Airbus A380 "Anti Collision Light"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:14

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
In mijn (vliegtuig) modellen wil ik verlichting in toepassen, zowel gewone verlichting als de "Anti collision" en de strobe lights.

Om dit zo realistisch mogelijk te maken heb ik het volgende gevonden:

Circuit simulator Applet

Dit heeft het onderstaande resultaat

Filmpje Airbus A380

Bij de airbus knippert eerst de vleugel 2x, opgevolgd door de strobe (iets langer, vandaar ook meerdere pins).
Bij een boeing is dit weer anders, maar dan kan ik (imo) nagenoeg hetzelfde circuit voor gebruiken.

Nu ben ik niet heel erg bekend in de elektronica, en weet ik daarom niet welke onderdelen ik moet gebruiken, de leds en de weerstanden ala. maar van de rest van de onderdelen zijn heel veel types van.

Van de volgende onderdelen zoek ik dus de uitgebreide info: Diodes, Condensators, Trancistors, IC 4017 en de 555 Timer.

Volgende vraag is: als ik dit koop, en soldeer dit op een bordje, werkt het dan exact zo te zien op de java applet?

Gaat dus om dit schema:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/11081450_944451825595618_3888922208722518216_n.jpg?oh=b5fd1f810fb6c518222bccf211e060aa&oe=55B2BDA1&__gda__=1438539133_8b36ff77d749bd2535f311e937037823

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte,89 op 31-03-2015 20:28 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 10:27
Hoe groot zijn je modelvliegtuigen en vliegen ze ook?
Ik denk namelijk meteen aan een arduino achtig iets al is dat waarschijnlijk nogal overkill voor zoiets eenvoudigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je begint met een electronisch ontwerp en niet met de onderdelen.
daar zijn er honderduizenden van en allemaal te googlen.
denk dat je eea iets te simpel inschat, zeker als je geen electronica ervaring heb.

wat jbhc zegt.. een kleine arduino met wat leds zou een eenvoudig begin zijn.
dan is het een kwestie van aansluiten en programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
jbhc schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 18:24:
Hoe groot zijn je modelvliegtuigen en vliegen ze ook?
Ik denk namelijk meteen aan een arduino achtig iets al is dat waarschijnlijk nogal overkill voor zoiets eenvoudigs.
Schaal 1:125 en ze vliegen niet
Ik heb wel eens van arduino gehoord, maar dat is toch best wel vrij prijzig? en software matig ben ik er niet mee bekend.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 18:54:
je begint met een electronisch ontwerp en niet met de onderdelen.
daar zijn er honderduizenden van en allemaal te googlen.
denk dat je eea iets te simpel inschat, zeker als je geen elecronica ervaring heb.
Ja, het elektronisch ontwerp is er toch al? Ik heb weinig elektronica ervaring als in theorie, hoewel ik mijn schema wel begrijp, kan ik het ook wel in elkaar solderen, en ik hoef hier verder niks aan te wijzigen om op mijn model toe te passen. Waarom is dit te simpel ingeschat?
Zoeits inderdaad, maar die moet ik dan toch ook gewoon nabouwen? dat geeft dan toch geen verschil met het nabouwen van de eerste kit?

Overigens, conrad bied dit aan: 2 kanaals knipperlamp. Hier zou ik er 2 van kunnen kopen, maar dan ben ik een stuk meer kwijt dan de eerste optie, ook is dat 2x werk.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:10

Infant

It's a floating Dino!

i.p.v. een arduino, schuif ik altijd eerst een 19" rack met een fibertje naar binnen, en ga dan eens rustig naar de eisen kijken. (Ik heb ondervonden dat 95% van de bedrijven zo werkt.)

Maar even serieus, er zijn zat mensen met een velleman kitje begonnen. Dat is ook gewoon een schema, een bak met onderdelen. "Hier, zet het in elkaar. Voila." Het werkt dan wel, of niet.

In jouw schema ontbreekt bij de 4017, wat overigens een zogeheten decade couter is, de voeding. De NE555 kan direct op 9V, zoals in het schema. Maar ik kan geen decade counter vinden die meer dan 6V leuk vind.

