Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:14
Bij ons in het bedrijf is het tegenwoordig helemaal hot, het nieuwe werken!

We hebben bij ons allemaal targets die gehaald moet worden, waar en wanneer je dit doet maakt de baas niet uit. Zo werken er mensen bij ons van 08:00 tot 17:00 gewoon op kantoor maar heb ik ook collega's die werken van 15:00 tot 22:00 zonder pauze thuis.

Mijn vraag is wat vinden jullie van het nieuwe werken? En werkt het? En hoe kan het beter werken?

Ik vind het persoonlijk helemaal niks en ik denk dat het serieus niet goed is voor het bedrijf. We zijn twee jaar geleden begonnen met het nieuwe werken en ik merk echt grote verschillen. Het aantal collega's met een burn-out is nog nooit zo hoog geweest. Dit komt omdat het moeilijk is om privé en werk gescheiden te houden als je altijd kan werken. Nog even snel de mail beantwoorden avonds of toch nog even kijken naar het project op mijn laptop.

Soms zijn er collega's die nog maar één dag in de week op kantoor zijn en dan helemaal volstaan met vergaderingen/overleggingen omdat ze de rest van de week niet kunnen. Wat na 4/5 uur vergaderen totaal geen nut meer heeft omdat je het dan wel gehad heb onderhand met praten en aan de gang wil.
Het nieuwe werken is zoals het woord al zegt: "Nieuw" dus ik denk ook dat het bedrijf er nog aan moet werken, vooral met duidelijk afspraken.

Zoals je mag maar twee dagen in de week thuiswerken, dit scheelt in mijn ogen al een hoop ongemak met andere collega's. En zo kan ik er nog wel een paar opsommen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik werk bij een bedrijf waar het niet is gelanceerd als "het nieuwe werken", maar waar het enigszins gegroeid is in die richting. En daar werkt het eigenlijk uitstekend. Veel mensen zijn alsnog 3 à 4 dagen op kantoor, maar ook daarbij willen de tijden nog wel eens wisselen. Als je een keer iets hebt ben je er niet en anders wel. De meeste vergaderingen worden allemaal ook online gedaan, dus ook dat is geen enkel issue.

Waar het vaak mis gaat is als mensen de uitsterste grenzen gaan opzoeken, dus geheel buiten de reguliere tijden werken of alle vergaderingen ontwijken als ze niet op kantoor zijn. Dan werkt het niet, maar als je enigszins flexibel bent en de vergaderingen gewoon ook online kan bijwonen dan werkt zoiets prima.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:28
Ik denk dat het burnout gedeelte niet zozeer vanwege het "nieuwe" werken komt, maar eerder door de targets en het nieuwe werken. Sommige mensen "werken" thuis zeg maar en daardoor stressen ze op het laatste moment door de targets die nog gehaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:36
Zoals zo vaak geldt: Niet alles is geschikt voor iedereen.
Er zijn mensen die er niet mee om kunnen gaan om hele dagen op dezelfde plek te zitten en er zijn mensen die er niet mee om kunnen gaan om nooit op de zelfde plek te zitten.

Het 'nieuwe' werken is een uitkomst voor mensen die niet elke dag op dezelfde plek kunnen zitten. Op deze manier werken vergt gewoon wat aanpassing van de hele organisatie. Iedereen moet zich flexibel kunnen opstellen en dat ook kunnen uitdragen.

Persoonlijk ben ik een groot voorstander van flexibel werken, maar ik kan mij zelf goed beschermen al dan niet ' zelf' afgedwongen. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat ik vaak op de laptop nog even de mail checkte, nu heb ik gewoon een werkplek met aparte computer thuis gecreeerd en daar werk ik, laptop is voor leuke/priv'e dingen. Werk E-mail op telefoon wordt niet automatisch binnengehaald, maar bepaal ik zelf of ik het wil binnen halen. Zo bescherm ik mijzelf.

Wel merk ik dat ik zelf toch van de vijf dagen wel drie op kantoor wil zijn, contact met collega's etc is voor mij toch belangrijk, maar een dagje thuis werken zorgt er wel voor dat ik 'meters' maak die ik op kantoor waarschijnlijk niet zou maken. Daarnaast geeft het mij ruimte om " prive" zaken te doen die ik anders later moet doen. Zoals bijvoorbeeld de was (en pakketjes aannemen van de postbode..), in plaats van ouwehoren bij de koffieautomaat even de was in de wasautomaat gooien.

Ik denk dat het nieuwe werken een toevoeging is die goed is, mits je en daar ga ik met Hooglander1 mee niet de extremen op gaat zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Thuiswerken is voor mij eigenlijk altijd positief geweest.

