Toon posts:

Benzine in dieselauto?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn schoonzus belde me net. Ze had pech met de auto en twijfelde of ze benzine in haar dieselauto had gegooid.

Tankinhoud van haar common rail diesel is 50 liter
Ze heeft 40 liter getankt
Na 25 km rijden problemen (auto kon niet harder dan 100 km rijden)
Na 45 km geluid uit motor en geparkeerd

Zou dit komen door euro95 te tanken in plaats van diesel? Ik denk van niet omdat ze nog zoveel km's heeft gereden, maar wellicht heb ik het mis?

Ik ga morgen wel even zien, auto staat niet echt in de buurt.
Iemand die weet of dit de oorzaak kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:16
-

[ Voor 101% gewijzigd door xminator op 30-03-2015 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Het zou zeker kunnen. 25 kilometer, dat is nog geen 2 liter diesel. Dat zal wel in de leidingen hebben gezeten tussen tank en motor.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:50
Heeft ze het tankbonnetje niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

45km is nogal veel, ik heb al wagens gezien die het tank station niet uit kunnen rijden :p

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:49:
Heeft ze het tankbonnetje niet meer?
Tankpas en die zijn pas om 08:30 weer bereikbaar. Ze meent dat het 50 euro was, dat lijkt op een dieselprijs.

Gaat een dieselauto geluid maken van euro95? Auto start trouwens wel prima, keer of 10 uit en aangedaan zonder problemen. Dat zou toch ook niet meer werken dan?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:38
Mijn moeder heeft ook een keer dik 50KM gereden na het tanken van benzine in een diesel, is dus zeker wel mogelijk.

Tankpas=leasemaatschappij? Geen pechhulp in dat geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49
Ik kwam niet verder dan 500m met een oude diesel SDI waar ik benzine in had getankt... de ANWB had het gelukkig redelijk vlot opgelost.

Bij moderne diesels is de kans op motorschade helaas groter.

[ Voor 41% gewijzigd door Rukapul op 30-03-2015 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Ik denk dat ze een probleem heeft, zoveel benzine in een diesel motor en zo'n stuk gereden... ouch. Een klein beetje is nog niet zo erg, dat deed men vroeger ook in de diesel tegen het vlokken in de winter, maar zoveel is enorm schadelijk en mag je niet meer mee rijden.

Wat EWK zegt, dat die eerste 20km nog goed gingen kan door brandstof in leidingen etc komen, maar als er echt euro95 in is gegaan dan istie nu stuk. Ik hoop het niet... ik weet niet of ze het verschil in reuk tussen benzine en diesel kent? Als er zoveel in is gegaan dan eventjes snuiven en je weet het zeker...

Maar sowieso zolang je het nog niet zeker weet, geen meter meer rijden! ANWB bellen oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pechhulp duurde lang, dus heb haar opgehaald. Ik bel morgen eerst wel met die tanpasleverancier voor een check.

Maar ze had geen stotteren en auto trok ook goed op enzo, alleen ging hij niet harder dan 100 meer.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2015 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:54:
Maar ze had geen stotteren en auto trok ook goed op enzo, alleen ging hij niet harder dan 100 meer.
Wellicht slechte brandstof getankt?

Hebben we ook een keer gehad met onze diesel. Tankten een keer bij een ander tankstation en daarna reed de auto beroerd. Het was in een koudere periode en de verdenking gaat dan ook uit naar het ontbreken van de juiste additieven. De oplossing in dat geval was een paar liter benzine bij de diesel gooien :+

Ik zou echt wat brandstof laten aftappen en laten beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:54:
Pechhulp duurde lang, dus heb haar opgehaald. Ik bel morgen eerst wel met die tanpasleverancier voor een check.

Noodloop dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga morgen wel even wat regelen, neem aan dat ik zo wat kan aftappen en het kan zien of ruiken. En ik bel morgen wel even met haar leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Past dat binnen het misschien verkeerd tanken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:07:
[...]

Past dat binnen het misschien verkeerd tanken?
In principe kan het vanalles zijn. (T/m defecte voorgloeibougies als je een Ford rijdt 8)7)

Voordeel daarvan is dat er meestal wel een lampje of errorcode te zien is en dat de oorzaak uitgelezen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet het niet. Ik heb nooit de verkeerde benzine of diesel in een auto geknald.

Het is wel aannemelijk dat je nog wel kunt rijden met de verkeerde brandstof in een auto:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:05:
neem aan dat ik zo wat kan aftappen en het kan zien of ruiken.
Als het een 'oude' auto is gaat je dat misschien makkelijk lukken. Als het een nieuwe lease bak oid is, gaat dat niet zo makkelijk als je denkt :P

Ik zou eerst eens het tankbonnetje bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Benzine in een common rail diesel, met een beetje pech is de hogedrukpomp stuk, dat gaat véél knaken kosten

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 23:54
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:50:
[...]
Tankpas en die zijn pas om 08:30 weer bereikbaar. Ze meent dat het 50 euro was, dat lijkt op een dieselprijs.
Ik kon met mijn tankpas alleen diesel tanken voor mijn Caddy, benzine tanken met de tankpas ging niet.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Puch-Maxi schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:23:
[...]

Ik kon met mijn tankpas alleen diesel tanken voor mijn Caddy, benzine tanken met de tankpas ging niet.
Ik ben niet 100% op de hoogte van hoe tankpassen werken, maar je betaalt toch typisch gezien pas na het tanken? Dus je kunt geen benzine *betalen* met een dergelijke tankpas, dan…

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 23:54
Correct, ik tankte dan ook vaak bij onbemande stations.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Nu online
Sommige tankpassen werken zo dat je ze vóór het tanken in een automaat drukt en je pincode etc invoert.

