Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177352

Topicstarter
Op advies van een installatiebedrijf heb ik een 6kW installatie laten installeren. Huidig jaarverbruik 6300-6700kW. Platdak, op het zuiden, zonder schaduwen.

Deze maand zijn er enkele bijzonder zonnige dagen geweest. Maar ik zie slechts 5kW opbrengst.
Dit gemeld aan het installatiebedrijf. Zij antwoorden als volgt:

De Fronius omvormer IG60 heeft een maximale output power van 5000 W.
De panelen dimensioneren we altijd wat over, omdat we in Nederland heel wat meer dagen in het jaar hebben dat het niet bij het maximum komt.
Op deze wijze start de omvormer op dat soort dagen eerder in bedrijf. De configuratie is volledig correct, zie onderstaand de berekening van Fronius:
Afbeeldingslocatie: http://www.norus.nl/fotos/fronius.jpg

Klopt dit verhaal of heb ik idd 20% teveel geinvesteerd in panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
dit verhaal klopt.
(hun uitleg is iets minder, maar dat kan ook zijn dat jij het weer doorvertelt en zo sluipen er wel eens wat foutjes in.)

je hebt nu een omvormer die iets is onder gedimensioneerd.
dit kun je doen en geeft maar een heel klein verliesje.
tot de +/-30% extra is niet echt een probleem.
dus 6,5kWp is ongeveer de grens op die omvormer.

eerder starten, is nee.
maar wel meer opbrengst op momenten dat het bewolkt is b.v.
en als het warm is worden de cellen van de panelen warm en zakt de op brengst.
een paneel die jij hebt doet een 255W als het buiten 25 graden een klein windje er over heen blaast etc etc... (perfecte condities.)
maar als de panelen flink warmer worden dan doen ze maar een +/-180W.

dus het komt allemaal wel goed.
alleen in de lente zul je af en toe zien dat de omvormer een beetje begrenst, maar zie dat niet als probleem.
kijk eens naar de hoeveelheid die wel binnen komt, 5kWh per uur, lol

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177352

Topicstarter
Ter info: de reactie is overgenomen zoals aan mij gericht. Dus zonder weglatingen of aanvullingen mijnerzijds.
Bedankt voor je toelichting