Welke taal leren en waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:15
Beste medetweakers,

Ik wil mij graag verdiepen in het ontwikkelen van apps voor ios en osx, nu zijn er 2 talen waarin dit kan:

- C objective
- Swift

Nu schijnt swift de nieuwe programmeertaal voor Apple te worden en zullen ze Objective C achter zich gaan laten.

Ik ben een totale beginner hierin (op vroeger wat simpel geklooi met PHP en HTML na) maar wil mij na 10jaar weer verdiepen in de IT en dan vooral de programmeer kant op.

Mijn vraag is dus, waar te beginnen? Ik zie namelijk door de bomen echt het bos niet meer ( voornamelijk door de vele Engelse pagina's die elkaar tegenspreken)

Gr :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedenk een leuk hobbyproject en begin ermee. :)
Je leert het door te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Swift is makkelijker te leren dan Objective-C dus ik zou als ik jou was gewoon kijken wat jou het makkelijkst lijkt. Dit kan dmv youtube filmpjes, youtube staat vol met tutorials die je goed kan gebruiken.

Je hebt natuurlijk ook sites als codeacedemy waar je eventueel kan leren om te coderen in andere talen zodat je een beetje kennis kan maken in de programmeerwereld.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2015 @ 21:39:
Bedenk een leuk hobbyproject en begin ermee. :)
Je leert het door te doen
Goed programmeren leer je niet door in het wilde weg gewoon te beginnen. Als je geen basis hebt moet je je die eerst eigen maken. Tutorials op YouTube en dergelijken zijn leuk maar als je niet meer ervaring hebt dan wat klooien dan heb je gewoon een goed boek of een andere goed opgezette leermethode nodig.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NMe schreef op maandag 30 maart 2015 @ 03:18:
[...]

Goed programmeren leer je niet door in het wilde weg gewoon te beginnen. Als je geen basis hebt moet je je die eerst eigen maken. Tutorials op YouTube en dergelijken zijn leuk maar als je niet meer ervaring hebt dan wat klooien dan heb je gewoon een goed boek of een andere goed opgezette leermethode nodig.
Net zo min leer je programmeren door een boek.
Je hebt beide nodig, maar aan de ts te zien zit hij nog heel vroeg in het stadium en moet hij uberhaubt nog ontdekken welke taal/expertise leuk is, dat haal je niet uit boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:07
RisingSun schreef op zondag 29 maart 2015 @ 21:12:
Ik wil mij graag verdiepen in het ontwikkelen van apps voor ios en osx, nu zijn er 2 talen waarin dit kan:

- C objective
- Swift
Ik kan je geen advies geven, ik wil je er alleen op wijzen dat dit niet klopt. Er zijn veel meer talen waarmee je voor iOS kunt developen. C# met Xamarin (voorheen MonoTouch) bijvoorbeeld, of Javascript met Phonegap of Cordova).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Avalaxy schreef op maandag 30 maart 2015 @ 09:48:
[...]

Ik kan je geen advies geven, ik wil je er alleen op wijzen dat dit niet klopt. Er zijn veel meer talen waarmee je voor iOS kunt developen. C# met Xamarin (voorheen MonoTouch) bijvoorbeeld, of Javascript met Phonegap of Cordova).
C# zou nog kunnen, maar als je meer dan een simple view/controller app wilt maken moet je Cordova eigenlijk niet eens overwegen. Je loopt dan vrij vlot tegen de beperking aan dat je bepaalde native dingen niet kunt doen zonder daar een plugin voor te gebruiken/maken.

Persoonlijk zou ik inzetten op Swift, puur omdat de syntax wat meer van deze tijd aanvoelt.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:07
Eens, dat Javascriptspul kun je beter van weg blijven. Xamarin maakt echter netjes native apps, dat werkt erg goed. Is alleen vrij duur als je er serieus mee aan de slag wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2015 @ 09:38:
[...]

