SSD Kingston vooraf geen windows

Pagina: 1
Acties:

• basvis
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-12-2025
Goedenavond,
Ik heb een Asus M51AD aangeschaft hier zitten twee schijven in één van 1tb en 64GB aan ssd geheugen.
Op de schijf waar 1TB op zit is ook een windows partitie aangemaakt (vanuit de fabriek). Maar waarom hebben ze windows niet op de SSD gezet i.v.m. snel opstarten enzovoort?
Kan ik zonder problemen windows opnieuw installeren maar dan op de SSD van Kingtston? Het kan misschien ook 1 schijf zijn, wat ze tegenwoordig een hybride noemen?

Ik vraag dit omdat ik er vanuit ga dat Asus dit met een reden heeft gedaan. Maar ik kan zo geen logische verklaring vinden.

Met vriendelijke groet,

Bas

Hier wat extra achtergrondinformatie:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/6glxyx.png
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/205sc95.png
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/292xpc6.png

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Omdat Windows op een 64GB SSD wel erg krap is, en dan komen hier weer een aantal die gaan opscheppen over hoe klein hun C: is maar als je 'normaal' achter de computer zit krijg je 64GB zo vol ;)
Windows zelf is al gauw 20GB, wat programma's erbij en ik ga al over de 60GB heen.
Daar kan je wel updates, systeemherstel punten enz. vanaf krabben maar of dat echt de moeite waard is...

Ik zou er gewoon je programma's op installeren en kijken naar toekomstige upgrade met een grotere SSD :)

Fixing things to the breaking point...

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Het is geen hybride schijf...
Je zou in principe windows erop kunnen installeren, alleen moet je de (waarschijnlijk) Intel caching opheffen, dus dat de SSD vrijkomt.
Daarna een volledig nieuwe installatie doen en die goed strak houden, want met alle crapware die er al op zit, zal et vast niet passen om recovery partitie, system partitie + OS mappen naar de SSD te clonen.

Logische verklaring waarom fabrikanten liever voor SSD caching kiezen: Jan modaal, je gemiddelde huisvrouw en snotneus buurjongen kijken op aantal GB's, hoeveel rotzooi krijgen ze gemakkelijk kwijt...

Als je een 64GB OS partitie (waar alles vaak standaard op installeert) aanprijst met daarnaast een data disk...
Dan heb je binnen de kortste keren mensen aan het zeiken bij de helpdesk, want windows zegt dat hun schijf vol is...
Wie maakt nou een schijf die bij 64GB al vol zit, 8)7

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:55

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dit zijn inderdaad een SSD en een HDD (dus geen hybride).

Wat me wel opvalt is dat er op de website van Asus geen melding wordt gemaakt voor een SSD bij dat model.

Zou het misschien kunnen dat ze die SSD er in de winkel als 'extraatje' bij hebben gedaan? Dat verklaart meteen waarom Windows op de HDD staat.

Het antwoord is trouwens ja: je kunt zonder problemen Windows herinstalleren op de SSD. Ga er trouwens maar wel vanuit dat je SSD dan ook meteen (bijna) vol zit: veel ruimte voor programma's zal er niet over zijn op die 64 GB.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• basvis
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-12-2025
Bedankt voor de snelle respons, ik denk dat ik het dan zo maar laat. Heeft het nog zin om de ssd als windows readyboost in te stellen of haalt dit niet zoveel uit?
[b][message=43990141,noline]
Wat me wel opvalt is dat er op de website van Asus geen melding wordt gemaakt voor een SSD bij dat model.

Zou het misschien kunnen dat ze die SSD er in de winkel als 'extraatje' bij hebben gedaan? Dat verklaart meteen waarom Windows op de HDD staat.
Ik heb de computer bij Mediamarkt gekocht en daar stond het bij de specificaties al bij. Op de asus sticker op de kast staat dit ook.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
RGAT schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:39:
Omdat Windows op een 64GB SSD wel erg krap is, en dan komen hier weer een aantal die gaan opscheppen over hoe klein hun C: is maar als je 'normaal' achter de computer zit krijg je 64GB zo vol ;)
Windows zelf is al gauw 20GB, wat programma's erbij en ik ga al over de 60GB heen.
Daar kan je wel updates, systeemherstel punten enz. vanaf krabben maar of dat echt de moeite waard is...

Ik zou er gewoon je programma's op installeren en kijken naar toekomstige upgrade met een grotere SSD :)
Ok hier komt ie :D

Asus heeft ook de Transformer T100TA die alleen maar een 32GB SSD heeft.
Toevallig heb ik de 64GB versie, maar heb nog maar 18GB in gebruik. Dat is voor Windows, Msoffice en alle software die ik gebruik. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn data op een NAS staat, ik af en toe ccleaner en schijf opruiming draai en dat Asus een uitgeklede Windows installatie heeft gemaakt, al moet ik nog ontdekken wat ze weg hebben gelaten. Mijn rescue partitie heb ik naar een USB stick verplaatst.

