Geloof, Fanatisme en Cultuur

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 19:31
Hoi Allen,

Een tijdje geleden is er bij mijn werk een turkse jongen komen werken. Niets mis mee natuurlijk, ik vond het zelfs leuk om eens met zo'n andere cultuur in aanraking te komen. En aangezien wij bij mijn werk altijd met z'n tweeen werken en nogal veel pauze hadden, konden we er best lang over praten.
Nou bleek hij een streng gelovige islamiet te zijn, die dus dagelijks 5x (een uur totaal) bidt. Hij was zo streng gelovig dat hij vrouwen niet aankeek (als ze geen hoofddoek aanhadden enzo) en ze ook geen hand gaf. Ook sprak hij alleen met ze als zij hem aanspraken, anders niet. Met mij (mij=man) kon hij wel gewoon praten en een hand geven. Dit was bijvoorbeeld om geen zondige gedachten te krijgen. Daarom (en omdat ze vrouwen vergelijken met diamanten, waar je ook niet zomaar over mee over straat loopt) droegen vrouwen ook een hoofddoek. Ik zal maar niet ingaan op mijn overtuigingen, maar suffice it to say dat ik het er niet mee eens was. Maar da's een ander verhaal.
Maar nu mijn stelling/vraag. Hij is dus onlangs ontslagen, omdat hij stelselmatig te laat kwam en zijn werk niet echt serieus nam. Volgens mij voelt hij alleen een verantwoording naar Allah toe en niet naar onzo 'baas'. Alles was gericht op Allah, gemaakt door Allah en moest gehoorzamen aan Allah. Hij vond onze cultuur ook maar slecht en verloederd. Stom is hij niet, want hij studeert op een Universiteit.
Ik vind dit heel jammer en ik hoop niet dat hij daardoor nog meer in het fanatisme wegzakt. Het is zeer duidelijk zijn eigen schuld en onze 'baas' is zeer mild geweest, maar toch....

Wat vinden jullie van fanatisme in geloof (welke dan ook) en de relatie met cultuur?

PS: Houdt het netjes en laat iedereen in zijn waarde!

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Dit kan bij sommige personen misschien wel in het verkeerde keelgat schieten, maar geloof moet je AFSCHAFFEN. Volgens Marx leeft de mens dan pas echt.

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 12:42 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Dit kan bij sommige personen misschien wel in het verkeerde keelgat schieten, maar geloof moet je AFSCHAFFEN. Volgens Marx leeft de mens dan pas echt.
Mensen die zeggen dat je religie moet afschaffen, moet je afschaffen! Er zijn altijd mensen die ervan overtuigd zijn dat zij de waarheid in pacht hebben, en dat dat hun het recht geeft te bepalen wat andere mensen moeten denken of geloven. Gelukkig nemen verstandige mensen dit soort mini-dictators voor wat ze waard zijn, inclusief Marx.

<edit>
Ik ontken niet dat er fanatisme in het geloof bestaat, en ik praat dat ook niet goed. Ik denk alleen dat het met fanatisme geen goed idee is, vuur met vuur te bestrijden.
</edit>

Verwijderd

Deze man was gewoon wat misleid.. ik denk dat volgens (strenge) religieuze regels leven best samengaat met hard werken.

Geloof en politiek.. dat bijt elkaar pas!

Verwijderd

ik denk dat volgens (strenge) religieuze regels leven best samengaat met hard werken.
Als je christen bent, heb je zelfs geen keuze :)

Verwijderd

nou ten eerste ken ik een aantal turkse dames en daar kan geen diamant tegenop O+

logisch dat ze wat voorzichtig zijn met hun vrouwen ;)

wow maar je moet je eens voorstellen ...
dag in dag uit, voorkomen dat je onzedelijke gedachten krijgt

ik zou het niet kunnen hoor :P >:)

dus ik respecteer z'n inzet wel
maar de vraag is, gaan ze er dan bij voorbaat al van uit dat de vrouw een lustobject is ?

of is het ook uit respect voor de vrouw , dus dat ze uit respect geen onzedelijke gedachten over haar willen hebben
en dus zoveel mogelijk doen om dat dan te voorkomen

maarja elkaar een beetje negeren is voor onze cultuur wel wat vreemd

maarja ik heb liever een moslim in de buurt van m'n vriendin en die haar totaal negeert
dan van die zogenaamde vrienden die haar gewoon ne*ken zodra ze de kans krijgen..

/me houd niet zo van die Jerry springer situaties.

iedereen heeft onzedelijke gedachte , de kunst is om ze te beheersen

Verwijderd

Als je je werk niet goed doet, wordt je ontslagen. Dat heeft verder niets te maken met afkomst of religie.
Als dit wel zo is, span je gewoon een rechtzaak aan.