Ongemak met collega's kun je voorkomen door goed bereikbaar te zijn. Ik zie er ook nog wel wat in om een Skype venster te openen, dan is het net alsof je op de zaak zit en heb je niet de nadelen van in de file staan etc.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:08
Wij gebruiken het 'nieuwe' werken in mijn ogen optimaal:

- Flex desken, officieel heeft niemand een eigen desk. Maar het bedrijf heeft afdelingen dus in praktijk telt dit enkel voor consultants. Vaste medewerkers hebben hun 'eigen' desk, zeker als ze speciaal gereedschap nodig hebben of dockingstation/keyboard/extra schermen hebben aangevraagd.
- Flex werken met de eis bereikbaar te zijn tussen 10 en 16h, dat moet niet op kantoor maar dat kan via GSM, skype, lync,...
- In praktijk werken de meeste mensen 1 dag per week thuis.

Voor de rest moet je zelf weten wat je doet. Ik durf s'avonds al eens antwoorden op een mail die op mijn smartphone toekomt maar als ik geen zin heb antwoord ik de dag nadien pas. Voor sommige mails moet je diep in specs snuffelen en dan kan je niet onmiddelijk antwoorden.
Mijn manager zet elke avond om 17h zijn smartphone van het werk gewoon uit en heeft dan enkel zijn privé toestel.

Als je door het nieuwe werken dreigt een burn-out op te lopen ga je toch gewoon 9-5 op kantoor werken, hier is het zeker geen verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Ik woon dicht bij mijn werk, om reistijd vermijden doe ik het niet. Eigenlijk alleen sporadisch als er een monteur oid langskomt. Het is hier op mijn werk best een kippenhok, als ik mij echt moet concentreren dan is thuiswerken wel handig. Echter, ik vind de sociale interactie op mijn werk fijn, daarnaast is het communiceren face-to-face als developer imvho toch echt beter dan over de telefoon (wij hebben geen videochat oid). Iedereen die altijd binnen is heeft ook zijn eigen plek.

That said, als ik een uurtje eerder weg moet kan dat. Dat haal ik gewoon in. Als je werk maar afkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het nieuwe werken kán prima (wil zelf niet meer zonder). Alleen je moet het als werknemer en als werkgever wel kúnnen.
De werkgever moet leren op basis van vertrouwen te werken, maar moet tevens bezig zijn met het evalueren en bijsturen van de regeling.

De werknemer moet gemotiveerd zijn en kunnen omgaaan met de vervagende grenzen van werk en vrije tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:09

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, ik vind het wel heel makkelijk. In principe hebben we geen flexwerken, maar ik kan komen en gaan wanneer ik wil zolang ik mijn deadlines maar haal. Daar tegen over staat wel weer dat ik ook niet moet zeuren als we 's avonds een deployment doen of soms in het weekend aan het werk ben. Overigens vind ik dat laatste heerlijk. Geen telefoon en geen zeurende collega's :P

Maar goed, het is heel persoonlijk hoe je er mee omgaat. Er zullen vast mensen zijn die het niet aankunnen of er misbruik van maken.

Maar weet je zeker dat het aantal burn-outs is toegenomen? Dat zou je terug moeten zien in het percentage ziekteverzuim.

[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 30-03-2015 10:19 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:36

St@m

@ Your Service

Hier komt het steeds meer, maar ben eigenlijk de enige die regelmatig thuis werkt. Ben ook de enige die meer dan een uur reistijd heeft (enkele reis). Door de directrice wordt het gepusht. Mijn directe leidinggevende heeft liever dat ik iedere dag op kantoor ben. Als dat niet zo was, dan zou ik denk ik 1 a 2 dagen op kantoor zijn. Nadeel is wel dat de kinderen ook nog gewoon thuis zijn (incl. oppas of vrouwlief) dus dan wordt je soms ook snel afgeleid. Maar bereikbaar ben ik ongeveer 24/7 (en daar kan ik prima mee omgaan) en dat is het belangrijkste.
Als ik 's middags even geen zin meer heb ga ik ook zo een film kijken o.i.d. als het werk maar af is. En dat werk kan ook 's avonds als de vrouw tv kijkt.

Overigens pas net aanwezig op kantoor, kinderen naar mijn ouders gebracht vanmorgen. En ik ga om 15:30 weer weg om ze op te halen. Normaliter zou het dus handiger zijn om gewoon thuis te werken (scheelt 2 uur reistijd + brandstof) maar mijn leidinggevende heeft een vast overleg ingepland op de maandag (en daar moet ik dus verplicht fysiek bij zijn, terwijl Lync/Sype/Facebookbellen allemaal prima werkt hier). Maar goed.. zijn probleem hoor. Ik rij wel :)

Edit: Overleg gaat niet door :X Nog duurdere kilometers haha.

