Is het gebruikelijk je baas een presentje te geven als de werknemer zelf ontslag neemt in gemoedelijke toestanden?
Volgens mij is het andersom gebruikelijk. Dat de werkgever samen met collega's een presentje geeft aan degene die een nieuwe uitdaging aangaat om dezegene te bedanken voor de fijne samenwerking die ze hebben gehad.
Dat hangt er toch helemaal vanaf? Als jij een goede relatie met je collega's, baas, de dame van marketing, of wie dan ook hebt gehad en dat is nu ten einde, dan zou je best een presentje kunnen geven ter aandenken. Daar lijkt me niets raars aan. Zeker als het bedrijf voor voor je heeft betekend in termen van ontwikkeling, kansen geboden, en zich altijd als goed werkgever heeft opgesteld, lijkt me dat best gepast.
Meestal trakteer je op je laatste dag, taart, cake oid. En vervolgens is het aan je ex-collega's om je een bedankje te geven.
Gebruikelijk niet. Andersom is iets meer gebruikelijk.
Een afsluitende borrel / vlaai georganiseerd door de vertrekkende werknemer komt wel regelmatig voor.
Hoewel een cadeautje dus niet gebruikelijk is is het ook niet uitgesloten. Mijn partner heeft tweemaal bij ontslag een klein presentje / relatiegeschenk gegeven aan collega's. Bij de eerste liepen sommige mensen jaren later er nog mee rond. #selfmarketing
Een afsluitende borrel / vlaai georganiseerd door de vertrekkende werknemer komt wel regelmatig voor.
Hoewel een cadeautje dus niet gebruikelijk is is het ook niet uitgesloten. Mijn partner heeft tweemaal bij ontslag een klein presentje / relatiegeschenk gegeven aan collega's. Bij de eerste liepen sommige mensen jaren later er nog mee rond. #selfmarketing
Als je in gemoedelijke toestand weggaat krijg je vaak een cadeautje van de baas en/of je collegas.
Vaak regelt het bedrijf ook nog een kleine borrel of ander afscheid momentje.
Het is niet ongebruikelijk om zelf nog even taart/saucijzenbroodjes mee te nemen voor tussen de middag (soms valt het afscheidmomentje tussen de middag en regelt de baas dit en hoef je het dus niet mee te nemen).
Je kunt zelf wel een klein geschenk geven aan je directe leidinggevende ofzo, dat gebeurd wel vaker.
Vaak regelt het bedrijf ook nog een kleine borrel of ander afscheid momentje.
Het is niet ongebruikelijk om zelf nog even taart/saucijzenbroodjes mee te nemen voor tussen de middag (soms valt het afscheidmomentje tussen de middag en regelt de baas dit en hoef je het dus niet mee te nemen).
Je kunt zelf wel een klein geschenk geven aan je directe leidinggevende ofzo, dat gebeurd wel vaker.
Zulke dingen moet je dan als je het wil. Het is geen regel ofzo
Héél erg afhankelijk van de bedrijfscultuur. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de vertrekkende medewerker een presentje aan collega's / leidinggevende gaf, wel dat er op koffie en/of iets lekkers wordt getrakteerd door de vertrekkende persoon (in aanvulling op een evt. door de werkgever georganiseerde afscheidslunch / borrel / receptie).
De laatste keer dat ik afscheid nam van mijn werkgever kreeg ik een afscheidsreceptie / borrel in een extern café aangeboden van de baas, toen die rekening gesloten werd heb ik die op mijn naam door laten gaan. Ik heb toen ook -achter gesloten deuren- aan mijn leidinggevende aangeboden om een prijs die ik ooit had gewonnen -een snuisterijtje wat toch wel enige waarde heeft- terug te geven zodat deze opnieuw uitgereikt kon worden. Ze verklaarde me voor gek en zei dat ik die moet houden als herinnering aan de mooie tijd. De keer daarvoor werd er niets door de werkgever gedaan / geregeld (ik was dan ook nummer zoveel die in korte tijd vertrok, de sfeer was, laten we zeggen, "bedrukt"), toen heb ik zelf maar een borrel georganiseerd (met een korte gastenlijst).
De laatste keer dat ik afscheid nam van mijn werkgever kreeg ik een afscheidsreceptie / borrel in een extern café aangeboden van de baas, toen die rekening gesloten werd heb ik die op mijn naam door laten gaan. Ik heb toen ook -achter gesloten deuren- aan mijn leidinggevende aangeboden om een prijs die ik ooit had gewonnen -een snuisterijtje wat toch wel enige waarde heeft- terug te geven zodat deze opnieuw uitgereikt kon worden. Ze verklaarde me voor gek en zei dat ik die moet houden als herinnering aan de mooie tijd. De keer daarvoor werd er niets door de werkgever gedaan / geregeld (ik was dan ook nummer zoveel die in korte tijd vertrok, de sfeer was, laten we zeggen, "bedrukt"), toen heb ik zelf maar een borrel georganiseerd (met een korte gastenlijst).
