Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:02

GG85

.......

Topicstarter
Sinds kort is onze HRM afdeling in mijn optiek een beetje aan het doordraaien qua politieagent spelen.

Op een werkdag wordt binnen het flexibele werktijdenblok van 7:00 tot 18:00 verwacht dat je 9 uur per aanwezig bent bij een werkdag van 8 uur (dus ergens tussen 7:00-16:00 en 9:00-18:00).

Nu is het sinds kort zo dat als je om 8:00 inklokt en om 16:58 uitklokt er dus een tekort van 2 minute is wat rechtstreeks wordt ingehouden op het vakantiesaldo...
Het feit dat je misschien wel een pause overgeslagen hebt (wat ongeveer elke dag wel gebeurt) omdat je net lekker in de flow zat of omdat er een meeting ingepland in 'pauzetijd' stond maakt niets uit. Daarnaast is de drempel voor overwerken 30 minuten dus als je de volgende dag een kwartier langer blijf ben je nog steeds die 2 minuten kwijt.

In mijn ogen een nogal trieste en vooral heel eenzijdige regeling die de werksfeer en de motivatie niet echt ten goede komt en alleen maar ambtenaren kweekt alleen vraag ik me nu af of dit 'afpakken' van vakantieuren juridisch wel mag?

We hebben het hier over de CAO Metaal en Techniek en het betreft een R&D afdeling (en dus geen productiewerk).

[ Voor 9% gewijzigd door GG85 op 02-04-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:24

Fiber

Beaches are for storming.

Dus 2 minuten korter tellen ze wel, maar 2 minuten langer tellen ze niet...? Dat is toch wel een beetje krom. Ik vind die 9 uur eigenlijk al gek. Bij veel bedrijven is dat 8,5 uur. (Half uur pauze van jezelf en een half uur van de baas.)

En worden je vakantiedagen dan ook tot op de minuut bijgehouden?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:46

Kettrick

Rantmeister!

Dit zou voor mij een no-brainer zijn, ik zou na de aankondiging van dit soort onzin meteen mijn spullen pakken. Als je als werkgever je personeel zo wantrouwt gaan er dingen goed mis, ik zou dit zeker niet pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:33
Klinkt inderdaad als een wel erg rechtlijnige opstelling, maar als je minder werkt dan volgens je contract is vastgelegd lijkt me dat de werkgever dat best mag corrigeren met je vakantieuren. Of dat handig is, is natuurlijk een heel ander verhaal. Je zou eens bij de OR kunnen informeren of die ervan op de hoogte zijn en het wellicht ter sprake kunnen brengen.
GG85 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:10:
Het feit dat je misschien wel een pause overgeslagen hebt
Enige probleem hierbij is dat je (formeel) je pauze niet mag overslaan. Je hebt wettelijk recht op 30 minuten pauze bij een werkdag van 8 uur, maar omdat de arbeidsinspectie niet kan weten of jij vrijwillig pauze overslaat of onder druk zegt dat je dit vrijwillig doet, zou je kunnen zeggen dat er een plicht is om 30 minuten pauze te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
anboni schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:16:
Klinkt inderdaad als een wel erg rechtlijnige opstelling, maar als je minder werkt dan volgens je contract is vastgelegd lijkt me dat de werkgever dat best mag corrigeren met je vakantieuren. Of dat handig is, is natuurlijk een heel ander verhaal. Je zou eens bij de OR kunnen informeren of die ervan op de hoogte zijn en het wellicht ter sprake kunnen brengen.

[...]

Enige probleem hierbij is dat je (formeel) je pauze niet mag overslaan. Je hebt wettelijk recht op 30 minuten pauze bij een werkdag van 8 uur, maar omdat de arbeidsinspectie niet kan weten of jij vrijwillig pauze overslaat of onder druk zegt dat je dit vrijwillig doet, zou je kunnen zeggen dat er een plicht is om 30 minuten pauze te nemen.
Het gaat dus niet zozeer over 8 uur werken (is nogal lasting te controleren bij bureauwerk) maar het feit dat je 9 uur aanwezig moet zijn blijkbaar.

Wij hebben dus een uur pauze per dag, de twee kwartiertjes smorgens en smiddag worden vaak uit praktisch oogpunt overgeslagen. Je hebt dan nog steeds 30 minuten lunchpauze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

GG85 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:19:
[...]

Het gaat dus niet zozeer over 8 uur werken (is nogal lasting te controleren bij bureauwerk) maar het feit dat je 9 uur aanwezig moet zijn blijkbaar.

Wij hebben dus een uur pauze per dag, de twee kwartiertjes smorgens en smiddag worden vaak uit praktisch oogpunt overgeslagen. Je hebt dan nog steeds 30 minuten lunchpauze
Wat voor werkweek heb je dan volgens je contract? 40 uur? Dan zou je eigenlijk werkdagen van 8,5 uur (aanwezigheid) moeten hebben... Volgens mij heb je recht op een half uur pauze 'in de baas z'n tijd'...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 08:46
Heb dit in het verleden ook wel eens meegemaakt. Totaal niet mijn ding, maar daar was het om geen onderscheid te maken tussen productie en kantoor mensen. Mensen die productie werk deden hebben vast 2 koffie en een lunch pauze. Zelfde regels voor iedereen wat betreft uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Flatlinernl schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:30:
Heb dit in het verleden ook wel eens meegemaakt. Totaal niet mijn ding, maar daar was het om geen onderscheid te maken tussen productie en kantoor mensen. Mensen die productie werk deden hebben vast 2 koffie en een lunch pauze. Zelfde regels voor iedereen wat betreft uren.
Dat is op zich logisch. Alleen de lunchpauze moet volgens mij van je 8 urige werkdag afgetrokken worden terwijl de koffiepauzes in 'je eigen tijd' zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 08:46
Van rijksoverheid.nl
Doorbetaling tijdens pauzes
In de Arbeidstijdenwet staat niets over doorbetalen tijdens de pauzes. Pauzes maken geen deel uit van uw werktijd. Uw werkgever hoeft u tijdens uw pauze niet door te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 19:11
Kettrick schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:16:
Dit zou voor mij een no-brainer zijn, ik zou na de aankondiging van dit soort onzin meteen mijn spullen pakken. Als je als werkgever je personeel zo wantrouwt gaan er dingen goed mis, ik zou dit zeker niet pikken.
Lekker makkelijke opmerking. Als je voor elke scheet zo je spullen pakt dan hoef je bij mij niet te solliciteren. Daarnaast vraagt TS of het juridisch wel kan. Niet wat wij zouden doen.

@TS: Wat zegt de vakbond hiervan? Ik kan me voorstellen dat zij hier graag bij willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08 15:40
En als je nu een pauze van een half uur aan het begin en einde van de dag neemt? Hoe moet je dan inklokken :o

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Fiber schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:32:
Dat is op zich logisch. Alleen de lunchpauze moet volgens mij van je 8 urige werkdag afgetrokken worden terwijl de koffiepauzes in 'je eigen tijd' zijn...
Met een half uur pauze ben je normaal gewoon 8,5 uur op kantoor. Misschien bij ambtenaren dit geintje nog werkt, maar ik heb toch echt een '40 uur is 40 uur werken' principe.

