Hallo,
Ik ben op zoek naar advies m.b.t. de aanschaf van een compleet workstation (desktop PC met monitor(s)) voor stevige foto- en video editing.
Ik heb geen ervaring met het zelf samenstellen van hardware (anders dan een laptop bij Dell kopen..) en al helemaal niet met het zelf in elkaar zetten van een computer, dus gelieve daarmee rekening te houden.
Ook heb ik geen recente kennis en ervaring m.b.t. hardware, dus ik kan niet altijd heel specifiek zijn over wat ik graag wil - waarvoor alvast excuses. Wel kan ik natuurlijk specifiek zijn wat ik ervan verwacht.
Workstation is bedoeld voor stevige foto- en video-editing; denk hierbij aan het stitchen van DSLR foto's naar (360*180 graden) panorama's en het stitchen van HD filmbeelden naar 360*180 graden filmbeelden, en met deze beelden verder aan de slag gaan. Software die ik voor ogen heb, is die van Kolor (Autopano, Autopano Video en Panotour) en ook Lightroom.
Budget voor het workstation (excl. Kolor en Lightroom, maar wel incl. Windows en MS Office voor Thuisgebruik en Zelfstandigen) is ongeveer 2000 euro excl. BTW.
Ik heb geen hardware die ik kan gebruiken; ik werk nu alleen op een kleine laptop die ik ernaast wil blijven gebruiken.
Wat ik in ieder geval nodig denk te hebben is:
- 2+ TB harde schijf voor opslag
- 250 GB SSD schijf
- 2 goede (kalibreerbare) monitors van 24" of 27"
- 16GB ram en mogelijkheid om verder uit te breiden
- verder: geen idee; zoals gezegd ik heb er (helaas) geen verstand van...
Vanuit een klein beetje onderzoek heb ik in ieder geval begrepen dat:
- Processor extreem belangrijk is
- Videokaart (kennelijk) minder belangrijk
Geen merkvoorkeur (geen verstand van).
Grootte van het systeem is voor mij niet van belang; geluidsniveau wel; ga hierbij vanuit dat de PC in of bij de woonkamer komt te staan.
Ik wil stevige prestaties, maar betwijfel of ik de kennis en vaardigheden heb om te kunnen overklokken..
Daarbij is stabiliteit van het systeem voor mij belangrijker dan maximale snelheid.
Edit: Ik heb op internet een build gevonden, maar weet niet helemaal hoe dit aansluit op mijn wensen, en of dit voor een computer-analfabeet als ik goed te doen is om inelkaar te zetten:
Totaal zou dit op 1358 euro excl. BTW komen plus windows & office.
Wat ik hierin nog mis zijn in ieder geval de voeding en WiFi. Welke passen hierin?
En wat mis ik nog meer?
Alvast bedankt!
Ik ben op zoek naar advies m.b.t. de aanschaf van een compleet workstation (desktop PC met monitor(s)) voor stevige foto- en video editing.
Ik heb geen ervaring met het zelf samenstellen van hardware (anders dan een laptop bij Dell kopen..) en al helemaal niet met het zelf in elkaar zetten van een computer, dus gelieve daarmee rekening te houden.
Ook heb ik geen recente kennis en ervaring m.b.t. hardware, dus ik kan niet altijd heel specifiek zijn over wat ik graag wil - waarvoor alvast excuses. Wel kan ik natuurlijk specifiek zijn wat ik ervan verwacht.
Workstation is bedoeld voor stevige foto- en video-editing; denk hierbij aan het stitchen van DSLR foto's naar (360*180 graden) panorama's en het stitchen van HD filmbeelden naar 360*180 graden filmbeelden, en met deze beelden verder aan de slag gaan. Software die ik voor ogen heb, is die van Kolor (Autopano, Autopano Video en Panotour) en ook Lightroom.
Budget voor het workstation (excl. Kolor en Lightroom, maar wel incl. Windows en MS Office voor Thuisgebruik en Zelfstandigen) is ongeveer 2000 euro excl. BTW.
Ik heb geen hardware die ik kan gebruiken; ik werk nu alleen op een kleine laptop die ik ernaast wil blijven gebruiken.
Wat ik in ieder geval nodig denk te hebben is:
- 2+ TB harde schijf voor opslag
- 250 GB SSD schijf
- 2 goede (kalibreerbare) monitors van 24" of 27"
- 16GB ram en mogelijkheid om verder uit te breiden
- verder: geen idee; zoals gezegd ik heb er (helaas) geen verstand van...
Vanuit een klein beetje onderzoek heb ik in ieder geval begrepen dat:
- Processor extreem belangrijk is
- Videokaart (kennelijk) minder belangrijk
Geen merkvoorkeur (geen verstand van).
Grootte van het systeem is voor mij niet van belang; geluidsniveau wel; ga hierbij vanuit dat de PC in of bij de woonkamer komt te staan.
Ik wil stevige prestaties, maar betwijfel of ik de kennis en vaardigheden heb om te kunnen overklokken..
Daarbij is stabiliteit van het systeem voor mij belangrijker dan maximale snelheid.
Edit: Ik heb op internet een build gevonden, maar weet niet helemaal hoe dit aansluit op mijn wensen, en of dit voor een computer-analfabeet als ik goed te doen is om inelkaar te zetten:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-5820K Boxed | € 404,- | € 404,- |
| 1 | MSI X99S SLI PLUS | € 219,- | € 219,- |
| 1 | EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0 | € 360,95 | € 360,95 |
| 1 | WD Black SATA 6 Gb/s WD4003FZEX, 4TB | € 221,95 | € 221,95 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 25,95 | € 25,95 |
| 1 | Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop | € 81,18 | € 81,18 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS4C4G4D240FSA | € 177,49 | € 177,49 |
| 1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 108,90 | € 108,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.699,32 | |
Totaal zou dit op 1358 euro excl. BTW komen plus windows & office.
Wat ik hierin nog mis zijn in ieder geval de voeding en WiFi. Welke passen hierin?
En wat mis ik nog meer?
Alvast bedankt!
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2015 22:42 . Reden: Pricewatch toegevoegd ]