hoeveel % korting op een showmodel normaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 15:54
Beste Tweakers

Hoeveel % korting is normaal op een showmodel was vandaag namelijk in een winkel en wou een nieuwe laptop kopen nieuw waarden 1400 euro. Maar het model was niet meer op voorraad en mocht het show model krijgen voor 25 euro korting en een sleev(t.w.v 19€) heb dit geweigerd omdat ik de korting te weinig vond maar ben nu best wel benieuwd hoeveel % normaal is.

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Daar zijn volgens mij niet echt regels voor maar de aanbieding die jij kreeg vind ik erg karig. Zeker als het een model is die iedereen aan kan raken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:47

Cheezus

Luiaard

Als dat ding net is uitgepakt en neergezet en misschien door een handjevol mensen is bekeken zou ik een ~10% korting acceptabel vinden. Als het al langer staat zou ik het gewoon als 2e hands zien en minimaal 50% korting willen - of er helemaal niet aan beginnen (bij de MediaMarkt lopen genoeg apen op zo'n ding te rammen dat ik het niet zou vertrouwen - ondanks garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef1256
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-05 12:41
Ja €25 is net 2%, gevoelsmatig kan het wel wat ruimer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 21:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Showmodel heeft ook verschillende interpretaties. Staat ie in een vitrine, is ie publiek aanraakbaar, hoe lang staat ie er etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
sebastius schreef op maandag 30 maart 2015 @ 19:37:
Showmodel heeft ook verschillende interpretaties. Staat ie in een vitrine, is ie publiek aanraakbaar, hoe lang staat ie er etc?
Show model bij de mediamarkt dus iedereen kan er aan zitten is een mac book pro uit 2014 dus staat er waarschijnlijk al een paar maandjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Nu online
Dan moeten ze zeker de helft aan korting geven anders zou ik er niet aan beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 21:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou ja, apples genoeg aan de boom, ik zou hem met zo'n klein verschil gloednieuw kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 12:07

EnnaN

Toys in the attic

cverkooyen schreef op maandag 30 maart 2015 @ 19:38:
Dan moeten ze zeker de helft aan korting geven anders zou ik er niet aan beginnen
haha, de helft, en dat geloof jij? komt er weer voorraad, moet er weer 1 inde winkel, bam zit je al aan een vol product derving terwijl er niet vele mis mee is. Dan hebben ze liever dat je niet klant bent en volgende week terugkomt om een nieuwe te kopen. Klant blijer, winkel blijer. SHowmodel verkopen is voor niemand leuk, maar voor halve waarde gaat het zeker niet gebeuren :)

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27
In dit geval lijkt 35% normaal, de 2% die je kreeg is natuurlijk belachelijk.

En indien het niet een 'laatste model' is maar ze gewoon ff out of stock zijn zou het netjes zijn je er een te laten reserveren (NIEUW) voor die 25 euro korting en de gratis sleeve.

[ Voor 54% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 30-03-2015 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Nu online
Zal ook zeker niet gebeuren maar voor meer zou ik hem persoonlijk niet nemen. Is gewoon te veel geld voor een vaak mishandelde laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

moijamie schreef op maandag 30 maart 2015 @ 19:38:
[...]

Show model bij de mediamarkt dus iedereen kan er aan zitten is een mac book pro uit 2014 dus staat er waarschijnlijk al een paar maandjes
Ik dacht dat dummy's waren, weer wat geleerd.

Enfin, dan zeker echt stevige korting vragen, of simpelweg niet aan beginnen. Voor zo'n model, wat dus stevig gebruikt/mishandeld is, zou ik idd beginnen met 50% en eindigen met 40%.

Zo'n ding is namelijk echt wel mishandeld door mensen/kinderen
Hoe ver kan de klep open?
Wat gebeurd er als ik [hard] op het scherm druk?
Hoe hard kan ik op het tobo rammen?
Hoe hard kan ik op het trackpad rammen?
Hoe hard kan de klep dicht?
Hoe flexibel is het scherm?
Hoe flexibel is de laptop zelf?