In het verleden heb ik kleine installaties gemaakt van winXP en win7 met informatie van het internet, dus dit zul je met win8.1 ook wel kunnen. Denk daarbij ook aan eventuele pagefile en hiberfil.sys.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Natuurlijk, zoiets is mogelijk. Windows kan je nog veel verder uitkleden, immers, 90% van de files die in die map zitten worden gewoon niet gebruikt. Mijn windows kan bijvoorbeeld een hoop pools en hebrews, heeft honderden fonts, kan zelfs vele faxen aansturen (allemaal nog niet gebruikt) enz enz enz

Maar voor een gewone gebruiker, die zitten voor ze het weten op de 40-60 GB.
Je kan het ook zo zien: je wil snelheidswinst halen met een ssd. Maar omdat die zo klein is ben je tientallen minuten kwijt met constante tuning, het in de gaten houden van data enz enz. Kortom je bent veel meer tijd kwijt, dan dat je wint.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:41
RGAT schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:39:

Yes, ik heb hier twee machines met een SSD, de Intel 320 Series 40GB (HTPC en Desktop). Dit werkt prima! Op de HTPC staat alleen Windows 8.1 Pro X64 met Kodi en op de Desktop alleen Windows 8.1 Pro X64 met Microsoft Office 2013 Professional Plus X32. In mijn laptop zit wel een Samsung 840 Serie 250GB, om dat ik deze eigenlijk voor van alles gebruik en niet op ruimte wil letten, bij het installeren van applicaties. Dus het kan wel, maar dan moet je de desbetreffende PC maar voor één specifiek doel gebruiken. Is je PC een machientje van alles, dan heb je echt meer ruimte nodig.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
Ploink schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:55:
[...]

Ok hier komt ie :D

Asus heeft ook de Transformer T100TA die alleen maar een 32GB SSD heeft.
Toevallig heb ik de 64GB versie, maar heb nog maar 18GB in gebruik. Dat is voor Windows, Msoffice en alle software die ik gebruik. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn data op een NAS staat, ik af en toe ccleaner en schijf opruiming draai en dat Asus een uitgeklede Windows installatie heeft gemaakt, al moet ik nog ontdekken wat ze weg hebben gelaten. Mijn rescue partitie heb ik naar een USB stick verplaatst.

In het verleden heb ik kleine installaties gemaakt van winXP en win7 met informatie van het internet, dus dit zul je met win8.1 ook wel kunnen. Denk daarbij ook aan eventuele pagefile en hiberfil.sys.
Die T100TA is een prima systeempje - maar wel een met een 32bit installatie. Dat maakte fors uit, laatste keer dat ik dat vergeleek.

• B0rf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-10-2024
Kleine tip, als je last van ruimtegebrek krijgt op je ssd, je kunt bepaalde grote directories van windows die niet veel gebruikt worden op je harde schijf zetten, en daarna met symlinks (mklink) een symlink terugzetten. Je hebt dan wel je windows op de ssd, maar niet de onnodig grote dingen. Zelf heb ik dat gedaan met de c:\windows\installer directory, die was 20gig door geinstalleerde software, en wordt eigenlijk alleen gebruikt bij 't verwijderen/repareren van de software. Dit moet je natuurlijk alleen doen met grote directories die niet veel gebruikt worden (zou 't niet met de c:\windows\WinSxS doen, ook al is die ook best groot)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
iceheart schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:27:
[...]

Die T100TA is een prima systeempje - maar wel een met een 32bit installatie. Dat maakte fors uit, laatste keer dat ik dat vergeleek.
Haha, 32bit, was ik ff vergeten ;)

Systeemvereisten volgens Microsoft:
Beschikbare schijfruimte: 16 GB (32-bits) of 20 GB (64-bits)
Dat zijn lage getallen. Misschien dat Windows zelf zuiniger is als er minder ruimte beschikbaar is?

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Het kan inderdaad wel, ik heb zelf bv 2 laptops draaien met 60gb ssd's erin (+ hdd), met win 8.1 x64 pro en adobe master suit en office. Spellen en dropbox enzo dus niet, geen plek voor die gaan op de hdd. Je moet wel een beetje opletten, bv adobe premiere gooit video temp bestanden standaard onder appdata en dat kan oplopen. Maar voor een tweaker die geen zin heeft een grotere ssd te kopen moet het wel kunnen hoor.
Pagina: 1