Tijdregistratie hier alleen snapt bv niet dat als je halve dag werkt, je dus maar 4 uur op kantoor bent (lunch doe je thuis dan), hij doodleuk 30 minuten eraf haalt zodat je dus voor die dag maar 3,5 uur gewerkt zou hebben.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

OK, dan heb ik dat blijkbaar altijd verkeerd gedacht. In de praktijk krijg (kreeg...?) je toch wel vaak een half uur van je werkgever voor de lunch en zijn de koffiepauzes voor eigen rekening.

Terug on topic:
  • Beter opletten bij het in- en uitklokken. Als je 'te vroeg' bent gewoon even wachten.
  • Strikter worden in je pauzes en die gewoon nemen als je daar recht op hebt.
En eens navragen hoe dat dan werkt als je twee minuten korter op vakantie kan... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

SinergyX schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:42:
[...]

Met een half uur pauze ben je normaal gewoon 8,5 uur op kantoor. Misschien bij ambtenaren dit geintje nog werkt, maar ik heb toch echt een '40 uur is 40 uur werken' principe.
Tuurlijk, ik ook. Maar jij kan waarschijnlijk wel koffie drinken tijdens je werk. In veel beroepen kan dat gewoon praktisch niet of mag dat niet. Dan ben je dus ook net als jij gewoon 8,5 uur aanwezig maar heb je twee keer een kwartiertje extra pauze om koffie te drinken. Dat heb jij niet nodig want dat kan tijdens je werk.
SinergyX schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:42:
[...].

Tijdregistratie hier alleen snapt bv niet dat als je halve dag werkt, je dus maar 4 uur op kantoor bent (lunch doe je thuis dan), hij doodleuk 30 minuten eraf haalt zodat je dus voor die dag maar 3,5 uur gewerkt zou hebben.
Dan zou ik gewoon lekker op kantoor lunchen of ontbijten of whatever en dan gewoon pas na 4,5 uur uitklokken... :z

[ Voor 28% gewijzigd door Fiber op 31-03-2015 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Over 9 uur aanwezig, dat is een beetje ongunstig maar zeker niet uniek. Veel bedrijven hanteren inderdaad 8:30 (0:30 lunchpauze voor eigen rekening, koffiepauzes voor rekening van de baas). Maar er zijn ook wel bedrijven die bv 2x een kwartier gezamenlijke koffiepauze hebben en dus 9:00 moeten maken om 8 uur te werken.

Over die 2 minuten: afhankelijk van de CAO kan de werkgever in zijn recht staan. 8:58 aanwezig = -0:02 salfo. Als er geen flex-uren systeem van toepassing is bouw je met een aanwezigheid van 9:02 geen saldo op en gaan de twee "min minuten" ten laste van vakantiesaldo. Erg star, veelzeggend over de bedrijfscultuur en ouderwets. Maar het kan best volgens de regels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:18
De enige keer dat ik dit heb meegemaakt was bij een klant die nog veel meer weeffouten in het systeem had (werken over meer locaties en reistijd niet kunnen klokken bijv.). Daar moesten die weeffouten dan door HR worden gecorrigeerd na inleveren van een formuliertje. Wij hebben elke afwijking (al was het maar een paar minuten) netjes volgens de procedure gemeld en HR was na twee maanden zo klaar met de formulieren dat ze er weer vanaf gestapt zijn. Misschien is dat een idee?

Die 32 minuten om je 2 minuten weer terug te krijgen zou ik echt heel pissig van worden, welke idioot bedenkt dit? Zeker als je "flexibele" werktijden hebt slaat dit echt helemaal nergens op. Ik zou bij zo'n bedrijf niet willen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Kettrick schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:16:
Met ^

Tijd om persoonlijke spullen in de kartonnen doos te kieperen.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Gaan we dan ook de pauze's voor de tijd van de werknemer laten zijn die voor de arbo 'verplicht' zijn indien er geen ander werk beschikbaar is dan beeldschermwerk?

Blijft altijd een rare situatie.
Overwerk telt pas vanaf 30 minuten maar als je minder werkt telt het vanaf de 1ste minuut. Heb ook één periode gewerkt bij een bedrijf dat in- en uitklokken voor tijdsregistratie had. Eén ding leverde het wel op. Rijen bij het in- en uitklokapparaat. Men kwam om 8:XX binnen en stond een paar minuten voor hun eindtijd te wachten om uit te klokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het is vooral ouderwets op HR gebied als je geen blue-collars hebt. Het meet alleen aanwezigheid en niet productiviteit en zeker in een R&D omgeving niet iets dat je verwacht.

Daarnaast is het raar dat je geen tijd-voor-tijd saldo opbouwt. Het is heel gebruikelijk om een saldo op te bouwen dat gelimiteerd is op X uur waardoor je dit gedoe met 2 minuten niet meer hebt. Sommige bedrijven kennen ook een negatief saldo dat niet mag oplopen tot X uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:00

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Dat kinderachtige tijdsregistratie waarbij een minuut te kort werken verrekend wordt maar een half uur extra niet, is jammer genoeg enigszins herkenbaar. Je CAO benoemt arbeidstijd als de tijd waarin je volgens het rooster arbeid verricht. Strikt genomen voldoe je dus niet aan je arbeidstijd wanneer je eerder vertrekt en de extra gewerkte tijd valt buiten je rooster.

Gelukkig zijn er nog 'verschoven uren', dat is de tijd die je buiten je rooster werkt, zolang dat per 13 weken niet boven je contracturen komt. Pauzetijd is je eigen tijd en valt dus buiten het rooster, net als die paar minuten aan het einde van de dag. Houd die bij en geef dat per kwartaal (of dagelijks :X ) door zodat die ook netjes verrekend worden en weggestreept worden tegen die min-minuutjes.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
Heb jij ook teogang tot het kloksysteem om de tijden op te vragen?

Ik heb ooit hetzelfde aan de hand gehad, 2 x 5 min te vroeg vertrokken en in totaal 1h 'kwijt'.
Ik ben dan met de tijdsregistratie van het hele jaar naar HR gegaan en mijn 110+ overuren opgeëist. Heb er de vakbond voor nodig gehad, maar ze hebben die uiteindelijk betaald :).
Als zij stipt zijn zou ik dat ook doen, zie er echter geen reden in om op te stappen.

Nu werk ik op een plaats zonder tijdsregistratie en doe die overuren nog steeds (management dus overuren niet betaald) maar niemand die iets zegt als je eens vroeger naar huis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fawn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-06-2021
Het is een van de redenen waarvoor ik inderdaad opgestapt ben bij mijn oud-werkgever.

De tijdsregistratie op minuut nauwkeurig in een kantoor geeft indicatie van een perverse drang tot optimalisatie van efficiëntie of van een zeer sterk wantrouwen in de werknemers.

Beiden zijn heel moeilijk tegen te gaan als werknemer, maar kunnen je werkdag wel dusdanig verzieken dat je het plezier in je werk kwijtraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:52
Gebeurt het tegenwoordig nog echt dat er bij 'kantoor'banen geklokt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:12
Je krijgt wat je meet! Na een tijdje zullen alle uren kloppen maar of het er beter van wordt.

Onze HR man was ook heel erg van de minuten en kortzichtig. Met een nieuw flexibelere systeem en de nodige druk vanuit management gaat nu alles redelijk soepel. Het beste is om dezelfde nauwkeurigheid vanuit hun kant te eisen via management of de OR. Dit zijn ze meestal vrij snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 22:32

3DDude

I void warranty's

Ik hoorde van een maatje (die werkt bij een gemeente / overheid dus) dat die een kloksysteem heel chill vond.
Hij kijkt op de klok om 5 voor 5 o.i.d. en gaat dan nog een half uurtje bellen met z'n vriendin of wat internetten. Vervolgens checkt die half uurtje later uit.