Vraag me ook af in welke staat de accu zal zijn. als die maanden achter elkaar aangesloten is geweest, denk ik dat die accu ook op z'n donder heeft gehad.

Was het nou een showmodel bij een apple reseller waar dus wat minder idioot met die dingen omgegaan wordt, zou een lager percentage wel prima zijn, maar bij de MM? Dat is een appeltje met een zwaar leven achter de rug :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah2k4
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-10-2021
Kom op... 50% 35%. Dat kan je toch niet serieus menen? Marge op laptops is dermate laag dat meer dan 10% een verlies kan betekenen.

Op een laptop zou tussen de 5 en 10% normaal zijn qua korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een laptop die maanden bij de MM heeft gestaan heeft een zwaarder leven gehad dan mening tweedehands laptop van 2 jaar oud.

Als ik mijn 2,5 jaar oude laptop op V&A zet ga ik ook niet 90% van het aankoopbedrag terugkrijgen, ik mag dan ook in mijn handjes wrijven met 60%.

Vandaar dat het me verbaast dat ze hem daadwerkelijk willen verkopen, als die accu een halfjaar lang 24/7 ingeplugd is geweest, zal die flink op zijn donder hebben gehad, Apple kennende kun je die niet zomaar vervangen en kost een nieuwe muchos pesos, over alle dingen die de klanten hebben gedaan maar te zwijgen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Laptops vallen niet onder CE maar Harde Waren. Aangezien het hier om kortingen gaat lijkt SF me op zijn plaats.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:41
Zoals aangegeven: hoe lang staat hij daar al op display, en staat hij ingeschakeld te demo-en? Mogen mensen eraan zitten?

Allemaal zaken die je mee kunt wegen bij wat JIJ een acceptabele korting vindt, want daar gaat het om. Zoals gezegd zijn er geen harde richtlijnen voor.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 15:07
In october was er een actie bij een winkelketen die 20% korting gaf op heel veel tv's.
De UE40H7000 was te koop voor: € 879,20 (1099 * 80%; €1099 is de adviesprijs van Samsung)
Bij een concurerende winkelketen was op hetzelfde moment het demomodel te koop voor € 799,00.
Ook daar werd voor de tv de adviesprijs van €1099 gehanteerd. De korting van het demomodel was derhalve 27,29%.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
2% is in ieder geval wel een giller. 7(8)7

'Special price for you my friend'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

powah2k4 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 19:58:
Kom op... 50% 35%. Dat kan je toch niet serieus menen? Marge op laptops is dermate laag dat meer dan 10% een verlies kan betekenen.
Als het ding geen 95% van de nieuwwaarde waard is, dan is het het niet waard. Dat een winkel er dan nog winst op wil maken is hun probleem. Het hoofddoel van dat hele ding is niet om met winst te verkopen maar om klanten te trekken, dan zijn ze blij als ze het met nauwelijks verlies kunnen verkopen.

En ja, als die al wat maanden heeft gestaan, de hele dag aan, dan gaat de accu wel achteruit. 2% is dan gewoon karig. Als hij gisteren is neergezet, tuurlijk, neem maar voor 25 euro korting.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Een laptop die al maanden bij de MM staat en door kinderen en allerlei klanten is gebruikt, zal vast wel eens iemand op hebben rammen etc.
Verder is de Mediamarkt zeer beroerd met garantie van laptops, mijn ervaring tenminste...
(Kocht een nieuw in doos laptop, halfuur na betalen stond ik bij servicebalie met de melding dat het ding niet aan ging, 7 en een beetje maanden! later kreeg ik eindelijk mijn geld terug, als je de benzinekosten, manuren en moeite erbij optelt een gigantisch verlies...)
Kan zijn dat anderen betere ervaringen hebben met laptops bij de MM, maar een showmodel voor net 44 bij elkaar geraakte euro's korting, wacht dan tot een BTW actie of zoiets ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Zo'n groot verlies is het nou ook weer niet, want elke minuut dat ie in de winkel heeft gestaan heeft ie ook gewoon waarde toegevoegd aan je bedrijf. :) De tijd dat een apparaat uit voorraad als demo heeft gestaan kan een bedrijf gewoon aftrekken.

