Wat is veiliger, rijden met scooter 50cc of met een auto?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.392 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Had net grote discussie met een vriend wat nu het veiligste (of minst gevaarlijke) is: rijden met zo'n 50cc scootertje (max snelheid 45 km/u) of met een auto. We hebben het over een rit van 25 kilometer van dorp A, via kleine en middelgrote wegen, naar het centrum van een vrij drukke (maar nu ook weer niet "Brussel druk") stad B tijdens de ochtend -en avondspits.

Wat denken jullie? Wat is het veiligste, scooter 50cc of auto?

[ Voor 6% gewijzigd door demichel op 29-03-2015 19:55 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Auto.
Mocht het misgaan, heb je in een auto beduidend meer bescherming.
Daarnaast minder risico van wegglijden ivm meer/beter contact met het asfalt.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-07 16:04

Jeoh

blaat

Het lijkt mij vrij duidelijk dat je veiliger bent in een metalen kooi dan in de buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-07 00:21

Dennahz

Life feels like hell should.

Scooters worden vaak over het hoofd gezien + je hebt totaal geen bescherming, alleen je helmpje.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

auto

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik vermoed zelf ook de auto, maar kunnen we dat ook met statistieken onderbouwen? Want het zou zomaar kunnen zijn dat het aantal ongevallen met letsel in een bepaalde regio met scooters veel lager is dan met auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 20:31

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Auto, hands down.

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hangt ook van de bestuurder af; Rij je als een monster of als een oud wijf. Anticipeer je goed of rij je heel krampachtig. En waar voel je je prettiger; in de auto of op de motor.

Sowieso heb je in de auto met alle rijstijlen betere bescherming tegen fouten van anderen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Auto omdat kooi, op scooter ben je minder goed te zien. Rij zelf motor en auto, op een motor ben je echt veel meer kwetsbaar. En in de winter wil je al helemaal niet op een scooter rijden.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Laatst online: 23:53

Daniel36

vernieuwde formule

Wíe van jullie tweeën dacht scooter en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:03

-tom-562

Oliesjeik

Een klassiek demichel topic :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Daniel36 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 20:03:
Wíe van jullie tweeën dacht scooter en waarom?
Ikzelf ben overtuigd auto, omwille van alle redenen die jullie hierboven reeds aanhaalden.

Vriend dacht scooter omdat je een stuk trager rijdt en meer zicht op het verkeer zou hebben.

Ik hou het met driedubbele stip op auto.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:42
Auto..

Hoe ik daar op kom:
Afbeeldingslocatie: http://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/IMG_0697_zps869f0b63.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/IMG_0704_zpsa6f18894.jpg

Auto 1 - Scooter (ik) 0
Ik was meteen helemaal klaar met die scooter ;(

Note: ik had voorrang maar de automobilist had me niet gezien, met een gangetje van 50 in de flank geklapt, auto won het van me..
Scooter totalloss die nog maar 435km op de klok had staan (net een nieuwe gekocht omdat de oude kapot was gegaan)

Hierna gewoon een goedkope auto gekocht, kost wat meer in de maand maar wel meer luxe en veiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk niet dat iemand hier "scooter" gaat roepen. Statistieken zijn wellicht lastig te achterhalen.
Trommelrem schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:49:
Ik vermoed zelf ook de auto, maar kunnen we dat ook met statistieken onderbouwen? Want het zou zomaar kunnen zijn dat het aantal ongevallen met letsel in een bepaalde regio met scooters veel lager is dan met auto's.
Ik kan het me niet voorstellen, tenzij je heel specifiek gaat kijken in een klein gebiedje met gevaarlijke snelwegen en heel weinig fietspaden voor scooters. En als je gaat corrigeren voor het feit dat er _veel_ meer automobilisten dan scooterbestuurders zijn, gaat de scooter dat vergelijk nooit winnen. Laat ik de vraag omdraaien: waarom zou een scooter veiliger zijn? Je vriend heeft gelijk dat hij trager is, maar een ongeluk op een moderne scooter op max legale snelheid (45km/h) geeft nog altijd meer letsel dan een moderne auto bij max legale snelheid (130km/h). Met de scooter kun je met 45km/h tegen een boom klappen, of onder een auto. Een auto wordt door een vangrail van bomen gescheiden en bij die snelheid heb je geen tegemoetkomend verkeer (spookrijders daargelaten). Bovendien is de doelgroep van scooters roekelozer dan de gemiddelde automobilist.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Splitsing op leeftijd en vervoerssoort kon ik zo snel niet vinden. In gedachte houdend dat o.a. de gemiddelde leeftijd van snor- en bromfiets bestuurders mogelijk enige invloed kan hebben geeft dit een aardig beeld denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/R5Wdaje.gif

