Waterpomp +/- 1750 l/u?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:49
Jow,
ik ben bezig met waterkoeling.. en was ik dus op zoek naar een ompje :) . Mijn vader had nog wel een vijverpompje (voor fontijntje) liggen :) . Aleen t ding pompt iets van 1750 liter per uur! Als ik zo'n pomp heb, heeft dat nadelige gevolgen voor mijn koeling? of maakt het niet zoveel uit of ik nou 800 liter per uur rond pomp of 1750..

Verwijderd

Ik weet niet, maar er zou evt. te veel druk op kunnen te staan doordaat ie te veel wil pompen.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

ik denk dat je met 1750 wel wat veel druk op de zooi krijgt. maar ik zou zeggen probeer het gewoon. Sluit alles aan, en laat hem eens een paar dagen draaien (buiten je computer natuurlijk) is er naar een paar dagen niks aan de hand zal het wel goed zijn, gaat er iets kapot, haal je alsnog even een nieuw pompje

Geen inspiratie

Verwijderd

Denk dat het niet veel uitmaakt.. zorg wel dat je slangen dan goed vast zitten

Verwijderd

Die waterblokken kunnen het zonder problemen hebben ( die van dangerden kan zelfs 1000 Psi hebben, en DAS HEEL VEEL )
de slangen worden het grootse probleem, maar als het allemaal heel blijft is een 1750 l/u pomp beter dan een 800 l/u pomp. Hoe hard hoe beter, hoe dichter de temperaturen van het waterblok, radiator en water bij elkaar komen te liggen.

Verwijderd

Meer water = meer koeling.
ik heb een 1100 l/u pomp.

Wat ook een belangerijke factor is of je het reservoir in je kast of extern plaatst.

als je hem extern doet met lange slangen etc, dan heb je een grotere pomp nodig, want er is meer druk nodig. ik haal nou in praktijk 950 l/u. Want ik heb mijn water reservoir met slangen van 3 meter verbonden. het water moet dus 6 meter afleggen.

Ik gebruik trouwens tuinslang met een swifttech mcw372-B koelblok. ik heb niet de bestaande slang aansluiting (3/8inch) gebruikt, maar een tuinslang (1/2inch)met van die metalen ronde gevallen (die je aan kan schroeven) op de water in en uitgang aangesloten en dat schiet echt niet los, ook niet bij hoge druk. Als je dunne doorzichtige slanggetjes wilt gebruiken lijkt me 1750 wel aan de hoge kant.

Succes !

SiR

De doorstroom van het blok is ook van belang, heeft hij een groot water maze, of kan er maar een klein straaltje door, klein is hogere druk, dus groot is lager.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:43

E-Vix

Nu met sneeuw!

1750 liter per uur? Dan kan je volgens mij net zo goed meteen een hoge druk reiniger er op aansluiten.
Meer liter per uur is niet altijd goed...
800 l.u is voor de meeste waterkoelingssystemen zat, en 1200 l/u is meestal al genoeg voor de meest extreme gevallen... Ik zou dus voor een wat kleiner pompje gaan...

1750 l/u maakt trouwens ook veel lawaai... Het pompje zal niet echt stil zijn, en het geruis van het water zal ook wel behoorlijk zijn.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Het is te doen, maar idd: Herrie (ik weet niet hoeveel geluidhet ding maakt) en zet in ieder geval je slangen goed vast.

Weet je toevallig de opvoerhoogte van de pomp?

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op zaterdag 16 juni 2001 15:17 schreef E-Vix het volgende:
1750 liter per uur? Dan kan je volgens mij net zo goed meteen een hoge druk reiniger er op aansluiten.
Hoge druk =/= veel water. Je gaat pas hogedruk effecten krijgen als je met dunne leidingen gaat werken.

Misschien is het een optie om er een T-stuk tussen te zetten en daar achter een circuit met iets meer weerstand dan je koelblok + radiateur.

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

De lengte van je slangen maakt niet zoveel uit hoor. Het hoogteverschil tussen de water in en uitlaat van je koelsysteem is van veel grotere invloed op de stroomsnelheid.

Verwijderd

Ehhhh, ik heb geen verstand van waterkoeling maar ik weet wel dat de druk niets te maken heeft met een pomp van 800 l/u of 1750 l/u. In zo'n vijverpomp kan namelijk niet echte druk worden opgebouwd. Als je druk wilt dan moet je daar een speciale pom voor kopen.
Bij smalle leidingen zal er dus simpelweg minder dan 1750 l/u stromen.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:54

talin

ES-MA

probeer em eens te regelen met een snoerdimmer ?

kijken of ie langzamer wil lopen !