Als je de 9V door 4-5V vervangt, kan dat prima gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelte,89 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 20:25:
[...]

Ja, het elektronisch ontwerp is er toch al?
ja nu staat het er ineens.. maar succes, gaat vast lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

YouTube: Two-channel hi-power LD flasher • Lampeggiante LED con 2 canali • MK180 velleman KIT
Is gewoon met een klein processortje. De werking is vanaf 2:15 in dat filmpje te zien.

Je schema zal wel werken maar doet niet helemaal hetzelfde als wat ik op het filmpje zag. Het lampje in de staart flikkert maar alleen bij de 1e puls van de 2 mee. en de rode lichten in jouw schema zullen langer oplichten dan in het filmpje.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Infant schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 20:52:
i.p.v. een arduino, schuif ik altijd eerst een 19" rack met een fibertje naar binnen, en ga dan eens rustig naar de eisen kijken. (Ik heb ondervonden dat 95% van de bedrijven zo werkt.)

Maar even serieus, er zijn zat mensen met een velleman kitje begonnen. Dat is ook gewoon een schema, een bak met onderdelen. "Hier, zet het in elkaar. Voila." Het werkt dan wel, of niet.

In jouw schema ontbreekt bij de 4017, wat overigens een zogeheten decade couter is, de voeding. De NE555 kan direct op 9V, zoals in het schema. Maar ik kan geen decade counter vinden die meer dan 6V leuk vind.

Als je de 9V door 4-5V vervangt, kan dat prima gaan werken.
Had er ook last van dat ie in mijn simulatie elke keer plofte.
Als het aan mij ligt wil ik ook wel met maar 3v werken. moet dan alleen de waardes van de weerstandjes veranderen.

Het word trouwens niet mijn eerste kitje wat ik soldeer hoor, heb wel eens nog wat makkelijkere kitjes in elkaar gezet.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 20:57:
[...]

ja nu staat het er ineens.. maar succes, gaat vast lukken
Not sure if sarcastic or... ;) Schema opende als ook als popup als je de eerste link opende.

Edit: Die beste man van de eerste link (Circuit simulator applet) heeft het wel over: als je de juiste pulse tijd kunt vinden, maar de 555 timer of de 4017 zijn toch verder niet te beinvloeden?

[ Voor 6% gewijzigd door Jelte,89 op 31-03-2015 22:00 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:55
jbhc schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 18:24:
Niet met een ATtiny. Neem een attiny13 (euro per stuk) een paar logic level mosfets.

Echter is er wel een start-drempel als je nog nooit iets met een atmega/attiny hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah dat zal het geweest zijn.. ik zie nooit reclame of popups :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
memphis schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 21:55:
YouTube: Two-channel hi-power LD flasher • Lampeggiante LED con 2 canali • MK180 velleman KIT
Is gewoon met een klein processortje. De werking is vanaf 2:15 in dat filmpje te zien.

Je schema zal wel werken maar doet niet helemaal hetzelfde als wat ik op het filmpje zag. Het lampje in de staart flikkert maar alleen bij de 1e puls van de 2 mee. en de rode lichten in jouw schema zullen langer oplichten dan in het filmpje.
Dat klopt, maar daarom wil ik ook graag dit schema maken omdat deze vrij eenvoudig is aan te passen naar een ander probleem, ik heb hem hier even makkelijk aangepast.

De rode puls is ook makkelijk te verkorten door de diode op de laatste plek weg te laten.

Ik wil de volgende producten bestellen op elektronica online:
helaas kan ik daar niet deeplinken.

Wil me iemand nog even helpen met de waardes? aangezien de IC4017 niet gaat werken boven de 4v, ga ik met een spanningsbron van 4V werken.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Infant schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 20:52:
Euh... de 40xx-serie werkt tot 15V. Dan moet je wel de echte 40xxjes hebben, niet de 74xx40xx neppers. Zie bijvoorbeeld hier.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:07

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Arduino? Nergens voor nodig! Je hebt al een werkende oplossing, het is een kwestie van alles aan elkaar zetten en dan zou het moeten werken.

