Toon posts:

(semi) professioneel work station foto & video-editing +/-2k

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar advies m.b.t. de aanschaf van een compleet workstation (desktop PC met monitor(s)) voor stevige foto- en video editing.
Ik heb geen ervaring met het zelf samenstellen van hardware (anders dan een laptop bij Dell kopen..) en al helemaal niet met het zelf in elkaar zetten van een computer, dus gelieve daarmee rekening te houden.
Ook heb ik geen recente kennis en ervaring m.b.t. hardware, dus ik kan niet altijd heel specifiek zijn over wat ik graag wil - waarvoor alvast excuses. Wel kan ik natuurlijk specifiek zijn wat ik ervan verwacht.

Workstation is bedoeld voor stevige foto- en video-editing; denk hierbij aan het stitchen van DSLR foto's naar (360*180 graden) panorama's en het stitchen van HD filmbeelden naar 360*180 graden filmbeelden, en met deze beelden verder aan de slag gaan. Software die ik voor ogen heb, is die van Kolor (Autopano, Autopano Video en Panotour) en ook Lightroom.

Budget voor het workstation (excl. Kolor en Lightroom, maar wel incl. Windows en MS Office voor Thuisgebruik en Zelfstandigen) is ongeveer 2000 euro excl. BTW.

Ik heb geen hardware die ik kan gebruiken; ik werk nu alleen op een kleine laptop die ik ernaast wil blijven gebruiken.

Wat ik in ieder geval nodig denk te hebben is:
- 2+ TB harde schijf voor opslag
- 250 GB SSD schijf
- 2 goede (kalibreerbare) monitors van 24" of 27"
- 16GB ram en mogelijkheid om verder uit te breiden
- verder: geen idee; zoals gezegd ik heb er (helaas) geen verstand van...

Vanuit een klein beetje onderzoek heb ik in ieder geval begrepen dat:
- Processor extreem belangrijk is
- Videokaart (kennelijk) minder belangrijk

Geen merkvoorkeur (geen verstand van).

Grootte van het systeem is voor mij niet van belang; geluidsniveau wel; ga hierbij vanuit dat de PC in of bij de woonkamer komt te staan.

Ik wil stevige prestaties, maar betwijfel of ik de kennis en vaardigheden heb om te kunnen overklokken..
Daarbij is stabiliteit van het systeem voor mij belangrijker dan maximale snelheid.

Edit: Ik heb op internet een build gevonden, maar weet niet helemaal hoe dit aansluit op mijn wensen, en of dit voor een computer-analfabeet als ik goed te doen is om inelkaar te zetten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 404,-€ 404,-
1MSI X99S SLI PLUS€ 219,-€ 219,-
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 360,95€ 360,95
1WD Black SATA 6 Gb/s WD4003FZEX, 4TB€ 221,95€ 221,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 99,90€ 99,90
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop€ 81,18€ 81,18
1Crucial Ballistix Sport BLS4C4G4D240FSA€ 177,49€ 177,49
1Samsung 850 EVO 250GB€ 108,90€ 108,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.699,32

Totaal zou dit op 1358 euro excl. BTW komen plus windows & office.

Wat ik hierin nog mis zijn in ieder geval de voeding en WiFi. Welke passen hierin?
En wat mis ik nog meer?

Alvast bedankt!

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2015 22:42 . Reden: Pricewatch toegevoegd ]

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:28
Gezien je profiel ben je of een lurker of iemand die snel klaar wilt zijn. Eerst even een eigen systeem samenstellen en dan gaat er vast wel iemand op schieten.
Maar ik zal vast niet de enige zijn die dit gaat zeggen/vinden...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geen lurker; ik ben echt oprecht op zoek naar advies, maar ik heb er gewoon echt geen verstand van.

Als je mijn gebrek aan kennis en dus gebrek aan een voorstel van systeem storend vindt, dan kan ik dat volledig begrijpen, en daarvoor bied ik alvast mijn excuses aan. Ik hoop dat er toch een paar mensen zijn die mij toch willen helpen..

Ik heb beginpost inmiddels aangepast met een build die ik op internet heb gevonden (ik doe mijn best), en zal kijken hoe ik dat aan Pricewatch kan linken...

Verder zat ik aan 2x Samsung Syncmaster S27A350H te denken qua monitors.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2015 21:47 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je moet gezien je redelijke specifieke software gebruikt daar een beetje van uit gaan. Als je wat googled kom je dit tegen:

http://www.kolor.com/auto...-features/#features-table

http://www.kolor.com/wiki...pano_Video_-_Benchmarking

Gebruik je Video of Video PRO?

Video (non pro) gebruikt blijkbaar geen GPU bij het renderen. Dan is die 300+ euro voor een gtx 970 nutteloos. Dan is een 5820k systeem misschien wel te verantwoorden.

de PRO versie kan dat wel en gezien de benchmark scores kun je dan prima voor een 4790K gaan.

Gezien de grote extra rendersnelheid die de PRO versie biedt met een GPU zou ik liever geld in de PRO versie van de software stoppen, zodat je voor een 4790K systeem met bijv. een gtx 960 of 970 kunt gaan. Uit de benchmarks kan je niet echt zien of AMD een betere keuze zou zijn voor de GPU...

4790K is ook voor Lightroom de betere optie qua interactie. De vraag is of de nieuwe Lightroom wat meer met de GPU doet..

Iig, als je niet overclocked dan komt een 5820k er allround helemaal niet zo goed uit t.o.v. een 4790k

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 29-03-2015 23:10 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik nog geen Video software, maar ben van plan de Pro software te nemen inderdaad.

Heb je nog advies mbt de voeding?