Anderen werken als een pinpas, waarmee je na het tanken bij de kassa betaalt.

[ Voor 4% gewijzigd door Bobmeister op 30-03-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Awsom schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:26:
Sommige tankpassen werken zo dat je ze vóór het tanken in een automaat drukt en je pincode etc invoert.

Anderen werken als een pinpas, waarmee je na het tanken bij de kassa betaalt.
Dat hangt volgens mij vooral af van de geboden betaalfaciliteit. Bij het ene station kun je alleen vooraf betalen bij een automaat, bij de andere alleen achteraf bij de kassa en bij weer andere kan beide. De (doorsnee) tankpas ondersteunt beide varianten volgens mij.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat staat los van de tankpas. Zelfde als met je pinpas, bij sommige pompen kun je vooraf betalen en bij sommigen achteraf.

Tankpassen kunnen wel geactiveerd zijn voor 1 type brandstof, of bijvoorbeeld niet langs de snelweg. Ik kan met de mijne bijvoorbeeld wel Shell V-Power tanken maar geen BP Ultimate.

edit: Wat argro hierboven zegt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:12
Ze heeft 40 liter getankt en was ongeveer 50 euro kwijt?
Dan moet het haast wel diesel zijn geweest, 40 x 1,25 = 50,-

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 23:23
Probleem opgelost, daarnaast nogal vreemd dat een auto niet eens harder dan 100 meer kan. Lijkt me toch duidelijk genoeg, of doorgaan tot die echt niet meer rijdt. Dan heb je een echte bevestiging :).

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:56

Daniel36

vernieuwde formule

Gecombineerd met het noodloop verhaal lijkt er iets anders aan de hand te zijn.
Juiste brandstof maar van slechte kwaliteit, motormanagement gaat in noodloop voor de zekerheid?

[ Voor 38% gewijzigd door Daniel36 op 30-03-2015 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Brandstof is tegenwoordig toch allemaal Europese normen? Slechte kwaliteit brandstof kan in me nauwelijks wat bij voorstellen, tenzij je bij een boer hebt getankt die daar 10 jaar oude diesel heeft staan.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, bon opgevraagd bij leasemaatschappij en screenshot ontvangen. Tevens bon opgehaald bij benzinepomp. Er is gewoon diesel getankt thank god (schoonzus heeft het niet superbreed en een kleine baby, die schade had ze vast niet vergoed gekregen en ze kon het niet zelf betale). Auto is opgehaald door sleepbedrijf en naar garage gegaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2015 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Nu online
EWK schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:26:
Brandstof is tegenwoordig toch allemaal Europese normen? Slechte kwaliteit brandstof kan in me nauwelijks wat bij voorstellen, tenzij je bij een boer hebt getankt die daar 10 jaar oude diesel heeft staan.
Slechte kwaliteit gebeurt ook nog wel eens, maar benzine uit de dieselpomp en andersom gebeurt ook elk jaar. :P

http://m.ad.nl/ad/m/nl/10...t-benzine-en-diesel.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:02:
Zo, bon opgevraagd bij leasemaatschappij en screenshot ontvangen. Tevens bon opgehaald bij benzinepomp. Er is gewoon diesel getankt thank god (schoonzus heeft het niet superbreed en een kleine baby, die schade had ze vast niet vergoed gekregen en ze kon het niet zelf betale). Auto is opgehaald door sleepbedrijf en naar garage gegaan.
Als het een lease auto is hoef je dit soort zaken niet zelf te betalen, hooguit een eigen risico.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Benzine in een dieselmotor is nogal schadelijk. Benzine smeert niet zo goed als een diesel en met 2200bar in de hogedruk pomp.. nouja...

Collega heeft twee keer achter elkaar benzine getankt en zolang de motor goed warm was kon hij gewoon rijden maar toen de motor koud was gebeurde er niks meer. De wagen afgesleept en de hogedruk pomp gecontroleerd op schade: er waren duidelijk loopsporen te zien alsof de pomp 50 000km meer gereden heeft.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tijntje schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:11:
Als het een lease auto is hoef je dit soort zaken niet zelf te betalen, hooguit een eigen risico.
Dat weet ik niet zeker, lees ook berichten op internet dat iemand een lease auto had uitgeleend aan een vriend en die moest wel betalen (4400 euro). Maar gelukkig is dat niet het probleem, volgens mij krijg je de auto ook niet helemaal goed meer als je zoiets doet. Dat lost de garage dan ook wel elke keer gratis op, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:16:
[...]

Dat weet ik niet zeker, lees ook berichten op internet dat iemand een lease auto had uitgeleend aan een vriend en die moest wel betalen (4400 euro).
Je leaseauto uitlenen aan een vriend mag doorgaans ook niet. Vaak alleen directe familie. Anderen mogen alleen rijden als jij er naast zit. Dus het zou me niet verbazen als dat daar iets mee te maken heeft.

En de info van die tankbeurt, had je die niet gewoon online op kunnen zoeken? Ik weet niet wat voor soort pas het is, maar alle MTC passen gaan doorgaans gepaard met een account voor de website waar je gewoon al die info kan opvragen. Heb je nu niks meer aan, maar wellicht handig voor een volgende keer :P

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 31-03-2015 10:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-10 21:17
[...]

Dat weet ik niet zeker, lees ook berichten op internet dat iemand een lease auto had uitgeleend aan een vriend en die moest wel betalen (4400 euro).
Maar komt dit in dat scenario niet mede door het feit dat de auto was uitgeleend? Bovendien zal het in het leasecontract moeten staan in welke gevallen schade gedekt wordt. Leasecontracten vermelden vaak namelijk dat enkel 1e-lijns familieleden gebruik mogen maken van het voertuig. Een vriend zou in dit geval buiten het contract vallen, en daarmee is het dan ook niet geheel verrassend dat er zelf voor de kosten opgedraaid zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

[...]