Naar mijn mening speelt zijn geloof of afkomst geen rol in zijn ontslag, alleen omdat ie stelselmatig te laat kwam.
En daar heeft Allah niets mee te maken als je het mij vraagt

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 19:31
maar de vraag is, gaan ze er dan bij voorbaat al van uit dat de vrouw een lustobject is ?

of is het ook uit respect voor de vrouw , dus dat ze uit respect geen onzedelijke gedachten over haar willen hebben
en dus zoveel mogelijk doen om dat dan te voorkomen
Het is deels ook wel uit respect, als ik het goed begrepen heb. En uit het feit dat ze geen bedoezelde vrouwen willen hebben. Ik snap hun redenering wel, maar ik vind het uitermate vreemd dat ze het niet bij de bron aanpakken. Ik bedoel, de mannen krijgen de zedelijke gedachten, dus lijkt mij het handiger om het probleem bij jezelf aan te pakken, dan maar alle vrouwen te gaan bedekken!
En volgens hem doen die vrouwen dat ook graag... Maarja, hij zei ook dat een van de plichten van de vrouw in een huwelijk was de man te grhoorzamen... Lekker zeg :(

Hij legde alles uit met analogieen en vergelijkingen die volgens mij niet opgaan, maar wel heel goed lijken.
Als je je werk niet goed doet, wordt je ontslagen. Dat heeft verder niets te maken met afkomst of religie.
Als dit wel zo is, span je gewoon een rechtzaak aan.
Naar mijn mening speelt zijn geloof of afkomst geen rol in zijn ontslag, alleen omdat ie stelselmatig te laat kwam.
En daar heeft Allah niets mee te maken als je het mij vraagt
Nou, hij ging vaak in de pauze bidden, en lette dan totaal niet op de tijd. Zo is hij al vaak te laat gekomen. En dan zul je zeggen dat een paar minuutjes niet uitmaken, maar dat is in mijn werk wel zo.
En ook gewoon zijn hele kijk en opvatting over het werk was gewoon heel laks.
Ik ben van mening dat iedereen zijn geloof op opvattingen mag aanhangen, maar als je in deze maatschappij wilt functioneren, moet je toch wel enkele regeltjes volgen. En vooral respect hebben voor de ander(e samenleving)! Dat miste hij dus een beetje....

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Verwijderd

Orthodoxe Joden willen eigenlijk toch helemaal niet werken, om zich volledig op hun bijbelstudie te kunnen richten? Schijnt een behoorlijke aanslag op de uitkeringskas van Israel te zijn.

• Ecco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:46
Onzedelijke gedachtes maken het leven de moeite waard :P

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 21:02
Kijk je heb geloof en je heb geloof.
Ten eerste Ik geloof zelf niet, maar respecteer wel mensen op een zekere zin die geloven.

Geloof is iets van jezelf, en ik vind dat je dat niet met ze allen hoeft te delen, zoals kerk, moskee etc.

Ik ken toevallig iemand, die zwaar gelofig is. En alles waar maar god ofzoiets inzit, kijkt ie je meteen aan, "zoiets zeg je niet", terwijl hij wel loopt te vloeken met de vreeselijkste ziektes. Dus dat zette nogal wat vraagtekens bij mij.
Effin, hij kreeg voor het eerst een vriendin, dit mag ie absoluut niet aan zijn ouders vertellen, omdat ze een ander geloof heeft. En nu zie ik het geloof meer als een soort last dan iets wat je beleeft.

Groetjez

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 15:07 schreef JvdBosch het volgende:
Nou, hij ging vaak in de pauze bidden, en lette dan totaal niet op de tijd. Zo is hij al vaak te laat gekomen. En dan zul je zeggen dat een paar minuutjes niet uitmaken, maar dat is in mijn werk wel zo.
Dat zijn nu cultuurverschillen. Zo'n honderd jaar geleden was dit soort gedrag ook in de westerse wereld nog normaal. De westerse maatschappijen zijn echter steeds meer geseculariseerd, waardoor spirituele leefwijzen steeds meer verdwenen en de materialistische leefwijze met zijn nadruk op geld en tijd de sociale norm werd.

Dit is in het westen zo ver doorgevoerd dat veel traditionele religies met nadruk op ritueel simpelweg niet meer te praktiseren zijn. Dat dat zelfde westen tevens verklaart tolerant tov. godsdienst te staan is dus nogal dubbelzinnig.
En ook gewoon zijn hele kijk en opvatting over het werk was gewoon heel laks.
Dat was hier ook zo. Vroeger werkte een boer weliswaar 16 uur per dag, maar je zag hem ook geregeld onder een boom een dutje doen, "onder werktijd" zogezegd. In andere beroepen was dat ook zo, het is nog niet zo lang geleden dat onze maatschappij zich volledig aan de raderen van de klok gebonden heeft, om het maar eens lyrisch te zeggen.
Ik ben van mening dat iedereen zijn geloof op opvattingen mag aanhangen, maar als je in deze maatschappij wilt functioneren, moet je toch wel enkele regeltjes volgen. En vooral respect hebben voor de ander(e samenleving)! Dat miste hij dus een beetje....
We zijn er altijd vol van hoe iedereen zich aan "de maatschappij" moet aanpassen; maar "de maatschappij" dat zijn wij met z'n allen. Dat wil ook zeggen dat als er veel mensen in een maatschappij bijkomen die andere opvattingen hebben over wat "belangrijk" is, zich dat in die maatschappij weerspiegelen zal.

Maw. "zij" moeten zich niet alleen aanpassen aan "ons", "wij" zullen ons ook moeten aanpassen aan "hun", anders blijft er polarisatie in de samenleving bestaan, en dat gaat nooit lang goed.
Pagina: 1