4017: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=137
Transistor: BC547: http://www.eoo-bv.nl/inde...a=viewProd&productId=6150
Diode: 1N4148: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=277
555: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=738

Condensatoren:
10nf: http://www.eoo-bv.nl/inde...=viewProd&productId=14676
1uf: http://www.eoo-bv.nl/inde...=viewProd&productId=13330 (let op polariteit bij plaatsen, min aan ground)

Weerstanden: Hier: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=338 of hier: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=412

Extra:
2 maal 100nf, bij elke chip eentje tussen je 9v en ground voor ontkoppeling: http://www.eoo-bv.nl/inde...=viewProd&productId=13443
1 maal 100uF voor de ontkoppeling van het hele circuit: http://www.eoo-bv.nl/inde...=viewProd&productId=13340 let op polariteit, ergens tussen 9V en ground plaatsen.

Het beste bestel je iets meer als je nodig hebt, dan kun je je een foutje veroorloven zonder dat je meteen opnieuw moet bestellen.

Documentatie nodig van een onderdeel? Google "<typenummer> datasheet", de eerste hit is meestal een pdf document waar alles in staat.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Cassettebandje schreef op woensdag 01 april 2015 @ 09:50:
Arduino? Nergens voor nodig! Je hebt al een werkende oplossing, het is een kwestie van alles aan elkaar zetten en dan zou het moeten werken.

*Knip, lijst met onderdelen!
Hier kan ik wat mee! De reden dat ik het ook vroeg, is omdat ik op bijvoorbeeld conrad wel heel veel hits krijg als ik zoek op 4017...

Bedankt Springuin!

Ik kan dus gewoon 9V op de 4017 zetten? ik heb het schema even nagemaakt in Crocodille clips (progje van vroeger waar ik op school mee heb gewerkt) en die 4017 ploft inderdaad boven de 4v.

het kan natuurlijk zijn dat de oorzaak is dat het een wel heel ouderwets programma is...

[ Voor 8% gewijzigd door Jelte,89 op 01-04-2015 10:35 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vergeet ook niet wat expirimenteerprint te bestellen
- http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=426

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Mja, dat weet ik niet zeker bij deze specifieke 4017, er staat namelijk verder niets bij. Als je hem binnenkrijgt kun je kijken naar het precieze type (staat er gewoon op) en kun je de datasheet controleren.
Wat je ook kunt doen is 4.5 of 5V gebruiken ipv 9V, dat werkt zeker wel, zowel voor de 555 als de 4017.

Edit: Zoals borroz zegt, experimenteerprint is handig; passende IC voetjes ook: 8 pins dip voor de 555 en 16 pins voor de 4017.

[ Voor 17% gewijzigd door Cassettebandje op 01-04-2015 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken Borroz en Springuin.

Moet alleen wel andere waardes hebben als ik dus met 5v ga werken.
Is het voor je eenvoudig aan te passen Springuin? dan bestel ik 2set voor 9v, en 2 set voor 5v.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:17

geerttttt

Manisch positief

Als het gaat om drie knipperende ledjes zou ik zelf idd ook een arduino bestellen (een pro micro ofzo) en daar de ledjes met wat draadjes aan solderen met een weerstand ertussen. kun je voor eventuele andere lampjes of weet ik wat ook direct gebruiken.

Arduino is helemaal niet duur, op ebay heb je een bordje voor een paar euro, en op marktplaats kun je ze ook onder een tientje vinden. Vind ik zelf makkelijker dan meerdere onderdelen aan elkaar solderen en ik denk qua prijs even duur/goedkoper. En je kunt hem zelf dan programmeren en uitbreiden als je wilt.

En arduino programmeren is ook erg leerzaam en helemaal niet lastig zodra je er een beetje mee gestoeid hebt ;)

p.s. die ledjes bij conrad zijn echt overdreven duur. Sowieso is conrad duur vind ik. Als je op ebay zoekt naar high power ledjes bijv. kost je denk ik nog geen euro per led.

[ Voor 11% gewijzigd door geerttttt op 01-04-2015 11:33 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

In principe worden de 74xx4017s (degene die 5V max zijn) vaak apart aangegeven. Ik weet 99% zeker dat hetgene wat EOO uitlevert een CD4017 gaat wezen, die kan je zonder problemen op 9V laten draaien.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Dan mag het 4/5v verhaal wel vergeten worden, dan ga ik straks e.e.a. bestellen.