Dat weet ik niet zeker, lees ook berichten op internet dat iemand een lease auto had uitgeleend aan een vriend en die moest wel betalen (4400 euro). Maar gelukkig is dat niet het probleem, volgens mij krijg je de auto ook niet helemaal goed meer als je zoiets doet. Dat lost de garage dan ook wel elke keer gratis op, maar toch.
Over het algemeen mag je een lease auto ook niet uitlenen aan vrienden. Normaal is enkel het gezin van de leaserijder gemachtigd de auto de gebruiken. Dat heeft met de verzekering te maken.

[ Voor 0% gewijzigd door Tijntje op 31-03-2015 10:25 . Reden: Zie dat ik nu spuit 12 ben :) ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:22:
En de info van die tankbeurt, had je die niet gewoon online op kunnen zoeken? Ik weet niet wat voor soort pas het is, maar alle MTC passen gaan doorgaans gepaard met een account voor de website waar je gewoon al die info kan opvragen. Heb je nu niks meer aan, maar wellicht handig voor een volgende keer :P
VW Leasing zit er tussen, maar die heb ik gebeld en ik heb screenshot en ik heb met het tijdstip en exacte bedrag inmiddles ook een kopie bon van de pomp zelf.

Ik zal haar zeggen vanaf nu een bon mee te nemen, ga ik zelf ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
psychodude schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:23:
en daarmee is het dan ook niet geheel verrassend dat er zelf voor de kosten opgedraaid zou moeten worden.
Buiten dat zou je kunnen stellen dat verkeerde brandstof met als gevolg motorschade als ernstige nalatigheid bestempeld kan worden en daardoor gewoon doorberekend wordt aan de berijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:09:
Ik weet het niet. Ik heb nooit de verkeerde benzine of diesel in een auto geknald.

Het is wel aannemelijk dat je nog wel kunt rijden met de verkeerde brandstof in een auto:

[video]
Conclusie is dat we vroeger duurzamere auto's maakten :+

Leasemaatschappij van waar mijn ouders bijzitten betalen niet bij verkeerd tanken, staat expliciet in de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-10 22:23
De vulopening bij een dieselauto is kleiner dan bij een benzineauto. Ik heb het nooit geprobeerd, maar volgens mij past de slang letterlijk niet in de vulopening. Daarbij het bedrag bij het aantal liters en het lijkt mij sterk dat er daadwerkelijk benzine in de auto zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:45:
[...]

Conclusie is dat we vroeger duurzamere auto's maakten :+
Minder hi-tech, minder gevoelig voor storingen. Tegenwoordig is veel met een boordcomputer, en tientallen sensoren geregeld. Ook wordt diesel onder hoge druk in de motor gespoten. Diesel heeft een smerende werking, benzine niet. Het kan dus voorkomen dat bij het tanken van benzine in een diesel-voertuig problemen kan geven.

Maar het hangt af van welke type auto je er verkeerde brandstof in dropt. Meestal is het leegpompen van de tank plus een scheut normale brandstof (hopelijk) voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

GH45T schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:47:
De vulopening bij een dieselauto is kleiner dan bij een benzineauto. Ik heb het nooit geprobeerd, maar volgens mij past de slang letterlijk niet in de vulopening. Daarbij het bedrag bij het aantal liters en het lijkt mij sterk dat er daadwerkelijk benzine in de auto zit.
Andersom :P
De vulopening van een bezine auto is kleiner :)
Dus diesel in een bezine gooien kan fysiek niet, benzine in een diesel kieperen wel.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:47
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:32:
[...]

VW Leasing zit er tussen, maar die heb ik gebeld en ik heb screenshot en ik heb met het tijdstip en exacte bedrag inmiddles ook een kopie bon van de pomp zelf.

Ik zal haar zeggen vanaf nu een bon mee te nemen, ga ik zelf ook doen.
Of vanaf nu de juiste brandstof tanken en bij twijfel aan de binnenkant van je tankklepje kijken? Daar staat het in meerdere talen op welke brandstof er in moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:38
GrooV schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:50:
[...]

Of vanaf nu de juiste brandstof tanken en bij twijfel aan de binnenkant van je tankklepje kijken? Daar staat het in meerdere talen op welke brandstof er in moet
Of gewoon het topic doornemen. Ze heeft gewoon diesel getankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 28-09 19:24
Friespeuk schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:43:
[...]

Buiten dat zou je kunnen stellen dat verkeerde brandstof met als gevolg motorschade als ernstige nalatigheid bestempeld kan worden en daardoor gewoon doorberekend wordt aan de berijder.
Volgens de rechter is dat geen ernstige nalatigheid:
http://brandstofverbruik....kheid-bij-verkeerd-tanken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

GrooV schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:50:
[...]

Dat behoed je niet tegen het per ongeluk de verkeerde slang er in hangen ;)
Atlas schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:50:
[...]

Dus diesel in een bezine gooien kan fysiek niet, benzine in een diesel kieperen wel.
En met een goede reden. Diesel doet aan zelfontbranding, terwijl een benzinemotor zichzelf regelt en uitschakelt door de ontsteking te regelen / uitschakelen. Heb je er dan diesel inzitten, dan loopt de motor gewoon door. Een dieselmotor schakelt de brandstofpomp uit.

Diesel in een benzine auto is daarmee dus gevaarlijk, terwijl benzine in een dieselauto hoogstens schadelijk is voor de auto zelf. (geen idee hoe relevant dat nog is bij moderne motoren overigens)

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 31-03-2015 10:57 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Tijntje schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:11:
[...]

