Nieuwe monitor gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:49

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Goedemidag,

Ik ben op zoek naar een monitor ter vervanging van m'n inmiddels bejaarde (maar i.p. nog goed werkende!) Iiyama E435s monitor. De specs van deze huidige monitor:

Schermdiagonaal: 17 inch
Native resolutie: 1280x1024
Reactietijd: 10ms
Refresh rate: 75hz
Contrastverhouding statisch: 350:1
Helderheid: 350cd/m2

Ik zoek een?
Monitor van 23 inch of 24 inch, maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Liever een kwalitatief iets beter scherm dan een groter scherm.

Het scherm wordt zeer veelzijdig gebruikt. Hoofdactiviteiten zijn office/videobewerking/internet, maar er wordt zeker ook op gegamed. Het bekijken van films zal niet of nauwelijks gedaan worden op dit scherm.

Wat ik nog wil vermelden is dat ik een laptop heb met een scherm van 14 inch, de native resolutie van dit scherm is 1600x900. Dit vind ik erg prettig werken. Het scherm is een keer vervangen door een paneel van 1366x768, maar deze beeldverhouding vond ik absoluut niet prettig. Gelukkig is dit destijds door Sony goed opgelost.

Wat is je budget?
Max 200 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben ontzettend tevreden met deze iiyama monitor, ding is nu 10 jaar oud en heeft me nooit in de steek gelaten. Het merk iiyama spreekt me nu dan ook zeker het meeste aan. Maar ik sta open voor alternatieven. In LG ben ik door talloze RMA's het vertrouwen verloren, dus dit merk valt voor mij af.

Qua type paneel sta ik wel een beetje in dubio. Vanzelfsprekend heeft m'n huidige scherm een TN paneel, behalve wat backlight bleed niet veel op aan te merken. Een IPS paneel zou met name voor de videobewerking in adobe premieren een pre-zijn, maar ik lees hier wel dat de reactietijd minder snel is dan met een TN paneel en dus voor gaming wellicht iets minder geschikt is. Aan de andere kant, m'n huidige paneel heeft een reactietijd van 10ms, wat volgens de sticker op de behuizing destijds als "ultra fast response time" werd gezien ;) en nooit (voor mij) merkbaar last gehad van ghosting, dus hoeveel ga ik ervan merken? De verbeterde kleurweergave van een IPS paneel spreekt me toch wel erg aan.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een nieuw scherm is de eerste stap in de upgrade van m'n huidige systeem. De planning is om m'n huidige systeem compleet te vervangen door een Intel I7 systeem, aangezien HD video bewerking nu nog maar net gaat, renderen duurt bijvoorbeeld al vrij lang.

Overige belangrijke eissen
Wat ik nog een erg belangrijk punt vind is de voet. Het valt me op dat heel veel nieuwe schermen een zo gestroomlijnd mogelijk uiterlijk moeten hebben, echter gaat dit soms ten koste van de stabiliteit, doordat er een vrij smalle voet gebruikt wordt.

Schermen waar ik naar aan het kijken ben
Iiyama XB2380HS-1
pricewatch: Iiyama XB2380HS-1 Zwart

- IPS paneel
- Goedkoop
- Specs: 23inch, 5ms, 1000:1 (statisch), 250cd/m2, 75Hz

Iiyama XUB2390HS-B1
pricewatch: Iiyama ProLite XUB2390HS-B1 Zwart

- IPS paneel
- Goedkoop
- Specs: 23 inch, 5ms, 1000:1 (statisch), 250cd/m2, 75Hz
Volgens mij is dit qua model de opvolger van de XB230HS. Ik zie afgezien van het design geen andere afwijkende specificiaties.

Iiyama B2483HSU-B1D
pricewatch: Iiyama ProLite B2483HSU-B1DP Zwart

- TN paneel
- Goedkoopste van de monitoren waar ik naar gekeken heb
- Specs: 24 inch, 2ms, 1000:1 (statisch), 250cd/m2, 75Hz
- USB hub in monitor

Iiyama X2485WS-B1
pricewatch: Iiyama ProLite X2485WS-B1 Zwart

- IPS paneel
- Iets boven budget
- WUXGA ipv HD
- Specs: 24 inch, 5ms, 100:1 (statisch), 350cd/m2 (zelfde als huidige monitor)

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie adviezen! Is de iiyama X2485ws-B1 z'n geld waard door de iets hogere resolutie??

Alvast ontzettend bedankt!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-07 17:58
Ik ben echt niet de kenner in IPS schermen, maar meestal hoor ik niets dan goeds over de Dell Ultrasharp monitoren, de U2414H valt zo'n €15 boven je budget uit...

Kwa TN panelen kan je naar de 'gaming' monitoren eens kijken, die bieden namelijk een refresh rate van 144Hz (wat momenteel wat de hype is)... Persoonlijk zou ik daarvoor naar Benq kijken, maar deze lijken wel buiten het budget te vallen.
(er was gisteren trouwens een paasactie op tweakers die 10% korting gaf op Benq gaming monitoren bij Coolblue, op 10 maart keert deze nog eens terug).

In verband met reactietijden hoef je je niet echt zorgen te maken. Destijds was de regel om onder de 16ms te zitten om geen ghosting te kunnen waarnemen, een moderne monitor zou geen ghosting meer mogen geven.
Ook is er geen echte standaard om de reactietijd te meten en gebruiken fabrikanten gewoonweg andere tests om hun reactietijd in de specs te zetten (grey to grey, black to black,...) en zijn deze onmogelijk te vergelijken.

[ Voor 23% gewijzigd door DenHond op 31-03-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

24"? Max 200 eurie? Allround gebruik?

Appeltje-eitje is het dan:
pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart

Dat ding heeft een, in dit budget erg goed-zeer goed AMVA paneel, goede kleuren die nauwelijks onderdoen voor IPS, veel beter contrast dan IPS en TN, weinig backlightbleeding, weinig ghosting, lage inputlag en vergeleken met TN erg goede kijkhoeken.

Je hebt ook de wat duurdere pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart welke draaibaar is en wss een wat betere voet heeft.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Alvast bedankt voor de replies! Ik ben me nu aan het inlezen in het AMV-A paneel.
Ook in de Dell monitor zal ik me even gaan verdiepen.

Wat zijn jullie gedachten over de resolutie van 1920x1080 vs 1920x1200 op een 24inch scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-06 23:10
Als je de mogelijkheid hebt raad ik je zeker aan om voor 1920x1200 te gaan. Die 120 extra pixels maken een groter verschil dan je zou denken. Bijv. twee documenten naast elkaar open hebben is gewon wat prettiger met wat extra vertikale ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Ik heb besloten de Iiyama prolite XB2483HSU te bestellen. Deze viel binnen m'n budget en na wat inlezen in de AMV-A technologie besloot ik de gok te wagen.

Het scherm net binnen gekregen en aangesloten. Geen dode pixels te zien, kraakhelder beeld, mooie kleuren en op de een of andere manier kijkt het "rustiger" tov m'n vorige scherm.

Even kort wat foto's bekeken en "Hitman: Absolution" gespeeld, hierin is duidelijk te zien dat in de donkere stukken van het spel er veel meer detail naar voren komt. Helemaal super dus!

24inch is trouwens qua formaat wel het grootste wat ik op m'n bureau kwijt zou willen. Ik zal zsm een productreview maken en plaatsen.

Nogmaals bedankt voor de hulp en adviezen!

Pagina: 1