selecteren van "input" . Dus terwijl ik voor de TV zit, makkelijk overschakelen van Game VM naar HTPC VM
- - ook te gebruiken op bijv. een tablet (filmpje kijken door vriendin terwijl ik op TV een game speel)
- - aansturing liefst ook met tablet, telefoon, of universele remote.
- - ook aansturing met controller mogelijk, dus van fysiek ding de juiste game VM besturen.
- - bij voorkeur geen "streaming" oplossingen voor media zoals Chromecast. Ik vind streamen namelijk maar een rare workaround als je hardware zelf krachtig genoeg is om een file te decoden, en mijn ervaring is zelf dat ik altijd desync in de getranscodeerde streams krijg.
Ik heb wel wat systeembeheer/server ervaring vanuit mijn werk, maar waarschijnlijk te weinig om helemaal te snappen wat ik nou zeg

Waar ik vooral mee zit:
- Selecteren van input terwijl ik voor de TV zit. Ik denk dat ik dan toch nog een extra pc of thinclient bij de TV moet zetten (met de TV als scherm) van waar ik dan een RDP sessie start naar de VM?
- Volgens mij werken beeld en geluid over RDP totaal niet optimaal voor HD films en games. Ook kan ik dan wss niet instellen dat het geluid juist naar de receiver moet gaan, waardoor het geluid dus "lokaal" in de VM wordt gespeeld op de server.
- ik heb geen idee of je met je resources (processor, GPU, controller, geluid output) in de knoop raakt, als je bijv. tegelijk een film laat decoden, die naar je tablet moet, en tegelijk een game laat renderen die juist naar je TV en receiver moeten.
Ik hoor het graag!
"Contact your admin for details" - But I'm the admin!