Zo werkt het met auto's bijvoorbeeld ook. Als een bepaald exemplaar te lang in voorraad staat, wordt ie gewoon als 'company car' ingezet. Dwz. gebruikt voor proefritten, door het personeel, of als vervangende auto voor de klanten van de garage. Als er dan een klant interesse toont, wordt ie verkocht met een korting die gelijk is evenredig is aan de economische waarde die die auto aan het bedrijf heeft toegevoegd :)

[ Voor 38% gewijzigd door naitsoezn op 30-03-2015 20:49 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een laptop weg moeten gooien omdat niemand een showmodel koopt voor 98% van de prijs betekent nog veel meer verlies. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah2k4
10% lijkt me de max.

Maar weet je wat het is, jij vind dat misschien te weinig, de dag erna komt iemand die het niet te weinig vind en laptop verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 17:44

Natuurlijk wel. Die demo laptop staat er om nieuwe laptops te verkopen heeft zijn geld al lang en breed opgebracht en is nu 2e hands. Dus kan ook voor die prijs verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:20
Zouden show modellen niet gewoon sowieso afgeschreven worden en dan later verkocht vanuit de gedachte: "Elke euro is er één!"

Zoek eens op wat het kost om de accu te vervangen, trek die kosten af van de prijs en vraag die sleeve erbij. Eventueel nog een beetje extra eraf als er beschadigingen op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

powah2k4 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:46:
10% lijkt me de max.

Maar weet je wat het is, jij vind dat misschien te weinig, de dag erna komt iemand die het niet te weinig vind en laptop verkocht.
Ik zou er niet op rekenen. :D

Daarbij merkt men hierboven al terecht op dat elk moment dat die laptop in de winkel staat potentiële winst oplevert. Als dat showmodel namelijk niks zou bijdragen aan het aantal verkopen dat je doet, dan zette geen enkele winkelier een showmodel neer. Die winkel hoeft dus helemaal geen winst te maken op dat ene model, ze moeten hooguit hun verlies erop minimaliseren. Als het goed is maakt de winst op andere verkopen dat verlies meer dan goed, en anders verstaat de verkoper (het bedrijf, niet de persoon) gewoon zijn vak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Laatst online: 19:41
NMe schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:44:
[...]

Een laptop weg moeten gooien omdat niemand een showmodel koopt voor 98% van de prijs betekent nog veel meer verlies. ;)
Als volgende week de nieuwe voorraad er is een nieuw exemplaar moeten neerzetten als showmodel en daar ook weer 35-50% op afschrijven lijkt mij ook niet handig. Dan kun je beter het showmodel opdoeken als het product uit het assortiment gaat.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

coyote1980 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:06:
[...]

Als volgende week de nieuwe voorraad er is een nieuw exemplaar moeten neerzetten als showmodel en daar ook weer 35-50% op afschrijven lijkt mij ook niet handig. Dan kun je beter het showmodel opdoeken als het product uit het assortiment gaat.
Ik zou überhaupt niet overgaan tot het verkopen van het showmodel als er nog een nieuwe levering verwacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah2k4
NMe schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:03:
[...]