Net zo min leer je programmeren door een boek.
Je hebt beide nodig, maar aan de ts te zien zit hij nog heel vroeg in het stadium en moet hij uberhaubt nog ontdekken welke taal/expertise leuk is, dat haal je niet uit boeken.
Hij heeft anders vrij duidelijk afgekaderd wat hij wil leren en met welk doel. Dan zal hij toch echt eerst kennis op moeten gaan doen voordat hij in het wilde weg gaat programmeren. Je moet gewoon eerst een basis hebben. Natuurlijk moet je daarnaast ook oefenen maar ik heb nooit gezegd dat dat niet óók nodig is. Je hebt alleen niks aan oefenen als je foute dingen oefent omdat je zonder basiskennis gewoon begonnen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:11
NMe schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:54:
[...]

Hij heeft anders vrij duidelijk afgekaderd wat hij wil leren en met welk doel. Dan zal hij toch echt eerst kennis op moeten gaan doen voordat hij in het wilde weg gaat programmeren. Je moet gewoon eerst een basis hebben. Natuurlijk moet je daarnaast ook oefenen maar ik heb nooit gezegd dat dat niet óók nodig is. Je hebt alleen niks aan oefenen als je foute dingen oefent omdat je zonder basiskennis gewoon begonnen bent.
Toch leer je veel sneller programmeren als je een doel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 10:43
Ik weet niet of ze bestaan (maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat het niet zo is), maar ik zou een eenvoudige tutorial of open source project opzoeken. Dan eerst proberen te begrijpen wat alles doet en daarna langzaam dingen aanpassen om te zien wat voor resultaat dat heeft. Op die manier hoef je niet zelf uit te zoeken hoe dingen werken (je kunt meeliften op de ervaring van de auteur), terwijl je wel de vrijheid hebt om nieuwe dingen te proberen. Je hoeft natuurlijk niet gelijk Angry Birds na te bouwen, maar een eenvoudig spelletje zou een leuk begin kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik zou in 3 stappen naar je doel toewerken:
1. Python of een andere relatief makkelijke taal. Dit zorgt ervoor dat je ervaring krijgt met tools en de concepten van het programmeren

2. Dan zou ik Java of C# gaan leren. Voor mij heeft dit veel geholpen met het leren van objectgëorienteerd denken. Je hoeft deze niet helemaal perfect te kennen, maar het heeft mij echt geholpen om objecten te snappen.

3. Als laatste zoek je een tutorial voor de taal die je doel is, in dit geval swift. Hierin ga je een paar projectjes doen, en klaar ben je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

MarcoC schreef op maandag 30 maart 2015 @ 11:18:
[...]
Toch leer je veel sneller programmeren als je een doel hebt.
Hij hééft een doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
"Verdiepen in het ontwikkelen van iOS apps". Dat is niet echt een concreet doel. Een kleine applicatie met een functioneel ontwerp van max. 1 A4'tje is al veel concreter. Persoonlijk heb ik ervaren dat zulke doelen ervoor zorgen dat ik vele malen sneller leer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben begonnen met swift. En ik heb net mijn eerste spelletje af. Het spelletje heet Spitting Bird en is gratis en staat in de app store.

Ik heb de tutorials op http://www.raywenderlich.com als basis gebruikt. Hier vind je heel veel tutorials. Ik ben begonnen met Sprite Kit in swift.

Als je X-Code al op je Apple hebt staan, en je hebt je plaatjes al getekend, en je volgt zo'n tutorial, dan heb je binnen een paar uur een werkende app, waarvan de basis staat.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Avalaxy schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:50:
Eens, data Javascriptspul kun je beter van weg blijven. Xamarin maakt echter netjes native apps, dat werkt erg goed. Is alleen vrij duur als je er serieus mee aan de slag wilt.
Wat te denken van React Native?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcoC schreef op maandag 30 maart 2015 @ 12:55:
[...]