Zeker wel! Schade die door onoplettendheid of nalatigheid veroorzaakt wordt, wordt in de regel gewoon doorbelast naar de werkgever/werknemer. Ik ken een handvol collega's die op deze manier tussen de 500 en 900 euro mochten betalen na eenzelfde stommiteit. Een zelfs meerdere keren binnen een jaar :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Ach, hier is geen vergissing gemaakt gelukkig maar een vergissing is op zich menselijk.
Ik heb een keer per ongeluk benzine in mijn dieseltje getankt, omdat ik het snel door had en dus weinig had getankt liep het met een sisser af.

Voor de zekerheid ANWB erbij, weinig benzine in veel diesel en een ouderwetse td motor betekende gewoon doorrijden.
Niets van gemerkt ook verder.

Bij moderne diesels scijnt dat nog een heel ander verhaal te zijn idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
het is gewoon verschrikkelijk dom om verkeerde brandstof te tanken en een persoon met enige vorm van ethisch besef neemt hier dan ook z'n eigen verantwoordelijkheid voor eventuele nevenschade. Daar hoef je niet voor naar een rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een beetje benzine in een diesel kan geen kwaad (en is geen gek idee bij <-20 graden).

Of dit je als berijder wordt doorbelast is afhankelijk van zoveel factoren dat het onzinnig is om dit in het algemeen te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Friespeuk schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:01:
[...]
het is gewoon verschrikkelijk dom om verkeerde brandstof te tanken en een persoon met enige vorm van ethisch besef neemt hier dan ook z'n eigen verantwoordelijkheid voor eventuele nevenschade. Daar hoef je niet voor naar een rechter.
Het is een stomme vergissing, die iedereen kan overkomen. Het risico daarvoor is voor de werkgever, dat heeft niks met ethiek te maken. Als ik als werknemer een stomme fout maak die mijn werkgever 10 miljoen kost draai ik ook niet op voor de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-10 21:17
Friespeuk schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:43:
[...]

Het tegen een boom, paaltje, of wat dan ook aanrijden zou in dat opzicht ook onder ernstige nalatigheid geschaard kunnen worden. Stilstaande objecten komen tenslotte niet plotseling uit het niets opduiken. Uiteindelijk ziet de verzekering het toch gelukkig vaak anders, en beschouwen ze het als schade zonder opzet. Foutjes zijn nu eenmaal menselijk. En eenieder kan wel eens iets stoms doen met financiële gevolgen. Meest waarschijnlijk ben jij daar zelf geen uitzondering op, indien wel dan komt jou tijd vast nog wel.

Bovendien is er uiteindelijk voor wat betreft de zus van TS in dit topic geen sprake geweest van brandstofverwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Let wel op de de rechter een uitspraak heeft gedaan in een specifiek geval. Die uitspraak wil nog niet zeggen dat schade als gevolg van het tanken van verkeerde brandstof per definitie voor rekening van de werkgever komt. In het specifieke geval was onder meer sprake van verkeerd tanken tijdens werktijd. Die omstandigheid heeft een rol gespeeld in de totstandkoming van de uitspraak. Wanneer iemand dus met een leaseauto een privé-rit maakt en dan verkeerd tankt, kan de uitspraak anders uitpakken. Een mooi voorbeeld van een te algemene interpretatie van een uitspraak van een rechter in een specifiek geval.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
argro schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:29:
[...]
Let wel op de de rechter een uitspraak heeft gedaan in een specifiek geval. Die uitspraak wil nog niet zeggen dat schade als gevolg van het tanken van verkeerde brandstof per definitie voor rekening van de werkgever komt. In het specifieke geval was onder meer sprake van verkeerd tanken tijdens werktijd. Die omstandigheid heeft een rol gespeeld in de totstandkoming van de uitspraak. Wanneer iemand dus met een leaseauto een privé-rit maakt en dan verkeerd tankt, kan de uitspraak anders uitpakken. Een mooi voorbeeld van een te algemene interpretatie van een uitspraak van een rechter in een specifiek geval.
Ik zeg toch helemaal niet dat de kosten altijd voor de werkgever zijn. Ik zeg dat verkeerd tanken niet ernstige nalatigheid is. Maak je deze vergissing als privé persoon dan is het jouw risico. Doe je dit als werknemer dan is het werkgevers risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:56:
Diesel in een benzine auto is daarmee dus gevaarlijk, terwijl benzine in een dieselauto hoogstens schadelijk is voor de auto zelf. (geen idee hoe relevant dat nog is bij moderne motoren overigens)
Diesel in een benzine motor gevaarlijk?
mwah mwah mwah...

De bougie slaat vet en gedaan met de pret. Met een compressie van 13:1 krijg je de motor niet aan op diesel.
Het gaat (uit ervaring :X) wanneer je de motor aansleept (zoals op de dyno), je turbodruk hebt en je de direct ingespoten benzine pomp op 500bar hebt staan. Ja dan krijg je een benzine motor aan het dieselen ja.. not very likely is it?
Deveon schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:02:
Een beetje benzine in een diesel kan geen kwaad (en is geen gek idee bij <-20 graden).
En waarom zou je dat doen? Er is iets als winterdiesel or actic diesel welke je automatisch bij een tankstation kan kopen. Wat is de meerwaarde om dan om benzine om in te doen? De viscositeit is allang geen probleem omdat de tankstations zijn omgesteld.

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 31-03-2015 13:46 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Waarom belt ze dan jou, om een topic te openen, i.p.v. gewoon de pechhulp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

RemcoDelft schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 13:47:
[...]

Wellicht vrouwelijke logica?
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RemcoDelft schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 13:47:
Ze heeft natuurlijk een heel lieve zwager, maar ze had uiteindelijk toch wel gebeld omdat de auto afgesleept moest worden.