Ik zou er niet op rekenen. :D

Daarbij merkt men hierboven al terecht op dat elk moment dat die laptop in de winkel staat potentiële winst oplevert. Als dat showmodel namelijk niks zou bijdragen aan het aantal verkopen dat je doet, dan zette geen enkele winkelier een showmodel neer. Die winkel hoeft dus helemaal geen winst te maken op dat ene model, ze moeten hooguit hun verlies erop minimaliseren. Als het goed is maakt de winst op andere verkopen dat verlies meer dan goed, en anders verstaat de verkoper (het bedrijf, niet de persoon) gewoon zijn vak niet.
Ik weet gewoon zeker dat het zo gaat. 10% is meer dan genoeg korting om een 'normale' consument over te halen om een showmodel te kopen. Dat jullie dat te weinig vinden wil echter niet zeggen dat het ook echt te weinig is. Jan Modaal neemt hier gewoon genoegen mee en is hartstikke blij met zijn werkende laptop met gewoon de officiële garantie van het moment van aankoop.

Een winkel wil zijn winst maximaliseren. Laptops zitten nu eenmaal ook met het probleem dat er weinig marge opzit voor winkeliers.

Edit: Ik zou trouwens eens kijken bij vraag en aanbod hier op tweakers. Hier vragen ze ook gewoon 75% voor een tweede hands artikel want dan ook daadwerkelijk 1 jaar gebruikt is door een consument.

[ Voor 7% gewijzigd door powah2k4 op 30-03-2015 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Laatst online: 16:07
Ik weet gewoon zeker dat het anders gaat. Dat jij dat te veel vindt wil echter niet zeggen dat het ook echt te veel is ;)

Feit dat het om een MacBook gaat zou voor mij wel uitmaken trouwens, maar zelfs dan is 2 % korting een giller. Laatst wel bij de Saturn een Apple Magic Mouse voor een tientje minder mee mogen nemen ... was ook een showmodel (al lag het er niet echt voor de show maar was gebruikt bij een Mac presentatie in de winkel

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah2k4
Dus je hebt een muis van 70euro voor 60euro mee gekregen. Dat is omgerekend 14,3% korting. Op een accessoire wat veelal marge artikelen zijn. Hierin beaam je dus eigenlijk wat ik zeg met de hoogte van korting t.a.v. 35% en 50%.

Dan is mijn 10% toch niet zo gek op een marge arm artikel?

Bij de Macbook is het trouwens 140euro wat eraf zou gaan bij 10%.

[ Voor 14% gewijzigd door powah2k4 op 30-03-2015 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loosie
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik ben het met Pohah2k4 eens.
Het lijkt misschien weinig, maar voor een winkelketen is dit het maximaal haalbare. De genoemde percentages van 35% of 50% is simpelweg gewoon niet haalbaar voor de keten.

Wat al eerder gezegt werd; Winkels maken al zeer weinig winst op laptops en desktops. Sommige hiervan worden zelfs onder de inkoopprijs verkocht en dan moet de keten het hebben van de bijverkoop (denk aan software & accessoires).

Mijn advies: Kijk hoelang het model al op de markt is, check de accu (indien mogelijk), en kijk hoe het model er uit ziet.

Mocht hij nog vrij nieuw zijn, en er nog goed uit zien, dan lijkt het mij een prima deal. Vind je dit niet, ga dan naar een andere winkel, of ga voor een model dat wel (nieuw) op voorraad is.

Mensen zijn niet lastig, mensen zijn verschillend, dat is best lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Loosie schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:43:
Ik ben het met Pohah2k4 eens.
Het lijkt misschien weinig, maar voor een winkelketen is dit het maximaal haalbare. De genoemde percentages van 35% of 50% is simpelweg gewoon niet haalbaar voor de keten.

Wat al eerder gezegt werd; Winkels maken al zeer weinig winst op laptops en desktops. Sommige hiervan worden zelfs onder de inkoopprijs verkocht en dan moet de keten het hebben van de bijverkoop (denk aan software & accessoires).

