Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stadsverwarming retrofitten met thermostaat

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
In mijn nieuwe appartement zit stadsverwarming. Ik heb wel eens eerder stadsverwarming gehad, en toen had ik in de huiskamer een thermostaat hangen, die gewoon 220 volt schakelde waar de pomp op reageerde. Nu heb ik geen centrale thermostaat, wel in elke kamer een thermostaat (4 in de huiskamer, 3 in de slaapkamers, en 1 in de gang) en 1 centrale knop in de meterkast (met een opgekruld holle draad eraan. Volgens mij kan ik nu alle radiatoren individueel gaan afstellen, en mag ik 's avonds de knop in de meterkast van 3 naar 2 terugzetten als ik centraal alles koeler wil. Dat ga je dus in de praktijk vergeten, met torenhoge stookkosten als gevolg.

Mijn stookbehoeften zijn als volgt: als ik thuis ben in de huiskamer 20 graden, overige ruimten mogen afkoelen tot 17 of 18 graden. Als ik niet thuis ben, huiskamer ook afkoelen tot 17/18 graden.

Welbeschouwd kan ik dan alle radiatoren in overige ruimten vast instellen op "2", en de radiatoren in de huiskamer voorzien van programmeerbare klokthermostaten. Die heb je al voor een tientje per stuk, klaar voor 40 euro. Maar, ik heb natuurlijk ook geen zin om als ik even weg ga 4 radiatoren handmatig uit te zetten. Dat ga je dus in de praktijk vergeten, met torenhoge stookkosten als gevolg.

Ik dacht dus eerst om de installatie alsnog te laten voorzien van een elektronische thermostaat, maar dat zou betekenen dat er een monteur een mechanische klep moet vervangen.

Nu zie ik bij Conrad dit soort setjes: https://www.conrad.nl/nl/...uring-via-smartphone.html, bestaande uit enkele thermostaatkranen en een draadloze thermostaat, feitelijk een centraal punt waarvanuit je in 1 klap 4 radiatoren kan instellen - en dat lijkt me ideaal.

Laat ik voor zo'n set 150 euro kwijt zijn, dat heb ik er volgens mij vrij snel weer uit ten opzichte van de stookkosten. Te mooi om waar te zijn? iemand ervaringen hiermee?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Fest
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik maak gebruik van het eQ-3 MAX! systeem om de woonkamer te kunnen regelen met stadsverwarming. Mijn set bestaat uit de Cube, wandthermostaat en 2 radiatorthermostaten. Het enige 'nadeel' wat ik heb, is dat als de gevraagde temperatuur 19 graden is, er opgestookt wordt naar 19,5 voordat de radiatoren voldoende geknepen worden en de temperatuur weer langzaam zakt naar de gevraagde temperatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Fest op 31-03-2015 17:19 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:37

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb hier in een ijskoud, tochtig huis van voor de oorlog waar ik tijdelijk woon programmeerbare thermostaatknoppen gekocht (zonder fancy wifi want tijdelijk huis) en mijn verbruik is een stuk lager geworden. Enige dat ik handmatig doe is 1 knopje indrukken als ik thuis werk zodat de radiator warm blijft, dat is alles.

Mijn schoonvader heeft de fancy versie (met wifi, app enz) en is daar ook heel blij mee. Als ik hier langer zou wonen zou ik dat ook doen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Move naar DED. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Klinkt vrij veelbelovend dus.

Ik heb een vrij grote huiskamer (13 bij 5,5 meter :P) met daarin 4 radiatoren. Zendt dat kastje dan als het (gemeten vanuit het midden van de huiskamer) te koud wordt gewoon het signaal "aan" naar de 4 radiatoren, of zendt hij het signaal "tot nader order 20 graden" naar de 4 radiatoren, met als effect dat als de ene kant van het huis warmer blijft dan de andere kant, de radiatoren aan die kant gewoon niet aanspringen? En als bijeffect dat ik tot dat nadere order eventueel 1 thermostaat uit of lager kan zetten?

Anders gezegd, meet dat kastje de temperatuur, of fungeert het alleen als centrale timer, en regelen de thermostaten zelf hun eigen temperatuur?

[ Voor 9% gewijzigd door SeatRider op 01-04-2015 08:40 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Even een TVP. Zit zelf ook met stadsverwarming en zoek een vergelijkbare oplossing. Liefst klokthermostaatkranen die per vertrek apart te regelen zijn en een systeem om te herkennen of er iemand thuis is.

