Mijn moeder (de ZZP-er in kwestie) heeft een laptop waar menig persoon van zal gaan huilen wanneer je er op gaat werken. Nou wil zij een nieuwe aanschaffen op de zaak maar daarnaast ook een desktop pc voor op kantoor (thuis). Zij reist namelijk veel naar haar klanten (zo'n 3 á 4 keer per week) en heeft daarom dus een laptop nodig. Thuis werkt zij graag achter een monitor en met een los toetsenbord. Nu is de vraag of zij als ZZP-er een laptop en pc kan aanschaffen en afschrijven op de zaak. Heeft iemand hier ervaring mee?
Je weet dat je laptops kunt kopen met USB en HDMI poorten? Stuk goedkoper ook.
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Voor dit soort zaken is de docking station uitgevonden. Wellicht even een model laptop zoeken wat dit ondersteund?
Ik zou zeker eens naar de series van Lenovo kijken, bij veel bedrijven gebruikt icm dock.
Ik zou zeker eens naar de series van Lenovo kijken, bij veel bedrijven gebruikt icm dock.
Een van beide afschijven kan voor zover ik weet gewoon, dat zie ik regelmatig mensen doen. 2 apparaten met hetzelfde doel tegelijk afschrijven weet ik dan weer niet zo zeker, het zou me niet vreemd lijken als dit niet zou kunnen.
Mooiste oplossing is denk ik gewoon laptop + docking + extern scherm en randapparaten.
Mooiste oplossing is denk ik gewoon laptop + docking + extern scherm en randapparaten.
Aangezien het gewoon twee verschillende apparaten zijn kan je die gewoon over een aantal jaar afschrijven op je bedrijf.
Ik gebruik thuis ook liever een desktop dan dat ik met een dockingstation moet werken.
Ik gebruik thuis ook liever een desktop dan dat ik met een dockingstation moet werken.
Als de kosten van de apparatuur compleet uit verhouding zijn met de omzet en winst van het bedrijf, kan een belastinginspecteur gaan twijfelen of het daadwerkelijk zakelijke uitgaven zijn. Je koopt immers een computer ten einde je onderneming te drijven en niet andersom. Indien andersom (ondernemingswinst gaat grotendeels op aan apapratuur) kun je hobbymatige motieven vermoeden.
Dan moet je het wel bont maken. Bij een beetje normale omzet zal niemand vallen over 2 computers.
Dan moet je het wel bont maken. Bij een beetje normale omzet zal niemand vallen over 2 computers.
Zou er niet aan beginnen twee pc's. Het goede document staat altijd op de verkeerde pc. Koop een leuk schermpje en een laptopstandaard dan kan je thuis ook nog met twee schermen werken
Als het goede document op slechts 1 device staat, dan doe je toch iets goed mis. Je wilt je hele inkomen niet van 1 laptop laten afhangen, lijkt me. Als zzper zou ik mijn inkomen uberhaubt niet eens van 1 huis laten afhangen.jip_86 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 23:40:
Zou er niet aan beginnen twee pc's. Het goede document staat altijd op de verkeerde pc. Koop een leuk schermpje en een laptopstandaard dan kan je thuis ook nog met twee schermen werken
Zoals hierboven al gezegt. Laptop gaat mee naar klanten en heeft dus een andere functie. Zolang niet je volle omzet in spulletjes voor de zaak verdwijnt zal er niemand over vallen.
http://www.belastingdiens...rnemers/zakelijke_kosten/
Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleid
Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.
U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is.
Inderdaad, als zij een zakelijke PC en een zakelijke laptop wil dan doet ze dat toch lekker? Ik heb wel gekkere dingen goedgekeurd gekregen...
Laptop nog niet aangezet na thuiskomst om te synchroniseren , belangrijke presentatie vergeten te kopiëren naar je laptop, noem maar op. Genoeg mogelijkheden waarbij je op zijn minst vertraging oplooptNESFreak schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 00:15:
[...]
Als het goede document op slechts 1 device staat, dan doe je toch iets goed mis. Je wilt je hele inkomen niet van 1 laptop laten afhangen, lijkt me. Als zzper zou ik mijn inkomen uberhaubt niet eens van 1 huis laten afhangen.