Doe dat elke dag en hoppa overuren.

Ik denk dat TS dat bedoelt?
Hoe lang heeft jouw bedrijf dat kloksysteem al?
Heb je al een balletje opgegooid hierover bij HR of je leidinggevende?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Fawn schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:04:
Het is een van de redenen waarvoor ik inderdaad opgestapt ben bij mijn oud-werkgever.

De tijdsregistratie op minuut nauwkeurig in een kantoor geeft indicatie van een perverse drang tot optimalisatie van efficiëntie of van een zeer sterk wantrouwen in de werknemers...
Ach, als het goed is ingericht, en ook de minuten die je extra 'werkt' in rekening brengt, dan kan het ook in je voordeel werken. Zeker als je toch al de neiging had om regelmatig nog een even door te werken om wat af te maken of zo, maar te lui was om die tijd te boeken als overuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
3DDude schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:16:
Ik hoorde van een maatje (die werkt bij een gemeente / overheid dus) dat die een kloksysteem heel chill vond.
Hij kijkt op de klok om 5 voor 5 o.i.d. en gaat dan nog een half uurtje bellen met z'n vriendin of wat internetten. Vervolgens checkt die half uurtje later uit.

OT: Dan zit die manager van die afdeling ook de slapen. Want waarom zou je overuren toestaan als er geen reden (project dat af moet, verzoek van manager) voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Laatst online: 11-09 22:32

3DDude

I void warranty's

smesjz schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:23:
[...]

OT: Dan zit die manager van die afdeling ook de slapen. Want waarom zou je overuren toestaan als er geen reden (project dat af moet, verzoek van manager) voor is?
Overheid / gemeente he. :P

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 15:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

blij dat het hier niet meer is,die meuk heeft mij zoveel gezeur opgeleverd als er problemen waren en je na bepaalde tijden uitklokte (dat kon dan niet volgens het systeem) die dingen zijn leuk voor bepaalde jobs maar als ondersteunend iemand werkt het van geen kant als het niet goed ingericht is,vooral omdat ik ook nog wel eens dingen na 22:00 doe vanaf huis omdat ze dan in de fabriek en distributie centrum pas klaar zijn.

Als je van donderdag 14:00 tot vrijdag 10:00 bezig bent om het distri centrum weer draaiend te krijgen ben je niet happy als zo een automaat je verteld dat de tijden niet kloppen en het niet geaccepteerd wordt,wat waren we kwaad op dat moment (en oververmoeid)

[ Voor 23% gewijzigd door mrsar op 31-03-2015 14:42 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Bij veel bedrijven moet overwerk inderdaad van te voren gemeld worden en goedgekeurd worden...

In mijn optiek is overwerk eigenlijk ook pas echt overwerk als er eten geregeld wordt: Dus ongeveer zo: Normale werktijd tot vijf uur. Van vijf tot half zes pizza/chinees/vette hap/whatever op kosten van de zaak wegspoelen met een blikje cola of zo. En dan van half zes tot een uur of negen weer buffelen. Dan kun je vier uur overwerk of een halve dag compensatie claimen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Als ik door allerlei tabellen moet snuisteren en resources invullen ed werk ik toch liever 30 minuten langer dan het de dag erna weer te moeten opnemen en uitvogelen waar ik weer gebleven was.
Dat is meestal niet zo kritisch dat het die dag af moet maar wel zo makkelijk voor jezelf. Wil ik de dag erna vroeger weg moet dat ook gewoon kunnen :).

Flexibiliteit werkt 2 kanten op.

Mijn vorige werkgever was dat niet en ben ooit om 15h vertrokken en een operationeel issue was niet opgelost (toen ik mijn overuren niet kreeg) tot 6h s'anderendaags. 35 man technisch werkloos, 'mijn zaak niet'.
Ik behandel u zoals jij mij behandeld :+ .

[ Voor 26% gewijzigd door Engineer Stewie op 31-03-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:56
3DDude schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:16:

Ik denk dat TS dat bedoelt?
Hoe lang heeft jouw bedrijf dat kloksysteem al?
Heb je al een balletje opgegooid hierover bij HR of je leidinggevende?
Wat een waardeloze mentaliteit zeg, hier kan ik me enorm aan irriteren. Het zou fantastisch zijn als de overheid eens optreedt en zulke figuren zonder pardon buitenschopt, scheelt een hoop belastinggeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Fiber schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:30:
Bij veel bedrijven moet overwerk inderdaad van te voren gemeld worden en goedgekeurd worden...

In mijn optiek is overwerk eigenlijk ook pas echt overwerk als er eten geregeld wordt: Dus ongeveer zo: Normale werktijd tot vijf uur. Van vijf tot half zes pizza/chinees/vette hap/whatever op kosten van de zaak wegspoelen met een blikje cola of zo. En dan van half zes tot een uur of negen weer buffelen. Dan kun je vier uur overwerk of een halve dag compensatie claimen... :)
Dat is combinatie met overheid, zo zit een oud bekende van me als ambtenaar, mogen ze keertje overwerken gaan ze rond half 6 eten bestellen (uitzoeken duurt al rustig 15-20 minuten), komt het eten rond 18.15, gaan ze uitgebreid eten tot een 19.15 en gaan dan nog een half uurtje werken om vervolgens om 19.45 te gaan 'afsluiten'. 3 uurtjes overwerk in de pocket én eten van de baas.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat niks met overheid te maken hebben, maar met specifieke overheidsinstellingen. Ik werk vaak genoeg over bij klanten in deze sector (gemeentes en provincies) en daar werkt het zoals het hoort: hapje eten en vervolgens werken, punt. En dan heb ik het niet over een halfuurtje of een uurtje, maar werken tot de klus geklaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

SinergyX schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:58:
[...]

Dat is combinatie met overheid, zo zit een oud bekende van me als ambtenaar, mogen ze keertje overwerken gaan ze rond half 6 eten bestellen (uitzoeken duurt al rustig 15-20 minuten), komt het eten rond 18.15, gaan ze uitgebreid eten tot een 19.15 en gaan dan nog een half uurtje werken om vervolgens om 19.45 te gaan 'afsluiten'. 3 uurtjes overwerk in de pocket én eten van de baas.
Tja, je kan het ook overdrijven. Bij ons werd er in die tijd wel degelijk ook echt gewerkt. Vaak zelfs met bijvoorbeeld mensen van kantoor die in een piekperiode in het magazijn kwamen helpen of bijvoorbeeld een showroom ombouwen van zomer- naar winter collectie...

/me goeie ouwe tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 15:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

tja,hier is dat toch meer : bestel wat pizza's en tijdens het zoeken naar een oplossing schuif je het naar binnen aangezien hier alleen echt overwerk is (zeg om 19:00 bedenken misschien moeten we toch maar even wat pizza bestellen) bij grote stilstand/problemen.

Voor alle andere zaken hebben we gewoon standby

[ Voor 9% gewijzigd door mrsar op 31-03-2015 15:07 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Normaal is in dit soort gevallen het toverwoord 'dialoog'.

Vanuit de schets die is neergezet heb ik geen idee hoe deze situatie is ontstaan. Of, hoe het zover heeft kunnen komen. In ieder geval heb je altijd een aanspreekpunt voor dit soort gevallen, en meestal is dat je manager. Praat met hem over de situatie, over verwachting wederzijds en over redelijkheid en billijkheid. Vraag wat er (nog) mogelijk is.