Welke merken zijn een beetje betrouwbaar? Is dat toch die eQ-3 Max!?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 01 april 2015 @ 08:41:
Even een TVP. Zit zelf ook met stadsverwarming en zoek een vergelijkbare oplossing. Liefst klokthermostaatkranen die per vertrek apart te regelen zijn en een systeem om te herkennen of er iemand thuis is.

Welke merken zijn een beetje betrouwbaar? Is dat toch die eQ-3 Max!?
Ohja, een bewegingsmelding zou ook wel handig zijn, als ik dan per ongeluk toch een halve dag niet in de huiskamer zit, springt ie gewoon vanzelf terug naar "nachtstand". Misschien zit dat in die wandthermostaat?

Edit: op http://www.eq-3.de/Downlo...duktdatenblatt_D_V2.2.pdf lees ik dat die thermostaten onderling al kunnen communiceren qua programmering, dus daarvoor zou ik niet per se die centrale unit nodig hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door SeatRider op 01-04-2015 08:48 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bewegingsmelder vind ik wat onhandig, liever een smartphone detector op basis van bluetooth/WiFi, wat meer vertrouwen in :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Dan zou het functionaliteit kunnen zijn van die box die erbij zit... Even in de spexx van dat ding duiken, handleiding kun je vinden op de site die ik hierboven al aanhaalde.

• Fest
  • Niet online
De wandthermostaat heeft een temperatuursensor en stuurt daarmee de rest aan. Er is geen proximity sensor aanwezig, maar je kan wel zelf tijdschema's maken. De thermostaatkranen kun je koppelen aan zelf aan te maken ruimtes met de software. Zonder wandthermostaat per ruimte wordt de temperatuursensor van de thermostaatkraan gebruikt.

Met de Cube Lan Gateway is de boel te bedienen per smartphone, tablet of pc, ook op afstand.

[ Voor 12% gewijzigd door Fest op 01-04-2015 10:38 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Fest schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:36:
De wandthermostaat heeft een temperatuursensor en stuurt daarmee de rest aan. Zonder wandthermostaat per ruimte wordt de temperatuursensor van de thermostaatkraan gebruikt.
Oh das jammer, want er was wat voor te zeggen om de individuele radiatoren zelf te laten bepalen of de temperatuur al gehaald is.

• Fest
  • Niet online
SeatRider schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:00:
[...]

Oh das jammer, want er was wat voor te zeggen om de individuele radiatoren zelf te laten bepalen of de temperatuur al gehaald is.
Ik zeg toch niet dat dat niet kan? Als je de thermostaatkraan niet koppelt aan de wandthermostaat dan gebruikt hij zijn eigen sensor.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Fest schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:10:
[...]

Ik zeg toch niet dat dat niet kan? Als je de thermostaatkraan niet koppelt aan de wandthermostaat dan gebruikt hij zijn eigen sensor.
Oh da's jammer, want er is ook wel wat voor te zeggen om de gewenste temperatuur juist weer wel in te kunnen stellen met een paneeltje aan de muur.

:+

• Fest
  • Niet online
SeatRider schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:35:
[...]

Oh da's jammer, want er is ook wel wat voor te zeggen om de gewenste temperatuur juist weer wel in te kunnen stellen met een paneeltje aan de muur.

:+
Zit je me nu te trollen of wat?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Fest schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:08:
[...]

Zit je me nu te trollen of wat?
Beetje, maar ik had het idee dat jij mij zat te trollen: snap je niet wat ik wil bereiken? Centraal temperatuur regelen, waarbij je kunt voorkomen dat 1 kant van de kamer warmer wordt (vanwege andere radiatoren, slechte isolatie, groter raam, whatever).

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus puur temperatuur centraal instellen terwijl de metingen lokaal bij de radiatoren zelf plaats vinden?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:25
Volgens mij is die LAN Gateway ook wel te gebruiken met bijv. Domoticz waardoor je idd functionaliteiten zoals aanwezigheidsdetectie adhv pingen telefoon kunt doen.