Wat ik van de garage begreep is er iets met de koppelomvormer mis (wat de problemen gaf), van de week is het waarschijnlijk opgelost. Verklaart wel dat hoge geluid. Maar zoveel verstand heb ik niet van auto's, dus het zal wel.

Bijkomend voordeel: vanaf nu let ik ook voor de volle 100% op als ik tank. Eerst even de prijs bekijken is wel een strak plan, neem nu ook zelf een bon mee en controleer die voordat ik de sleutel in het contact steek. Ik heb er wat over gelezen gisteravond en dat klinkt allemaal niet lekker en erg duur qua oplossingen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2015 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:51
Damic schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:49:
45km is nogal veel, ik heb al wagens gezien die het tank station niet uit kunnen rijden :p
Ik kwam echt maar 2 kilometer toen ik dat had gedaan.

Rij je tankstation binnen met het idee 'niet vergeten dat dit de diesel is' en dan gewoon 40 liter benzine er in gooien.... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 14:42
mrwolf schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:59:
[...]

Zeker wel! Schade die door onoplettendheid of nalatigheid veroorzaakt wordt, wordt in de regel gewoon doorbelast naar de werkgever/werknemer. Ik ken een handvol collega's die op deze manier tussen de 500 en 900 euro mochten betalen na eenzelfde stommiteit. Een zelfs meerdere keren binnen een jaar :o
De stommiteit is dat ze het accepteren. Dingen kunnen gebeuren, je kunt ook uit stommiteit een paaltje missen bij het parkeren en daarmee 3000 euro schade maken. Ernstige nalatigheid zie ik persoonlijk meer als sms'end of dronken dat paaltje raken maar dan nog zou ik dat aan een rechter overlaten

Uitlenen is een ander verhaal, dat is gewoon een verzekeringsuitsluiting.
Friespeuk schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:01:
[...]
Dan denk ik dat er volgens jou normen weinig mensen ethisch besef zullen hebben, ik in elk geval niet _/-\o_ . Ik heb meer het besef dat ik blij ben dat ik in een rechtstaat woon waar we door middel van een rechtssysteem gezamenlijk hebben bepaald wat we we wel en niet verwijtbaar vinden.

Feit is dat het een bedrijfsauto is en dat daarmee een groot gedeelte van de verantwoordelijkheid bij de werkgever ligt. Ik zou zelf nooit in een auto van 25.000 euro rond gaan rijden waarbij de potentiële schade dus ook veel groter is maar mijn werkgever vraagt dat wel van mij.

Als je zelf een all-risk verzekering afsluit (wat in feite een onderdeel van een leasecontract is) dan verwacht je toch ook dat schade door verkeerd tanken gedekt wordt? Tenzij er expliciet in het contract staat dat het niet zo is.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 18:27:
Eerst even de prijs bekijken is wel een strak plan
Sinds ik ooit las dat een tankstation 10 euro per liter rekende aan de pomp, en de klanten gewoon moesten betalen, kijk ik altijd wat er op staat :)

Mijn verzekering adverteert (!) er zelfs mee dat "verkeerde brandstof tanken" gedekt is! Maar die verzekering richt zich dan ook op vrouwen :P (het is de goedkoopste, en ze mogen mannen natuurlijk niet uitsluiten).

[ Voor 25% gewijzigd door RemcoDelft op 31-03-2015 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha doet me denken aan me vorige baas .
Tank station ongeveer 200 meter van de winkel.
Dus nog genoeg diesel in de leiding om terug te komen.
Sta buiten bij de carport iets te doen terwijl de baas weer aan komt rijden en de auto weg zet.
Onder het langs lopen zegt ie ,zo even benzine getankt.
Ik: Dat hoop ik niet voor je , want je rijd een diesel !

Hij keek of ie water zag branden.
Tank dop los en ja hoor een lekkere benzine lucht uit een diesel tank.
Toch maar even met de bedrijfs bus de auto van de baas naar de garage gesleept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

[...]

En als je de precieze reden wilt weten: gelode benzine had gewoon dezelfde diameter als diesel, en toen ongelode benzine (en auto's die alleen ongelood mochten hebben) werdt geintroduceerd, hebben ze de vulpijp van die auto en de slang aan de pomp kleiner gemaakt zodat de gelode-benzine slang dr niet in zou passen. En nu zijn dus vrijwel alle benzine-auto's voorzien van een kleinere vulhals. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 01-10 23:08

Tomatoman

Fulltime prutser

* Tomatoman heeft zojuist weer wat nieuws geleerd. :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Laatst online: 05-02-2024
Verdorie! Lees ik gisteren dit topic, denk ik: "Hoe is het in vredesnaam mogelijk" en heb ik deze morgen half slapend hetzelfde voor. Kom met een dieselwagen aan de pomp en ben gewoon benzine te tanken... Voor ik het goed en wel besef dus benzine in een dieselwagen gekapt...

Tank was zo goed als leeg (misschien 5 liter diesel nog) en op ticket zie ik:
-10 liter benzine
-30 liter diesel

Probleem? Volgens de man in het tankstation niet, alleen af en toe sneller bijtanken nu, om de 5 liter of zo, zodat het "sneller mengt".

Stom, stom, stom.

Betreft een Ford Fiesta van ongeveer 9 jaar oud met ondertussen ca 200.000 km op de teller zonders noemenswaardige motorproblemen.

UPDATE: Ondertussen heeft de persoon met de dieselwagen voor wie ik tankte, 25 kilometer zonder problemen gereden. Geen zwarte rook, geen schokkerig rijgedrag, alles normaal tot dusver.

