Hoi allemaal, ik ga binnenkort mijn eerste systeem zelf bouwen. Heb al heel wat rondgekeken op verschillende fora, en ik moet zeggen dat het me allemaal steeds meer begint te fascineren.
Ik ben uitgekomen op een systeem, maar weet niet precies of ik issues over het hoofd zie.
Graag zie ik jullie mening tegemoet!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk fotobewerking met Lightroom. Verder wat foto-stacking (macro) en -stitching (panorama)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 800 euro. Max is 850 exclusief verzendkosten. Bouwen ga ik zelf proberen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een HDD en een monitor die ik eventueel als 2e monitor in een dual monitor setup wil gebruiken
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb begrepen dat voor fotobewerking de processor het belangrijkst is en dat een videokaart niets voor me gaat doen. Verder een SSD om op te starten en de Lightroom catalogus op te zetten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een systeem met een laag geluidsniveau zou mooi zijn, is geen vereiste
Ga je overklokken?
Nee
Dit is tie voor nu geworden:
Ik heb hierover nog een aantal vragen:
- Gaat de monitor met dit moederbord werken in full resolutie of heb ik een videokaart nodig?
- Kan ik de oude monitor naast de nieuwe gebruiken of heb ik dan een videokaart nodig?
- Is 8 Gb RAM genoeg?
- Is de extra koeling nodig? Ik heb begrepen dat dit sowieso stiller is..
- Volgens de specs van de behuizing past de koeling er net niet in. In de reviews van de koeling is echter te lezen dat dit wel zou gaan. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten Dennis
Ik ben uitgekomen op een systeem, maar weet niet precies of ik issues over het hoofd zie.
Graag zie ik jullie mening tegemoet!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk fotobewerking met Lightroom. Verder wat foto-stacking (macro) en -stitching (panorama)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 800 euro. Max is 850 exclusief verzendkosten. Bouwen ga ik zelf proberen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een HDD en een monitor die ik eventueel als 2e monitor in een dual monitor setup wil gebruiken
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB | € 52,95 | € 52,95 |
| 1 | LG L226WTQ-SF Zilver, Zwart | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 52,95 | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb begrepen dat voor fotobewerking de processor het belangrijkst is en dat een videokaart niets voor me gaat doen. Verder een SSD om op te starten en de Lightroom catalogus op te zetten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een systeem met een laag geluidsniveau zou mooi zijn, is geen vereiste
Ga je overklokken?
Nee
Dit is tie voor nu geworden:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4590 Boxed | € 196,85 | € 196,85 |
| 1 | MSI H97M-G43 | € 74,95 | € 74,95 |
| 1 | Cooler Master Silencio 352 | € 49,90 | € 49,90 |
| 1 | Dell Ultrasharp U2515H Zwart | € 305,- | € 305,- |
| 1 | Scythe Mugen 4 | € 32,50 | € 32,50 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 58,50 | € 58,50 |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 30,95 | € 30,95 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 94,95 | € 94,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 843,60 | |
Ik heb hierover nog een aantal vragen:
- Gaat de monitor met dit moederbord werken in full resolutie of heb ik een videokaart nodig?
- Kan ik de oude monitor naast de nieuwe gebruiken of heb ik dan een videokaart nodig?
- Is 8 Gb RAM genoeg?
- Is de extra koeling nodig? Ik heb begrepen dat dit sowieso stiller is..
- Volgens de specs van de behuizing past de koeling er net niet in. In de reviews van de koeling is echter te lezen dat dit wel zou gaan. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten Dennis