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7iYS0v5.gif

Bron: SWOV-Factsheet: Risico in het verkeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Tjaps schreef op maandag 30 maart 2015 @ 19:19:
Splitsing op leeftijd en vervoerssoort kon ik zo snel niet vinden. In gedachte houdend dat o.a. de gemiddelde leeftijd van snor- en bromfiets bestuurders mogelijk enige invloed kan hebben geeft dit een aardig beeld denk ik.

[afbeelding]

[afbeelding]

Bron: SWOV-Factsheet: Risico in het verkeer
Ouch. Dat zegt het zo'n beetje allemaal, niet.

Word je ook niet vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-07 12:36

Nemesizz

Untouchable

Resultaten verbazen mij eigenlijk niets, op een fiets/bromfiets/moter ben jezelf de kreukelzone, je hebt niks om je heen om je te beschermen. Nu gaan fiets en bromfiets (als je aan maximum snelheid houd) niet zo hard, maar neemt niet weg dat je nog steeds zelf de kreukelzone bent.

Dan nog probleem 2: als bestuurder van een 45km/h voertuig (bromfiets/brommobiel) word je niet altijd al te serieus genomen in het verkeer helaas. Ook al heb je ergens voorrang, trekt een (te drukke) automobilist vaak nog net voor je langs of wat dan ook. Heb zelf jaren lang bromfiets en een paar jaar brommobiel gereden, en dat is iets wat toch erg vaak weer terug kwam, haastige/drukke (aso?) automobilisten houden geen rekening met je, en de kans op een ongeluk is dan een stuk groter.

offtopic:
Denk overigens dat het aantal ongelukken met fietsers wel is toegenomen sinds de introductie van de smartphone.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 15:00
Ik heb helaas ook eens verloren tegen een auto... Auto is veel veiliger, zo is het immers ook gebouwd. Hoeveel veiligheids voorzieningen zitten er op een scooter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

demichel schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:40:
Had net grote discussie met een vriend wat nu het veiligste (of minst gevaarlijke) is: rijden met zo'n 50cc scootertje (max snelheid 45 km/u) of met een auto. We hebben het over een rit van 25 kilometer van dorp A, via kleine en middelgrote wegen, naar het centrum van een vrij drukke (maar nu ook weer niet "Brussel druk") stad B tijdens de ochtend -en avondspits.

Wat denken jullie? Wat is het veiligste, scooter 50cc of auto?
Is dit een troll of serieus?

Volgende topic: 'wat is veiliger; masturberen of achter het station zonder condoom een crackhoer neuken?' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:14:
[...]

Volgende topic: 'wat is veiliger; masturberen of achter het station zonder condoom een crackhoer neuken?' :+
Dat zou zo maar eens kunnen met demichel als TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:38
In het geval van vriend van TS zou ik trouwens nog wel willen benadrukken dat die scooter voor medeweggebruikers een stuk veiliger is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02:07

Fiber

Beaches are for storming.

Scooter- en motorrijders zijn wel weer zeer geliefd als orgaandonors...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:14:
[...]

LOL!

Dit heeft idd een hoog Captain Obvious gehalte. Ik ben benieuwd waarom iemand in vredesnaam zou kunnen denken dat een scooter veiliger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Goed, het is inmiddels HK-niveau geworden en een move naar HK heeft weinig zin meer met de statistieken van Tjaps. Discussie gesloten :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.