"Verdiepen in het ontwikkelen van iOS apps". Dat is niet echt een concreet doel. Een kleine applicatie met een functioneel ontwerp van max. 1 A4'tje is al veel concreter. Persoonlijk heb ik ervaren dat zulke doelen ervoor zorgen dat ik vele malen sneller leer.
dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

MarcoC schreef op maandag 30 maart 2015 @ 12:55:
[...]

Dat verandert niks aan het feit dat een beginnende programmeur een basis nodig heeft. Het is heel leuk als je als beginner als einddoel hebt om de volgende Facebook te worden, maar je zult toch echt net als ons allemaal moeten beginnen met een simpel gastenboekje aan de hand van een beginnerslesmethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:02

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Met betrekking tot je concrete vraag: ik zou beginnen met Swift. Deze taal is een stuk makkelijker dan Objective-C en hiermee zit je direct voor de toekomst goed.

Verder hebben diverse reageerders zeker gelijk dat je de basisconcepten van het programmeren niet 1-2-3 leert. Persoonlijk ben ik begonnen met tutorials/e-books en probeerde ik gewoon een kleine app te maken (een eigen idee of iets dat in de tutorial wordt uitgelegd). Je begrijpt niet precies wat je doet, maar met enig gepruts krijg je wel iets aan de praat. Herhaal dit en ga steeds meer eigen dingen proberen, en na een tijd kan je programmeren :)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
NMe schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:15:
[...]

Dat verandert niks aan het feit dat een beginnende programmeur een basis nodig heeft. Het is heel leuk als je als beginner als einddoel hebt om de volgende Facebook te worden, maar je zult toch echt net als ons allemaal moeten beginnen met een simpel gastenboekje aan de hand van een beginnerslesmethode.
Waar héb je het over? Ik zeg dit:
Een kleine applicatie met een functioneel ontwerp van max. 1 A4'tje is al veel concreter.
En jij begint over "de volgende Facebook". Ok dan.

Niemand ontkent dat een goede basis essentieel is. We zeggen alleen maar dat een doel helpt, omdat hij totaal niet heeft afgekaderd wat hij nou precies wil leren geen doelen heeft gesteld. Wat jij zei:
Hij heeft anders vrij duidelijk afgekaderd wat hij wil leren en met welk doel.
Dit heeft hij dus helemaal niet gedaan, en dat moet hij wél doen.

Stop met dingen verzinnen en verdraaien. Je gaat echt een zinloze discussie aan.

[ Voor 38% gewijzigd door MarcoC op 30-03-2015 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:50
MarcoC schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:51:
Wat jij zei:

[...]

Dit heeft hij dus helemaal niet gedaan, en dat moet hij wél doen.
offtopic:
Dat was een reactie op altrincham die zei dat hij nog moet ontdekken welke taal/expertise leuk is (als je NMe wilt beschuldigen van verdraaien, doe het dan niet zelf). Dat was een beetje vreemd omdat het al duidelijk was dat TS wil beginnen iOS/OS X apps omdat dat leuk lijkt. Dan moet hij dus (zoals NMe zei) met goed basismateriaal voor bijv. Swift beginnen en dan oefenen met wat concrete, simpele app-ideeën (daarover waren altrincham en NMe het eens). Met jouw reactie begint dan de zinloze discussie (ook dat "Toch" alsof NMe iets anders beweerde...). Jij wilde voor TS waarschijnlijk benadrukken dat het nuttig is om zodra je de basis een beetje begrijpt, je te richten op een concreet maar eenvoudig doel om het in de praktijk te brengen, maar dat kwam niet helemaal over op deze manier. Een goed boek kan trouwens ook best projectjes bevatten waarin je iets concreets maakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Raynman op 30-03-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Persoonlijk ben ik van mening dat je eerst een 'wat lastigere taal' moet bekijken. In mijn huidige studie heb ik een aantal talen gezien, maar ik ben begonnen met Java. Java heeft als voordeel dat het een streng getypeerde taal is, dit forceert je te denken in wat je waar aan kan toewijzen. Van Java ben ik snel overgeschakeld naar Python, een taal die je veel vrijer laat in wat je kan doen.