[ Voor 26% gewijzigd door St@m op 30-03-2015 10:24 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat als je gewoon je werk doet en vaste tijden aanhoud, dat het niet zoveel uitmaakt of je op kantoor zit of dat je thuis werkt. Het gevaar van thuis werken is echter dat je jezelf te snel kunt laten afleiden. Als de baas niet meekijkt kun je immers doen en laten wat je wil. Misschien heb je wel even helemaal geen zin in werken en ga je rondsnuffelen op Facebook of iets dergelijks. Vervolgens is het een uur of vier en heb je je deadlines voor die dag nog niet behaald (eigen schuld, dat zonder meer) en dan moet je alsnog aan de bak. Dat je dan tot 's avonds laat nog bezig moet om deze deadlines alsnog te halen is je eigen keuze geweest, maar het kan wel zorgen voor de nodige stress.

Kortom, je moet wat zelfdiscipline hebben om thuis te kunnen werken en je moet ervoor zorgen dat je niet teveel wordt afgeleid. Dan is het voor de meeste mensen prima te doen.

Ik merk zelf dat als ik op kantoor werk dat ik effectief maar een paar uurtjes daadwerkelijk aan werken toe kom. Je drinkt een paar keer per dag koffie, je gaat samen lunchen, er wordt flink geouwehoerd, etc. Soms blijf ik simpelweg thuis om een document af te maken of iets dergelijks, omdat het er anders niet van komt (of te lang duurt). Bij ons zijn hier eigenlijk geen regels of afspraken voor, maar het is wel heel goed mogelijk. Ik kan bijvoorbeeld ook een dag thuis werken omdat ik dan thuis ben voor het aannemen van een pakketje, of omdat de monteur van ... langskomt om ... te repareren. Ik zorg er echter wel hoe dan ook voor dat ik aan het einde van de (werk)dag m'n werk af heb en m'n deadlines heb gehaald.

Wel betrap ik mezelf er te vaak op dat ik 's avonds en in het weekend toch even stiekem m'n mail check, want dat komt gewoon 24/7 op m'n telefoon binnen (het is immers ook een telefoon van de zaak, welke ik ook privé mag gebruiken). Als een mailtje belangrijk genoeg is reageer ik daar vaak ook nog even op, indien dat mogelijk is. Het is echter niet zo dat ik in paniek raak als ik een mailtje binnen krijg en gewoon op MOET reageren. Vrije tijd is immers vrije tijd, dus je moet jezelf er een beetje tegen beschermen om altijd maar met je werk bezig te zijn. Je wordt immers ook niet voor 24/7 betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:43
Ach, hier is het ook een beetje komen en gaan wanneer je wil als je je werk maar goed doet. Sommige kunnen dat wat beter dan andere, gelukkig weten die mensen dat van zichzelf en doen het gewoon zelf niet. Sommige mensen mogen het ook niet meer, die mogen gewoon van 9 tot 5 tenzij anders overeen gekomen. Meestal doordat ze bepaalde afspraken niet nakwamen of totaal niet presteren buiten kantoor om. Al moet ik zeggen dat dat de uitzonderingen zijn (want die mensen willen we over het algemeen niet).

Ik vind het lekker dat ik mij niet druk hoef te maken om op tijd op mijn werk te zijn. Kan rustig om 10:00 binnen komen om om 15:00 weer te gaan. Om dan lekker savonds nog even door te pakken. Dan ben ik trouwens ook het productiefst. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:41
Net zoals alles heeft thuiswerken voor en nadelen. Waar het om gaat is dat je goede afspraken maakt met collega's (en je huisgenoten). Vaste werktijden (bloktijden) en vaste op-kantoor-dagen bieden in ieder geval duidelijkheid over waar en wanneer je te bereiken bent.

En je moet zelf goed de scheiding tussen werk en prive kunnen maken, ook daar biedt een vaste werktijd duidelijkheid (en bescherming voor als je een workaholic bent/kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een vorige werkgever deed eraan en daar werkte het fantastisch goed. Het idee was simpel: Begin wanneer je wilt, stop wanneer je wilt. Maar afspraken zijn heilig. Als jij iemand tot last bent dan heb je een probleem.

Er waren mensen die begonnen om 11:00 en werkten door tot 16:00. Die kregen vaak meer gedaan op een dag dan de mensen die om 08:30 begonnen en doorwerkten tot 18:00. Kwaliteit vs. kwantiteit.