[...]
In mijn schooltijd al snel mee gestopt om twee apparaten in de lucht te houden.
Ik zou zeggen koop gewoon een zakelijke laptop van HP (Probook, ZBook, voorheen Elitebook), Dell (Latitude of Precision) of Lenovo (Thinkpad serie) met een dockingstation erbij. Sluit op het dockingstation dan nog wat apparatuur aan als een beeldscherm en een muis met toetsenbord. De laptop werkt dan thuis net als een desktop en voor onderweg kan je die er gewoon uit halen.
Scheelt denk ik ook nog geld om het zo te doen.
Scheelt denk ik ook nog geld om het zo te doen.
+1jip_86 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 23:40:
Ik heb jarenlang naar volle tevredenheid gewerkt met een normale laptop zonder dockingstation. USB op een hubje, extra adapter voor onderweg erbij en de monitor even separaat inprikken. Kabels lagen netjes op mijn bureau op de juiste plekken. Drie stekkers insteken is natuurlijk geen groot bezwaar.
Tegenwoordig met een Surface pro3 gebruik ik wel een docking station en dat werkt toch nét een tikkie handiger. De SP3 (heb een i7) is snel zat voor intensieve taken in een desktop omgeving, daarbij is het de ideale reisgenoot.
Syncen tussen 2 stations is een ramp, heb dit zakelijk lang moeten doen. Don't go that way, gaat mis op het meest ongepaste moment.....
offtopic:
Syncen is inderdaad niet handig. Je hebt tegenwoordig superhandige tools (dropbox, onedrive, gdrive), maar in combinatie met een vercijferd volume werkt het allemaal niet fantastisch. Ik heb mijn zakelijke bestanden op een Truecrypt volume van 500 MB. Dat houdt qua ruimte niet over, en elke keer als je iets wijzigt moet hij toch weer een halve GB syncen.
Syncen is inderdaad niet handig. Je hebt tegenwoordig superhandige tools (dropbox, onedrive, gdrive), maar in combinatie met een vercijferd volume werkt het allemaal niet fantastisch. Ik heb mijn zakelijke bestanden op een Truecrypt volume van 500 MB. Dat houdt qua ruimte niet over, en elke keer als je iets wijzigt moet hij toch weer een halve GB syncen.
Zou niet weten waarom niet. Ik heb jaren een desktop en laptop naast elkaar gebruikt (en netjes op de balans gezet). Wel in combinatie met een NAS waardoor ik altijd bij de documenten kan komen. Ik ga nu over naar een laptop met een docking (Dell) . Meer omdat de desktop erg oud is en de laptop ook aan vervanging toe is. De belastingdienst zal hier echt geen probleem van maken.
HP Probook + Monitor + Dockingstation.
Beste combinatie

Probook 450 bijvoorbeeld in diverse config's beschikbaar en rock solid.

En dan een monitor !
Beste combinatie

Probook 450 bijvoorbeeld in diverse config's beschikbaar en rock solid.

En dan een monitor !
[ Voor 67% gewijzigd door Mektheb op 31-03-2015 08:43 ]
Hoeft niet eens een laptop en dockingstation combinatie te zijn, genoeg losse dockingstations waarbij je enkel de USB kabel in hoeft te pluggen. Genoeg die ook dual monitor ondersteunen zodat je met twee 24" scherman kan werken
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik zou het een no-brainer vinden. Beiden aanschaffen en beiden opvoeren als kosten.
Ze heeft het toch nodig voor d'r werk? Als dat het geval is, is het klaar. De belastingdienst mag géén oordeel vellen/uitspraak doen over hoe jij je bedrijf voert. Als jij vindt dat je daar én een laptop én een PC voor nodig hebt, dan mag jij dat gewoon opvoeren als kosten.
Echter, als blijkt dat ze niet dienstbaar zijn aan het bedrijf (of alleen het bedrijf) dan kan het geweigerd worden.
