Lease hoogte Brandstofvoorschot benzine vs Diesel vs PHEV?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik weet niet of het hier thuishoort of bij WI.

Wat zijn nou eigenlijk een beetje acceptabele brandstofvoorschotten voor de diverse type auto's?
Ik zag in een offerte voor een PHEV ene voorschot van zo'n €125,- benzine voorschot.
Auto wordt geleased op 35.000km/48mnd. Is dat acceptabel?

Doe het even buiten het leaseauto topic, om te voorkomen dat het daar een opsomming wordt van de vele reacties die ik hieronder krijg... :+

Wat is jouw type auto, welke brandstof en hoeveel km per jaar is er geleased? En wat is dan daarbij je brandstofvoorschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:41
Dat bedrag (€ 125) kan nog verhoogd worden.

Veel leasemaatschappijen en bedrijven hebben inmiddels afspraken over brandstofvoorschotten voor PHEV's. Omdat de ervaring ondertussen heeft geleerd dat vaak gemiddeld maar 1/3e elektrisch geladen wordt en nog 2/3e benzine gereden.

Voor de A3 e-Tron kreeg ik bijvoorbeeld te horen dat er nog ongeveer € 80 bovenop het aangegeven brandstof bedrag kwam (€ 132).
Ik vond het geen probleem. Aangezien hij daarmee in de berekening met 7% bijtelling toch nog wat lager uit kwam dan vergelijkbare modellen. Dus het bleef interessant.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Dat is dus een beetje het issue. Een gedeelte van die extra brandstofkosten kan op mij verhaald gaan worden. Wel in de vorm van een aftrekbare eigen bijdrage.

Maar wat is nou een fatsoenlijke norm?
Ik weet niet eens wat het brandstofvoorschot van mijn huidige diesel is. Daarom vraag ik ook wat de voorschotten van de verschillende type auto's zijn.

Die 133 van jouw auto? Die was dus bedacht door de leasemaatschappij? En Die 80,- extra? Is dat omdat je dan zoveel meer verbruikt vanwege je rijstijl misschien? Laad je de auto nooit op? Of is het gewoon een verkeerde inschatting geweest van het standaard verbruik van de e-Tron?

Kijk, als ik een automaat rijd en het ding elke dag minimaal twee keer oplaad en niet harder rijdt dan de toegestane snelheid (geen boetes e.d?). Dat de brandstofkosten dan niet verhoogd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 17:31
Dat soort dingen kunnen wij allemaal niet voor je ophoesten. Dat verschilt per leaseregeling. Ook niet alle werkgevers berekenen die verhoging weer door aan jou. Het punt is die berekeningen die in het begin gemaakt zijn voor PHEV's gaan er vaak vanuit dat men voornamelijk elektrisch rijd en alleen als backup benzine/diesel verbruikt. Ik ken verhalen van collega's die dat ding niet eens opladen, gewoon gekozen vanwege de lage bijtelling. Die hebben nu een probleem omdat hun brandstofcomponent flink omhoog is gegaan. Bij ons wordt namelijk per kwartaal gekeken naar je gerealiseerde verbruik.

edit: Maar om je wat extra inzicht te verschaffen, het brandstof component van mijn bestelde Toyota Auris TS Hybride is +- 220 euro (benzine) op basis van 36000km/jaar

edit2:
Hoe dat bedrag tot stand kwam was vroeger simpel.
Men weet hoeveel je volgens de fabriek als gecombineerd gebruik hebt.
Daar deden ze vaak 15% boven op, want die fabrieksnorm haal je nooit (zelfs met die 15% ook niet hoor).
Stel daar komt uit dat je 6l/100km doet op papier. Dan kun je dat zo doortrekken naar je totale benzine consumptie gedurende het contract. 6lx360= 2160l per jaar (op basis van 36K per jaar). Vermenigvuldig dat keer de benzine prijs en delen door 12 voor maandbedrag.

