Goedemidag,
Ik ben op zoek naar een monitor ter vervanging van m'n inmiddels bejaarde (maar i.p. nog goed werkende!) Iiyama E435s monitor. De specs van deze huidige monitor:
Schermdiagonaal: 17 inch
Native resolutie: 1280x1024
Reactietijd: 10ms
Refresh rate: 75hz
Contrastverhouding statisch: 350:1
Helderheid: 350cd/m2
Ik zoek een?
Monitor van 23 inch of 24 inch, maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Liever een kwalitatief iets beter scherm dan een groter scherm.
Het scherm wordt zeer veelzijdig gebruikt. Hoofdactiviteiten zijn office/videobewerking/internet, maar er wordt zeker ook op gegamed. Het bekijken van films zal niet of nauwelijks gedaan worden op dit scherm.
Wat ik nog wil vermelden is dat ik een laptop heb met een scherm van 14 inch, de native resolutie van dit scherm is 1600x900. Dit vind ik erg prettig werken. Het scherm is een keer vervangen door een paneel van 1366x768, maar deze beeldverhouding vond ik absoluut niet prettig. Gelukkig is dit destijds door Sony goed opgelost.
Wat is je budget?
Max 200 euro.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben ontzettend tevreden met deze iiyama monitor, ding is nu 10 jaar oud en heeft me nooit in de steek gelaten. Het merk iiyama spreekt me nu dan ook zeker het meeste aan. Maar ik sta open voor alternatieven. In LG ben ik door talloze RMA's het vertrouwen verloren, dus dit merk valt voor mij af.
Qua type paneel sta ik wel een beetje in dubio. Vanzelfsprekend heeft m'n huidige scherm een TN paneel, behalve wat backlight bleed niet veel op aan te merken. Een IPS paneel zou met name voor de videobewerking in adobe premieren een pre-zijn, maar ik lees hier wel dat de reactietijd minder snel is dan met een TN paneel en dus voor gaming wellicht iets minder geschikt is. Aan de andere kant, m'n huidige paneel heeft een reactietijd van 10ms, wat volgens de sticker op de behuizing destijds als "ultra fast response time" werd gezien
en nooit (voor mij) merkbaar last gehad van ghosting, dus hoeveel ga ik ervan merken? De verbeterde kleurweergave van een IPS paneel spreekt me toch wel erg aan.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een nieuw scherm is de eerste stap in de upgrade van m'n huidige systeem. De planning is om m'n huidige systeem compleet te vervangen door een Intel I7 systeem, aangezien HD video bewerking nu nog maar net gaat, renderen duurt bijvoorbeeld al vrij lang.
Overige belangrijke eissen
Wat ik nog een erg belangrijk punt vind is de voet. Het valt me op dat heel veel nieuwe schermen een zo gestroomlijnd mogelijk uiterlijk moeten hebben, echter gaat dit soms ten koste van de stabiliteit, doordat er een vrij smalle voet gebruikt wordt.
Schermen waar ik naar aan het kijken ben
Iiyama XB2380HS-1
pricewatch: Iiyama XB2380HS-1 Zwart
- IPS paneel
- Goedkoop
- Specs: 23inch, 5ms, 1000:1 (statisch), 250cd/m2, 75Hz
Iiyama XUB2390HS-B1
pricewatch: Iiyama ProLite XUB2390HS-B1 Zwart
- IPS paneel
- Goedkoop
- Specs: 23 inch, 5ms, 1000:1 (statisch), 250cd/m2, 75Hz
Volgens mij is dit qua model de opvolger van de XB230HS. Ik zie afgezien van het design geen andere afwijkende specificiaties.
Iiyama B2483HSU-B1D
pricewatch: Iiyama ProLite B2483HSU-B1DP Zwart
- TN paneel
- Goedkoopste van de monitoren waar ik naar gekeken heb
- Specs: 24 inch, 2ms, 1000:1 (statisch), 250cd/m2, 75Hz
- USB hub in monitor
Iiyama X2485WS-B1
pricewatch: Iiyama ProLite X2485WS-B1 Zwart
- IPS paneel
- Iets boven budget
- WUXGA ipv HD
- Specs: 24 inch, 5ms, 100:1 (statisch), 350cd/m2 (zelfde als huidige monitor)
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie adviezen! Is de iiyama X2485ws-B1 z'n geld waard door de iets hogere resolutie??
