'Upgrade' binnen FM2 cpu's.

Pagina: 1
Acties:

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-02 10:42
Omdat mijn vraag redelijk straightforward is, leek het mij niet nodig om gebruik te maken van de vragenlijst.
Momenteel heb ik een A8-5600k cpu. De beste cpu die op mijn moederbord past, is een A10-6800k.

Denken jullie dat dit een upgrade is waar ik iets van ga merken (met het spelen van games)? Of vinden jullie dat ik beter kan gaan voor een compleet nieuw moederbord en bijbehorende CPU? Als dat het geval is, zal ik alsnog gebruik maken van jullie vragenlijst.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Wat zijn de specificaties van de rest van je systeem? Van een 5600K naar een 6800K is nauwelijks een upgrade, je haalt wellicht meer resultaat met het overclocken van die 5600K.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:58
denk dat je of voor een nieuw mobo/cpu combo kan gaan of een aftermarket koeler en OC!!. al zal dit nooit sneller worden als een nieuwe stock mobo/cpu. maar kost veel minder.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:54
Koop je die processor nieuw of tweedehands? Ik vind dat best duur voor een heel kleine winst, zie hier. http://www.anandtech.com/bench/product/676?vs=1262.

Je kunt even goed je 5600K overklokken. Gebruik je de iGPU ook of een losse GPU?

[ Voor 0% gewijzigd door MacPoedel op 29-03-2015 22:06 . Reden: fix link ]

• jaihel
Asrock FM2A75 Pro4-M
Club3D AMD Radeon HD 7870
8 GB Ram

Ik heb geen verstand van overklokken, is dat iets wat een rookie kan doen?
Je kunt even goed je 5600K overklokken. Gebruik je de iGPU ook of een losse GPU?
Dat weet ik niet. Hoe kan ik dat zien? :$

[ Voor 34% gewijzigd door jaihel op 29-03-2015 21:47 ]

• loki504
CrimpyRex schreef op zondag 29 maart 2015 @ 21:46:
Asrock FM2A75 Pro4-M
Club3D AMD Radeon HD 7870
8 GB Ram

Ik heb geen verstand van overklokken, is dat iets wat een rookie kan doen?

[...]

Dat weet ik niet. Hoe kan ik dat zien? :$$
heel simpel. heb je een losse GPU of gebruik je die op de mobo/cpu zitten.
maar je geeft aan dat je een radeon 7870 gebruikt. dus neem aan dat je monitor op je GPU zit.

• jaihel
Oh zo. Ja inderdaad, mijn monitor zit op mijn GPU :)

• MacPoedel
Dan win je met een upgrade naar een A10-6800K nog minder, het voornaamste verschil is de iGPU en die gebruik je niet. De processor cores zijn van dezelfde architectuur, dus met een overclock van 500MHz heb je een A10-6800K. Je moest het trouwens zo ver als de 6800K niet zoeken, een Athlon X4 760K was ook mogelijk, maar blijft ook een overbodige upgrade.

Ik zou je geld sparen om te kunnen upgraden naar een Core i5 met bijhorend moederbord.

• jaihel

• loki504
Moet het bij alternate? Of mag een andere webwinkel ook?
205 euro voor een 4460 8)7
Voor 182 euro stuurt een andere winkel hem al naar je toe...

• jaihel
Oh nee hoor, dat maakt niets uit. Ik zit alleen met het inbouwen, daar heb ik geen kaas van gegeten. Dus ik zal met de onderdelen naar een winkel in de buurt moeten gaan om het in te laten bouwen..

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan zou ik een kant-en-klare pc kopen,

of een volledig nieuwe computer in onderdelen die je dan door een winkel in elkaar laat zetten.

Het insteken van een nieuwe grafische kaart is overigens net zo moeilijk. 5 minuten werk als je weet wat je doet (kast openschroeven, oude kaart eruit, nieuwe kaart erin), of een kwartiertje als het je eerste keer is.

• jaihel
Reepje schreef op maandag 30 maart 2015 @ 11:56:
Dan zou ik een kant-en-klare pc kopen,

of een volledig nieuwe computer in onderdelen die je dan door een winkel in elkaar laat zetten.

Het insteken van een nieuwe grafische kaart is overigens net zo moeilijk. 5 minuten werk als je weet wat je doet (kast openschroeven, oude kaart eruit, nieuwe kaart erin), of een kwartiertje als het je eerste keer is.
Ik heb in mijn huidige PC een hdd, ssd, een videokaart die nog oké is en voldoende geheugen zitten. Waarom adviseer je dan om een kant-en-klate pc te kopen? Dat is volgens mij een stuk duurder dan een moederbord en cpu kopen en die vervolgens door een winkel in laten bouwen.

• Taarmen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:56
Het zelf inbouwen is makkelijk, alles past maar op 1 manier en met 1 zoekopdracht vind je alles. En kijk even naar de Best Buy Guide van Tweakers.
reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2015

De vraag is wat wil je uitgeven, de cpu die je aangeeft kost rond de 125 euro, nieuw mobo/geheugen/gpu gaat al snel over de 300 euro.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:51
Bij welke games heb je nu prestatie problemen, zo heel slecht is een 5600k namelijk niet.
Ik zou er voor kiezen om die (indien nodig) over te klokken naar 4,5GHz (met een goede koeler) en dan kan ie nog wel even mee.

