• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik zoek een?
Goede systeemcamera of spiegelreflex onder de €300, met lens inbegrepen

Wat is je budget?
MAX €300, en liefst nog wat minder.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mooie en scherpe foto's te maken buiten, Bij voorkeur op een statief, maar hij zal ook nu en dan gebruikt worden voor foto's uit de losse pols, dus een goede stabilisator is een must.

Wat heb je zelf al gevonden?

DSLR:

- Canon EOS 1100D
- Canon EOS 1200D

Systeem:

- Panasonic Lumix DMC-FZ72
- Samsung NX1000
- Sony Alpha 3000
- Panasonic Lumix G DMC-GF6K

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb gehoord dat een systeemcamera van €300 beter is dan een DSLR van €300, klopt dit?

Mijn voorkeur gaat uit naar de Panasonic Lumix DMC-FZ72, deze heeft alles wat ik nodig heb en is ook het goedkoopst, maar is dit wel een slimme keuze?

En het allerbelangrijkste: De sluiterknop moet zeer snel reageren!

Wie kan me helpen?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
Mocht je je budget op kunnen rekken naar €378 (of €343 bij Amazon.de): De Sony Alpha A5000 + 16-50mm kitlens is dan absoluut een aanrader! Zeer capabele camera, waarschijnlijk de beste onder de €500.

Onder dat budget valt het vies tegen hoeveel leuke systeem- of spiegelreflexcamera's er zijn. Compact camera's zijn er nog wel, zoals de Panasonic TZ60. Dit zijn echter geen systeemcamera's omdat ze geen verwisselbare lenzen hebben.

Verder moet je even goed nadenken wat je wilt. Wil je een compact met 30+ keer zoom, kleine sensor, geen verwisselbare lenzen maar die je wel in je broekzak wilt steken, of een systeemcamera met kitlens met 3x zoom maar grote, lichtsterke sensor en verwisselbare lenzen? Elke camera is een compromis, zeker met dit budget, de vraag is dus heel erg waar je prioriteiten liggen.

Verwijderd

Uiteindelijk bepaald de lens en de fotograaf hoe de foto word

Zelfs ouwe dslr maak zeker goeie foto's
Dus ik verwacht van een nieuwe low budget dslr de zelfde kwalitijd kan leveren als de top van vroeger

Er zijn zelfs mensen die nog steeds met de ouwe nikon d100 schieten maar met nieuwe model lenzen
En dat ziet er prachtige goed en scherp uit

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Een canon eos 1200d is een goede koop.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
De Panasonic Lumix DMC-FZ72 is geen systeemcamera. Deze camera heeft een veel kleinere sensor vergeleken met de andere camera's die je noemt. Dit gaat ten koste van de beeldkwaliteit, zeker wanneer de omstandigheden wat minder goed zijn.
De 1200D uit je lijstje heeft geen stabilisatie in de lens.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Stabilisatie lijkt me niet nodig bij de kitlens tenzij je in het donker gaat fotograferen, omdat de lens 18-55 is wat betekent dat je circa 1/55 seconde aan sluitertijd kunt gebruiken als je uit de hand fotografeert, maar bij een DSLR wil je op een gegeven moment waarschijnlijk andere lenzen kopen waar je dus wel rekening mee moet houden.

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik vond het anders wel een pluspunt. Handig in kerken en zo.

Verwijderd

Stabilisatie is altijd een voordeel. Noodzakelijk is het niet, vroeger had men het immers ook niet. Maar goed, toen had men ook slechts tot ISO400 filmrolletjes.

Als je stabilisatie kan krijgen (in de lens of in de body) moet je dat zeker doen. Zelfs bij een kitlens, of wellicht wel juist bij een kitlens ivm de geringe lichtsterkte.