Nu moet ik wel erbij zeggen dat ze tegenwoordig niet zomaar fabrieksnorm +15% doen. Bij ons doen ze voor 14% auto's +45% en voor PHEV's +100%

[ Voor 40% gewijzigd door Meekoh op 31-03-2015 18:20 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ik zat zelf ook meer aan bedragen richting de 200,- te denken.
€125,- is absurd laag toch?

Vandaar dat ik een beetje naar richtbedragen op zoek bent. Een Auris TS is een erg zuinige auto. Zuiniger dan welke PHEV dan ook volgens mij. De dabrieksopgave voor elektrisch rijden ligt op 20 a 30 km geloof ik. Praktijk zal dan 15 a 20 worden denk? Maar dan heb je de kosten van elektrisch rijden ook nog. Kan nooit 100,- pm goedkoper zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Als ik met een brandstofprijs van €1,69 reken komt je voorschot van €125 grofweg overeen met 2,5l/100km.

Gunstig gerekend ga je iets van 100km per dag rijden waarvan twee keer 30km volledig elektrisch (ritten een paar uur uit elkaar en twee keer laden), dus 40km op benzine. Dan is hij niet zo zuinig, zeg 10l/100km, over de rit van 100km zit je dan op 4l/100km. Dat levert een voorschot op van ongeveer €200.

Als je 'sportief' gaat rijden, veel langere ritten maakt of minder laad ga je dat niet halen. Dus tenzij je heel erg je best doet om weinig te verbruiken denk ik dat €200 nog aan de lage kant is.

edit:
Praktijkverbruik op http://www.werkelijkverbruik.nl/ is 6,5l/100km.

[ Voor 10% gewijzigd door Tjaps op 31-03-2015 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:41
readytoflow schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 17:24:
Dat is dus een beetje het issue. Een gedeelte van die extra brandstofkosten kan op mij verhaald gaan worden. Wel in de vorm van een aftrekbare eigen bijdrage.

Maar wat is nou een fatsoenlijke norm?
Ik weet niet eens wat het brandstofvoorschot van mijn huidige diesel is. Daarom vraag ik ook wat de voorschotten van de verschillende type auto's zijn.

Die 133 van jouw auto? Die was dus bedacht door de leasemaatschappij?
Ja
En Die 80,- extra?
Herberekening door leasemaatschappij.
(na afspraak voor herberekening PHEV's tussen werkgever en leasema.)
Is dat omdat je dan zoveel meer verbruikt vanwege je rijstijl misschien? Laad je de auto nooit op? Of is het gewoon een verkeerde inschatting geweest van het standaard verbruik van de e-Tron?
Niet vanwege mijn rijstijl. Want dit bedrag is al bekend bij berekening van leaseprijs.
Ik heb de auto zelf nog niet, die is nu in bestelling.

Dit wordt gedaan omdat in theorie een PHEV altijd aan de laadpaal kan hangen als hij stilstaat, en de bereider dan max. 50 km woon-werk-verkeer heeft, waardoor hij bijna volledig elektrisch rijdt en dus bijna geen benzine verbruikt.
Maar de praktijk is anders. Want de gemiddelde rijder laad een stuk minder, rijdt verder en tankt meer benzine.
Dus wordt daar vooraf bij de berekening al rekening mee gehouden.
Kijk, als ik een automaat rijd en het ding elke dag minimaal twee keer oplaad en niet harder rijdt dan de toegestane snelheid (geen boetes e.d?). Dat de brandstofkosten dan niet verhoogd worden?
Wederom, in theorie is het netjes als ze dat zouden doen.
In de praktijk is het zo dat bedrijven over het algemeen een gemiddeld brandstofvoorschot per rijder berekenen. De een tankt meer dan zijn budget, de ander minder, en zo komt het gemiddelde weer in balans. Om dat per persoon precies uit moeten gaan tellen is te veel werk.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ik zal toch eens gaan navragen waar de Leasemaatschappij deze berekening op gebaseerd heeft. De auto is er nog niet en als ze puur de fabrieksopgaven hanteren, is dat niet echt reëel natuurlijk.
Pagina: 1