Als het bedrijf inderdaad verwacht dat je minimaal 9 uur klokt, dan zul je misschien een keer een half uur vakantietijd moeten slikken. Maar je hebt er in ieder geval van geleerd.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:30
In het verleden ook meegemaakt bij een helpdeskbaan.
Ik kreeg aan het eind van de maand ineens een Excel-sheet onder m'n neus, met daarop dagen waarop ik te laat was begonnen. Varieerde van 1 minuut tot 10 minuten.
De dagen dat ik bijv een kwartier langer had doorgewerkt, werden niet geregistreerd.

Mijn reactie was om stipt op tijd te beginnen, maar ook vanaf 10 min voor einde werktijd geen calls meer aan te nemen, en stipt op tijd naar huis te gaan. En om, toen ik een keer een kwartier te vroeg was, en het extreem druk was, te weigeren een kwartier eerder te beginnen.

Eerste en laatste keer dat ik die Excelsheet gezien heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Ik vind die tijdklokssytemen zo ongelovelijk kinderachtig. Serieus. Ik wil niet werken bij een bedrijf dat daar gebruik van maakt. Reken mij maar af op wat ik doe, niet op hoe lang ik precies op welke dag op kantoor ben. Soms betekent dat dat ik ruim mijn uren maak of tot laat in de avond bezig ben met de rest van het team om een release de deur uit te krijgen, en soms dat ik wat eerder weg ben of tussendoor even iets ga regelen in de stad als dat zo uitkomt. Als we niet op dat niveau met elkaar om kunnen gaan, dan maar niet.

En een dergelijk asymetrische regeling (wel direct rekenen als je 2 minuten te vroeg weg bent, maar niet als je 20 minuten langer bezig bent) is wat mij betreft echt volstrekt onacceptabel.

[ Voor 15% gewijzigd door ATS op 31-03-2015 15:29 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Kijk dat in een productieomgeving (lopende band e.d.) er gewerkt wordt met kloktijden en er verwacht wordt dat je dan op je plaats staat oké, maar in een kantooromgeving is men meestal mans en mens genoeg om dit in goed onderling overleg zelf te regelen. Heb jaren in een IT omgeving gewerkt waar er nooit gekeken werd naar aanvangstijden en eindtijden aangezien het vaak zat voor kwam dat men ook buiten de reguliere werktijden nog bezig was, of op kantoor of vanaf huis.

Had zelf ook flexibele werktijden en veel last van files op woon-werk traject wat het voor mij aantrekkelijker maakte om na de spits richting kantoor te reizen, echter vlogen de mailtjes richting collega's al om 07:00 uur de deur uit terwijl ik fysiek soms pas om 10:00 uur binnen kwam zeilen.
Was ook algemeen bekend bij collega's over en weer wie wel vroeg binnen was en wie niet. Servicedeks belde altijd standaard op mijn mobiel voor 10:00 uur omdat ze wisten dat ik vaak dan nog thuis of onderweg was.

Tip voor de TS, ga in gesprek met OR en HR (in die volgorde) en registreer aanvullend je tijden wanneer je voor aanvang van werktijd al binnen bent en al mail/telefoon hebt beantwoord. Schuif dit na een maand gewoon met een declaratie bij je leidinggevende onder ogen en HR zal snel terug worden gefloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

ATS schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:28:
Ik vind die tijdklokssytemen zo ongelovelijk kinderachtig...
In veel soorten werk kan dat nou eenmaal niet anders. En als het al anders kan ga je dan vaak per stuk oud betaald worden wat meestal ook niet echt in het voordeel van de werknemer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb stage gelopen ooit ergens waar zo'n systeem was, vond het heerlijk. En lijkt me nog lekkerder als je gewoon vaste baan zo hebt: Je komt vaak standaard toch elke dag paar minuten te vroeg, je gaat paar minuten te laat weg, en je hebt zo zonder het te merken genoeg gespaard om elke week op vrijdag een half uur tot een uur eerder weg te gaan. En er hoeft nooit discussie te zijn als je regelmatig later komt bijvoorbeeld, want dat systeem zorgt wel dat je netto je uren maakt.

Deze idiote situatie waar dan 2 minuten te kort wel wordt meegeteld en 2 minuten te lang niet, zou ik nooit accepteren echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Speedmaster schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:38:
Kijk dat in een productieomgeving (lopende band e.d.) er gewerkt wordt met kloktijden en er verwacht wordt dat je dan op je plaats staat oké, maar in een kantooromgeving is men meestal mans en mens genoeg om dit in goed onderling overleg zelf te regelen. Heb jaren in een IT omgeving gewerkt waar er nooit gekeken werd naar aanvangstijden en eindtijden aangezien het vaak zat voor kwam dat men ook buiten de reguliere werktijden nog bezig was, of op kantoor of vanaf huis...
Is ook logisch maar dan is de functie en de beloning daar ook naar. Zelfde bij managementsfuncties of zo. Die kunnen ook geen overuren schrijven.
Sissors schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:41:
Ik heb stage gelopen ooit ergens waar zo'n systeem was, vond het heerlijk. En lijkt me nog lekkerder als je gewoon vaste baan zo hebt: Je komt vaak standaard toch elke dag paar minuten te vroeg, je gaat paar minuten te laat weg, en je hebt zo zonder het te merken genoeg gespaard om elke week op vrijdag een half uur tot een uur eerder weg te gaan. En er hoeft nooit discussie te zijn als je regelmatig later komt bijvoorbeeld, want dat systeem zorgt wel dat je netto je uren maakt.
Precies.
Deze idiote situatie waar dan 2 minuten te kort wel wordt meegeteld en 2 minuten te lang niet, zou ik nooit accepteren echter.
Dat is inderdaad het grootste probleem hier en ik zou daar ook niet vrolijk van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Weet iemand al of het mag? Dat is namelijk de vraag van TS.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Heb je zelf de CAO er al eens bij gepakt? Als ik kijk op www.caometaaltechniek.nl dan zie ik dat er maar liefst 5 CAO's onder deze CAO vallen...

Ik wil best even zo'n CAO in duiken, maar ik kan niet vaststellen welke CAO op jullie van toepassing is.

Ik verwacht nl. dat het antwoord op de vraag of het mag in een van deze CAO's genoemd staat. Tevens is in de 3e en 9e reactie al verwezen naar de 2 instanties die hier over gaan: de OR en de Vakbond. Is daar al contact mee geweest?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ardana schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:09:
Tevens is in de 3e en 9e reactie al verwezen naar de 2 instanties die hier over gaan: de OR en de Vakbond. Is daar al contact mee geweest?
Ik mis even in het hele verhaal of TS de kwestie al eens bij HRM neergelegd heeft. Dat mis ik even in het hele verhaal. Dat lijkt me je eerste aanspreekpunt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Doet me denken aan een grijs verlden toen ik hij Corus gedetacheerd zat. Die hadden ook zo'n strak prikklok beleid. Mijn werkgever mocht niet meer in rekening brengen dan hun tijdregistratie aangaf, maar ook nooit meer dan het normale aantal werkbare uren in een maand.
Laatste dag van de maand vertrok ik dus om 10:00 's ochtends. Krijg ik een pissige manager aan de lijn. Tja, de hele maand zitten ze me op te jagen dat hun urenregistratie zo over heilig is. Ik had mijn limiet voor die maand bereikt dus dan pak ik mijn spullen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

GG85 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:10:
Nu is het sinds kort zo dat als je om 8:00 inklokt en om 16:58 uitklokt er dus een tekort van 2 minute is wat rechtstreeks wordt ingehouden op het vakantiesaldo...
Het feit dat je misschien wel een pause overgeslagen hebt (wat ongeveer elke dag wel gebeurt) omdat je net lekker in de flow zat of omdat er een meeting ingepland in 'pauzetijd' stond maakt niets uit. Daarnaast is de drempel voor overwerken 30 minuten dus als je de volgende dag een kwartier langer blijf ben je nog steeds die 2 minuten kwijt.
Oh gawd, ik heb ooit vakantiewerk gedaan bij een bedrijf met een prikklok. Die werkte met intervallen van 6 of 12 minuten, weet niet meer precies. Het resultaat was in ieder geval wel duidelijk: rond half vijf begonnen mensen hun werkplek op te ruimen, rond kwart voor vijf begon zich een rij te vormen voor de prikklok, en op het moment dat je de klik hoorde van de stempel die naar 5 uur versprong klokte iedereen achter elkaar uit.