Meetings inplannen ging op zich super makkelijk. Iedere ochtend een stand-up met je team om 10:00 uur? Dan kunnen mensen ook vanaf thuis inbellen via Skype of Facetime of gewoon een conference-call telefoon op kantoor. Sommigen deden dat lekker vanuit bed.

1 Collega sliep daar alleen meerdere malen doorheen. Die was snel zijn baan kwijt. Die zou het in een normale setting ook niet overleven, lijkt mij; sommige mensen kunnen niet omgaan met vrijheid :)

Iedereen kreeg op papier gewoon 40 uur betaald, maar sommige mensen werkten praktisch maar 30 uur per week. Diezelfde mensen maakten er ook geen problemen van als er problemen waren en ze moesten doorwerken. Meerdere malen meegemaakt dat de IT-staff gewoon meerdere dagen op kantoor verbleef. Inclusief slapen en eten.

Het merendeel van alle collega's werkte gewoon netjes van 09:00 tot 17:00. Met een half uurtje lunch tussendoor en af en toe een koffie break. En dat was prima.

De mensen die hier het meeste aan hadden waren juist mensen met kids of gezondheidsproblemen. En af en toe het faciliteren van stress-relief :) Als je om 14:00 besloot "fuck it, geen zin meer" dan kon je gewoon aan je team lead doorgeven dat je er genoeg van hebt voor die dag. Dan ga je lekker weg.

Maar dit was een bedrijf wat niet bepaald moeite had zijn hoofd boven water te houden. Die verdienden tientallen miljoenen per dag ook als iedereen weg zou zijn. Dus daar konden ze hun personeel wat luxe verschaffen. Als ik een klein ICT-bedrijf in Nederland zou hebben zonder zo'n luxe inkomstenbron dan zou ik het niet aanraden. Dan lijkt het me handiger om voorspelbaar inzetbaar personeel te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 19:47

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ideaal toch?
De mogelijkheid om min of meer je eigen werktijden te bepalen, zelf je tijd in te delen...
En targets. Tsja, ik vind dat iets wat niet thuis hoort op de werkvloer.
Zelf merk ik dat met eigen verantwoordelijkheid veel betere resultaten worden behaald.

En vergeet niet: een burnout begint en eindigt bij jezelf.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 12:36

St@m

@ Your Service

Nyarlathotep schreef op maandag 30 maart 2015 @ 12:56:
Ideaal toch?
De mogelijkheid om min of meer je eigen werktijden te bepalen, zelf je tijd in te delen...
En targets. Tsja, ik vind dat iets wat niet thuis hoort op de werkvloer.
Zelf merk ik dat met eigen verantwoordelijkheid veel betere resultaten worden behaald.

En vergeet niet: een burnout begint en eindigt bij jezelf.
De enige manier waarop je kunt managen als er niemand is zijn natuurlijk targets :P Targets kun je in overleg bepalen toch?
Als ik geen targets heb kan ik net zo goed de hele week in mijn bed gaan liggen. Niemand die me ergens op aanspreekt, want ik heb niets te doen.

Als het goed is heeft iedereen targets.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Als je operationele issues behandeld heb je niet zozeer echte targets, al moet je waarschijnlijk nog steeds aan één of andere vorm van SLA voldoen.

Ik werk met projecten en een project moet opgeleverd worden op datum X. Komt er iets onvoorzien door kan het uitgesteld worden, maar als de oorzaak bij jezelf ligt heb je gewoon een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zit zelf in een agile development team en ik merk dat ik totaal geen fan ben van het nieuwe werken. Teveel mensen die niet aanwezig zijn gedurende de dag waardoor het erg lastig is iets even snel door te spreken. Moet je altijd maar Lync sessies opzetten in de hoop dat je ze dan wel goed kan bereiken. Uiteindelijk werkt het wel redelijk maar je verliest zo wel productiviteit.
Enig voordeel is dat die mensen dan niet in een all day meeting kunnen zitten.

Ook flex plekken heb ik een hekel aan, vaak gaat het namelijk samen met een lagere dekking qua werkplekken wat betekent dat laatkomers geen goede werkplek hebben. Jammer voor hen zou je zeggen maar ook dan verliest je team weer productiviteit aangezien je collega's gewoon niet optimaal kunnen werken.

Geef mij maar een vaste afdeling waarbij iedereen z'n eigen werkplek met docking station hebt. Incidenteel thuis werken is prima maar dan wel onder de juiste voorwaarden en zeker niet als de facto standaard.

Heb je 's ochtends een standup met je halve team. En dan kan je wel inbellen maar probeer dan maar eens verstaanbaar te zijn en je kaartjes te verhangen.... blegh.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Het zal inderdaad nooit in elke omgeving goed tot zijn recht komen. Bij agile development moet je zeer kort op de bal kunnen spelen.
Voor ons is Lync nog nooit een probleem geweest, dat werkt perfect voor lange termijn projecten. Bij ons zit er meestal niet zoveel druk op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
St@m schreef op maandag 30 maart 2015 @ 13:18:
[...]

