desktop.ini groeit en zorgt voor volle SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Man
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-10 16:07
Hoi,

Ik heb een probleem waarvoor ik tot dusver geen oplossing heb gevonden. Ik heb een paar keer een melding gekregen (van Windows backup service) dat mijn SSD (C:\, ofwel Master Boot Record) vol zat. Ik heb toen braaf wat ruimte gemaakt, maar vlot daarna kreeg ik weer dezelfde melding. Toen ben ik wat aan 't googelen geslagen en kwam ik iets tegen dat mij wel enigszins geholpen heeft: het programma WinDirStat.

Hiermee heb ik kunnen achterhalen dat de file desktop.ini alsmaar groeit. Deze file bevindt zich in de directory: C:\Users\Gebruiker\AppData\Local\Temp

Inmiddels is de file zo'n 102 GB groot. Ik heb begrepen dat het een configuratie file is die instellingen van de map waar het zich bevindt vasthoudt. Maar of ik 'm zomaar kan verwijderen (en komt ie dan weer terug?) of moet ik iets anders doen...? De 25 GB die ik zojuist vrij had loopt in ongeveer 2 uur vol naar 0.

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/rlkbeqnkt/desktop_ini.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/5nnuky8kd/desktop_ini_2.jpg

Ik heb geen idee, hopelijk is er een slimme tweaker die mij iets meer kan vertellen.

N.B. Ik heb uiteraard middels een virusscanner - MS Security Essentials - de file gecheckt, daar kwam niks uit. Ik draai windows 7 home premium (volledig up to date), de SSD is een Samsung 840 250 GB (uiteraard in werkelijk minder: 239 GB, 222 GB bruikbaar).

[ Voor 10% gewijzigd door Tha Man op 29-03-2015 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Voor zover ik weet hoort desktop.ini alleen op je desktop, en niet in je Appdata...
Als het een legitieme desktop.ini file is kan je m gewoon verwijderen, een nieuwe wordt gemaakt en je icoontjes op je desktop staan wat door elkaar maar verder niks ernstigs.
Lijkt er echter op dat met 102GB er toch wat meer aan de hand is, tenzij je een paar miljoen icoontjes op je desktop hebt...
Begin iig met een scan van Malware Bytes Anti Malware van de hele computer, en met Security essentials ook de hele pc scannen, niet alleen het bestand :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 15:18
RGAT schreef op zondag 29 maart 2015 @ 23:08:
Voor zover ik weet hoort desktop.ini alleen op je desktop, en niet in je Appdata...
Kuch

Wat doet desktop ini bestand

Maar als een file in Temp staat zou je die per definitie weg moeten kunnen gooien.

Volledige scan kan geen kwaad idd.

[ Voor 14% gewijzigd door aZuL2001 op 29-03-2015 23:14 ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Desktop.ini is een bestandje van Windows Explorer, wat Windows Explorer in elke map zet met instellingen over hoe en wat Windows Explorer deze map moet weergeven, sorteren en meer visuele eigenschappen.
MSDN: How to Customize Folders with Desktop.ini (Windows)

Standaard is dit bestandje verborgen door Windows Explorer, net als extensies, via Mapopties.

Dit bestandje mag de kB niet eens overschrijden, ik raad je aan op malware te controleren. Evenals met sfc te kijken of je Windows nog helemaal intact is.
Nadat je natuurlijk opnieiw hebt opgestart, maar dat heb je natuurlijk als meerdere malen gedaan.
Pas wel op: als je C schijf helemaal vol zit wil windows niet meer starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Man
Allen alvast bedankt! De virus scan loopt wekelijks, dus 't me tegenvallen als daar nu ineens wel iets uitkomt, maar je weet nooit. Ik zal de systemfile check daarna doen. Als laatste de malware scan! Ik laat weten wat er uit komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
aZuL2001 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 23:12:
[...]

Kuch

Wat doet desktop ini bestand

Maar als een file in Temp staat zou je die per definitie weg moeten kunnen gooien.

Volledige scan kan geen kwaad idd.
My bad, ik dacht dat Thumbs.db tegenwoordig desktop.ini volledig verving...

Maar met alles boven de paar KB zou ik m weggooien (wordt automagisch een nieuwe gemaakt), met 104GB kan het niet echt iets anders dan malware zijn...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

wegmikken en een Readonly file ervoor in de plaats zetten?

Met proces explorer of resource manager (opstarten vanuit taskmanager) kun je wellicht vinden welk proces op hol geslagen is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Man
Nou, ik ben gevonden wat het was. Een installatie programma van Nvidia om de nieuwste driver versie te installeren bleef op de een of andere manier hangen. Dat programma bleef maar schrijven in die file, waarom weet ik niet. Ik heb de file verwijderd en het is daarna niet meer terug gekomen.

Met behulp van de verschillende tools die jullie hebben aangedragen heb ik in ieder geval vastgesteld dat er geen virus, mallware of iets anders op m'n pc staat.

Allen bedankt!
Pagina: 1