Toon posts:

8 lanes genoeg voor een r9 280x ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo
Ik heb een iets ouder moederbord
als ik wil gebruikmaken van sata 3 dan moet ik dat inschakelen in de bios
maar dan draait de videokaart maar op 8 lanes :-(
is dat wel genoeg voor een r9 280x ?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat voor mobo heb je dan?

8x PCI-e 2 zal opzich wel voldoende zijn, kan zijn dat je iets achteruitgang merkt qua fps, maar heel groot zal die niet zijn.

Maar, een SSD doet het ook lekker op SATA-300 hoor, de random read en write komen toch niet over de 300MB/s heen, en juist die zijn belangrijk.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jou reactie
hallo ik heb een asus ph55-m/usb3
merk het wel iets in fps
als ik met as sdd test scheelt het toch behoorlijk loopt die 180 mbs sneller met lezen en een 100 mbs sneller met schrijven
maar alleen dan merk ik het eigenlijk met windows laden enz merk ik er eigenlijk weinig van

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat zal seq. zijn, dat is ook leuk, maar een SSD is "slechts" 3-4x sneller in sequentieel lezen dan een HDD, terwijl random lezen vaak wel 100x sneller of meer is.

Maar, waarschijnlijk is het ook voor je SSD zelf een beter idee om hem toch op een SATA-300 poort te doen, H55 ondersteunt 6x SATA-300: Wikipedia: List of Intel chipsets de SATA-600 poorten worden verzorgd door een aparte chip:

Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller*
2 xSATA 6.0 Gb/s ports
* These SATA ports are for data hard drives only. ATAPI devices are not supported.

En die chips staan er om bekend eigenlijk meer kwaad dan goed te doen voor SSD's. Iedere paar maanden komt het wel terug op het forum dat iemand op een oud mobo met zo'n chipset een SSD wilt aansluiten, en telkens luidt hetzelfde advies: sluit hem aan op de SATA-poorten die door de southbridge zélf geregeld worden, en niet op een 3th party chip.
Swordlord schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 11:01:
Afblijven van die marvell controller!!!

Je echte chipset is een AMD chipset en dat heeft met de SB750 southbridge een stuk betere SATA-300 controller, die over het algemeen goed werkt met meeste SSD's.
Dus zodra je je SSD hebt, even kijken in je moederbord handleiding kijken welke SATA poort bij welke controller hoort en de SSD aansluiten op de AMD SATA controller.
Is een reactie die volgens mij wel duidelijk is, Swordlord weet hiet net wat meer vanaf dan mij.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
mhh ok dat is weer hele andere informatie
heb heb de ssd net een paar dagen geleden omgezet en nog geen problemen gehad
maar dit werpt weer een heel ander licht op de zaak
toch maar weer omzetten dan naar een sata 300 poort
merk er sobieso weinig van bedankt voor de info :)

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-03 09:37

Swordlord

Act first, think never

wist niet dat ik beroemd genoeg was om spontaan gequote te worden.

Maar ik zal het verhaal hierboven maar bevestigen.

En paddyo, zoals je zelf al correct merkt, de verschillen lijken op papier veel. Maar ga je het vertalen naar de praktijk, dan zit je vaak te zoeken naar verschillen in laadtijden, die een orde van onder de 1 seconden liggen.

Behalve als jij enorme bestanden rondhuist vanuit een bron die minimaal zo snel is als de SSD.

Dus ook mijn advies: Marvell uit, videokaart op full speed.

Verwijderd

Topicstarter
ok heb alleen nog 1 vraagje als ik Marvell uit zet in de bios
wordt de sata poort dan weer via de amd chipset bestuurd ?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-03 09:37

Swordlord

Act first, think never

Je hebt Intel moederbord, dus Intel poorten. Mijn quote was in geval van een ander moederbord :p

Maar je moet je SSD op de intel poorten aansluiten.
Even kijken in handleiding welke poorten dat zijn.

Op de poorten van de Marvell controller, zal geen signaal meer zitten, als je de controller uitgeschakeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Swordlord op 01-04-2015 14:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
mhh ok
had het uitgeschakeld in de bios
maar kon nog gewoon booten vanaf die poort alleen dan met sata 300
voor de zekerheid maar op een andere poort aangesloten
in ieder geval bedankt :)
Pagina: 1