Als ik voor mijn werk van iedere ipad versie die er bestaat er een koop onder het mom van "Dat heb ik nodig om alle versies te kunnen testen" dan kan de belastingdienst daar niet van zeggen "Dat is idioot! Dat gaan we niet doen!"
Wat de belastingdienst wel mag is bij je voor de deur staan en zeggen: "Oh, prima dat je dat doet, we komen graag even inspecteren of je die iPad's daadwerkelijk zakelijk gebruikt".
Heb jij vervolgens netjes 10 ipad's liggen op je kantoor, waar alleen browsers op draaien etc. dan is er niets aan de hand en gaan ze weer weg.
Kan je maar 3 ipad's overhandigen omdat er 1 bij je ouders, 1 bij je neefje, 1 bij je tante, etc. ligt, dan heb je de poppen aan het dansen
In het geval van je moeder is het de vraag of het meerendeel van het gebruik van de PC en Laptop voor de zaak zijn. Daar zal altijd een stukje privé bij kunnen zitten, en de exacte verhoudingen voor volledig zakelijk gebruik weet ik niet precies, maar die zijn vrij gunstig.
Conclusie; kan er onderbouwd worden dat beiden apparaten belangrijk zijn voor het bedrijf, dan is er geen enkel probleem om dit net na oprichting van het bedrijf meteen al te doen (ook als het niet in verhouding staat tot omzet op dat moment).
Ze heeft het toch nodig voor d'r werk? Als dat het geval is, is het klaar. De belastingdienst mag géén oordeel vellen/uitspraak doen over hoe jij je bedrijf voert. Als jij vindt dat je daar én een laptop én een PC voor nodig hebt, dan mag jij dat gewoon opvoeren als kosten.
Echter, als blijkt dat ze niet dienstbaar zijn aan het bedrijf (of alleen het bedrijf) dan kan het geweigerd worden.
Als ik voor mijn werk van iedere ipad versie die er bestaat er een koop onder het mom van "Dat heb ik nodig om alle versies te kunnen testen" dan kan de belastingdienst daar niet van zeggen "Dat is idioot! Dat gaan we niet doen!"
Wat de belastingdienst wel mag is bij je voor de deur staan en zeggen: "Oh, prima dat je dat doet, we komen graag even inspecteren of je die iPad's daadwerkelijk zakelijk gebruikt".
Heb jij vervolgens netjes 10 ipad's liggen op je kantoor, waar alleen browsers op draaien etc. dan is er niets aan de hand en gaan ze weer weg.
Kan je maar 3 ipad's overhandigen omdat er 1 bij je ouders, 1 bij je neefje, 1 bij je tante, etc. ligt, dan heb je de poppen aan het dansen
In het geval van je moeder is het de vraag of het meerendeel van het gebruik van de PC en Laptop voor de zaak zijn. Daar zal altijd een stukje privé bij kunnen zitten, en de exacte verhoudingen voor volledig zakelijk gebruik weet ik niet precies, maar die zijn vrij gunstig.
Conclusie; kan er onderbouwd worden dat beiden apparaten belangrijk zijn voor het bedrijf, dan is er geen enkel probleem om dit net na oprichting van het bedrijf meteen al te doen (ook als het niet in verhouding staat tot omzet op dat moment).
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Ik heb ook een laptop en desktop (wel België). De belastingdienst heeft daar bij de laatste controle zelfs geen vragen naar gesteld, laat staan opmerkingen over gemaakt.
Als je voor je werk van je computer afhankelijk bent, zou ik sowieso zorgen dat ik er een achter de hand heb. Ik durf best eens bij een klant aankomen met een USB-stick wanneer mijn laptop defect zou zijn, maar ik moet er niet aan denken dan bij mijn klant aan te komen zonder het beloofde werk.
Ik heb nooit problemen gehad met synchronisatie; meestal staat mijn desktop trouwens gewoon aan als ik onderweg ben, zodat ik er via een OpenVPN verbinding, eventueel via mijn gsm, gewoon aan kan als dat nodig is.
Als je voor je werk van je computer afhankelijk bent, zou ik sowieso zorgen dat ik er een achter de hand heb. Ik durf best eens bij een klant aankomen met een USB-stick wanneer mijn laptop defect zou zijn, maar ik moet er niet aan denken dan bij mijn klant aan te komen zonder het beloofde werk.
