Wordpress hosting met Varnish

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:43
Ik maak gebruik van een hoster die een specifieke wordpress hosting biedt waarbij er o.a. gebruik wordt gemaakt van Varnish caching. Nu heb ik me daarin in gelezen en ik snap wat dat doet en dat het nuttig is.

Wat ik alleen merk is dat de eerste keer dat ik mijn site bezoek Varnish cache niet wordt gebruikt. De laadtijd is de eerste keer ook erg lang, met name het wachten aan het begin duurt erg lang. Als ik daarna de site herlaad (Ctrl F5) laad de site wel erg snel.

Ook www.isvarnishworking.com geeft de eerste keer aan dat er niet gebruik wordt gemaakt van Varnish (age=0) en de keren daarna wel (age>0). Ik merk het ook bij google page speed, gtmetrix en tools.pingdom.com: de eerste keer is de wachttijd aan het begin (time to first byte?) erg lang en de keren erna wel snel.

Mijn hoster gaf aan dat dat normaal gedrag is van de varnish server: 1e keer niet uit varnish cache en daarna wel. Ik twijfel hier echter heel erg aan... Wie kan me hierover informeren. Ik krijg vooral unieke bezoekers en de 1e laadtijd is daarbij van belang.

De URL is: www.bartvandermark.nl

Hieronder wat screens van de resultaten waarbij ik met rode stift de verschillen aangeef die erop wijzen dat de eerste keer varnish cache niet werkt:

www.isvarnishworking.com 1e keer:
Afbeeldingslocatie: http://www.bartvandermark.nl/diversen/varnish01.JPG

www.isvarnishworking.com 2e keer:
Afbeeldingslocatie: http://www.bartvandermark.nl/diversen/varnish02.JPG

tools.pingdom.com 1e keer:
Afbeeldingslocatie: http://www.bartvandermark.nl/diversen/tools01.JPG

tools.pingdom.com 2e keer:
Afbeeldingslocatie: http://www.bartvandermark.nl/diversen/tools02.JPG

Verder realiseer ik me dat de site wellicht zwaar is en grote afbeeldingen gebruikt. Dat is een bewuste keuze :) . Laten we het hier over de werking van Varnish cache hebben.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20

Cyphax

Moderator LNX
Varnish zou het niet per bezoeker moeten ophalen uit het backend. Hij zou het 1 keer moeten doen, en dan aan alle bezoekers die gecachete pagina serveren.

Behalve als ie dat niet kan. Meestal vanwege cookies. Als er cookies in het spel komen, dan moet je die proberen uit te schakelen of Varnish-fu gaan toepassen.

Ik raad aan om een goede caching plugin te installeren. Als Varnish niet werkt in jouw situatie, dan hoeft dat geen probleem te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Cyphax op 31-03-2015 10:48 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Cyphax schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:46:

Behalve als ie dat niet kan. Meestal vanwege cookies. Als er cookies in het spel komen, dan moet je die proberen uit te schakelen of Varnish-fu gaan toepassen.
Gebruikt niet bijna elke site tegenwoordig cookies voor inloggen of voor tracking? Sowieso heb je als Wordpress admin een cookie in alle templates toch? Die zou je er dan uit moeten slopen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ja, klopt. Varnish-fu. :P
Dat soort logica moet je uitwerken in de configuratie van Varnish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik heb wat zaken aangepast. Welke age / boodschap krijgen jullie als je op www.isvarnishworking.com de url www.bartvandermark.nl test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Well, congratulations to you!

Looks like Varnish is running and serving content from cache.

You deserve a gold star, here you go: Afbeeldingslocatie: http://www.isvarnishworking.com/gold_star.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Super, dank je voor het testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:34

MsG

Forumzwerver

Hier kan ik de website niet bereiken na lang laden en krijg ik domweg een time-out.

Zit op Google DNS (8.8.8.8)

[ Voor 15% gewijzigd door MsG op 01-04-2015 15:25 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Hmmm.... dat is minder. Ik heb de site wel continu in beeld, ook vanaf 3g op mobiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hier werkt ie ook prima, en dit ziet er ook goed uit: http://www.downforeveryoneorjustme.com/bartvandermark.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:34

MsG

Forumzwerver

Hij werkt nu wel weer, vanmiddag eventjes niet. Ook niet via die varnish-checkwebsite. Vind hem nog niet echt snel though, moet voor elke pagina nog wel even laden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Klopt, de varnish werkt ook nog steeds niet optimaal. Ik zie ook dat bij de eerste keer de age toch wel op 0 staat. Iets zorgt ervoor dat de varnish elke keer wordt geleegd en mijn hoster zegt dat het ergens aan mijn wordpress site ligt, maar ik twijfel daar aan... Lastig zo.

Pagina: 1