[ Voor 24% gewijzigd door demichel op 01-04-2015 10:57 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

[...]

En met een goede reden. Diesel doet aan zelfontbranding, terwijl een benzinemotor zichzelf regelt en uitschakelt door de ontsteking te regelen / uitschakelen. Heb je er dan diesel inzitten, dan loopt de motor gewoon door. Een dieselmotor schakelt de brandstofpomp uit.

Nope, diesel in een benzine motor betekent dat de motor gewoon niks meer doet. De compressie is te laag voor zelfontbranding en ontsteken met een bougie gaat niet. Alleen in het scenario van Chevy454 of als de motor zwaar oververhit is, wil het misschien nog lukken om een benzine- (of Otto-)motor op diesel te laten draaien. Gelukkig is de kans op schade in een benzinemotor ook een stuk kleiner, hooguit dat er nieuwe bougies en brandstoffilter nodig zijn. Maar als je pech hebt, kunnen lambda's en katalysator ook overleden zijn.

Benzine in een diesel is kwalijker. Pomp loopt kapot en door veel te snelle ontbranding kunnen zuigers en kleppen beschadigd raken.
Als je verkeerd tankt en je ontdekt dat voor het wegrijden, moet je ook echt niet gaan rijden, maar direct de ANWB of andere pechdienst inschakelen.

Hoever je trouwens kan rijden op verkeerde brandstof, ligt aan het brandstoftoevoersysteem. Bij mijn auto circuleert de brandstof direct vanaf het moment dat de auto op contact staat. Het gehele traject tot aan de drukregelaar (en die zit bij mij ter hoogte van m'n voeten) wordt in no-time doorgespoeld. Er blijft dan maar iets van een meter, 1,5 meter max aan brandstofleiding over waar nog oude brandstof zit. En ook die wordt na het starten doorgespoeld. Dus bij mijn auto zal het een kwestie van minuten zijn waarbinnen hij al uitvalt door verkeerde brandstof. En dat geldt voor heel veel moderne auto's, ook diesels.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Bevriend garagist vertelt me, als er schade had ontstaan, dan was dit in de eerste honderd meter gebeurd. Nu er zonder problemen 25 kilometer mee gereden is, niks aan de hand. Enkel zo veel mogelijk bijtanken nu zodat het zo snel mogelijk verdund. Nu nog, na 25 kilometer gereden te hebben, leegpompen, is volgens hem totaal zinloos.

Iemand die me kan geruststellen en dit verhaal bevestigen?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb vanmorgen ook diesel getanked, heel stom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
deepbass909 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 09:35:
Nope, diesel in een benzine motor betekent dat de motor gewoon niks meer doet.
Ik heb daar andere dingen over gelezen: diesel door de benzine zorgt gewoon voor heel veel zwarte rook, 't is net alsof je olie verbrandt. Ik heb wel het idee dat het bij oudere motoren beter gaat dan bij nieuwe motoren.

Ontopic: ik denk dat iedereen vandaag de verkeerde brandstof tankt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 19:27
[...]

Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat wel lukt. :P
[...]

[...]

Dit is niet hoe het werkt. Dat dieselmotoren zelfontbranding heeft ligt aan de manier waarop de dieselmotor werkt, niet aan de soort brandstof. Een benzinemotor zal niet ineens zelfontbranding hebben omdat er diesel inzit, en waarschijnlijk niet eens starten. De vonk van een bougie is niet genoeg om diesel te laten ontbranden.
Andersom kan je hierdoor wel je dieselmotor beschadigen, doordat zelfontbranding optreedt met benzine. Wat een veel brandbaarder/explosiever mengsel is dan diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Arrne schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:45:
Dit is niet hoe het werkt. Dat dieselmotoren zelfontbranding heeft ligt aan de manier waarop de dieselmotor werkt, niet aan de soort brandstof. Een benzinemotor zal niet ineens zelfontbranding hebben omdat er diesel inzit, en waarschijnlijk niet eens starten. De vonk van een bougie is niet genoeg om diesel te laten ontbranden.
Andersom kan je hierdoor wel je dieselmotor beschadigen, doordat zelfontbranding optreedt met benzine. Wat een veel brandbaarder/explosiever mengsel is dan diesel.
Die beschadiging van een dieselmotor bij het rijden met bezine, treedt dat dan onmiddellijk op door die "zelfontbranding met benzine", laat zeggen de eerste 100 meter dat je rijdt? Of hebben we het dan ook over "lange termijn"? Zie mijn bovenstaande post, met een 20% benzine in een 9 jaar oude dieselwagen (met ca 200.000 km op de teller) gereden en na 25 kilometer nog niks ondervonden, geen zwarte rook, geen schokken, niks abnormaals?

Mag ik opgelucht ademhalen of komt er strakjes nog ellende?

(valt niet te ontkennen dat ik op dit moment met een gi-gan-tisch ei rondloop hier op kantoor, en doorgewinterde Tweakeraars zullen wel weten dat ik "een beetje" een piekeraar ben dus dit evenement is, eh, niet zo goed voor mijn gemoedsrust, om maar het minste te zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

deepbass909 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 09:35:
[...]

Nope, diesel in een benzine motor betekent dat de motor gewoon niks meer doet. De compressie is te laag voor zelfontbranding en ontsteken met een bougie gaat niet. Alleen in het scenario van Chevy454 of als de motor zwaar oververhit is, wil het misschien nog lukken om een benzine- (of Otto-)motor op diesel te laten draaien. Gelukkig is de kans op schade in een benzinemotor ook een stuk kleiner, hooguit dat er nieuwe bougies en brandstoffilter nodig zijn. Maar als je pech hebt, kunnen lambda's en katalysator ook overleden zijn.
Hmm, ok, blijkbaar ooit verkeerd begrepen, of iets gelezen van iemand die er net als ik niet heel veel verstand van heeft. Dank voor de correctie en uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

demichel schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:53:
[...]