Die extra condensatoren, waar exact plaats ik die in het circuit zoals in de eerste post?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En wat dan als het een 5v versie is, koop je er een 78L05 bij en kan je het geheel alsnog op 9v draaien. Dan zet je alleen de 4017 en de 555 op 5v en de LED's op 9v.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
In dat geval bestel ik er een 78L05 bij!

De 4017 is uitverkocht, kan ik dit alternatief gebruiken?
http://www.eoo-bv.nl/inde...a=viewProd&productId=3951

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Dat kan, maar dit is een SOIC versie en die is half zo groot als een DIP versie. Die past niet in je experimenteerprint. Ik weet niet hoeveel soldeerervaring je hebt, een adapterprintje als dit: http://www.ebay.com/itm/5...le-Sides-HM-/181388297327 is wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Hmm, das dom inderdaad,

Maar goed, ben niet voor 1 gat te vangen, mijn soldeer ervaring zal wel moeten blijken, heb in ieder geval onderdelen genoeg, en zal het resultaat hier wel posten.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Heb inmiddels de bestelde goederen binnen, de 4017 is inderdaad erg klein en niet makkelijk.
Heb op elektronica - online het volgende gevonden:

CD4017 - €0.30 incl. BTW

Artikelnummer: CV.N.CD4017

CD4017

5-stage decade cntr / divid

Is een CD4017, is dit anders dan de C4017 van EOO?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Kun je gewoon bestellen; is precies hetzelfde, hooguit een andere producent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Nou... 2 weekjes verder en hij werkt,
Nog niet helemaal op de juiste snelheid... er zit me iets te weinig tijd tussen de witte en de rode, ik moet nog even uitvogelen hoe ik dat verhelp...

Dankzij jullie hulp, vol trots presenteer ik u!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jelte,89 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 22:11:
Nou... 2 weekjes verder en hij werkt,
Nog niet helemaal op de juiste snelheid... er zit me iets te weinig tijd tussen de witte en de rode, ik moet nog even uitvogelen hoe ik dat verhelp...

Dankzij jullie hulp, vol trots presenteer ik u! [video]
Video staat op privé dus is het niet te kijken voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Ernemmer schreef op donderdag 16 april 2015 @ 22:23:
[...]

Video staat op privé dus is het niet te kijken voor ons.
Excuus, gefixt nu...
Ik heb deze ook destijds besteld, maar dat werkt toch ook ongeveer hetzelfde als een breadboard? elk eilandje van 3x1 is wat je maar wilt?!

[ Voor 59% gewijzigd door Jelte,89 op 16-04-2015 23:27 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Het heeft even geduurd, maar het solderen is inmiddels klaar, helaas niet werkend...
Nu heb ik al meerdere dagen wat oorzaken gezocht maar helaas niet kunnen vinden,

In onderstaand filmpje zie je wat er fout gaat, alles knippert snel, en tegelijk.

Afbeeldingslocatie: http://modelbrouwers.nl/media/albums/2451/10132/WP_20150712_004.jpg
Afbeeldingslocatie: http://modelbrouwers.nl/media/albums/2451/10132/WP_20150712_005.jpg
Afbeeldingslocatie: http://modelbrouwers.nl/media/albums/2451/10132/WP_20150712_006.jpg

De reden dat er 3 weerstandjes achter elkaar zitten, is omdat ik geen 60k had, dus dan maar met 3 andere.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Kp2pykNsP_A&feature=youtu.be]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Het heeft gewerkt toch? Dan zal er waarschijnlijk iets niet correct gesoldeerd zijn.
60k? die zie ik niet in je originele schema staan. Controleer eerst even of je 555 goed werkt. Als je een multimeter met frequentiemeetstand hebt controleer of de frequentie op de out pin van de 555 klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kachelpijp
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 16:15
Is toch en aardig 'kunstwerkje' geworden zo te zien, maar als je hem normaal wilt laten knipperen is het wel handig om beide pootjes van de 1uF elco aan te sluiten ;)
Mocht dat nog niet voldoende zijn, dan zou je om te testen het draadje dat van pin 3 van de 555 komt kunnen doorverbinden met een basisweerstand van een transistor (makkelijk te verbinden op een diode, de kant met het streepje). Die zou dan moeten knipperen.