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Mijn werkgever organiseerde een borrel met aansluitend diner. Van mijn collega's kreeg ik een presentje.
Als jij je werkgever wilt bedanken voor een goede tijd, of wat dan ook, vooral doen. Wat maakt het uit of dat 'gebruikelijk' zou zijn of niet?
The devil is in the details.
Meestal vieren je collega's het dat je weggaat. Ik heb het nog amar weinig meegemaakt dat de werknemer feest viert dat hij weg gaat (ondankt dat het toch zijn eigen keuze is.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Toen ik vorige maand weg ging heb ik wel iets gekocht voor m'n collega's. Bij ons werd er standaard een berg van die puzzeltjes op het bureau van de nieuwe neergelegd om op te lossen, dus ben naar de spelletjeswinkel gegaan en daar een aanvulling voor gehaald. Werd geloof ik wel gewaardeerd 
Maar echt gebruikelijk was het niet, afgezien dan van taart, dat is volgens mij altijd en overal wel gepast
Maar echt gebruikelijk was het niet, afgezien dan van taart, dat is volgens mij altijd en overal wel gepast
Toen ik wegging bij mijn vorige baan zijn we ff uit eten geweest. Heb ook nog een scheerapparaat gekregen, maar dat was vooral een hint

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Ik heb twee werkgevers en daar gebeurt het volgende:
• Stagiars bij werkgever 1 die weggaan (als ze het einde van hun stageperiode bereikt hebben) maken of halen meestal een traktatie. Dat kan van alles zijn -- van taart tot een gerecht uit hun thuisland (veel van onze stagiairs zijn buitenlands.) Vanuit de werkgever is er meestal een doosje bonbons van een serieuze patissier. Soms iets anders, als daar een aanleiding toe is. Dit alles gebeurt bij een borrel.
• Vaste werknemers bij werkgever 1 willen dat ook wel 's doen als ze daar zin in hebben, maar meestal niet. Vanuit de werkgever een presentje, soort varieert. Dit gecombineerd met een borrel.
• Werkgever 2 heeft niet zoveel stagiairs, dus die worden hetzelfde behandeld als vaste medewerkers. Daarmee doen we met 't hele bedrijf (man of 20) een presentje en een afscheidsdiner. Als meerdere mensen binnen niet al te veel tijd van elkaar weggaan, combineren we dat diner.
• Stagiars bij werkgever 1 die weggaan (als ze het einde van hun stageperiode bereikt hebben) maken of halen meestal een traktatie. Dat kan van alles zijn -- van taart tot een gerecht uit hun thuisland (veel van onze stagiairs zijn buitenlands.) Vanuit de werkgever is er meestal een doosje bonbons van een serieuze patissier. Soms iets anders, als daar een aanleiding toe is. Dit alles gebeurt bij een borrel.
• Vaste werknemers bij werkgever 1 willen dat ook wel 's doen als ze daar zin in hebben, maar meestal niet. Vanuit de werkgever een presentje, soort varieert. Dit gecombineerd met een borrel.
• Werkgever 2 heeft niet zoveel stagiairs, dus die worden hetzelfde behandeld als vaste medewerkers. Daarmee doen we met 't hele bedrijf (man of 20) een presentje en een afscheidsdiner. Als meerdere mensen binnen niet al te veel tijd van elkaar weggaan, combineren we dat diner.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik heb in het verleden juist taart meegenomen op de eerste werkdag van een nieuwe baan. Dat is alvast een goede start.
Ik heb ook wel eens met collega's gevierd dat een collega wegging. Wat een nare vent was dat...justice strike schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:55:
Meestal vieren je collega's het dat je weggaat. Ik heb het nog amar weinig meegemaakt dat de werknemer feest viert dat hij weg gaat (ondankt dat het toch zijn eigen keuze is.
Anoniem: 35872
Aantal keer gewisseld van werkgever..
Dit zijn mijn ervaringen.
Werkgever 1: (6 jaar in dienst geweest)
Taart getrakteerd, op de laatste dag de kroeg in gedoken (van 14:00 tot 3:00 snachts
) met veel van mijn collega's en op de kosten van de baas laten vollopen
Ook een presentje gekregen van alle collega's gezamenlijk.
Werkgever 2: (1,5 jaar in dienst)
Taart getrakteerd, 2-3 weken na mijn vertrek nog een afscheids diner gekregen, met de collega's naar de wok geweest, klein presentje gekregen..
Werkgever 3: (4 jaar in dienst)
Taart getrakteerd.
