Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suli
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Beste Tweakers,

Een vriend van mij heeft eind oktober 2013 een iPhone i.c.m. een 2 jarig abonnement (goedkoper) gekocht bij KPN. Hij kan zich niet herinneren een andere bon te hebben gekregen dan de overeenkomst mobiele telefonieaansluiting en natuurlijk de bevestigingsmail.

Zijn telefoon ging eind december 2014 niet meer aan (zwarte scherm en met iTunes error code 4005) en hij ging naar de Apple store mee. Helaas was zijn garantie net over bij Apple en hij werd naar KPN doorgestuurd. Hij ging direct naar een KPN business center en die konden hem niet helpen zonder garantiebewijs. Hij had geen papieren mee en ze wouden niet helpen door de koppeling van zijn IMEI met zijn gegevens na te kijken. Hij was er klaar mee.

Vorige week heeft hij de telefoon naar mij gebracht om te kijken of ik het kan repareren. Heb even op mijn laptop geprobeerd, lukte niet. Ook niet bij een iMac. De telefoon heeft officieel garantie dus ik ging niet verder ermee aan de slag. Heb aan die vriend gevraagd of hij wat bewijzen heeft. Hij heeft die netjes ingescand en doorgemaild. Er stond alles wat je normaal nodig zou hebben voor garantie, nl. aankoopdata, IMEI, naam van de bedrijf waar die gekocht is (KPN) en hij heeft voor de zekerheid ook bevestigingsemail doorgestuurd. Hierin staat hoeveel hij betaald heeft.

Heb via Twitter contact opgenomen met KPN en die zei dat een KPN winkel graag verder helpt als ik de overeenkomst mee neem. Voor de zekerheid, heb ik de dichtstbijzijnde winkel gebeld. Die zei helaas, er moet op een papier staan dat dit een garantiebewijs is. Dit stond als volgens de telefoonmedewerker heel groot en duidelijk op de bon. Kon je niet missen.
Ik ken die vriend (hij is iets ouder en super georganiseerd) en die kan echt geen andere bon herinneren. Uiteindelijk na een aantal keer tegen de meneer aan de telefoon te hebben gezegd dat de IMEI op de overeenkomst staat, zei hij dat ik maar langs moet komen en de gok nemen en het opsturen. Volgens hem doet Apple heel moeilijk (Apple is volgens hem degene die het repareert). Heb ook gevraagd of er kosten aan gebonden zijn en hij zei nee. Als Apple het niet accepteert, hoor ik het binnen 3 dagen van hun en kan ik de iPhone weer komen ophalen.

De volgende dag ging ik langs en de medewerker deed natuurlijk moeilijk, maar heeft nadat ik heb uitgelegd hoe aankoopbewijs werkt, het toch ingediend als aankoopgarantie. Hij heeft me ook een voorbeeld garantiebon laten zien en ik was verbaasd over hoe onduidelijk het was. Bovenin staat er groot iets van leveringsbon (weet de term niet meer zeker), daarna de bestelde producten (net als in de email). En beneden/half middernin in dezelfde lettergrootte als de hele brief (met uitzondering van de kop), stond vetgedrukt dat dit de garantiebewijs is en om het goed te bewaren.
Ik heb dus gezegd dat het niet zo groot en duidelijk was zoals de telefoonmedewerker heeft verteld en dat ik het zou kunnen snappen dat niet iedereen dat als een garantiebon zouden kunnen zien, maar eerder een printje van de bevestigingsmail. Hij lachte me uit en noemde me grapjas en of ik hem in de maling wou nemen. Niet een normale klantvriendelijk manier, maar heb dit genegeerd en gewoon verder netjes met hem omgegaan. Hij zei daarna dat die garantiebon een code heeft die gescand wordt en die altijd in de doos zit.
Op mijn vraag of mensen fouten kunnen maken en die vergeten, zei hij nee. Er wordt geen fout gemaakt daarbij. Ook vroeg ik of ze anders een kopie kunnen maken van de bon, zei hij dat ze er na 1 jaar niet meer bij kunnen.

Nu heb ik net een email gekregen van Teleplan, dat mijn vriend €275 zou moeten betalen, met als reden geen aankoopbewijs en reparatie valt dus buiten garantie.
Heb net een foto van de doos met allerlei code (wie weet zit die ene code die ook op de bon staat), weer de overeenkomst als bijlage gedaan en de email doorgestuurd. Ook heb ik gevraagd of ze de bankafschrift nodig hebben, die kan mijn vriend ook naar mij toe sturen.