[...]
Dan heb je toch een verkeerd business model als je onder de inkoop prijs verkoopt, of ze moeten van voorraad af willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah2k4
Verkeerd business model? Het is eerder een gedwongen business model.
Binnen de elektronica branche is dit niks aparts. Deze hele branche heeft zich kapot geconcurreerd omdat de consument steeds meer wil voor steeds minder en het voor het kiezen heeft. Webshops waar niet tegenop te boxen is waar er al helemaal geen sprake is van showmodellen en consumenten die nog steeds meer blijven eisen.

Edit: Echte koopjesjagers moeten op het internet kopen. Het is algemeen bekend dat winkels hier gewoon qua prijs niet tegenop kunnen. Ik zie hier op het forum zo vaak berichten langs komen dat ze in de winkel alles gaan uittesten en bekijken maar daarna op het internet bestellen. Vaak ook logisch, het scheelt soms honderden euro's maar begrijp dan ook dat winkels in die branche het uitermate moeilijk hebben en ook qua kortingen niet zomaar alles kunnen.

Als je 50 showmodellen hebt staan met een gemiddelde prijs van 600euro en laptops hebben een doorloop tijd van 6 maanden voordat hij vervangen word voor een nieuw model en er zou 50% korting gegeven moeten worden dan zou dat beteken dat op 1 jaar tijd 24.000 euro zou worden afgeschreven ervanuit gaande dat er 10% marge op de artikelen zit. (Ik ga voor het gemak maar even uit dat er geen rekening word gehouden met BTW en dergelijke). Die 24.000 euro betekent 1 FTE salaris binnen de elektronica branche. Dus kortom, omdat jullie die 50% korting willen moet er maar 1 FTE worden ontslagen. Dat is natuurlijk wel heel zwart wit maar uiteindelijk is dat wel het resultaat.

[ Voor 71% gewijzigd door powah2k4 op 30-03-2015 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Wauw, dat is wel een heel dramatische uitleg... :+

Maar goed, het is een kwestie van vraag en aanbod. Ik neem aan dat het niet het eerste artikel is, en dat ze vrij goed weten waarvoor het nog weg gaat. Als het apparaat echt mishandeld is, wat is de kans dat het de garantieperiode overleeft die gewoon vanaf verkoop geldt? De meeste electronica gaat vrij lang mee als de eerste paar weken overleefd zijn, en als het verder prima gebruikt wordt. Wat is het werkelijke risico voor de klant. Wie kan overtuigd worden?

Raken ze het toch niet kwijt binnen X tijd, dan gaat er weer wat vanaf. Consument houdt de keuze om alsnog een nieuwe te kiezen. Wat de Tweaker nog bereid zou zijn te betalen hoeft niet hetzelfde te zijn als het kantelpunt voor de gemiddelde consument. Marge is ook niet heel relevant, maximalisatie van de verkoopprijs wel. Je wil het kwijt voor het echt in waarde daalt, maar wel voor de beste prijs mogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 31-03-2015 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, dit is heel simpel: zij doen je een aanbod en jij mag er ja of nee op zeggen, of proberen te onderhandelen. Er is geen enkele regel voor, er is geen verplichting. Uiteindelijk is dit niet meer dan een opsomlijstje van wat meningen.

Omdat dit eigenlijk gewoon een aankoopadvies mbt een laptop betreft, geef ik dit een schopje naar het laptop aankoopadvies forum.

SF >> LAA

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:42
Ik werk in de retail en meestal even we 5% +- korting op een showmodel laptop. (Korting in contanten)

Kan nog omhoog door gratis accesoires mee te geven of een extra garantie oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:18
Ik hoor heel veel verhalen van mensen die eigenlijk maar wat roepen op basis van hun gevoel. Even een wake-up call, mediamarkt koopt voorraad op basis van een lening bij de bank, ze krijgen de (in dit geval) laptop van de bank en moeten deze na een bepaalde tijd terug betalen, wanneer ze de laptop na een langere periode niet verkocht hebben moeten ze een hoger rente percentage betalen.