Het zou me niets verbazen als zich een soortgelijke ontwikkeling op jouw werk voor gaat doen. Vind ik ook niet meer dan logisch, als je als werkgever zegt 'elke seconde te weinig kost je vrije dagen, maar elke seconde te veel levert je niets op'. Met andere woorden, 'what gets measured, gets done'. Het is een verhaal / argument dat je voor kunt leggen aan de verantwoordelijke, wie weet...

Met betrekking tot je vraag, ik weet zo niet of het mag.

Wat ik wel weet is dat er in de CAO, het bedrijfsreglement of je contract dingen geregeld kunnen zijn. Zo heb ik bij een bedrijf gewerkt waar de productie 's ochtends een kwartier pauze van de baas kreeg, tussen de middag een half uur onbetaald, en 's middags weer een kwartier van de baas. Omdat de verschillende onderdelen van de productie van elkaar afhankelijk waren, ging de hele productie tegelijk met pauze.
Op kantoor had je enkel het half uur tussen de middag onbetaald, maar de rest van de dag kon je koffie / fris uit de automaat halen wanneer het jou uit kwam. Een en ander was ook vastgelegd op papier.
Ik kan me zo voorstellen dat het prikklok systeem dat bij jou ingevoerd is toch ook ergens met regels onderbouwd moet zijn. Begin met controleren waar dat is vastgelegd en of dat correct gebeurd is (is de OR / MR betrokken, conflicteert het niet met de CAO, strookt het met je contract, etc).

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

^^
Dít is/wordt de dageljkse realiteit, dan....

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 01-04-2015 01:26 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prik-klok, serious? :')
Als ik ergens aan de bak zou gaan met zoiets, dan maak ik mijn 1e proefdag niet eens af... :D
Dress-code was zeker geitenwollen-sokken, leren sandalen en hipster-baard+jampot glazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een prikklok altijd erg relaxed heb gevonden. Ik blijf graag een uurtje langer als ik in de flow zit, en als ik een rotdag heb, vind ik het heerlijk om eerder naar huis te kunnen. Met een prikklok heb je daar nooit gezeur over, tenminste, als over-uren net zo hard mee wegen als tekort-uren.

Bij ons was het zo dat je max 5 uur mee mocht nemen naar de volgende maand, positief of negatief dus. Een groter tekort werd van je verlofuren afgetrokken, een groter teveel verloor je (tenzij je dit vooraf overlegd had, bijv. als je het niet kon compenseren omdat je ziek geworden was).
Was niet de bedoeling om iedere vrijdagmiddag vrij te nemen, er waren blok-uren waartussen je geacht werd aanwezig te zijn, en het gebouw ging om 7 uur dicht, maar verder erg flexibel.

Nee, die prikklok vond ik erg fijn en zou er zo weer voor tekenen, ook bij een hogere kantoorbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Hier ook net als Ardana. Wij hadden een prikklok en je kon online prima zien hoeveel uur je opbouwd. Vakantie telde niet mee, maar na een paar maandjes had je toch wel een dag of 2 bijeen gesprokkeld met alle 5-10 minuutjes langer blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op woensdag 01 april 2015 @ 03:20:
Bij ons was het zo dat je max 5 uur mee mocht nemen naar de volgende maand, positief of negatief dus. Een groter tekort werd van je verlofuren afgetrokken, een groter teveel verloor je (tenzij je dit vooraf overlegd had, bijv. als je het niet kon compenseren omdat je ziek geworden was).
Dat is toch hypocriet? Dat in een casino het huis altijd wint lijkt me logisch, maar zo'n constructie bij iets waarbij vertrouwen ook belangrijk is vind ik een beetje raar. Dan helpt het wel dat het pas na vijf uur begint te tellen, maar daar zit je bij drukte zo aan. Ik snap dat ze misbruik en al te vrije interpretaties moeten inperken, maar het betekent dan ook dat je als je bij drukte en deadlines even aanzet dus vooral jezelf ermee hebt. Leuk dat je het werk afgekregen hebt, maar die uren komen uit je eigen zak :w

Zo'n prikklok werkt twee kanten op. Prima dat minuten verantwoord moeten worden, maar dan moet er andersom ook niet verwacht worden dat je daar geen gebruik van maakt. Dus inderdaad dan ook niet mekkeren bij situaties als deze:
Ankona schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 20:47:
Doet me denken aan een grijs verlden toen ik hij Corus gedetacheerd zat. Die hadden ook zo'n strak prikklok beleid. Mijn werkgever mocht niet meer in rekening brengen dan hun tijdregistratie aangaf, maar ook nooit meer dan het normale aantal werkbare uren in een maand.
Laatste dag van de maand vertrok ik dus om 10:00 's ochtends. Krijg ik een pissige manager aan de lijn. Tja, de hele maand zitten ze me op te jagen dat hun urenregistratie zo over heilig is. Ik had mijn limiet voor die maand bereikt dus dan pak ik mijn spullen.
In mijn ervaring werkt zo'n prikklok dan ook averechts. In plaats van dat men het werk nog even afmaakt krijg je inderdaad al lang van tevoren opgeruimde bureaus en aangetrokken jassen.
Megamind schreef op woensdag 01 april 2015 @ 03:40:
Hier ook net als Ardana. Wij hadden een prikklok en je kon online prima zien hoeveel uur je opbouwd. Vakantie telde niet mee, maar na een paar maandjes had je toch wel een dag of 2 bijeen gesprokkeld met alle 5-10 minuutjes langer blijven.
Niet dus, want het maximum is bij Ardana 5 uur :P

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2015 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2015 @ 03:42:
[...]