De enige manier waarop je kunt managen als er niemand is zijn natuurlijk targets :P Targets kun je in overleg bepalen toch?
Als ik geen targets heb kan ik net zo goed de hele week in mijn bed gaan liggen. Niemand die me ergens op aanspreekt, want ik heb niets te doen.

Als het goed is heeft iedereen targets.
Geef het beestje een naampje en dan heb je het al. Deadlines o.i.d.. Voor de meeste taken staat gewoon een hoeveelheid tijd en zolang je daar in de buurt van blijft is er geen probleem. Loop je flink achter op andere dan wellicht wel (als het niet verklaarbaar is).

Het is een utopie dat iemand geen targets heeft. Minder tastbare dan voor een salespersoon (XXX omzet in periode Y) maar dat betekent niet dat er geen targets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:43

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Wij hebben vaste kantoordagen ingesteld. Dinsdag en Donderdag is iedereen verplicht op kantoor of er moet al een afspraak met een klant zijn. De overige dagen werk ik vanuit huis. Ik kan bij alle klanten "naar binnen" met behulp van verschillende tools (VPN, Citrix, RDP, TeamViewer enz.) Overleg doen met klanten en leveranciers vindt steeds vaker plaats via Webex, Citrix, GoToMeeting enz.

Het ligt natuurlijk ook aan de werkzaamheden die men uitvoert. Wij doen aan Software Asset Management en ik verzorg daarvoor de technische consultancy kant. Ik heb bij mij thuis een apart gebouw waar ik mijn kantoorruimte van gemaakt heb zodat ik niet lastig gevallen wordt door de normale huiselijke zaken.

Ik ben zeer te spreken over deze manier van werken. Natuurlijk is het een en ander gebaseerd op vertrouwenskwesties. Misbruik hiervan maken voelt voor mij aan als je eigen ruiten ingooien.

Ik ben in ieder geval 100% het Nieuwe Werken. Het werk idd het beste als iedereen gewoon vaste (kantoor) uren draait, dat dan weer wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Techno Overlord op 30-03-2015 15:16 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsmell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-07 11:28
Ik ben een groot voorstander van het nieuwe werken, mits goed geïmplementeerd. Ik heb bij enkele klanten gezeten die eraan begonnen zijn, maar waar het niet helemaal goed gegaan is. Wel terug gaan naar een bezetting van 70-90% en dan ook een dag instellen waarop iedereen aanwezig moet zijn. Dat werkt dus niet. Of teams volgens het nieuwe werken laten functioneren, zonder tooling te implementeren om het te ondersteunen, want "eerst maar eens zien of het werkt, dan geld uitgeven aan tools". Met als gevolg dat het dus niet werkt. Bij een klant ook veel issues met flexplekken meegemaakt. Sommige medewerkers willen daar gewoon niet aan en blijven stug hun 'eigen' flex plek claimen en proberen je er zelfs weg te sturen als je er gaat zitten. Heeft mooie situaties opgeleverd. :)

In mijn huidige klus gaat het erg lekker. Ik probeer 1-2 dagen per week thuis te werken, mits het werk het toe laat. Als performancetester kan ik redelijk goed vanuit huis werken, maar ik heb ook vaak mensen nodig die voor me monitoren en waarmee ik afspraken moet maken, of moet overleggen over de te ontwikkelen scripts. In dat geval ben ik op kantoor, want dat vind ik te lastig om vanuit huis te doen. Ik ben redelijk vrij in wat ik doe. Mijn targets zijn de tests die ik afgesproken heb met de klant. Deadlines daarvoor zijn door thuiswerken nog nooit in gevaar gekomen. Eerder het tegenovergestelde, want thuis heb ik nauwelijks afleiding en op kantoor vrij veel.

[ Voor 13% gewijzigd door Deadsmell op 30-03-2015 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Ik werk voor een consultancy bedrijf.

Wij werken voor klanten wereldwijd. Aangezien het gros van de klanten toelaat om remote te werken, komt het erop neer dat we in theorie locatie-onafhankelijk zijn.

Aangezien iedereen verspreid werkt over meerdere locaties, zijn meetings altijd via het internet (webex). We bezoeken twee keer per jaar HQ om te socializen met collega's (kerstfeestje, training). Daarnaast hebben we regelmatig teamlunches met collega's die geassocieerd zijn met dezelfde locatie (voor mij zuid-oost USA).