Dit gezegt hebben; bepaald de mediamarkt korting (op showmodellen) op basis van de periode dat hij "geleend" is bij de bank. Ik spreek uit (verkoop) ervaring dat er niet bepaald guidelines betreffende korting, echter wanneer een laptop (en zeker macbook) een half jaar staat ze ongeveer 150-200 korting geven. De vraag of het slim is laat ik even in het midden. Ik zou even met coconut battery de staat van de batterij uitlezen om voor jezelf een inschatting te maken hoe oud de laptop is, zo hebben er een handje van om net te doen alsof de laptop er pas een paar daagjes staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655981

Wow, hier worden kortingen boven de 25% genoemd. Vind zelf 5-10 procent wel een normaal percentage. Waarom zou een winkel een laptop met verlies verkopen en wanneer ze weer nieuwe voorraad krijgen een gloednieuwe laptop als showmodel neerzetten. Alleen wanneer de modellen niet meer worden geleverd zou een winkel een laptop met een klein verlies kunnen verkopen, maar denk ook niet meer dan 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
De betrefende mediamarkt zij tegen mij dat het model niet meer aangevuld zou worden daarom had ik ook de mogelijkheid tot het showmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian120
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-05 22:26
Koop het dan op internet. Is goedkoper en je hebt een nieuw model waar je waarschijnlijk goedkoper uit bent dan die showmodel van de MM met korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-05 14:37
Ik zou MM sowieso al afraden, zeker voor die paar euro korting.
ooit gedacht aan een refurbished model?

Als je dan al wat wilt besparen, zou ik het toch vie een Apple winkel of een APR doen.

Mac's zijn nou net het soort apparaten waar je (hopelijk erg) lang plezier van gaat hebben, een goede garantie is bij dit soort dure aankopen voor persoonlijk altijd wel van groot belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Geen regels, maar als het minder dan 20% is, zou ik het persoonlijk nooit doen.
Ik heb ooit 1x een vaio showmodel gekocht. Nieuw 1200, meegenomen voor 900. Ofwel 30% eraf.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-05 12:14

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

tilburgs82 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 13:01:
Ik heb ooit 1x een vaio showmodel gekocht. Nieuw 1200, meegenomen voor 900. Ofwel 30% eraf.
En daarom maakt Sony nu geen laptops meer, omdat er niks op te verdienen is. Leuk voor de klant die toen een toevallig een showmodel goedkoop kon krijgen, maar bedrijfstechnisch gezien over het algemeen geen winstgevende business.

Als je van plan bent een laptop van 1400 euro te kopen zou ik niet moeilijk doen over 25 euro meer of minder. voor 25 euro zou ik absoluut nieuw kopen (al dan niet in een andere winkel). Stel je krijgt 10% dan is het ongeveer 140 euro. Dat is opzich een aanzienlijk bedrag. en de overweging waard om te doen, afhankelijk van de staat, inspecteer goed op batterij en krasjes en deukjes, kun je dan beslissen.

Om mensen uit hun droom te helpen. We leven niet meer in 2008. Waar dikke marges op bijv. tv's en laptops zaten. Elk jaar worden gelijkwaardige producten goedkoper, om toch evenveel producten ten opzichte van vorig jaar te blijven verkopen. Dat gaat van fabrikant over op retail. Het enige waar ze nog op kunnen bezuinigen is marges om laag brengen, wat ze dus ook gedaan hebben de afgelopen jaren (ondanks de crisis gelijke omzet proberen te blijven genereren) Waar je vroeg dus grotere kortingen kon geven kan dit hedendaags gewoon niet meer.

Als je dat bijvoorbeeld even doortrekt naar de tv's. Tijdens de opkomst van de LCD tv's net voor de crisis kon je tv's kopen waar hdmi kabels, een leger aan 3d brillen, soms zelfs een muurbeugel bij zat. tegenwoordig zit dit (op de top modellen na) nergens meer bij, puur omdat ze de verkoopprijs zo laag mogelijk willen houden.