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 30-03-2015 12:54 ]

• jaihel
Taarmen schreef op maandag 30 maart 2015 @ 12:36:
Het zelf inbouwen is makkelijk, alles past maar op 1 manier en met 1 zoekopdracht vind je alles. En kijk even naar de Best Buy Guide van Tweakers.
reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2015

De vraag is wat wil je uitgeven, de cpu die je aangeeft kost rond de 125 euro, nieuw mobo/geheugen/gpu gaat al snel over de 300 euro.
Ik had het idee om alleen de CPU en moederbord te vervangen, in de hoop daar zo ongeveer 250 euro aan kwijt te zijn. De videokaart en het geheugen wilde ik nog gebruiken.
Bij welke games heb je nu prestatie problemen, zo heel slecht is een 5600k namelijk niet.
Ik zou er voor kiezen om die (indien nodig) over te klokken naar 4,5GHz (met een goede koeler) en dan kan ie nog wel even mee.
Je gelooft het niet, maar met Diablo heeft hij bijzonder veel moeite. Van het weekend heb ik windows helemaal opnieuw geinstalleerd omdat ik dacht dat het misschien daar aan lag, maar de problemen zijn niet verholpen (10-15 fps als ik in een volle party zit en het druk is qua monsters).

Overklokken heb ik nog nooit gedaan, is dat iets wat een leek kan? Ik heb deze CPU koeler:

Cooler Master Hyper TX3 EVO

[ Voor 4% gewijzigd door jaihel op 30-03-2015 12:59 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:51
Specifiek voor diablo online heb je 1 sterke core nodig, wat zou betekenen dat je beter over kunt stappen op intel (desnoods een pentium, maar bij voorkeur een i3 of i5).

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mijn opmerking op compleet-nieuw door winkel inelkaarzetten komt uit 2 overwegingen:
je hardware kan er nog mee door, maar is op het randje

ga je nu 1 voor 1 upgraden, zit je telkens met hoge kosten, het inbouwen van 1 component is soms net zo duur als werkloon 1 complete pc kopen en inelkaar te laten zetten.
daarbij upgrade je 1 ding, loop je tegen een ander onderdeel aan dat de bottleneck vormt.

In zo'n geval: verkoop deze bak, en koop een nieuwe.

Als je zelf wil gaan upgraden, en daar dus niet telkens voor naar een duurdere winkel gaat lopen, dan veranderd de zaak.

• jaihel
Is het niet zo dat een i5-4460 met een hd7870 en 8gb ram voldoende moet zijn om er weer 1 a 2 jaar tegenaan te kunnen? Zoniet, is het inderdaad misschien beter om te sparen voor een nieuwe pc.

Edit:

Ik ben ook niet van plan om zware spellen te gaan spelen op mijn PC, omdat ik naast de pc ook een ps4 heb om spellen op te spelen. De pc gebruik ik eigenlijk alleen om online spellen te spelen.

[ Voor 34% gewijzigd door jaihel op 30-03-2015 14:17 ]

• MacPoedel
De i5 en het RAM zijn voldoende voor de komende jaren nog goed mee te kunnen, de HD7870 is nog genoeg om op 1080p met medium instellingen te spelen (kan ook al wel eens high zijn maar denk zeker niet met teveel AA). Het is heel relatief wat online spellen zijn, is dat dan meer richting Diablo 3 / Dota2 / League of Legends? Want Battlefield 4 is ook een online spel (voor een groot deel), al zei je ook net wel Diablo 3 al.

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:23
Een HD7870 is nog meer dan genoeg om er nog een paar jaar tegenaan te kunnen... Ik heb er ook een (met een 3570k CPU), en alles draait vlot op 1920x1080p met high settings...

Ik zou gewoon voor de i5 gaan met een passend moederbord, en gewoon aanraden om alles zelf in elkaar te knutselen op een vrije namiddag...
Een winkel zoals alternate vraagt voor Vervangen moederbord, cpu, cpu koeler of voeding €27, bij een lokale pc-boer kan het wel wat duurder zijn (dus best even op voorhand informeren bij zo'n winkels).

[ Voor 46% gewijzigd door DenHond op 30-03-2015 18:36 ]

• jaihel
MacPoedel schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:20:
De i5 en het RAM zijn voldoende voor de komende jaren nog goed mee te kunnen, de HD7870 is nog genoeg om op 1080p met medium instellingen te spelen (kan ook al wel eens high zijn maar denk zeker niet met teveel AA). Het is heel relatief wat online spellen zijn, is dat dan meer richting Diablo 3 / Dota2 / League of Legends? Want Battlefield 4 is ook een online spel (voor een groot deel), al zei je ook net wel Diablo 3 al.
Het gaat op dit moment nog niet veel verder dan Diablo 3, LoL inderdaad. Diablo 3 speel ik vrij fanatiek, dat is ook de voornaamste reden dat ik eraan zit te denken mijn pc te upraden.
Pagina: 1