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op dinsdag 19 juni 2001 00:09 schreef talin het volgende:
probeer em eens te regelen met een snoerdimmer ?

kijken of ie langzamer wil lopen !
:?

Alle proemn in n drek

• talin

talin

ES-MA

Op dinsdag 19 juni 2001 00:11 schreef Bierkameel het volgende:

[..]

:?
voor de meer doorgeleerden onder ons , regl de stroomtoevoer met een plc besturing zodat je de pomp minder toeren laat draaien dus ook minder opbrengst ( liters per uur / minuut ) !

zo beter ?
ik probeerde een goedkope oplossing aan te dragen .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

gewoon zoveel mogelijk water door je leidingen heen janken...zolang het water niet om je oren vliegt gaat het goed >:)

en voor de laatste keer:

Hoogte is niet van invloed op prestaties, bij een gesloten loop!!!!!

• talin

talin

ES-MA

Op dinsdag 19 juni 2001 00:19 schreef PsychoNL_II het volgende:

Hoogte is niet van invloed op prestaties, bij een gesloten loop!!!!!
onderbouw die stelling eens ( gewoon uit nieuwschierigheid ! )
want ik kan me nog herinneren dat je water tot een bepaalde hoogte kunt oppompen en na die bepaalde hoogte je een aantal natuurkundige verschijnselen krijgt .

Verwijderd

De maximale druk op je waterkoelsysteem is afhankelijk van de opvoerhoogte van de pomp. Als je pomp het water 10 meter kan opvoeren, dan is de maximale druk 1 bar. Bij een opvoerhoogte van 2.5 meter (schatting voor jouw pomp), is dat dus 250 millibar *maximaal*. En da's niet veel.

2) 1750L/uur is een mooie waarde. Niet teveel. Alleen zou ik wel 1/2" (13mm) slangen gebruiken om de pomp niet teveel te dempen, want dan gaat-ie lawaai maken.

3) de opvoerhoogte van de pomp is in een gesloten systeem neit belanrijk, want je moet het water oppompen, maar aan de andere kant trekt het water weer naar beneden (omdat het eigenlijk wil 'vallen'). Die krachten middelen elkaar uit. Doe de test, maak een U-tje van tuinslang, vul 'm met water, en blaas erin. Je kunt nu makkelijk met water eruit blazen. Leg nu 1 kant een stuk hoger dan de andere, en herhaal het grapje. Nu zal het opeens een stuk moeiljiker gaan.

Oftewel, gewoon die pomp gebruiken, en verder niet moeilijk doen.

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:49
Op zaterdag 16 juni 2001 15:39 schreef Herman het volgende:
Het is te doen, maar idd: Herrie (ik weet niet hoeveel geluidhet ding maakt) en zet in ieder geval je slangen goed vast.

Weet je toevallig de opvoerhoogte van de pomp?
Hmm, ik weet niet precies wat je met opvoerhoogte bedoeld, maar ik denk hoe hoog het pompje kan pompen?.

0 - 2200
40 - 1900
80 - 1750
120 - 1500
160 - 1250
200 - 1000
240 - 750
280 - 375
300 - 250

alles in cm. en l/u. En hij maakt ook niet zo heel veel kabaal.
Ik wil nu het pompje met reservoir onder mijn bureau zetten, dus hij zal al zeker minder dan 1750l/u pompen. Btw, is het niet zo dat als het water eenmaal omhoog gepompt is, en dan langs dezelfde weg (dus slangen aan elkaar gemaakt) weer naar beneden gaat, dat het pompje dan haast geen moeite meer hoeft te doen?

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:05

aKra

Intentionally left blank.

Ik heb een Eheim 1750 l/u pompje, ietsje meer lawaai, maar, als ik mijn waterblokje mod (Swiftech) dan kan er meer water doorheen... :)

Intentionally left blank.