Maar ik dwaal af.. Ik heb 7 jaar gewerkt in de retail elektronica branche.. waar bij ik letterlijk min of meer de overgang van de ''gouden tijden'' heb meegemaakt naar de scenario's die Powah2k4 hierboven helaas omschrijft. Of zijn jullie de berichten over faillissementen van de It's, Harense Smid en noem ze maar allemaal op vergeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 484038

Er zijn niet echt regels voor het verkopen van een showmodel zolang de klant maar weet van de (eventuele) gebreken. Ik sta zelf al een tijdje op de Computer afdeling en de korting die we mogen geven verschilt per laptop. Als ik zie dat er flink wat marge op een laptop zit (wat zelden gebeurt) dan wil ik nog wel eens een korting geven van ~100 euro als het desbetreffende showmodel er al een aantal maanden staat of is beschadigd. In de meeste gevallen staat er op een showmodel een negatieve marge en in dat geval moet ik naar de manager en dan kijkt hij wat er kan worden gedaan.

Als je showmodellen liever niet koopt, dan raad ik je aan om ook geen refurb producten te kopen. Vaak zijn dit namelijk showmodellen die te lang niet verkocht zijn en daarom onder het mom van 'door de fabrikant gerefurbisehed, zo goed als nieuw' verkocht. ;)

Hoe dan ook, ik zou zelf nooit een showmodel kopen als je kijkt hoe erg de accu erop achteruitgaat en het aantal uur dat dat scherm diezelfde demonstratievideo heeft lopen draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiferrari
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:55
tilburgs82 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 13:01:
Ik mag hopen dat ze jou niet gezegd hebben dat ze je 30% korting gegeven hebben. Bij mij weten is 900 van 1200 euro namelijk 25% :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikvdlee
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-05 16:13
Ligt eraan bij welke laptop. Als het om een laptop gaat die een uitneembare accu heeft dan halen ze die er altijd uit. Dus accu levensduur is nog gewoon goed hoor.

Volvo V40 T3 MY13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

kimiferrari schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 13:59:
[...]

Ik mag hopen dat ze jou niet gezegd hebben dat ze je 30% korting gegeven hebben. Bij mij weten is 900 van 1200 euro namelijk 25% :P
Afgerond is dat 30% 😜
Laptop was iets meer dan 1200 en uiteindelijk voor iets minder dan 900 meegenomen. Weet de bedragen niet precies meer. Is 8 jaar geleden ofzo.
Zolang je maar snapt wat ik ermee wil zeggen

[ Voor 5% gewijzigd door tilburgs82 op 31-03-2015 17:43 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:26
Ik heb een tijdje in een winkel gewerkt en het zou je verbazen hoeveel mensen zo'n demo model nemen met een paar tientjes korting. Ze willen gewoon hebben,hebben,kopen zelfs zonder doos,boekjes word het gewoon mee genomen. Bubbel folie eromheen en klaar !

Je zou een hogere korting verwachten maar het is wel logisch dat de winkel dat niet doet. Als het gewoon om een lopend model gaat moet er inderdaad weer een nieuwe uitgepakt worden, en met een korting hoger dan 10% kan er bij elektronica verlies gemaakt worden. Op uitlopende modellen of apparaten met grote schade kan wel een hogere korting gegeven worden.

Zal zelf nooit een demo kopen bij de grote rooie, heeft hele dagen aangestaan allicht wel 80/100 uur per week en ze zitten vaak vol met krassen !. 50% korting omdat het tweedehands is niet redelijk, de winkel verkoopt het als nieuw met garantie vanaf de aankoopdatum, dus op papier is de levensduur in ieder geval 1/2 jaar.

Zelf wel eens een Demo gekocht bij Hobo hifi welke alleen maar op een plank had gestaan, dat ding was geheel onbeschadigd met alle toebehoren erbij. Maar een TV/laptop kopen welke een half jaar elke dag, de hele dag heeft aangestaan lijkt me geen aanrader.
Pagina: 1