Ik heb collega's die elke drie maand verhuizen en ik heb collega's die elke dag naar kantoor komen. Dat werkt. Je bouwt via webex ook een band op (we gebruiken een webcam).

Onze Nederlandse locatie is officieel veel strikter met remote werken. In de praktijk komt het erop neer dat niemand er wil werken ;)

Persoonlijk ga ik twee dagen per week naar kantoor. Indien mijn vrouw een zakenreisje heeft, ga ik mee met mijn vrouw en werk ik die week volledig remote. Zelfde als ik mijn familie in Europa bezoek (hou ik mijn vakantie voor leuke dingen, ipv familie bezoeken).

Aangezien wij een consultancy bedrijf zijn, moeten we dus nog steeds uurtjes schrijven. Hier komt het erop neer dat we ongeveer 80 uur per twee weken moeten werken. Wanneer je die 80 uur volmaakt, kan je volledig zelf indelen. In theorie kan je 8 dagen op rij 10 uur werken om dan 6 dagen niets te doen.

[ Voor 24% gewijzigd door koentje115 op 30-03-2015 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het nieuwe werken is veel meer dan thuiswerken en zelf je tijden indelen, imho. Het gaat ook over het gebruik van online middelen (lync, video/teleconferencing), output gestuurd werken ipv op aanwezigheid en een niet traditionele kantoorindeling, dus flexplekken, stilteruimtes etc.

Ik zou niet meer zonder kunnen en zou ook niet meer traditioneel (9-17 eigen kantoor) willen werken. Als ik van baan switch neem ik dat ook mee in mijn keuze.

Maar is alles dan perfect? Nee. Ons parkeerbeleid draagt niet bij, tussen 9 en 14 kun je je auto nergens kwijt, waardoor je toch stiekem geneigd bent om je aan de standaard werktijden te houden (inclusief spitsrijden ipv mijden), op sommige dagen (vrijdag) veel collega's moeilijk te bereiken, babygehuil in calls en mensen die meetings afzeggen ivm thuiswerkdag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben Linda en momenteel ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek aan de Universiteit Twente over Het Nieuwe Werken. Werk jij in een bedrijf met Het Nieuwe Werken, dan kan je me erg helpen door een korte vragenlijst (10 min.) in te vullen voor mijn onderzoek over het nieuwe werken en stress.

Link:knip

Alvast bedankt voor het invullen.

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 02-07-2015 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 11:32
Wat is volgens jou het nieuwe werken Linda? Ik mis dat aan het begin van je enquete, lijkt me wel relevant om dat te definieren niet?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09 09:35
Ik werk in een groot bekend bedrijf die zegt aan het nieuwe werken te doen. Alleen is het de manager op de werkvloer die niets met het nieuwe werken heeft. Ergo, toen het een hype was werd er zogenaamd van alles geregeld voor het nieuwe werken. Een paar jaar later werkt zo nu en dan iemand incidenteel vanuit huis.

Kijk maar naar de filedruk, als het Nieuwe Werken vanaf het begin serieus was genomen dan was deze niet toegenomen maar afgenomen.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mijn ervaring met het nieuwe werken:
- Ik ben geen ochtendmens dus ik kon werken op uren dat ik het meest productief ben.
- Ik maakte doorgaans wat meer uren, maar vond dat niet erg want ik had geen reistijd en reiskosten.
- Zonder goede afspraken werd ik net zo vaak gestoord als op kantoor. In plaats van direct aanspreken gaat men je bellen/chatten/etc.
- Ik was (letterlijk en figuurlijk) minder zichtbaar. Mezelf profileren was daarom wat lastiger.
- De werkdruk verbeterde omdat ik minder tijd kwijt was aan onnodig socialiseren. Ik stond versteld hoeveel productieve uren verspild werden met koffieleuten/lunchen/manager bijpraten/borrels/telefoon aannemen/collega's helpen/enz.

Aanbevelingen voor het nieuwe werken:
- Taken en prioriteiten moeten duidelijk zijn. Communiceer daarom alleen via mail / wiki zodat alles wat afgesproken duidelijk is. Mail/wiki dwingt mensen eerst hun verhaal te structureren zodat je geen tijd verliest met mondeling overleg of IM-berichtjes.
- Als mensen zelf hun tijd mogen indelen neem dan niet aan dat zij tussen 09.00 en 17.00 altijd bereikbaar zijn.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 15:14
Ik ben freelance developer, dus een iets andere insteek wellicht.