En met de collega's uit eten geweest bij de griek, ook hier weer een presentje gekregen.
Dit zijn mijn ervaringen.
Werkgever 1: (6 jaar in dienst geweest)
Taart getrakteerd, op de laatste dag de kroeg in gedoken (van 14:00 tot 3:00 snachts
Werkgever 2: (1,5 jaar in dienst)
Taart getrakteerd, 2-3 weken na mijn vertrek nog een afscheids diner gekregen, met de collega's naar de wok geweest, klein presentje gekregen..
Werkgever 3: (4 jaar in dienst)
Taart getrakteerd.
En met de collega's uit eten geweest bij de griek, ook hier weer een presentje gekregen.
Ik heb net de omgekeerde ervaring. Het is niet omdat je weggaat dat de ervaring verzuurd is ofzo.justice strike schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:55:
Soms ga je weg omdat je een nieuwe uitdaging wil, vastgegroeid zit in het bedrijf,...
mja ik heb maar weinig mensen gezien die vieren dat ze weggaan. Blijft vaak heel ingetogenEngineer Stewie schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:03:
[...]
Ik heb net de omgekeerde ervaring. Het is niet omdat je weggaat dat de ervaring verzuurd is ofzo.
Soms ga je weg omdat je een nieuwe uitdaging wil, vastgegroeid zit in het bedrijf,...
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Ze gaan niet fuiven nee, gewoon taartje s'middags, uit eten,...
Heb met veel van mijn ex-collega's nog contact, sommige zijn goede vrienden. Vreemd genoeg is dat op mijn nieuwe baan minder.
Heb met veel van mijn ex-collega's nog contact, sommige zijn goede vrienden. Vreemd genoeg is dat op mijn nieuwe baan minder.
Het is wel leuk om iemand persoonlijk wat te geven als hij iets bijzonders voor je heeft betekent. Als je je baas dankbaar bent dat hij je een kans heeft gegeven dan is bijv. een fles wijn wel leuk. Je moet het ook niet te groot of duur maken want dan is het weer een beetje gek en voelt iemand zich misschien bezwaard.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Bosje bloemen doet wonderen. Zowel van uit de werkgever als werknemer.
Pff, zou ik niet mee beginnen. Ik ben niet getrouwd met mijn baas, ik werk hier maar. Hij betaalt me, ik doe mijn best om zo goed mogelijke prestaties neer te zetten. Ga ik zelf weg, tsja, ja dat is het dan, dan krijgt hij nog een handje en een welgemeende "dankjewel voor de jaren".
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
Hangt natuurlijk enorm af van het bedrijf, de cultuur, relatie, funcie etc.
Bij ons is het gebruikelijk dat d evertrekkende collega een soort afscheidsdrink in een cafe organiseerd en de eerste paar rondjes op zich neemt. Omgekeerd zamelen de collega's allemaal een bedrag in voor wat afscheidspresentjes.
Is meer iets dat we onderling doen, werkegever komt soms ook nog een rondje geven of voorziet nog een bos bloemen ofzo en legt ook iets bij.
Zijn een klein bedrijfje met 25-30 man dus iedereen kent elkaar ook.
Als je door de jaren heen een hele goede verstandhouding met je baas/leifingevende hebt gehad en je echt hebt kunnen groeien en het mede aan je huidige werkgever te danken hebt dat je nu een stap hogerop kan maken dan kan je natuurlijk altijd een flesje wijn of iets in die aard kado doen.
Bij ons is het gebruikelijk dat d evertrekkende collega een soort afscheidsdrink in een cafe organiseerd en de eerste paar rondjes op zich neemt. Omgekeerd zamelen de collega's allemaal een bedrag in voor wat afscheidspresentjes.
Is meer iets dat we onderling doen, werkegever komt soms ook nog een rondje geven of voorziet nog een bos bloemen ofzo en legt ook iets bij.
Zijn een klein bedrijfje met 25-30 man dus iedereen kent elkaar ook.
Als je door de jaren heen een hele goede verstandhouding met je baas/leifingevende hebt gehad en je echt hebt kunnen groeien en het mede aan je huidige werkgever te danken hebt dat je nu een stap hogerop kan maken dan kan je natuurlijk altijd een flesje wijn of iets in die aard kado doen.
Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache
Verrassende reactie van jou...demichel schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:06:
Pff, zou ik niet mee beginnen. Ik ben niet getrouwd met mijn baas, ik werk hier maar. Hij betaalt me, ik doe mijn best om zo goed mogelijke prestaties neer te zetten. Ga ik zelf weg, tsja, ja dat is het dan, dan krijgt hij nog een handje en een welgemeende "dankjewel voor de jaren".
Maar een tip in algemene zin, als je iemand dankbaar bent moet je gewoon laten blijken.
Pagina: 1