Niet dus, want het maximum is bij Ardana 5 uur :P
Dit was wel in een ex-communistisch land, dus daar gingen ze iets anders om met de arbeidsregels :P Ben ook niet lang bij die ISP gebleven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Laatst online: 02-09 20:08
Een prikklok werkt imho alleen wanneer je een aanwezigheidsplicht op het werk hebt. Als een werkgever verwacht dat ik 8 uur op een dag naar buiten / een productlijn kijk, dan is het een prima oplossing. In een omgeving waarin het personeel zelf tijd in deelt heeft het weinig te zoeken overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het grootste probleem heb ik met het meten met twee maten. Twee minuten korter werken heeft consequenties en twee minuten langer niet. Dat is raar. Het kan ook voordelen hebben, als ik naar mijn gemiddelde werkweek kijk dan levert me het heel veel vrije dagen op ;)

In de hedendaagse kantoorcultuur met het tijd- en plaatsonafhankelijk werken en resultaatgericht leidinggeven past dit toch niet? Iemand andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prikklok!? Bestaan die nog buiten de fabriekshal? Wij krijgen tegenwoordig betaald voor prestatie i.p.v. aanwezigheid. Aanwezigheid wordt wel geregistreetd voor calamiteiten, maar er wordt niet mee gerekend om te bepalen wat je productie is geweest. Dat kan ook niet, want ik werk ook thuis en dan ben ik dus wel productief maar niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Ik vind een prikklok relatief overbodig ... toont eerder aan dat het management niet kijkt naar geleverde werk maar naar de aanwezige tijd. (Dus: eigenlijk niet kan managen)

Maar als het er is, moet het ook consequent zijn. Dus eenzelfde effect op te weinig als op teveel tijd.
Dus ofwel tel je elke extra minuut, of het nu teveel of te weinig is. Ofwel geef je bij elk 30 minuten spel. Maar niet bij elke minuut te weinig dit direct doorrekenen en extra minuten pas na 30 minuten wegwerken.

Dat is gewoon een verkapte vorm van loonreductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
[b][message=43998514,noline]Wij krijgen tegenwoordig betaald voor prestatie i.p.v. aanwezigheid.
We krijgen zelfs extra betaald om THUIS te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

timag schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 13:39:
De enige keer dat ik dit heb meegemaakt was bij een klant die nog veel meer weeffouten in het systeem had (werken over meer locaties en reistijd niet kunnen klokken bijv.). Daar moesten die weeffouten dan door HR worden gecorrigeerd na inleveren van een formuliertje. Wij hebben elke afwijking (al was het maar een paar minuten) netjes volgens de procedure gemeld en HR was na twee maanden zo klaar met de formulieren dat ze er weer vanaf gestapt zijn. Misschien is dat een idee?

Die 32 minuten om je 2 minuten weer terug te krijgen zou ik echt heel pissig van worden, welke idioot bedenkt dit? Zeker als je "flexibele" werktijden hebt slaat dit echt helemaal nergens op. Ik zou bij zo'n bedrijf niet willen werken.
Dit idd, stiptheidsacties uitvoeren.
Zoals bv elke vergadering tijdens de lunch en koffiepauzes weigeren.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

:D
Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2015 @ 03:42:
[...]

Dat is toch hypocriet? Dat in een casino het huis altijd wint lijkt me logisch, maar zo'n constructie bij iets waarbij vertrouwen ook belangrijk is vind ik een beetje raar. Dan helpt het wel dat het pas na vijf uur begint te tellen, maar daar zit je bij drukte zo aan. Ik snap dat ze misbruik en al te vrije interpretaties moeten inperken, maar het betekent dan ook dat je als je bij drukte en deadlines even aanzet dus vooral jezelf ermee hebt. Leuk dat je het werk afgekregen hebt, maar die uren komen uit je eigen zak :w

Zo'n prikklok werkt twee kanten op. Prima dat minuten verantwoord moeten worden, maar dan moet er andersom ook niet verwacht worden dat je daar geen gebruik van maakt.
Ehm, niet zo snel op de kast springen: zoals ik al schreef, als er een goede reden voor was, bleven ze gewoon staan. Dus als jij overwerkte om een deadline te halen, kon je die uren gewoon houden.

Het systeem was bedoeld om te voorkomen dat je ongemerkt heel veel vrije dagen bij elkaar kon sprokkelen (ze hadden ooit iemand die zo 6-9 maanden verlof op kon nemen...). Dat vervallen was er voor bedoeld om te zorgen dat je gemotiveerd bleef om een beetje te compenseren als je overuren maakte.

Plus, bij ons hadden we nooit strakke deadlines waarbij we weken achter elkaar uren moesten overwerken. Een, hooguit twee keer per maand een paar uur, en zelfs dat hoefde nauwelijks.

Wat je geeft, krijg je, en je kreeg veel flexibiliteit, en een paar beperkingen zodat je er geen misbruik van kon maken. Dat je daarvoor even je pasje langs een apparaat moet halen (prikklok, wel modern he?) neem ik dan voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Lijkt mij ook prima. En inderdaad, het is bedoeld om flexibel te kunnen werken, de ene dag een half uurtje meer, de andere dag een half uurtje minder of zo. Maar niet om dagen op te gaan sparen en dan een week extra vakantie op te kunnen nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
En zijn er veel mensen in de 1 april grap getrapt?

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal nog even een prachtige anekdote melden. Ik heb als vakantie baan toen ik 13 / 14 was ofzo bij Van gelder groente en fruit gewerkt. Een soort van groente sorteer centrum.

Daar zat de WC achter de prikklok. (kantine ook trouwens) Dus als je eens lekker in de baas zijn tijd wou zitten schijten werd dat niet betaald :') :') :')
Was echt slechtste baan ooit (heel de dag in een koelcel), maar heb desondanks wel gelachen :+

Ontopic:

Hier op kantoor worden alle minuten + - bij elkaar opgeteld, en kan je max 8 uur per week sparen. Deze spaar uren kan je niet als vakantie nemen oid maar kun je gebruiken om binnen die week korter te werken. Perfect systeem als je het mij vraagt. Systeem van TS is gewoon hufterig.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 14:33
thewizard2006 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 15:29:
En zijn er veel mensen in de 1 april grap getrapt?
Ben bang dat OP (neem tenminste aan dat je dat bedoelt) veel te geloofwaardig is om een 1 april grap te zijn. Er zijn echt nog steeds wel managers/directeuren/HRMers die een dergelijke regeling graag zouden invoeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Indien je vroeg werkt, kun je met een laatwerker de badge uitwisselen. Jij werkt elke dag van 07:00 tot 18:00 op papier, jij checkt jezelf en hem in om 07:30, jij vertrekt 15:30 hij komt aan om 09:30, vervolgens hij checkt jou en zichzelf uit om 17:30.

Iedereen blij. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door chronoz op 01-04-2015 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Waarschijnlijk zal dat structureel 11 uur per dag 'aanwezig' zijn snel opvallen en is eenvoudig te verifiëren zijn dat er gefraudeerd wordt. Daarnaast kan er op staande voet afscheid van je worden genomen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Nextron schreef op woensdag 01 april 2015 @ 19:12:
Daarnaast kan er op staande voet afscheid van je worden genomen.
Daarmee is het probleem wel opgelost.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Engineer Stewie schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:55:
[...]

We krijgen zelfs extra betaald om THUIS te werken :)
Eigenlijk niet eens zo gek. Structureel 30% thuiswerkers scheelt enorm in huisvestingskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

chronoz schreef op woensdag 01 april 2015 @ 17:55:
Indien je vroeg werkt, kun je met een laatwerker de badge uitwisselen. Jij werkt elke dag van 07:00 tot 18:00 op papier, jij checkt jezelf en hem in om 07:30, jij vertrekt 15:30 hij komt aan om 09:30, vervolgens hij checkt jou en zichzelf uit om 17:30.

Iedereen blij. 8)7
En de volgende dag moet de latwerken (voor zijn doen) extreem vroeg beginnen, en de vroegwerker tot laat door gaan? Zie ik niet snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2015 @ 21:58:
[...]