• Dutchkarma
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-04 20:16
Mocht 2e hands ook een optie voor je zijn, kijk ook eens naar de Olympus PEN , supersnelle AF en reactie tijden. Ik heb er van het weekend eentje (E-PL5) aangeschaft. En zo te horen wat je zoekt matcht ie volgens mij perfect. Stabilisatie zit in de body, dus ook handig met andere lenzen e.d.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Stabilisatie sowieso doen. Niet alleen is de kitlens mét stabilisatie qua IQ beter dan die zonder, ook is het handig voor (bijvoorbeeld) video.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Of stabilisatie handig is bij de kitlens hangt af van hoe je de kitlens gebruikt en welke andere lenzen je hebt. Het extra geld voor stabilisatie in de kitlens heb ik gebruikt om andere lenzen aan te schaffen, en als ik de kitlens al gebruik, mis ik de stabilisatie niet. Of stabilisatie nuttig is hangt er dus vanaf hoe je de kitlens gebruikt en welke andere lenzen je koopt.
Als de kitlens de enige lens is die je koopt lijkt stabilisatie me wel nuttig maar je koopt geen DLSR om maar 1 lens te gaan gebruiken imo.

En voor video moet je sowieso geen eos1100d/1200d kopen trouwens.

[ Voor 21% gewijzigd door Salvatron op 30-03-2015 14:28 ]

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05:15

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Universal Creations
Salvatron schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:11:
Of stabilisatie handig is bij de kitlens hangt af van hoe je de kitlens gebruikt en welke andere lenzen je hebt. Het extra geld voor stabilisatie in de kitlens heb ik gebruikt om andere lenzen aan te schaffen, en als ik de kitlens al gebruik, mis ik de stabilisatie niet. Of stabilisatie nuttig is hangt er dus vanaf hoe je de kitlens gebruikt en welke andere lenzen je koopt.
Als de kitlens de enige lens is die je koopt lijkt stabilisatie me wel nuttig maar je koopt geen DLSR om maar 1 lens te gaan gebruiken imo.

En voor video moet je sowieso geen eos1100d/1200d kopen trouwens.
De kitlens met stabilisatie is hooguit een paar tientjes duurder dan zonder, dus daarvoor zou ik het echt niet laten. Overigens is 55mm op aps-c vergelijkbaar met ruim 80mm op fullframe en zit je dus aan een sluitertijd van 1/80-1/100 sec. Zeker als je binnen fotografeert, kan dat wel een probleem zijn, zeker omdat het diafragma op 55mm dan maximaal f/5.6 is en je dus sowieso al weinig licht op je sensor krijgt.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik zou sowieso geen dslr kopen als je alleen van plan bent om de kitlens te gebruiken.

• TVIDW
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-12-2023
Voor 389 euro heb je een Fuji x-a1 met een 16-50 mm lens.

Verwijderd

En voor 349 een E-PL5 met 12-42mm lens.

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:54
En dat zijn allemaal bedragen van boven de 300. De topicstater vraagt specifiek voor 300, maar het liefst nog minder.

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik dacht aan de Sony Alpha 3000, een systeemcamera van €280.

Ik heb al een paar goede reviews hierover gelezen, lijkt een goede koop te zijn.

Iemand nog advies hierover?

• BryceVL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-10 16:59
Ik denk dat je de Alpha 3000 eens in je handen moet hebben gehad. Voor een systeemcamera is het best een flink apparaat.

Als je het dan nog een prima formaat vind rest echter de vraag of er een concurrerende DSLR is die je voor die prijs kan vind.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:57
Ik heb hem vorige week voor 299,- mee kunnen pakken bij Foka, ik zie dat ie nu tijdelijk is uitverkocht daar.

http://www.foka.nl/panasonic-dmc-gm1-zwart-12-32mm

Ik kan hem in ieder geval erg aanraden, erg fijne handzame camera die mooie foto's maakt.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Universal Creations
Je reageert op een bericht van bijna een half jaar oud. Heeft zeer waarschijnlijk geen zin meer.

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 13:36
Wel een goede tip ;-)

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:57
Ah niet gezien, excuses :)

In de winkel hadden ze nog wel met bruin leer de variant, maar die was 50,- euro duurder :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Pagina: 1