Toon posts:

PC fotobewerking Lightroom 800-850 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal, ik ga binnenkort mijn eerste systeem zelf bouwen. Heb al heel wat rondgekeken op verschillende fora, en ik moet zeggen dat het me allemaal steeds meer begint te fascineren.
Ik ben uitgekomen op een systeem, maar weet niet precies of ik issues over het hoofd zie.
Graag zie ik jullie mening tegemoet!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk fotobewerking met Lightroom. Verder wat foto-stacking (macro) en -stitching (panorama)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 800 euro. Max is 850 exclusief verzendkosten. Bouwen ga ik zelf proberen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een HDD en een monitor die ik eventueel als 2e monitor in een dual monitor setup wil gebruiken

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 52,95€ 52,95
1LG L226WTQ-SF Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 52,95

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb begrepen dat voor fotobewerking de processor het belangrijkst is en dat een videokaart niets voor me gaat doen. Verder een SSD om op te starten en de Lightroom catalogus op te zetten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een systeem met een laag geluidsniveau zou mooi zijn, is geen vereiste

Ga je overklokken?
Nee

Dit is tie voor nu geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 196,85€ 196,85
1MSI H97M-G43€ 74,95€ 74,95
1Cooler Master Silencio 352€ 49,90€ 49,90
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 305,-€ 305,-
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 58,50€ 58,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 843,60

Ik heb hierover nog een aantal vragen:
- Gaat de monitor met dit moederbord werken in full resolutie of heb ik een videokaart nodig?
- Kan ik de oude monitor naast de nieuwe gebruiken of heb ik dan een videokaart nodig?
- Is 8 Gb RAM genoeg?
- Is de extra koeling nodig? Ik heb begrepen dat dit sowieso stiller is..
- Volgens de specs van de behuizing past de koeling er net niet in. In de reviews van de koeling is echter te lezen dat dit wel zou gaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten Dennis

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-12 20:24
Onboard videokaart :N

Zal geen hoge prestaties opleveren.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Heb je de eisen van TS wel gelezen? LR gebruikt geen gpu en Ps kan in principe prima af met de onboard.

Afijn, erg leuk systeem! Je moederbord zou in principe nog een paar tientjes goedkoper kunnen. Eventueel 16GB RAM. Of dat zinnig is, hangt ook wel af van de grootte van je foto's.

Een andere overweging zou nog een pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed kunnen zijn, maar dan moet je dermate op andere zaken gaan besparen dat dat ook zijn weerslag gaat hebben.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:22
Je scherm moet op zich wel kunnen icm je nieuw aan te schaffen scherm, maar let op de slechte kleur weergave van je oude TN paneel. Dus hier iig niet je foto's op zetten.
Zelf heb ik een 27 inch Dell U2713HM gekocht ipv mijn oudere Dell ips 2209WA.

Je gekozen i5 is echt ruimschoots voldoende en de grafische chip is ook prima voor je fotobewerking. i7 koop je eigenlijk alleen als je films gaat bewerken en zelfs dan moet het je werk zijn.
16GB kan interessant zijn, maar verwacht dat 8GB wel ruimschoots voldoende is.

Ik heb trouwens zelf de Silencio 550 met een i7 3770k en de stock koeler.
Zolang het niet midden in de zomer is en de grafische kaart (r9 290x tri-x) vol bezig is, dan is het geen probleem. Ofwel, mijn punt. Voor jouw pc zonder zware grafische kaart. Lekker op stock. Ik hoor mijn stock koeler iig totaal niet. Ga hem alleen vervangen omdat hij in de zomer oververhit. Verwacht echt niet dat dit bij jou gebeurd en anders kun je alsnog de koeler kopen. Heb je het geld, dan kun je dat altijd doen. Wellicht een minder hoge?
Mijn behuizing zou hem net wel moeten pakken. Denk dat de diepte gebaseerd is op de isolatie aan de binnenkant. Die drukt nog wel ietsjes in. Volgens google zou het wel moeten gaan passen in mijn behuizing bijvoorbeeld, maar iets zegt me dat die beide niet zoveel verschillen van elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info! Ik ga het proberen zonder de extra koeling en met 16gb ram.