Eigenlijk niet eens zo gek. Structureel 30% thuiswerkers scheelt enorm in huisvestingskosten.
Het probleem nu is dat zowat iedereen de vrijdag thuiswerkt en het kantoor dus heel leeg is. Dinsdag en donderdag bv is zowat iedereen aanwezig.
Bij de herinrichting van het gebouw zouden ze nog maar 4 plaatsen voor 5 personen willen hebben en thuiswerk wordt dus gepromoot. Op deze manier kan je extra personeel aannemen zonder uitbreiding van kantoor.

Hier is het belangrijkste het behalen van uw targets en waar je dat doet en wanneer is niet zo relevant en interesseert het bedrijf ook niet echt.
Je moet enkel beschikbaar zijn tussen 10-16h, iedereen kan een meeting met u boeken tussen deze uren en als je die dag werkt moet je deelnemen (telefonisch, skype, lync,...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ardana schreef op woensdag 01 april 2015 @ 03:20:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een prikklok altijd erg relaxed heb gevonden. Ik blijf graag een uurtje langer als ik in de flow zit, en als ik een rotdag heb, vind ik het heerlijk om eerder naar huis te kunnen. Met een prikklok heb je daar nooit gezeur over, tenminste, als over-uren net zo hard mee wegen als tekort-uren.

Was niet de bedoeling om iedere vrijdagmiddag vrij te nemen, er waren blok-uren waartussen je geacht werd aanwezig te zijn, en het gebouw ging om 7 uur dicht, maar verder erg flexibel.

Nee, die prikklok vond ik erg fijn en zou er zo weer voor tekenen, ook bij een hogere kantoorbaan.
Dat ja. Werktijd tussen 7 en 7, iedere minuut telde en een saldo van plus of min 10 uur was toegestaan. Werkte voor ons medewerkers best top, veel vrijdagen vrij :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:11:
[...]

Ik mis even in het hele verhaal of TS de kwestie al eens bij HRM neergelegd heeft. Dat mis ik even in het hele verhaal. Dat lijkt me je eerste aanspreekpunt.
Jazeker en nee, het is geen 1 april grap....

We zijn op lang aandringen van onze afdeling een aantal maanden geleden overgestapt van vaste 8 tot 5 dagen naar flexblokken van tussen 7 en 9 beginnen en dan tussen 16 en 18 naar huis. Schijnbaar is toen het aantal 'incidenten' met minuutjes te vroeg naar huis toegenomen (minuutjes te lang gebleven wordt niet naar gekeken) en onze HR man vind dat we ons wel aan de regels (9 uur aanwezig per dag) moeten houden dus vandaar deze 'sancties'.

Mijn directe manager draait er maar een beetje omheen en snaot de opwinding niet helemaal. Misschien een generatieverschil maar ik ga vanaf nu toch echt me anders opstellen tegenover savond of op zaterdag overwerken. Voor wat hoort wat en ik wordt graag beoordeeld op wat ik oplever en niet op aanwezigheid.

In de cao kleinmetaal kan ik er niet echt iets over vinden zelf. Iemand anders wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:54:
Dit idd, stiptheidsacties uitvoeren.
Zoals bv elke vergadering tijdens de lunch en koffiepauzes weigeren.
Dit inderdaad. Als men dan stipt wil handelen, prima, dan wordt er ook stipt gehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:16:
[...]

Dit inderdaad. Als men dan stipt wil handelen, prima, dan wordt er ook stipt gehandeld.
Dat hebben collega's van me ook al geopperd. Is misschien heel kinderachtig maar als de baas op minuutjes kijkt dan de werknemers ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GG85 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:18:
Dat hebben collega's van me ook al geopperd. Is misschien heel kinderachtig maar als de baas op minuutjes kijkt dan de werknemers ook.
Het is niet echt kinderachtig. Als men het blijkbaar zo wil hebben en er verder ook niet over te overleggen valt (want dat moet je uiteraard eerst proberen) dan moet het ook maar zo gebeuren. Daar kunnen de betreffende leidinggevenden moeilijk over klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Als werknemer is het belangrijk productief voor een werkgever te zijn. Vergaderingen weigeren draagt daar niet echt aan bij.

Natuurlijk moeten het geven en nemen zijn en kan het niet allemaal van een kant komen. Daarom ben ik blij zelfstandig ZZP'er te zijn. Je krijgt meer betaald en alle kantoorpolitiek maakt je allemaal weinig meer uit, bij het verlopen van je contract kun je ergens anders aan de slag. Natuurlijk moet je wel geluk hebben dan een beroep te hebben waar veel vraag naar is, want aan de kant staan als ZZP'er heeft ook weinig zin.

Maar ik denk dat elke werkgever voordelen en nadelen heeft. Je er druk om maken helpt meestal heel weinig. In veel situaties is het echt niet slecht eens van baan te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
chronoz schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:26:
Als werknemer is het belangrijk productief voor een werkgever te zijn. Vergaderingen weigeren draagt daar niet echt aan bij.
Tuurlijk draagt dat niet bij, maar als de baas op minuten kijkt mag je dat als werknemer ook.
Wel vergaderen gedurende je pauze (daar gaat het over) maar uren aftrekken bij 2 minuten te vroeg naar huis past niet bij elkaar.
Zoals je zegt, geven en nemen.

Belachelijke acties vragen om een belachelijke reactie. Je hoeft als werknemer toch niet over je te laten lopen door je baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

Ik denk dat je toch sterke punten hebt om hier tegenin te gaan.
• Je kan je doorgewerkte pauzes doorvoeren als verschoven uren.
• 9 Uur verplicht aanwezig zijn en maar 8 uur betaald krijgen klopt niet, aangezien je pauze vrije tijd is. Je werkgever wil zeggenschap over jouw pauze. Dat kan alleen bij pauzes onder werktijd of geconsigneerde pauzes, beide zijn (deels) betaald.
• Bij jouw werkdagduur heb je verplicht een half uur pauze, die minimaal 2 uur van het begin en einde van de dag ligt. Bij mijn weten geldt die regel niet voor de extra pauzes, dus kan je die aan het einde van de dag houden, waarbij het klokken een praktisch probleem is dat achteraf administratief kan worden gecorrigeerd.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raar eigenlijk, verplicht pauze. Ik snap dat het ooit bedoeld is om de werknemer te beschermen, maar omgekeerd betekent het verplicht een half uur in een kantine zitten in plaats van thuis als je liever doorwerkt.

Even los van wat zoiets betekent voor de productiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Nextron schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:48:
• 9 Uur verplicht aanwezig zijn en maar 8 uur betaald krijgen klopt niet, aangezien je pauze vrije tijd is. Je werkgever wil zeggenschap over jouw pauze. Dat kan alleen bij pauzes onder werktijd of geconsigneerde pauzes, beide zijn (deels) betaald.
• Bij jouw werkdagduur heb je verplicht een half uur pauze, die minimaal 2 uur van het begin en einde van de dag ligt. Bij mijn weten geldt die regel niet voor de extra pauzes, dus kan je die aan het einde van de dag houden, waarbij het klokken een praktisch probleem is dat achteraf administratief kan worden gecorrigeerd.
Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-08 11:40
Nextron schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:48:
-Onjuist, dat jij vrijwilligerswerk verricht tijdens je pauze moet je zelf weten. Ik zie nergens dat pauzes geweigerd worden.
-Onjuist, dit kun je alleen weten als je de arbeidsovereenkomst hebt gelezen. Bovendien zijn pauzes per definitie onbetaald.
-Onjuist, Die minimaal 2 uur van het begin etc is onzin. Klokken is trouwens juist bedoelt om dit eenvoudiger te maken, niet complexer. Bovendien is de arbeidstijdenwet op dit gebied veelal regelend, een cao of arbeidsovereenkomst kan deze opzij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
TafkaT schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 17:13:
[...]