Zie ook bijv. http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=34&t=841

Je moet echter wel van een beetje knutselen/programmeren houden om dat werkend te krijgen. In principe kun je het dan ook zo gek maken als je wilt, tabletje ophangen en per kamer bijv. instellen hoe warm je het wil hebben. Als je beetje handig bent met dat soort dingen zijn de mogelijkheden eindeloos.

En helemaal die-hard elektronica gebaseerd: Koffie's tweakblog: (stads)verwarming draadloos schakelen

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 01-04-2015 13:20 ]

• Fest
  • Niet online
SeatRider schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:11:
[...]

Beetje, maar ik had het idee dat jij mij zat te trollen: snap je niet wat ik wil bereiken? Centraal temperatuur regelen, waarbij je kunt voorkomen dat 1 kant van de kamer warmer wordt (vanwege andere radiatoren, slechte isolatie, groter raam, whatever).
Wat jij nodig hebt, is dit: http://www.danfoss.com/Ho...0c-a88f-d23f3e8007d9.html

Je wilt namelijk het debiet in de radiator knijpen vanwege te snelle opwarming aan die kant.

[ Voor 7% gewijzigd door Fest op 01-04-2015 13:22 ]

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 13:03
Ik zat met hetzelfde probleem. Alleen is voor mij één thermostaat voldoende. Na wat onderzoekwerk (zie ook [Stadsverwarming] Antieke thermostaatknop upgrade) heb ik gekozen voor een Honeywell klep zelf in te bouwen. Het is niet helemaal vergelijkbaar met jouw situatie, maar misschien kan je er toch wat mee.

Het inbouwen was geen enkel probleem. Ik kan met een ouderwetse draaiknop per radiator regelen hoe warm deze moet worden.

Al met al was ik een kleine € 200 euro aan materiaal kwijt (thermostaat had ik al) en een zaterdagmorgen prutsen was alles geregeld.

Deze klep gebruik ik nu: http://www.haarmanverwarm...ywell-y-vc8015aj1100.html

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:19:
Volgens mij is die LAN Gateway ook wel te gebruiken met bijv. Domoticz waardoor je idd functionaliteiten zoals aanwezigheidsdetectie adhv pingen telefoon kunt doen.

Zie ook bijv. http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=34&t=841

Je moet echter wel van een beetje knutselen/programmeren houden om dat werkend te krijgen. In principe kun je het dan ook zo gek maken als je wilt, tabletje ophangen en per kamer bijv. instellen hoe warm je het wil hebben. Als je beetje handig bent met dat soort dingen zijn de mogelijkheden eindeloos.

En helemaal die-hard elektronica gebaseerd: Koffie's tweakblog: (stads)verwarming draadloos schakelen
Interessante blog ja! En weer een EQ3-aanhanger.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Fest schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:21:
[...]

Wat jij nodig hebt, is dit: http://www.danfoss.com/Ho...0c-a88f-d23f3e8007d9.html

Je wilt namelijk het debiet in de radiator knijpen vanwege te snelle opwarming aan die kant.
Briljant!

En misschien zit zoiets er al op trouwens, ben pas 2x in het appartement geweest. Ga van het weekend even goed kijken wat ik nodig heb, en dan een bestelling plaatsen. Ik lees zo tussen de regels door dat je je het met die box erbij wel flink leuker kunt maken voor jezelf (en als ik dan een oude tablet op de muur schroef, heb ik ook die thermostaat eigenlijk niet nodig).

• Fest
  • Niet online
Als een ruimte meerdere radiatoren bevat, raad ik je aan om toch een wandthermostaat erbij te nemen.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Fest schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:31:
Als een ruimte meerdere radiatoren bevat, raad ik je aan om toch een wandthermostaat erbij te nemen.
Ja, waarschijnlijk een nauwkeurigere manier van meten dan op de warmtebron zelf.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Na enig beraad toch maar deze gekocht: https://www.conrad.nl/nl/...ermostaat-set-595778.html, aangevuld met 2 extra knoppen en de muurthermostaat. Met name de set van 2 knoppen en de box is erg goedkoop, vergeleken met los bestellen. Ik heb nu 2x JAGA en 2x Comap radiatoren, volgens mij hebben die dezelfde aansluiting en zou ik hiermee klaar zijn. Ben benieuwd.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
Staat hier niet wat tussen waarmee je zelf een set kan samenstellen? Zie aanbiedingen http://ruggiero.nl/stadsverwarming-almere/

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 15:10

rik

Interessant dat EQ-3. Maar werken die EQ-3 dingen nou ook samen met EQ-3 MAX? Of enkel standalone?