Ik heb nooit problemen gehad met synchronisatie; meestal staat mijn desktop trouwens gewoon aan als ik onderweg ben, zodat ik er via een OpenVPN verbinding, eventueel via mijn gsm, gewoon aan kan als dat nodig is.
Als je het zakelijk kunt verantwoorden is het toch geen probleem? Ik heb altijd meerdere laptops gehad als ZZPer, omdat ik dat gewoon fijner vond werken. Sowieso een MBP en een laptop met Windows, voor specifieke software en soms nog wel meerdere laptops met Windows met een volledig geisoleerde omgeving per klant. Natuurlijk kan dat ook allemaal gevirtualiseerd op die MBP, maar wie is de belastingdienst om te zeggen hoe je je bedrijf moet runnen?
Zo lang je maar genoeg omzet draait en een verhaal hebt waaruit blijkt dat je het zakelijk gebruikt is dat echt geen probleem.
Zo lang je maar genoeg omzet draait en een verhaal hebt waaruit blijkt dat je het zakelijk gebruikt is dat echt geen probleem.
Zoals ook al door anderen opgemerkt kan de belastingdienst in theorie niet precies bepalen hoe jouw moeder haar bedrijf runt.
Echter in de praktijk zou ik rekening houden met de volgende zaken:
Echter in de praktijk zou ik rekening houden met de volgende zaken:
- Wat is haar omzet, staat het in verhouding. De belastingdienst komt vaak pas langs voor een controle indien er vreemde bedragen staan. Doe jij 3 ton omzet per jaar en koop je 2 dure apple computers dan zal er minder snel een alarmbel afgaan dan wanneer de omzet 15k is.
- Gebruikt ze de desktop of laptop niet ook een beetje prive? Als de omzet heel laag is zou ik gewoon een klein percentage als prive opgeven dan weet je zeker dat je goed zit.
Ik weet niet wat haar budget is, wij werken hier met Surface Pro's. Deze sluit je op de zaak makkelijk aan op een scherm en onderweg heb je een laptop op tablet formaat.
-
[ Voor 95% gewijzigd door xminator op 31-03-2015 11:04 ]
Dit.Secsytime schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:46:
Ik weet niet wat haar budget is, wij werken hier met Surface Pro's. Deze sluit je op de zaak makkelijk aan op een scherm en onderweg heb je een laptop op tablet formaat.
Als je perse verschillende devices wilt, dan neem je Office 365. Je mag dan op 5 apparaten Office installeren. Zo kun je makkelijk aantonen dat je je apparaten zakelijk gebruikt. Ik heb ook een werk PC thuis staan, een werk PC op kantoor en een laptop. Binnenkort komt daar een Surface Pro 3 bij. Vier apparaten voor één user. Het zal de belastingdienst jeuken.
Ik raad ook aan om een Surface Pro 2/3 te halen. Het is een geweldig apparaat om mee te nemen, ontzettend compact en compleet. Op kantoor kun je hem in het docking station zetten en je kunt werken met 2 full hd schermen, een extern toetsenbord en externe muis. Zo bespaar je de kosten van een apparaat.
- Surface Pro 2/3 (Surface RT is zakelijk gezien iets minder interessant)
- TypeCover (toetsenbord)
- Kabeltjes (vga, hdmi adapter)
- Docking station
- Office 365 (Microsoft Office 2013 met de online clouddienst OneDrive zodat alles gebackupped is)
- TypeCover (toetsenbord)
- Kabeltjes (vga, hdmi adapter)
- Docking station
- Office 365 (Microsoft Office 2013 met de online clouddienst OneDrive zodat alles gebackupped is)
Mijn dagelijkse spamdosis is te lezen op http://twitter.com/#!/ObAtG
Je mag de op de Surface RT meegeleverde office zelfs niet voor professionele doeleinden gebruiken dacht ik.[b][message=43994405,noline]
Dat klopt, behalve als je als bedrijf een licentie hebt op Office mét Outlook.Engineer Stewie schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:15:
[...]
