Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bijhouden bandbreedte gebruik modem

Pagina: 1
Acties:

• Azivegu
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-04-2021
Hoi mensen,

De laatste paar maanden merk ik vaak dat de internet niet meer optimaal werkt bij ons thuis. Dit merk ik zelf en krijg ik vaak klachten over (ik woon in een studentenhuis en ben hoofdhuurder.) Het kan langer duren dan gebruikelijk is om van alles te doen op de internet.

Ik vermoed dat het door één van onze huisgenoten komt, want hij is een intensieve gamer en ik krijg het idee dat hij een impuls downloader is, want ik zie vaak bij zijn computer meer dan 20 torrents staan die allemaal aan het downloaden zijn.

Ik heb hem hierop aangesproken maar hij ontkent het. Verder ga ik niet zijn computer afnemen aangezien het niet mijn spul is en dus ook niet mijn recht.

Wat ik graag wil weten is, of er software is waarmee ik de bandbreedte van de modem in de gaten kan houden (de inhoud ervan is voor mij onbelangrijk, alleen de hoeveelheid), naar welke computers het gaat en mogelijk ook kan beperken, zodat iedereen evenveel bandbreedte krijgt.

Met computers en software ben ik vrij technisch, maar modems zijn voor mij echt een zwartegat aan kennis.
Wij hebben een Ubee EVW321b modem van Ziggo met firmware van Ziggo ook.

Kan iemand hiermee helpen?

Verwijderd

Modem in bridge en er een goede router achter plaatsen met QoS :)

• Azivegu
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-04-2021
schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 18:48:
Modem in bridge en er een goede router achter plaatsen met QoS :)
Ik heb helaas alleen niet zomaar een extra router. En toen ik op Alternate keek zag ik dat de eerste GB router was al €50. Opzich niet veel, maar ik leef van ongeveer €75 per maand.
Is het mogelijk om via de usb poort op mijn modem het een en ander te regelen?

[ Voor 1% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 15:33 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:52
Je zou eens kunnen inloggen op het modem om te kijken of je daar inzicht hebt in het huidige dataverkeer (denk het niet).

Je kan inderdaad je ubee omzetten naar modem en er een nieuwe router achter zetten. Met een beetje router (met openwrt oid) kan je wel dmv iptraf of iftop zulke statistieken inzien.

Wil je dit niet? Dan kan kan je er nog een hub neerzetten of een netwerk tap (http://vcabbage.com/2010/...ng-a-passive-network-tap/) die je aan je computer hangt. Dan krijg je al het netwerkverkeer naar je computer toe en kan je zo het gebruik analyseren. (bij de tap natuurlijk wel tussen de kabel van je huisgenoot hangen).

Zit je huisgenoot via WiFi? Dan kan je via WiFi in monitor mode ook een heel eind komen :)

wat meer info: http://www.noah.org/wiki/Packet_sniffing

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 31-03-2015 19:07 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:22
Ik ken het probleem, ik ben zelf ook degene geweest die internet regelde in een studentenhuis. Mijn conclusie is dat het nog steeds zo is dat routers vaak op hun bek gaan van intensief gebruik. Ik had eerst een Netgear router (ik weet niet meer welke, maar deze kwam overal goed uit de reviews). Ik heb later een nieuwe router gekocht (TP-Link TL-WR1043ND) en toen ging het stukken beter.

Ik heb gemerkt dat twee zaken roet in het eten gooien:
*Veel verbindingen (inderdaad, torrents)
*Veel wifi-verbindingen (niet alleen laptops, maar ook gsm's enzo.)

In mijn geval had ik nooit zo gek moeten zijn om voor iedereen voor internet te zorgen, maar het lijkt erop dat jij de enige bent die daadwerkelijk kan zorgen dat er internet is.

Tsja, als die gene gewoon huur en internet betaald is het ook goed recht om met de verbinding te doen wat hij wilt. Aan de andere kant... naja, deze discussie wil ik eigenlijk niet gaan voeren, dat zijn jou zaken.

Je kunt hem allicht vragen om het aantal verbindingen in zijn torrent-client te verminderen. Ik heb gemerkt dat zo'n instelling aardig kan schelen. Het gaat hierbij niet om het aantal gelijktijdige downloads maar om het aantal uploads/downloads.

Verder: als het om draadloos internet gaat...forget it. Wifi dat is mijn inziens om problemen vragen. Zeker in een studentenhuis, daar zitten vast en zeker meer hotspots in de buurt, dat zorgt voor een onstabiele verbinding. Ook acht ik de kans groot dat in een studentenhuis niet alle huurders op dezelfde verdieping zitten.

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dav1d schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:54:
Mijn tip voor het inzichtelijk maken en prioriteren van verkeer: koop een Asus router met Trend Micro DPI engine. Geeft niet alleen het bandbreedte verbruik per apparaat weer, maar ook het soort verkeer.

Asus routers met ARM processor (dus niet MIPS) beschikken hierover sinds de laatste update, de goedkoopste is de AC56U.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/fcn037.png

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19
necessaryevil schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 20:11:
Ik heb gemerkt dat twee zaken roet in het eten gooien:
*Veel verbindingen (inderdaad, torrents)
*Veel wifi-verbindingen (niet alleen laptops, maar ook gsm's enzo.)
Vergeet ook niet de klassieker: upload dichttrekken zodat je ACKs kwijtraken met als gevolg dat je downstream ook richting waardeloos gaat.

Het is ook belangrijk om je te realiseren dat je er met enkel traffic limiteren mogelijk niet bent (QoS in meest basic vorm in de meeste consumentenrouters).

Als iemand honderden torrentverbindingen opzet, zoals necessaryevil ook suggereert, dan ligt het maar net aan de router hoe 'ie daarmee omgaat. Ik heb er routers door zien verzuipen.

Sociale controle werkt toch echt het best, kan TS het niet even IN DE GROEP gooien? Als duidelijk is dat meerdere mensen er last van hebben, is de boosdoener mogelijk bereid zich aan te passen?

Dan is het mogelijk nog handig om te bepalen wie de schuldige is, zie daarvoor de suggestie van laurens0619 - met een beetje geluk kun je 'gratis' vaststellen wie de boosdoener is.

[ Voor 19% gewijzigd door Thralas op 31-03-2015 22:37 ]

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:12

lordsnow

I know nothing

Azivegu schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 18:28:
Wat ik graag wil weten is, of er software is waarmee ik de bandbreedte van de modem in de gaten kan houden (de inhoud ervan is voor mij onbelangrijk, alleen de hoeveelheid), naar welke computers het gaat
Indien het modem SNMP ondersteund, dan ja.

http://www.paessler.com/prtg/download
http://oss.oetiker.ch/mrtg/

Zo had ik vroeger in mijn studentenhuis een server draaien met MRTG die 24/7 de traffic stats van het @Home modem (of, waarchijnlijker, van de Sitecom router die er achter zat) opvroeg en weer gaf in mooie grafiekjes. Zo kon iedereen duidelijk zien welke poort (dus, gebruiker) lekker aan het downloaden was geweest, en via welk protocol.

Als je een router hebt met DD-WRT kan je ook nog 't volgende proberen:
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=259806
Azivegu schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 18:28:
en mogelijk ook kan beperken, zodat iedereen evenveel bandbreedte krijgt.
Dat zou dan in het modem zelf geregeld moeten worden via QoS.

[ Voor 66% gewijzigd door lordsnow op 31-03-2015 23:20 ]

Pagina: 1