• Fest
  • Niet online
De goedkope EQ-3 radiatorthermostaten zijn niet compatible met de Max! serie.

Verwijderd

Ik heb voor elders een EQ-3 set in het huis met stadverwarming draaien. 6 regelaars op de radiatoren en 1 cube.Draait nu circa 2 maanden en nog geen storing gehad met aflezen en regelen op afstand.
De bijgeleverde adapters waren niet goed en hier andere voor besteld.(Conrad)
Ik heb op afstand mooi inzicht in de temperatuur per vertrek en kan zonder problemen instellingen wijzigen via een APP.
Tot nog toe dus te spreken over de set.Maar ik vind de regelaars oerlelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2015 20:32 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb ze gisteren willen monteren. Had in de huiskamer 2x Jaga en 2x Comap thermostaten (andere radiatoren). De Comap pasten niet, heb ik bij Conrad vandaag een verloopnippeltje voor besteld (van 28 naar 30 mm). De Jaga pasten eigenlijk ook niet lekker. De knop kan er alleen ondersteboven op, omdat op de radiator nog een buisje in de weg zit. Daarna wilde het inleren van het stiftje ook niet (F3, teveel ruimte). Heb ik het afstandsbusje gebruikt, was het ineens F1 (te weinig ruimte/te stroef). Uiteindelijk het afstandsbusje met een nijptang steeds kleiner gemaakt, totdat het goed werkte.

Maar een soort verloop/verlengnippel, waardoor de knop een paar mm naar achteren komt, zou welkom zijn. Ze werken nu standalone, later als ik verhuisd ben en internet heb maar even met de cube gaan spelen!

Verwijderd

@seatrider,
Heb jij die kunststof nippels of de metalen besteld.Ik heb voor de Comap de metalen besteld en die waren zonder problemen te monteren.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2015 10:45 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
De metalen. Helaas is mijn workaround om de Jaga's te bevestigen overigens niet gelukt. Zelfs in de uit-stand blijft de verwarming warm worden, volgens mij heb ik dan (net) te veel van dat afstandsbusje afgehaald. Of is het dan net te weinig? Voor nu maar weer even de oude knop erop gezet, ik woon er nog niet, dus niet echt makkelijk om te experimenteren...

• ThinkPad
Net teveel eraf gehaald.
Een thermostaatkraan drukt bij het dichtlopen (omdat gewenste temperatuur bereikt is) het pinnetje in de kraan dicht.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Gelukkig heb ik nog 3 reservepinnetjes, want voor de Comap-knoppen heb ik ze niet nodig :)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Wat me trouwens wel enorm zou helpen om die knoppen goed te monteren op de Jaga radiatoren is een soort "thermostaat-verleng-nippel" die gewoon aan beide kanten 30mmx1.5 heeft, maar ervoor zorgt dat de knop een cm verder naar achteren komt. Geen idee hoe ik daarop moet zoeken, met doorbladeren bij Conrad kom ik ze niet tegen iig.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Jee, met de verloopnippels is het me gelukt de Comap-knoppen te vervangen. ln eerste instantie kreeg ik er eentje niet aan, maar dat kwam omdat het stiftje vast zat (vast een tijdje niet gebruikt). Met een tangetje voorzichtig losgetrokken en nu werken ze beiden goed.

Vandaag met de overgebleven afstandsbusjes proberen de Jaga's aan de gang te krijgen.

• ThinkPad
Je had beter kunnen proberen om het stiftje in te drukken met de steel van een hamer ofzo. Lostrekken willen de kranen nog wel eens van gaan lekken schijnt het :X

• DiedX
  • Laatst online: 12:12
Ik ben met dezelfde setting bezig met Vera (www.getvera.com) in combinatie met Danfoss Living Connect thermostaatknoppen. Ik heb de klep zelf vervangen, omdat de oude Danfoss-knoppen niet compatible zijn met het systeem waarop de nieuwe Danfoss (volgens mij een "R"-schroef?) compatible zijn.

Vera is nog even wennen. De knoppen zelf zien er erg goed uit.

TS: Tilburg of Rotterdam? Ikzelf Rotterdam...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Pagina: 1