Alvast ontzettend bedankt!
Ik ben op zoek naar een monitor ter vervanging van m'n inmiddels bejaarde (maar i.p. nog goed werkende!) Iiyama E435s monitor. De specs van deze huidige monitor:
Schermdiagonaal: 17 inch
Native resolutie: 1280x1024
Reactietijd: 10ms
Refresh rate: 75hz
Contrastverhouding statisch: 350:1
Helderheid: 350cd/m2
Ik zoek een?
Monitor van 23 inch of 24 inch, maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Liever een kwalitatief iets beter scherm dan een groter scherm.
Het scherm wordt zeer veelzijdig gebruikt. Hoofdactiviteiten zijn office/videobewerking/internet, maar er wordt zeker ook op gegamed. Het bekijken van films zal niet of nauwelijks gedaan worden op dit scherm.
Wat ik nog wil vermelden is dat ik een laptop heb met een scherm van 14 inch, de native resolutie van dit scherm is 1600x900. Dit vind ik erg prettig werken. Het scherm is een keer vervangen door een paneel van 1366x768, maar deze beeldverhouding vond ik absoluut niet prettig. Gelukkig is dit destijds door Sony goed opgelost.
Wat is je budget?
Max 200 euro.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben ontzettend tevreden met deze iiyama monitor, ding is nu 10 jaar oud en heeft me nooit in de steek gelaten. Het merk iiyama spreekt me nu dan ook zeker het meeste aan. Maar ik sta open voor alternatieven. In LG ben ik door talloze RMA's het vertrouwen verloren, dus dit merk valt voor mij af.
Qua type paneel sta ik wel een beetje in dubio. Vanzelfsprekend heeft m'n huidige scherm een TN paneel, behalve wat backlight bleed niet veel op aan te merken. Een IPS paneel zou met name voor de videobewerking in adobe premieren een pre-zijn, maar ik lees hier wel dat de reactietijd minder snel is dan met een TN paneel en dus voor gaming wellicht iets minder geschikt is. Aan de andere kant, m'n huidige paneel heeft een reactietijd van 10ms, wat volgens de sticker op de behuizing destijds als "ultra fast response time" werd gezien
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een nieuw scherm is de eerste stap in de upgrade van m'n huidige systeem. De planning is om m'n huidige systeem compleet te vervangen door een Intel I7 systeem, aangezien HD video bewerking nu nog maar net gaat, renderen duurt bijvoorbeeld al vrij lang.
Overige belangrijke eissen
Wat ik nog een erg belangrijk punt vind is de voet. Het valt me op dat heel veel nieuwe schermen een zo gestroomlijnd mogelijk uiterlijk moeten hebben, echter gaat dit soms ten koste van de stabiliteit, doordat er een vrij smalle voet gebruikt wordt.
Schermen waar ik naar aan het kijken ben
Iiyama XB2380HS-1
pricewatch: Iiyama XB2380HS-1 Zwart
- IPS paneel
- Goedkoop
- Specs: 23inch, 5ms, 1000:1 (statisch), 250cd/m2, 75Hz
Iiyama XUB2390HS-B1
pricewatch: Iiyama ProLite XUB2390HS-B1 Zwart
- IPS paneel
- Goedkoop
- Specs: 23 inch, 5ms, 1000:1 (statisch), 250cd/m2, 75Hz
Volgens mij is dit qua model de opvolger van de XB230HS. Ik zie afgezien van het design geen andere afwijkende specificiaties.
Iiyama B2483HSU-B1D
pricewatch: Iiyama ProLite B2483HSU-B1DP Zwart
- TN paneel
- Goedkoopste van de monitoren waar ik naar gekeken heb
- Specs: 24 inch, 2ms, 1000:1 (statisch), 250cd/m2, 75Hz
- USB hub in monitor
Iiyama X2485WS-B1
pricewatch: Iiyama ProLite X2485WS-B1 Zwart
- IPS paneel
- Iets boven budget
- WUXGA ipv HD
- Specs: 24 inch, 5ms, 100:1 (statisch), 350cd/m2 (zelfde als huidige monitor)
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie adviezen! Is de iiyama X2485ws-B1 z'n geld waard door de iets hogere resolutie??
Alvast ontzettend bedankt!
Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4