Die beschadiging van een dieselmotor bij het rijden met bezine, treedt dat dan onmiddellijk op door die "zelfontbranding met benzine", laat zeggen de eerste 100 meter dat je rijdt? Of hebben we het dan ook over "lange termijn"? Zie mijn bovenstaande post, met een 20% benzine in een 9 jaar oude dieselwagen (met ca 200.000 km op de teller) gereden en na 25 kilometer nog niks ondervonden, geen zwarte rook, geen schokken, niks abnormaals?

(valt niet te ontkennen dat ik op dit moment met een gi-gan-tisch ei rondloop hier op kantoor, en doorgewinterde Tweakeraars zullen wel weten dat ik "een beetje" een piekeraar ben dus dit evenement is, eh, niet zo goed voor mijn gemoedsrust, om maar het minste te zeggen)
Probeer het zo snel mogelijk te verdunnen door de tank te blijven afvullen met nieuwe diesel en rij de komende tijd vooral ook rustig. Zolang je niet teveel van de motor vraagt, kan die 20% nog niet direct kwaad. Smering van de pomp zal nog goed gaan en te vroege zelfontbranding zal nog beperkt zijn.

Het voordeel is dat juist omdat dieselmotoren zelfontbrandend werken, de internals veel zwaarder zijn dan van een benzinemotor, en daardoor ook beter bestand tegen vroege zelfontbranding.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 13:14

ScSi

Belg.

Mag me helaas ook bij de domme-blondjes club aansluiten. Mijn leasing wagen is in de garage voor schade-herstel, dus sinds een paar dagen de hort op met een vervangwagen.

De vervangwagen moet volgens de voorschriften vol teruggebracht worden, dus * ScSi tankt de wagen vrolijk vol. Echter, de vervangwagen is benzine, mijn leasing diesel. Ik tank mijn hele leven diesel, en zo dus ook vandaag..

Geen idee wat de impact is, afstand pompstation garage is 3 kilometer. Wel gemeld aan de balie, we zien wel wat er uit komt. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:13
Paar keer wat mensen gezien die dit al meegemaakt hebben en gewoon een heel pak geld kwijt waren.

Ikzelf kijk ook 5x voordat ik het pistool inknijp, heb 5 jaar lang enkel benzine getankt en nu is mijn huurwagen van het bedrijf een diesel. Das dubbel oppassen geblazen :)

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik dubbel check de prijs en pomp hendel altijd.
1x gehad dat de prijs wel overeenkwam met de brandstof maar de prijs op het bonnetje niet 8)7
1x gehad dat 1 of andere pipo de pistolen had omgewisseld en zo de benzine bij de diesel hing en andersom.....

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:58

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

GH45T schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:47:
Het is andersom ;)

In een benzine auto kan je geen diesel tanken (al zijn er serieus waar mensen die dan maar een trechter oid gingen zoeken :X )

Benzine in een dieselauto gaat dan weer wel.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoaHong
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 16:23
Afbeeldingslocatie: http://www.geenstijl.nl/archives/images/evenoplettenkarin.jpg
Leuke Reminder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 19:27
demichel schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:53:
[...]

Geen idee, ik ben geen monteur en het zal ongetwijfeld ook verschillend zijn voor verschillende motoren. Als ik jou was zou ik de ANWB (o.i.d.) bellen, of langs een garage gaan als die dichtbij is, dat is sowieso een betere plaats om het te vragen dan op een forum waar je van 10 personen 10 verschillende antwoorden krijgt. Ik zou in ieder geval het restant van de brandstof uit mijn tank laten pompen voor de zekerheid.
Ik snap alleen niet waarom je ermee bent gaan rijden terwijl je het meteen door had. Het beste in zo'n geval is geen meter meer rijden en pechhulp laten komen om je tank leeg te laten pompen.Ik snap ook niet echt waarom een pompbediende zoiets zegt.

Ik bedenk me ook net dat diesel zwaarder is dan benzine, dus misschien mengt het niet zo goed in een tank en is het vooral diesel die onderin de tank zit (dus bij de aanvoer naar je motor). Als het al verschil maakt zal dat ongetwijfeld van meer invloed zijn als de auto een tijdje stil heeft gestaan. Geen idee of het werkelijk uitmaakt dus pin me er niet op vast, maar het schiet me net te binnen.
Jellabie schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:42:
[...]

Het is andersom ;)

In een benzine auto kan je geen diesel tanken (al zijn er serieus waar mensen die dan maar een trechter oid gingen zoeken :X )

Het kan wel, maar het past wat minder goed. Uit eigen ervaring kan ik (helaas) melden dat het toch mogelijk is als je niet goed oplet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-10 16:28

SeatRider

Hips don't lie

ScSi schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:31:
Mag me helaas ook bij de domme-blondjes club aansluiten. Mijn leasing wagen is in de garage voor schade-herstel, dus sinds een paar dagen de hort op met een vervangwagen.

De vervangwagen moet volgens de voorschriften vol teruggebracht worden, dus * ScSi tankt de wagen vrolijk vol. Echter, de vervangwagen is benzine, mijn leasing diesel. Ik tank mijn hele leven diesel, en zo dus ook vandaag..