-Onjuist, dat jij vrijwilligerswerk verricht tijdens je pauze moet je zelf weten. Ik zie nergens dat pauzes geweigerd worden.
-Onjuist, dit kun je alleen weten als je de arbeidsovereenkomst hebt gelezen. Bovendien zijn pauzes per definitie onbetaald.
-Onjuist, Die minimaal 2 uur van het begin etc is onzin. Klokken is trouwens juist bedoelt om dit eenvoudiger te maken, niet complexer. Bovendien is de arbeidstijdenwet op dit gebied veelal regelend, een cao of arbeidsovereenkomst kan deze opzij zetten.
Pauzes worden 'geweigerd' in de zin dat he hele gang van zaken op de affdeling niet is ingesteld op de middag en ochtend pauze. Zo is er een aantal keer per week wel een meeting midden in de pauze geplanned etc.
Ik vraag me dus af of ik ergens kan terugvinden of je naast het recht van een half uur pauze per dag ook de plicht hebt om een uur te nemen als de werkgever dat vraagt.
Als dat namelijk niet zo is lost dat een heel groot gedeelte van het probleem op want dan kan je etv gewoon na 8,5u naar huis gaan omdat je maar een half uurtje pauze genoten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Normaal gesproken neem je dan gewoon je pauze voor of na zo'n meeting. Wel een beetje flexibel blijven hè...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier geen prik klok, maar wel de regel dat je 8,5 uur per dag werkt/aanwezig bent.
Overuren compenseren is geen enkel probleem. Controle is ook vrijwel nihil (op de 5-10 minuutjes eerder/later naar huis etc).

Mijn werkgever redeneert als volgt: Wij zijn flexibel, jij bent flexibel...

Dus als jij een kwartiertje langer moet blijven ivm een uitgelopen vergadering of iets wat (net) na je werktijd moet gebeuren dan moet je dat ook gewoon zonder morren doen. (of je moet een goede reden hebben).

Voor mezelf schrijf ik alleen wanneer de overwerk tijd 30 minuten of langer is. En zelfs dit vergeet ik nog wel eens. :)

Vandaag haal ik ook maar 7 gewerkte uren, dat uurtje is gewoon de flexibiliteit.. En zolang ik niet structureel een uurder weg ga hoef ik dit ook niet in te dienen als verlof en gaat de werkgever er van uit dat ik die uren al ingehaald heb of nog gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:30:
Hier geen prik klok, maar wel de regel dat je 8,5 uur per dag werkt/aanwezig bent.
Overuren compenseren is geen enkel probleem. Controle is ook vrijwel nihil (op de 5-10 minuutjes eerder/later naar huis etc).

Mijn werkgever redeneert als volgt: Wij zijn flexibel, jij bent flexibel...

Dus als jij een kwartiertje langer moet blijven ivm een uitgelopen vergadering of iets wat (net) na je werktijd moet gebeuren dan moet je dat ook gewoon zonder morren doen. (of je moet een goede reden hebben).

Voor mezelf schrijf ik alleen wanneer de overwerk tijd 30 minuten of langer is. En zelfs dit vergeet ik nog wel eens. :)

Vandaag haal ik ook maar 7 gewerkte uren, dat uurtje is gewoon de flexibiliteit.. En zolang ik niet structureel een uurder weg ga hoef ik dit ook niet in te dienen als verlof en gaat de werkgever er van uit dat ik die uren al ingehaald heb of nog gaat doen.
Dat is ook zoals ik het gewend ben, tot nu dan......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@TS: ben je al bij OR en vakbond geweest? Aangezien de HR-man niks opleverde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Bij mij op het werk krijgen we ook behoorlijk wat vrijheid.
Starten tussen 7-9 's ochtends, stoppen tussen 14.45 en 19.00 uur. Per maand bouwen we een saldo op (of af) van teveel of tekort gewerkte uren. Alles boven de 16 uur is helaas pech hebben (behalve als er overwerk aangekondigd wordt) en we kunnen tot 8 uur negatief staan, pas daaronder worden er verlofuren ingehouden. We zijn een mix van kantoorpersoneel en productiepersoneel en bij ons werkt het aardig goed.

En verder zoals eerder is aangehaald, zou ik naar de OR stappen met dit verhaal, dit gaat namelijk al het personeel aan.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GG85 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:24:
[...]

Dat is ook zoals ik het gewend ben, tot nu dan......
Ik ook ongeveer. Maar ik hou wel een beetje in de gaten dat het ongeveer in balans blijft. Als je elke dag een klus hebt die nog even af moet na werktijd, dan is er misschien structureel wat mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb zo'n kwaliteitsmanager ook gehad.

Diensten van 7-15 15-23 en 23-7
Je moest 15min voor aanvang aanwezig zijn, en afgelost, niet afgelost = niet weg.
De aflossing was ook nooit het probleem, totdat het hier en daar voorkwam dat ivm kinderopvang je je collega vroeg om om 14:30 te komen, en hem dan de dag of later erna datzelfde te geven ( 30 minuten )
Je was afgelost, en het werk werd gewoon gedaan door dezelfde capaciteit.

Maar hij zag alleen mensen vertrekken om 14:35, en ging dus een excellijstje bijhouden.
na 3 maanden een bericht van de directie "we mochten niet meer eerder vertrekken, de werkplekken moesten bezet blijven"

( hij was niet lang meer in dienst als quality-control .... want hij zag controle als eenrichtingsverkeer - zijn interpretatie .... )

Nu de storm weer is gaan liggen, zijn we verplicht een half uur pauze te nemen ( maar nog niemand die gereageerd heeft op de onbezette werkplek in die tijd )
Overdag met 4 tot 6 man in de meldkamer geen punt, maar in de nacht en weekenddiensten, als er een minimale bezetting is, gaan we OOK pauzeren ...
betekend dus regelmatig OF overwerk van dat half uur geen pauze, OF maar één man op bezetting ....

Geven en nemen, maar het moet wel van twee kanten komen.
Mijn werkgever is (weer) flexibel, dus wij ook weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TS vraag het de OR dit soort zaken is instemmingsplichtig en mag de werkgever niet zomaar invoeren. De OR zal dus ook niet instemmen met dit soort eenrichtings verkeer denken.
Heb overigens vroeger ook de situatie gehad dat exact de minuten werden geplust en gemind was echt gelijkwaardig en vond het niet erg extra weken vakantie. Na een jaar werd het een aanwezigheidsregistratie systeem.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:55

krietjur

Where am I?

Hier ook een kloksysteem en ook CAO metaal en techniek. Voor ons productiepersoneel geldt ook als ze te weinig uren aanwezig zijn dat het ze tijd kost. Als ze dus 2 minuten te vroeg van hun plek zijn, staan ze bij de klok te wachten tot het tijd is om uit te klokken :')

Voor mijzelf als netwerkbeheerder geldt dat niet.. ik moet wel klokken, maar ik heb gewoon tijd-voor-tijd.. als ik vandaag 30 minuten meer werk kan ik rustig morgen 30 minuten eerder weg. Dat vind ik wel een prima regeling. Op diezelfde manier kan je dus ook wat extra vrije tijd sparen door wat langere dagen te maken, wat ik dus ook standaard doe. M'n baas vind dat ook prima.
Pagina: 1