Je mag de op de Surface RT meegeleverde office zelfs niet voor professionele doeleinden gebruiken dacht ik.
@TS, Ik weet niet hoeveel je moeder uit wil geven aan een nieuwe laptop én desktop maar ik zou als advies willen geven dat je beter één goede laptop kan kopen dan een wat mindere laptop en een wat mindere desktop. Je kunt dan die laptop gewoon gebruiken met extern toetsenbord, muis en monitor.Can I use Office 2013 RT for work or business?
As sold, Office 2013 RT is not designed for commercial, nonprofit, or revenue-generating activities. However, organizations who purchase commercial use rights or have a commercial license to Office 2013 suites that include Outlook can use Office 2013 RT for commercial, nonprofit, or revenue-generating activities.
MacBook Pro (13-inch, M2, 2022) // Mac mini (2018) // iPhone 13 mini
Waarom kun je dan wel inloggen met je organisatie account en je Sharepoint libraries benaderenEngineer Stewie schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:15:
[...]
Je mag de op de Surface RT meegeleverde office zelfs niet voor professionele doeleinden gebruiken dacht ik.
Omdat er blijkbaar een uitzondering is als je al een licentie MET outlook hebt. Staat 2 posts eronder ofzo...Trommelrem schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 23:54:
[...]
Waarom kun je dan wel inloggen met je organisatie account en je Sharepoint libraries benaderen
Als ZZP'er zonder office licentie met outlook mag het nog steeds niet
Anoniem: 64033
Alleen je zit even met het feit dat je het niet altijd mag afschrijven, als het bedrag, excl. btw, per apparaat lager dan EUR 500,- is (zo uit mijn hoofd) moet je het in 1 keer gaan afboeken i.p.v. afschrijven. Maar dat maakt eigenlijk niet zoveel uit, dat drukt je winst dit jaar i.p.v. over langere tijd.
Zelf zou ik er niet zo moeilijk over doen, gewoon aanschaffen! En liever afboeken dan afschrijven, want afschrijven is boekhoudkundig veel meer werk (restwaarde, afschrijftermijn etc.).
Zelf heb ik ook 1 desktop, 1 laptop, 2x een 24" beeldscherm, 3 printers en een tablet voor de zaak aangeschaft. Als jij kunt bewijzen (alleen op verzoek) dat je dat nodig hebt is het prima.
Daarnaast was alles lager dan EUR 500,- / stuk, dus kon ik het aan de kosten toevoegen en dan hoef ik het niet af te schrijven.
En als jouw neefje incidenteel werkzaamheden voor je verricht, is het toch ook niet gek dat hij een iPad van jouw thuis heeft liggen?
Nadeel is dat het steeds lastiger wordt om dat te bewijzen natuurlijk, dus daar moet vooraf wel rekening mee houden.
Zelf zou ik er niet zo moeilijk over doen, gewoon aanschaffen! En liever afboeken dan afschrijven, want afschrijven is boekhoudkundig veel meer werk (restwaarde, afschrijftermijn etc.).
Zelf heb ik ook 1 desktop, 1 laptop, 2x een 24" beeldscherm, 3 printers en een tablet voor de zaak aangeschaft. Als jij kunt bewijzen (alleen op verzoek) dat je dat nodig hebt is het prima.
Daarnaast was alles lager dan EUR 500,- / stuk, dus kon ik het aan de kosten toevoegen en dan hoef ik het niet af te schrijven.
En als jouw neefje incidenteel werkzaamheden voor je verricht, is het toch ook niet gek dat hij een iPad van jouw thuis heeft liggen?
Jullie hebben door dat TS allang vertrokken is?
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Nuttig of niet: van de belastingdienst mag het gewoon. De belastingdienst houdt zich niet bezig met de vraag of je er beter 1 of 2 kunt hebben. Als je ook maar enigzins kan aantonen dat het nodig is en kan aantonen dat het stiekem niet prive (op de kamer van de kinderen, etc) is en als je beide apparaten kunt laten zien (niet verkocht bijv.) dan is er niets aan de hand.
Pagina: 1