Geen idee wat de impact is, afstand pompstation garage is 3 kilometer. Wel gemeld aan de balie, we zien wel wat er uit komt. :-(
Even wachten, dus je bemerkte je vergissing, en reed toen 3 km naar de garage? Dat vind ik dan wel weer nalatig.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Arrne schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:04:
Ik snap alleen niet waarom je ermee bent gaan rijden terwijl je het meteen door had. Het beste in zo'n geval is geen meter meer rijden en pechhulp laten komen om je tank leeg te laten pompen.Ik snap ook niet echt waarom een pompbediende zoiets zegt.
Tsja, pompbediende zei dat het wel OK was, zo lang ik maar de komende weken bij iedere pomp die ik zie, wat diesel bijtank zodat de benzine genoeg verdund wordt. Is meneer zijn beroep, met brandstof omgaan, denk ik dan, die zal het wel weten.

Achteraf bekeken, heb ik er wel spijt van. Had beter de pechverhelpingsdienst gebeld en die tank laten leegpompen, dan zat ik hier nu niet met zo'n gigantisch ei. Tsja, nu te laat, nu kan ik alleen maar afwachten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 13:14

ScSi

Belg.

SeatRider schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:09:
[...]

Even wachten, dus je bemerkte je vergissing, en reed toen 3 km naar de garage? Dat vind ik dan wel weer nalatig.
Sjah, het kwaad was reeds geschied natuurlijk. 8)7 Voel me zo dom als een vis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:23
demichel schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:19:
[...]
pompbediende [...] Is meneer zijn beroep, met brandstof omgaan, denk ik dan, die zal het wel weten.
_O-

De gemiddelde pompbediende is waarschijnlijk net zo betrokken bij brandstof als de gemiddelde vakkenvuller bij de etenswaren die 'ie in de schappen legt.... (goed, die pompbediende zal misschien een verplichte BHV/brandblustraining hebben gevolgd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
anboni schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:54:
[...]

_O-

De gemiddelde pompbediende is waarschijnlijk net zo betrokken bij brandstof als de gemiddelde vakkenvuller bij de etenswaren die 'ie in de schappen legt.... (goed, die pompbediende zal misschien een verplichte BHV/brandblustraining hebben gevolgd)
Nu ja, betreft hier wel de zelfstandig uitbater van het tankstation zelf, niet een 16-jarige student die brandstof staat te pompen en blikjes frisdrank verkoopt in het winkeltje dus in die uitbater heb ik toch wel wat vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:56

RvL

anboni schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:54:
[...]

_O-

Een gemiddelde pompbediende, de niet-weekendhulpen that is, weet echt wel wat meer van zijn producten af dan een vakkenvuller. De meeste grote tankstations hebben daar gewoon trainingen en aanverwanten voor. En ja, ik heb inside information op dat gebied.

That being said, dat maakt een pompbediende nog geen automonteur. Hij/zij zal je globale informatie kunnen geven over b.v schade door tanken van verkeerde brandstof, of welke olie je _waarschijnlijk_ nodig hebt (om maar iets te noemen), maar daar blijft het dan ook bij.

[ Voor 4% gewijzigd door RvL op 01-04-2015 15:06 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:25
Jellabie schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:42:
[...]

Het is andersom ;)

offtopic:
Wanna bet? waar een wil is, is een weg en met een beetje duwen past alles!

Maar ik heb het 1 keer gehad diesel in een benzine, 5 km gereden en was eigenlijk wel toe aan alles nieuw (Opel Corsa uit 2007) Bougies rot, zuigers en cylinders met lekker aanslag.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Een buurman heeft ook ooit benzine in een dieselauto gegooid na jaren benzine te hebben gereden. Hij had toen net een dikke Audi gekocht met een dubbele uitlaat. Heeft hem klauwen met geld gekost en maandenlang dezelfde grap over de werking van de uitlaat en of links of rechts nou voor benzine is :D

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
demichel schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:58:
[...]

Nu ja, betreft hier wel de zelfstandig uitbater van het tankstation zelf, niet een 16-jarige student die brandstof staat te pompen en blikjes frisdrank verkoopt in het winkeltje dus in die uitbater heb ik toch wel wat vertrouwen.
Probleem is vooral dat de diesel naar de onderkant van je tank zinkt. Het is geen probleem met wat schudden. Je moet voor elke rit met plankgas een paar doughnuts maken en de bochten flink agressief met het handremmetje nemen dan overleeft de auto het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Niemand hier met koeienletters diesel of benzine staan aan de binnenkant van het tankklepje?

Niet standaard aanwezig?, dan lijkt het mij niet onverstandig een label uit te printen en op het klepje te plakken, en/of de tankdop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Makkelijk schreef op woensdag 01 april 2015 @ 18:28:
[...]

Probleem is vooral dat de diesel naar de onderkant van je tank zinkt. Het is geen probleem met wat schudden. Je moet voor elke rit met plankgas een paar doughnuts maken en de bochten flink agressief met het handremmetje nemen dan overleeft de auto het wel.
Huh, er was per ongeluk benzine getankt in een dieselwagen. Lijkt me dus net goed dat die diesel naar de onderkant van de tank zinkt en dus eerst gebruikt wordt??

Of ben ik op dit ontieglijk vroege uur nog niet goed wakker en ben je nu sarcastisch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

demichel schreef op donderdag 02 april 2015 @ 06:55:
[...]

Huh, er was per ongeluk benzine getankt in een dieselwagen. Lijkt me dus net goed dat die diesel naar de onderkant van de tank zinkt en dus eerst gebruikt wordt??

Of ben ik op dit ontieglijk vroege uur nog niet goed wakker en ben je nu sarcastisch??
Dat laatste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Sorry, het is niet de hk maar het was wel 1 april. Ik ben geen monteur maar er wordt weleens bewust wat benzine bij diesel gemengt. Vast geen 20% maar dat verdun je flink doordat de diesel onder ligt idd. Als ik in jou schoenen stond was ik op de pompbaas afgegaan en had ik me dus geen zorgen gemaakt.

Pagina: 1