Wat mij betreft mag dat nieuwe werken breed worden ingezet. Ik werk net zo lief 3 dagen op mijn eigen werkplek/thuis, voor overleg nog 1-2 dagen op kantoor. Want die krampachtige houding dat iedereen maar aanspreekbaar moet zijn is vooral erg emotioneel ingegeven.
Hoe vaak word ik uiteindelijk gestoord, vrij weinig. Als ik word gestoord is het denk ik 50/50 relevant en is het inderdaad handig dat ik meteen actie kan ondernemen/even samen sparren. Maar zelfs dat kan ook prima op afstand.

Een andere reden, file. bijna alle werk (wat ik heb aangenomen de laatste jaren) is op 60-100km filerijden vanaf mijn woonplaats. Waarom doen mensen dat voor hun lol? Na de spits beginnen? "Dan mis je de standup 's ochtends" 8)7

Einde rant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:51
Ik heb 6 jaar geleden bij een bedrijf uit Groningen gesolliciteerd, leuk bedrijf en de reistijd meer dan waard vanuit Zwolle (1 uur en 5 minuten enkele reis). Leaseauto was geen probleem en er stond 3 dagen voordat ik begon een huurauto klaar, zodat ik mijn oude auto bij mijn werkgever makkelijk kon inleveren.

De eerste 3 weken elke dag netjes naar kantoor geweest, soms wat eerder naar huis om de kids op tijd uit de opvang te halen. Dat was allemaal geen probleem, ze vroegen zich ook af waarom ik vroeg of ik eerder naar huis mocht. Na een week of 3 werd mij toch wel vriendelijk verzocht om toch niet elke dag te komen, dat was nergens voor nodig en qua reiskosten niet helemaal de bedoeling ;)

Nu is het ondertussen 6 jaar later en werk ik ~100% thuis. Dat bevalt echt perfect, prima arbeidsvoorwaarden, leaseauto voor de deur (mijn vrouw gebruikt hem vaak voor woon-werk) en een super relaxte werksfeer. We mogen werktijden vrij soepel zelf bepalen, al is er wel een bepaalde afhankelijkheid van elkaar natuurlijk.

Verder heeft het ook een hoop voordelen:

- Geen collega's aan je bureau te zeuren, de drempel om je te storen is veel hoger.
- Veel tijd met mijn kinderen. Ik ben degene die ze s'ochtends de deur uit jaagt, tussen de middag de lunch klaar heeft staan en als ze uit school komen hoeven ze ook niet naar de BSO.
- We hebben 2 auto's, waarvan 1 bijna niet gebruikt wordt. Ideaal!
- Mijn vrouw heeft een hoop flexibiliteit in haar werk, wederom geen BSO nodig.

Het enige waar ik soms op moet letten is mijn werktijden. In sommige projecten beginnen mijn werkdagen om 6:30 en eindigen om 20:30 of later ;) Maar soms zijn de werktijden van 9:00 tot 13:00 ;).

Er is echter 1 groot nadeel. Vind maar eens ander werk waar ze dezelfde werkwijze hebben (mocht je willen wisselen van baan). Veel bazen die dit doen zijn er nog niet en zeker niet waar ze dan ook nog een auto voor de deur zetten en dit salaris bieden :)

(En ja, bij ons kan een lease auto zat uit, de familie woont allemaal 185km verderop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het nieuwe werken grote onzin (in bepaalde sectoren van de IT).
Zeker als je veel in team verband werkt en communiceert is het altijd maar afwachten tot pietje eindelijk een keer op de werkvloer is.
Ook mis je veel informatie wat dus vaak ter sprake komt bij de koffie automaat :)

Heb je een functie waarbij je nauwelijks met collega's hoeft te communiceren en kun je gewoon "opdrachten" uitvoeren dan is het misschien wel ideaal..

Ik zelf heb graag mensen om mee heen waarmee ik kan samenwerken.
Ik zit zelf in een kantoortuin met 16-17 mensen, druk en rumoerig, maar voor mij wel effectief.
Sommigen kunnen er niet mee omgaan en kunnen zich dan niet concentreren, begrijpelijk en thuiswerken of afzonderen van de werkvloer is dan ook zeker bespreekbaar..
Bijna iedereen heeft ook een goede koptelefoon op de werkvloer om zich tijdelijk af te sluiten met muziek bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 13:26
Ik lees hier veel verhalen over de voors en tegens maar ik vraag me af wat het qua extra beheer met zich mee brengt. (als ict-er zijnde)
Hebben de organisaties een MDM oplossing, extra formatie aangetrokken om alles goed te beheren of zijn er andere tools voor?
Hoe is het ingevoerd? gefaseerd of in een keer? en waar liep je tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:43
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2015 @ 21:42:
Ik vind het nieuwe werken grote onzin (in bepaalde sectoren van de IT).
Zeker als je veel in team verband werkt en communiceert is het altijd maar afwachten tot pietje eindelijk een keer op de werkvloer is.
Ook mis je veel informatie wat dus vaak ter sprake komt bij de koffie automaat :)

Heb je een functie waarbij je nauwelijks met collega's hoeft te communiceren en kun je gewoon "opdrachten" uitvoeren dan is het misschien wel ideaal..