Wat kan ik nog meer doen om garantie te kunnen claimen? Klopt wat KPN zegt? Want bewijs is er wel, maar niet eentje met erop de zin: dit is uw garantiebewijs.

Hoor het graag als iemand toevallig dit mee heeft gemaakt en weet hoe het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten eerste heb je altijd 2 jaar garantie en ten tweede wat voor lamme excuus dat... ( kwa garantie bewijs. )
Je abonnement moet voldoende zijn kwa bewijstrekking of pintransactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:30:
Ten eerste heb je altijd 2 jaar garantie
Nee

Anyhow, zelfs een bankafschrift is al voldoende als garantiebewijs. Desnoods verwijs je in een aangetekende brief op al je rechten en plichten. Zie bijv: klik

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suli
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:30:
Ten eerste heb je altijd 2 jaar garantie en ten tweede wat voor lamme excuus dat... ( kwa garantie bewijs. )
Je abonnement moet voldoende zijn kwa bewijstrekking of pintransactie.
Wat ik vergeten ben te melden is dat ik ook even op de KPN forum ben geweest. Twitter zei nadat ik hun de reactie van de KPN winkel heb getweet ineens dat ze hopen dat het gaat lukken. Dus ik ging kijken of er iets was op de KPN Forum en uiteindelijk kreeg ik als reactie dat mijn vriend moet kijken of hij vroegtijdig kan verlengen om zo een nieuwe mobiel te krijgen. Natuurlijk gaan we dit niet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Suli op 30-03-2015 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suli
  • Niet online
D4NG3R schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:36:
[...]

Nee

Anyhow, zelfs een bankafschrift is al voldoende als garantiebewijs. Desnoods verwijs je in een aangetekende brief op al je rechten en plichten. Zie bijv: klik
Dit weet ik allemaal, maar ze bleven herhalen dat ze alleen die ene papier met garantiebewijs erop accepteren. Het is me door steeds te blijven doordrammen dat ik genoeg garantiebewijs hebt, gelukt dat het ter garantie aangeboden werd, op eigen risico.
Ik wacht de reactie van Teleplan op mijn email af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:36:
[...]

Nee

We zitten Nederland ;) dus je heb gewoon garantie... of verwacht jij dat je binnen jaar elke elektronische product moet gaan vervangen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zeg ook niet dat de eigenaar van de iPhone geen garantie heeft, maar mensen die claimen dat je "Altijd 2 jaar garantie hebt" zitten fout. Ja je hebt minimaal 2 jaar garantie op elektronica, echter heb je in de meeste gevallen (zeker bij producten in deze prijsklasse waarvan je mag verwachten dat die langer mee gaan) recht op een langere garantieperiode.

https://www.acm.nl/nl/ond...p-een-deugdelijk-product/
https://www.consuwijzer.n...cht-op-deugdelijk-product
https://www.consuwijzer.n...niet-goed-ondeugdelijk-is
http://www.consumentenbon...e/buiten-garantietermijn/

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 30-03-2015 18:53 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suli
  • Niet online
Reactie van Teleplan op mijn email met de bevestigingsmail, foto van de doos met allerlei codes en de overeenkomst waarop alles staat:

Goedemorgen,

Hartelijk dank voor uw e-mailberichten.

Om garantie te kunnen claimen bij de fabrikant, denen wij echter te beschikken
over een aankoopnota. Deze was niet bij het toestel gevoegd.

Kunt u die nog aan ons mailen?
Mogelijk kunnen we, na ontvangst, de prijsopgave in heroverweging nemen.

Met vriendelijke groet / Best regards,

Nu heb ik ook een klacht gemeld op klachtenkompas.nl . KPN gaat als het goed is contact opnemen erover. Ik zal weer aankaarten dat de overeenkomst, echt een geldige aankoopbewijs is. Ik zal dit keer ook attenderen op consuwijzer.

Ik probeer alles wat ik kan bedenken te doen, binnen mijn vermogen dan. Als er nog meer tips zijn, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
Ik zou dit geneuzel met KPN en Teleplan gaan stoppen en de rechtsbijstand erop zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suli
  • Niet online
Even een update.
Uiteindelijk heeft het €50 gekost voor het omruilen van de telefoon (hij kreeg €225 op zijn rekening om de €275 te betalen). Zogenaamde eigen risico van KPN (wat alleen bij een service abonnement hoort). Vriend ging ermee akkoord, dus liet ik het daar.
Pagina: 1