• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:21
Hoi,

Vraagje aan de CPU experts!

Ik heb momenteel een R290 draaien icm een i7 2600k en 16gb RAM.
De Asus smart overclock laat hem draaien op 3,4Ghz maar meer is momenteel geen optie wegens te hoge temperaturen (stock cooler).

Ik vroeg me af of het noch de moeite was om bv te investeren in een waterkoel setje of een noctua voor wat extra performance eruit te persen? Als de snelheidswinst niet voldoende merkbaar zou zijn lijkt het me nogal zinloos.

Heb al eens zitten kijken naar nieuw CPU/mobo maar wacht dan liever nog op de volgende generatie aangezien ik men CPU niet echt als bottleneck ervaar, enkel bij gaming (BF hardline) denk ik dat de CPU net wat krachtiger zou mogen.

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-02 22:47

M2M

medicijnman

Ik denk niet dat je tegen een CPU limiet aanloopt met die processor bij FPS games. Ik gok eerder een GPU limiet. Maar een aftermarket koeler kan wel voor wat schappelijkere decibels zorgen :)

-_-

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Socket 1156 geloof ik: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Prima koeler, weinig geld. Als je zelf wat overklok instellingen probeert haal je gok ik rond de 4,5 - 5 GHz. Kan een kleine prestatie winst geven.

我的名字是Mirno

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Als dat lukt die snelheden, is dat toch zo'n 33-47% extra aan megaherztjes :) dat zal bij intensieve CPU taken wel merkbaar moeten zijn lijkt me!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Op die gelid ga je echt geen 4,5Ghz halen hoor...
Een mugen 4 is toch wel aan te raden wil je degelijke koel prestaties voor een goede prijs :)
Neemt natuurlijk niet weg dat die Gelid een mooie/goede koeler voor dat geld is, maar de Mugen 4 koelt toch wat beter...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

pwillemske schreef op zondag 29 maart 2015 @ 20:45:
Een mugen 4 is toch wel aan te raden wil je degelijke koel prestaties voor een goede prijs :)
Neemt natuurlijk niet weg dat die Gelid een mooie/goede koeler voor dat geld is, maar de Mugen 4 koelt toch wat beter...
Nouja, dit is de 2e generatie i5. Die stonden bekent dat ze nogal goed overklokten, een Mugen 2 wilde daar nog weleens rond de 5GHz halen geloof ik. Mugen 4 is wel beter dan de tranquillo, ook duurder, echter zal je maximaal 0,2GHz meer halen, al denk ik zelf 0,1 helemaal niets.
Beide koelers lijken mij goede opties.

我的名字是Mirno

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:29

Dark

who tweaked the light?

Jep ... ^

De i5 hier haalt 5GHz op lucht, met lichte benchmarks. [link]

Allday hou ik het op 4.6GHz, dat kan ik met een schappelijker voltage, temperatuur en geluidsniveau af met de mugen2b.

Voor TS zou ik zeggen: gewoon een goede luchtkoeler erop en -er bestaan nutuurlijk geen garanties- maar dan zou 4,5GHz redelijk makkelijk mogelijk moeten zijn...

Verwijderd

pwillemske schreef op zondag 29 maart 2015 @ 20:45:
Hoe zit dat met een Noctua of Thermolight 1400? Is die wel degelijk genoeg voor 4.5GHZ

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2015 @ 12:13:
[...]

Hoe zit dat met een Noctua of Thermolight 1400? Is die wel degelijk genoeg voor 4.5GHZ
Een bad-ass Noctua (U14S of hoger) zal hem wel op 4,5Ghz moeten koelen.
Noctua:
pricewatch: Noctua NH-U14S
Phanteks: (kijk uit voor de hoogte van het beest)
pricewatch: Phanteks PH-TC14PE Zwart
Thermalright:
pricewatch: Thermalright Silver Arrow SB-E
Scythe:
pricewatch: Scythe Mugen MAX

Dit zijn allemaal erg goede koelers voor het geld. Bij Noctua betaal je wellicht iets voor de afwerking en het merk, maar die is het dubbel en dwars waard. Zoek je een goedkope overklokkoeler zou ik de Scythe nemen. Voor de beste prestaties de Phanteks. Thermalright zit tussen de Scythe en de Phanteks in qua koelvermogen als ik het goed heb :)

Dit is de concurrent van de Scythe, met ook degelijke koelprestaties:
pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power

[ Voor 8% gewijzigd door pwillemske op 12-04-2015 12:19 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Verwijderd

pwillemske schreef op zondag 12 april 2015 @ 12:18:
[...]