Het meest heb ik denk ik geleerd van Haskell, een taal die een typesysteem heeft dat erg streng is. Haskell heeft me geleerd te denken in types, en dat helpt me ontzettend bij Java en Python.

Ik denk dan ook dat het dus beter is met het 'moeilijkere' Objective-C te beginnen omdat je zo leert hoe een computer je code uitvoert. Het zal je helpen om uiteindelijk als je werkt in Swift beter te begrijpen waarom sommige constructies slecht werken.

These are just my 2ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
windwarrior schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:23:
Persoonlijk ben ik van mening dat je eerst een 'wat lastigere taal' moet bekijken. In mijn huidige studie heb ik een aantal talen gezien, maar ik ben begonnen met Java. Java heeft als voordeel dat het een streng getypeerde taal is, dit forceert je te denken in wat je waar aan kan toewijzen. Van Java ben ik snel overgeschakeld naar Python, een taal die je veel vrijer laat in wat je kan doen.

Het meest heb ik denk ik geleerd van Haskell, een taal die een typesysteem heeft dat erg streng is. Haskell heeft me geleerd te denken in types, en dat helpt me ontzettend bij Java en Python.

Ik denk dan ook dat het dus beter is met het 'moeilijkere' Objective-C te beginnen omdat je zo leert hoe een computer je code uitvoert. Het zal je helpen om uiteindelijk als je werkt in Swift beter te begrijpen waarom sommige constructies slecht werken.

These are just my 2ct.
Dus de complexiteit van een taal leertje beter programmeren? Bijzonder..... in het geval van objective-c zou ik eerder durven te stellen dat het je beter leert typen en autocompleten dan echt programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Ik doelde eigenlijk dat een lager level taal je doet denken in termen van een computer.

In een taal als Python kan je moeiteloos duizenden objecten aanmaken, en als beginner zul je niet begrijpen dat je niet begrijpen dat dit veel heapruimte inneemt.

In een taal als C ben je veel actiever bezig met memory management, en dat besef heeft me persoonlijk bijgebracht hoe het niet moet in talen als Python.

Ik hoop dat je het zo begrijpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Duizenden objecten nemen dan ook niet veel heap ruimte in beslag. We leven in het tijdperk waarin geheugen in gigabytes wordt gemeten.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

windwarrior schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 18:56:
Ik doelde eigenlijk dat een lager level taal je doet denken in termen van een computer.

In een taal als Python kan je moeiteloos duizenden objecten aanmaken, en als beginner zul je niet begrijpen dat je niet begrijpen dat dit veel heapruimte inneemt.

In een taal als C ben je veel actiever bezig met memory management, en dat besef heeft me persoonlijk bijgebracht hoe het niet moet in talen als Python.

Ik hoop dat je het zo begrijpt :)
Dit heeft mij ook enorm veel inzicht gegeven in het efficiënter programmeren.

De stof die ik gebruikt heb om te oefenen was CS50 van Harvard Univeristy, deze cursus kan je gratis volgen inclusief al het lesmateriaal en extra opdrachten. Opdrachten kan je zelf door middel van een programma nakijken. De hele lesstof draait in een VM dus bent na 5 minuten al klaar om te programmeren met een configuratie die altijd werkt!

Veel succes!

http://cs50.tv/2014/fall/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
tja... mijn eerste programmeer ervaring was 6502 assembly op een machine met 64k geheugen wat niet eens altijd volledig beschikbaar was. Wat nou heap's en memory managers.. Gewoon op klad papiertje bijhouden waar je wat naar kon verplaatsen of de-comprimeren.

Ben blij dat ik mij daar niet meer al te veel mee bezig hoef te houden :-)

Pagina: 1