Ik zelf heb graag mensen om mee heen waarmee ik kan samenwerken.
Ik zit zelf in een kantoortuin met 16-17 mensen, druk en rumoerig, maar voor mij wel effectief.
Sommigen kunnen er niet mee omgaan en kunnen zich dan niet concentreren, begrijpelijk en thuiswerken of afzonderen van de werkvloer is dan ook zeker bespreekbaar..
Bijna iedereen heeft ook een goede koptelefoon op de werkvloer om zich tijdelijk af te sluiten met muziek bijvoorbeeld.
Bij het echte nieuwe werken hoeft dat ook helemaal geen probleem te zijn. Ik werk zelf 3-4 dagen op kantoor van +/- 10:00 tot +/- 16:00 en de rest doe ik thuis en op mijn thuiswerkdag. Dan ben je genoeg op kantoor om die informatie te delen maar ook nog genoeg uren thuis om het echte werk te verzetten. Krijg thuis gewoon veel meer gedaan dan in zon kantoortuin

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bbfreak
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 10:58
Als zelfstandig consultant word ik vaak ingehuurd door bedrijven die het nieuwe werken geintroduceerd hebben.
Vanwege het deeltijd/projectmatige karakter van de opdracht werk ik bijna altijd op locatie en kan er dan niet aan meedoen tenzij het voor een langere opdracht is.

Mijn ervaringen zijn overwegend positief:
- Flexibiliteit met prive-afspraken geeft rust
- Focus op bepaalde werkzaamheden

Mijn grootste irritatie: Mensen die een "vaste" thuiswerkdag als privilege gaan zien...ARGH! Of mensen die weigeren naar een vroege meeting te komen omdat ze laat beginnen...

Het is ook wel een cultuurdingetje. Organisaties waar wat oudere mensen werken hebben moeite met de omschakeling en je "voelt" ze kijken als je laat binnenkomt of vroeg weggaat.

Concluderend vind ik het een positieve ontwikkeling. Het slaagt als het management meegaat en het achterliggende doel echt productiviteit en gelukkige medewerkers is en geen ordinaire bezuiniging omdat je het aantal werkplekken per FTE kunt reduceren!

Twitter @cmeerbeek / Halo Waypoint Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 02:43

SECURITEH

Man of legend.

Bij ons op kantoor zijn ze er ook erg vrij in, de een begint om 6 uur en de ander om 10 uur, meestal zit er wel iemand op kantoor tussen 6 uur 's ochtends en 8 uur 's avonds, ieder mag dit zelf invullen zoals zij zelf willen inclusief overuren en tijd voor tijd oplossingen. Ook locatie word niet moeilijk over gedaan, de een werkt vanuit een klant locatie in Den Bosch, de ander in een vestiging in Amsterdam en vele regelmatig vanuit thuis (ook wel begrijpelijk als de medewerkers vanuit het hele land komen en vaak met 1+ uur enkele rit aan reistijd hebben). Vergaderingen worden simpelweg weken van te voren aangegeven waardoor (bijna) iedereen op de dag aanwezig kan zijn.

Wat er wel tegen over staat is dat je ook om een uur of elf in de avond gebeld kan worden in verband met een nachtovername (glas en koper kabels) waarbij je soms tot diep in de nacht aan het werk bent. Wat dat betreft is het een goede balans van geven en nemen en een stukje vertrouwen vanuit de werkgever. :)
kleefding schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:47:
Ik lees hier veel verhalen over de voors en tegens maar ik vraag me af wat het qua extra beheer met zich mee brengt. (als ict-er zijnde)
Hebben de organisaties een MDM oplossing, extra formatie aangetrokken om alles goed te beheren of zijn er andere tools voor?
Hoe is het ingevoerd? gefaseerd of in een keer? en waar liep je tegenaan?
Bij ons hebben ze gewoon een Citrix werkomgeving opgezet waar je zowel op werk als thuis op inlogd en je ding doet, het heeft uiteraard zijn nadelen en frustratie punten maar de omgeving is altijd het zelfde waar je in werkt. Voordeel voor IT is dat ze geen locale machines en applicaties hoeven te beheren maar ipv. daarvan een server cluster hebben. Iets wat vast ook wat problemen met zich mee brengt als je met AutoCAD en zware GIS software inclusief de zeurende engineers hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door SECURITEH op 14-07-2015 01:00 ]

Pagina: 1