Een bad-ass Noctua (U14S of hoger) zal hem wel op 4,5Ghz moeten koelen.
Noctua:
pricewatch: Noctua NH-U14S
Phanteks: (kijk uit voor de hoogte van het beest)
pricewatch: Phanteks PH-TC14PE Zwart
Thermalright:
pricewatch: Thermalright Silver Arrow SB-E
Scythe:
pricewatch: Scythe Mugen MAX

Dit zijn allemaal erg goede koelers voor het geld. Bij Noctua betaal je wellicht iets voor de afwerking en het merk, maar die is het dubbel en dwars waard. Zoek je een goedkope overklokkoeler zou ik de Scythe nemen. Voor de beste prestaties de Phanteks. Thermalright zit tussen de Scythe en de Phanteks in qua koelvermogen als ik het goed heb :)

Dit is de concurrent van de Scythe, met ook degelijke koelprestaties:
pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power
Ik heb een Thermalright True Spirit 140 Power met Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 en i7 4790k. Denk je dat het een goede combo is om goed over te clocken?

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2015 12:24 ]

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb een 2600K @ 4.5ghz. Dit is zeker de moeite waard!
http://s17.postimg.org/3m6w1vn7z/Chart.png
Zoals je daar ziet heb je sowieso weinig aan een "betere" cpu. Cpu's worden maar weinig sneller tegenwoordig. En games vooral meer intensief voor de GPU. En jij zit met een 2600k nog boven een 2500k omdat je wel HT hebt. Ik zou gewoon een goedkope koeler halen van 20-40 euro. En kijken hoe hoog je komt. En vervoglens kun je nog jaren plezier hebben van je CPU. Af en toe een nieuwe gpu erin en huppa. Pas als games serieus gebruik maken van 6 cores 12 treads of 8/16 zul je er wat aan hebben. Maar dit gaat nog wel even duren verwacht ik. Single core prestaties zijn wel belangrijk bij sommige applicaties en games. Winrar of een game als arma bijv. Hier zul je ookz eker wat merken van je OC.

Ik draai al sinds 2011 op mijn 2600k. En ben hier erg tevreden mee. Hij heeft al een aantal GPU updates gehad. En heeft nog nooit de bottleneck gevormt. De enige reden waarom ik men cpu zal upgraden is omdat men meoderbord niet meer volstaat. Bijvorobeeld als straks PCI-E schijven meer mainstream worden. Dan kom je simpelwel tekort met 16 lanes pci-e 2,0.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:29

Dark

who tweaked the light?

^ met moederbord upgraden kom je ook niet aan pci-e 3.0, daarvoor zul je de ook cpu moeten upgraden. Sandybridge heeft nu eenmaal pci-e 2.0. ivybridge kan op het zelfde boardje meestal wel 3.0...

verder geheel mee eens, gewoon een mugen x erop of iets vergelijkbaars, goeie tower/heatpipe koeler, voltage op pak em beet 1,35v, met wat load line calibration, en dan de multiplier omhoog doen, testen, en weer verhogen tot je de limiet vindt. waarschijnlijk kom je met dat voltage al tot de 45x en kan je misschien zelfs nog verder, of met minder voltage als je daarme tevreden bent.

sandybridge laat zich op lucht nog het meest makkelijk overclocken, bij de latere edities is het wat lastiger te koelen, doordat er een ander contactmiddel gebruikt is en doordat er door een verkleining van het gebruikte procede meer hitte per mm2 geproduceerd wordt.
Pagina: 1