• Grrrrrene
  • Niet online
Op zaterdag 16 juni 2001 13:16 schreef The Rapier het volgende:
Die waterblokken kunnen het zonder problemen hebben ( die van dangerden kan zelfs 1000 Psi hebben, en DAS HEEL VEEL )
de slangen worden het grootse probleem, maar als het allemaal heel blijft is een 1750 l/u pomp beter dan een 800 l/u pomp. Hoe hard hoe beter, hoe dichter de temperaturen van het waterblok, radiator en water bij elkaar komen te liggen.
Mwah, gaat wel goed hoor. 1750 liter/uur is ongeveer 1,5 badkuip vol in 1 uur, dus zeg maar in 45 minuten je eigen badkuip... Da's niet een enorm harde straal hoor, je moet gewoon dikke slangen gebruiken en een goed blok, maar ik kan me niet voorstellen dat de druk te hoog wordt... Slangklemmen wel goed aandraaien en goed afdichten alles...

Ow ja, door de weerstand in de slangen loopt er trouwens lang geen 1750 liter hoor :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• oehoe
  • Laatst online: 14-05 14:29

oehoe

blije prutser, ouwe sok

Begrijp ik het goed dat ik dus met mijn pompje van 370 l/u echt aan de trage kant zit? En dat ik daar echt wat anders neer moet zetten? Ik heb namelijk een reservoir van 10 liter, maar dat is na een uurtje of 6 rc5 kraken 7 a 8 graden warmer.

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

• Super Snackman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:56

Super Snackman

Snekgek

Heya all,

ik ben ook bezig met waterkoeling, en heb een waterpomp van 600 liter/uur gekocht, is dat wel voldoende?

De groteren worden gelijk zo veel duurder ook...

Greetz :D

Flevostrand rulez! - It's a bird NO It's a plane NO IT IS SUPER SNACKMAN

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 18:20
hogere druk =/= lager kookpunt van de vloeistof, hogere druk is dus niet altijd wenselijk.

Sinlath | Opinions may contain latency

• Super Snackman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:56

Super Snackman

Snekgek

Ik heb een heatsink omringd met plexi-glas plaatjes (behalve de onderkant), en in de bovenkant 2 aansluitingen gedaan.
De in-, en uitgang dus.

Maar hoe krijg ik dit blok nu op mijn moederbord/processor (socket a).

Flevostrand rulez! - It's a bird NO It's a plane NO IT IS SUPER SNACKMAN

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 15:06 schreef Sinlath het volgende:
hogere druk =/= lager kookpunt van de vloeistof, hogere druk is dus niet altijd wenselijk.
Hogere druk zorgt juist voor een hoger kookpunt, en dat is niet erg

• Cloontje
  • Laatst online: 21-04 09:38

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Op zaterdag 16 juni 2001 04:22 schreef _Hades_ het volgende:
Jow,
ik ben bezig met waterkoeling.. en was ik dus op zoek naar een ompje :) . Mijn vader had nog wel een vijverpompje (voor fontijntje) liggen :) . Aleen t ding pompt iets van 1750 liter per uur! Als ik zo'n pomp heb, heeft dat nadelige gevolgen voor mijn koeling? of maakt het niet zoveel uit of ik nou 800 liter per uur rond pomp of 1750..
is wel beter dan het pisstraaltje bij mij

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
Op woensdag 25 juli 2001 15:44 schreef Super Snackman het volgende:
Ik heb een heatsink omringd met plexi-glas plaatjes (behalve de onderkant), en in de bovenkant 2 aansluitingen gedaan.
De in-, en uitgang dus.

Maar hoe krijg ik dit blok nu op mijn moederbord/processor (socket a).
hier ben ik dus ook mee bezig
ik probeer een plexie glas plaat te maken die er over heen komt en dan via de schroeven door je mobo
je weet wel die 4 schroefgaten in je mobo

Verwijderd

Je hoeft je niet druk je maken om druk op je slagen... De oppomphoogte van zulke pompje is meestal niet meer dan een meter of 3. De maximaal te verwerken druk is dan dus maar 0,3 Bar. Als je een slang stevig monteerd hoeft dit geen probleem te zijn. In mijn testopstelling zat mijn slang aan de kraan aangesloten en hier de andere kant dicht. (Kraandruk is ongeveer 3 bar) Zelf toen moest ik mijn best doen om de slangen los te laten springen.

Als je vaak aan de wandel gaat met je systeem zijn wat slangenklemmen wel wenselijk.

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb sinds vorige week een Senfu waterkitje, met Eheim 1048 pomp 600l/uur maar das is volgens mij zat, alles komt in de kast slangtje zijn nie echt lang.

De cpu (TB1333) temp is nu 10C boven kamertemp.

Met de weinige ervaring die ik nu heb en kijk wat voor waterstraal er nu al uit mijn pompje komt zou ik zeggen dat 1750 l/uur er over the top is.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Pagina: 1