Voor de volgende keer is het misschien wel aan te raden om eerst eens uit te tekenen hoe je het wilt opbouwen, dan komt het al wat beter uit de verf (en kun je de onderdelen vaak 'plat' leggen, in plaats van zwevend in de lucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Cassettebandje schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:41:
Het heeft gewerkt toch? Dan zal er waarschijnlijk iets niet correct gesoldeerd zijn.
60k? die zie ik niet in je originele schema staan. Controleer eerst even of je 555 goed werkt. Als je een multimeter met frequentiemeetstand hebt controleer of de frequentie op de out pin van de 555 klopt.
Die 60k heb ik later wat mee gespeeld op mn breadboard, omdat ik ze niet mooi vond knipperen op de aangegeven 10k, Weet de exacte waarde niet meer, maar daarom heeft het printje 3 op 1 volgende weerstandjes, ik had de gecalculeerde waarde niet Hier nogmaals de link, en zo heb ik het breadboard gemaakt.
Kachelpijp schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:48:
Is toch en aardig 'kunstwerkje' geworden zo te zien, maar als je hem normaal wilt laten knipperen is het wel handig om beide pootjes van de 1uF elco aan te sluiten ;)
Mocht dat nog niet voldoende zijn, dan zou je om te testen het draadje dat van pin 3 van de 555 komt kunnen doorverbinden met een basisweerstand van een transistor (makkelijk te verbinden op een diode, de kant met het streepje). Die zou dan moeten knipperen.

Voor de volgende keer is het misschien wel aan te raden om eerst eens uit te tekenen hoe je het wilt opbouwen, dan komt het al wat beter uit de verf (en kun je de onderdelen vaak 'plat' leggen, in plaats van zwevend in de lucht).
De 1uF is wel gesoldeerd, hij komt een pad hoger uit omdat ik daar geen plek meer had,
Ik heb alleen een simpele multimeter, en de waarde die ik daaruit af kan lezen schommelt tussen de 5,25 en 5,48v maar de frequentie van zo'n ding? geen idee

Dat uittekenen kwam ik halverwege ook achter }:O

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kachelpijp
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 16:15
En met het doorverbinden van pin 3 aan een basisweerstand (en dus niet aansluiten aan de CD4017)? gaat er dan een LED knipperen?

[ Voor 17% gewijzigd door Kachelpijp op 12-07-2015 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Ik heb het inmiddels ingepakt voor de vakantie... laat het zsm weten!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Ik heb dus inderdaad zo'n functie op m'n multimeter en vandaag dus 1 en ander doorgemeten en het blijkt dat een 9v lijntje jaar pin 9 van de 4017 niet goed contact maakt. (wat overigens niet te zien is aan de print) maar het werkt dus eindelijk, bedankt voor jullie hulp! 👍

Welke adapter kan ik straks gebruiken? Hoeveel mah verbruik ik ongeveer?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Als alles tegelijk zou branden hooguit 50 120mA.

[ Voor 11% gewijzigd door AllesKan op 14-07-2015 23:29 . Reden: De meuk draait op 9V, niet op 5 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Jelte,89 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 19:28:
Ik heb dus inderdaad zo'n functie op m'n multimeter en vandaag dus 1 en ander doorgemeten en het blijkt dat een 9v lijntje jaar pin 9 van de 4017 niet goed contact maakt. (wat overigens niet te zien is aan de print) maar het werkt dus eindelijk, bedankt voor jullie hulp! 👍

Welke adapter kan ik straks gebruiken? Hoeveel mah verbruik ik ongeveer?
Zit er niet zo'n functie op je mulitimeter waarmee je dat kan meten ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Fish schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 23:25:
[...]

Zit er niet zo'n functie op je mulitimeter waarmee je dat kan meten ?
Ook gewoon weer waar! Ga er eens mee bezig!

Revive the guild!

Pagina: 1