Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi / Wlan over 4,5KM

Pagina: 1
Acties:

• yannickudb
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:58
Goede avond allemaal,

Op dit moment hebben wij een wifi verbinding liggen over een afstand van iets meer dan 4,5KM.
De verbinding bestaat nu ruim 6 jaar, en het is tijd om deze een keer te upgraden.
Om een tijd vooruit te kunnen willen we toch wel een effectieve doorvoersnelheid van minimaal 100Mbit kunnen halen. Er is een rechtstreekse zichtverbinding over het water.
Ik ben zelf niet heel erg thuis in deze apparatuur en wil dus jullie advies inroepen.
Ik heb zelf al even rond gekeken en ben onder andere het volgende tegen gekomen:
Een AirgridM AG-HP-2G16
Voordelen volgens mij: Goedkoop ($69 op amazon)
Nadeel: 'Beperkte' snelheid.
Andere optie:
Ubiquiti Networks NanoBeam M5
Voordelen: Hogere snelheid, tot 450Mbit?
Nadelen: Duurder, €299 per set

Maar nu is mijn kennis nogal beperkt. Hebben jullie nog goede adviezen? Het moet wel een systeem zijn dat zelf te installeren en onderhouden is.

Bij voorbaat dank!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:26
Ik heb zelf geen ervaringen met dit soort setups maar ik weet dat vele hier op het forum en ik zelf ook goede ervaringen hebben met Ubiquiti.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

Hoeveel geld wil je hier tegenaan gooien en wat word er met de verbinding gedaan?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Ik zou absoluut voor de Ubiquiti oplossing gaan gezien zijn bewezen prijs/kwaliteit verhouding. De 299 euro per set is naar mijn idee nog een schijntje tegenover andere enterprise oplossingen.

Je moet wel over een directe zichtlijn beschikken tussen de 2 uitzendpunten.
Als het eenmaal staat/hangt en de punten zijn op elkaar gericht (dit kost wat tijd cq tuning) dan heb je een onderhoudsarme oplossing.

• Farg0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 12:40
Pas nog goede ervaringen met de duurdere modellen van Ubiquiti opgedaan. 2 powerbridge M10 toestellen gehangen om een afstand van 2900 meter te overbruggen. De snelheid? 100mbit ! De lanpoort van de radio's is trouwens beperkt tot 100mbit :(

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ga voor Ubiquiti.

• yannickudb
Wat betreft budget, de €299 voor de Ubiquiti Nanobeam is eigenlijk wel de max...
Verbinding zal gebruikt worden met 3-4 mensen die er op werken, en 2 voip telefoons.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Met zo'n afstand kan je beter 100 euro de man investeren in een goede verbinding.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
€299 voor twee NanoBeam M5's? Als je op de verzending kan wachten kan je ze beter in Polen bestellen.

[ Voor 25% gewijzigd door Petervanakelyen op 29-03-2015 18:21 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• yannickudb
Ah, kijk dat scheelt flink! Maar is het inderdaad een oplossing die over 4,5KM nog goed werkt?

• andy88
yannickudb schreef op zondag 29 maart 2015 @ 18:22:
Ah, kijk dat scheelt flink! Maar is het inderdaad een oplossing die over 4,5KM nog goed werkt?
Vermits je een line of sight hebt kan dit prima.
Kijk hier voor een aantal voorbeeld cases: Airmax stories

[ Voor 26% gewijzigd door andy88 op 29-03-2015 18:29 ]

• yannickudb
Ja, die line of sight is er zeker! Dan ga ik er denk ik maar 2 bestellen en t proberen!

• andy88
Top! Eerst even op korte afstand je link testen, let er op dat je dan het zendvermogen tijdelijk lager zet. Ideaal zit je ontvangst op -50 a -55 dB. Het richten van beide radio's luistert erg nauwkeurig, zeker op lange afstanden, reken dus op een trial en error periode.

• yannickudb
Oké eerst even link testen en dan eigenlijk met 2 personen even uitrichten, anders blijf je bezig met heen en weer rijden begrijp ik....

• andy88
Met twee personen is de klus beter aan te pakken inderdaad.
Telefoon op luidspreker zetten voor makkelijk communiceren tijdens het richten, een laptopje on 0site met de management software en je bent er klaar voor :p

Hoor graag hoe de oplossing je bevalt als je het draaiende hebt.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Waarom niet gelijk de Nanobeam AC?

U+

• yannickudb
Ja, zat ook te kijken, ga meteen voor de AC, meteen wat overcapaciteit voor de toekomst ;)

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Dan krijg je zoiets uit m'n post in het Ubiquiti topic
Al gebruik ik daar de Powerbeam AC met een throughput momenteel (regen en wind) van 210Mbps.

U+

• yannickudb
Ik heb toch nog een vraagje.
Vandaag contact gehad met wimoodshop, daar werd mij verteld dat ik met de nanobeam deze afstand onmogelijk kan overbruggen en dus de powerbeam moet hebben.
De reden die opgegeven word is als volgt:
"De NanoBeam is helaas niet geschikt voor deze afstand door de wetgeving in Nederland, deze beperkt het zendvermogen en daardoor komt de NanoBeam 5AC-19 niet verder dan 1-2 kilometer"

Nu lijkt mij een wettelijk beperkt zendvermogen ook van toepassing op de geadviseerde Powerbeam AC...
Is dit een verkooptruuc om mij voor de duurdere powerbeam te laten kiezen, of is het daadwerkelijk een betere (De enige mogelijke?) keuze op deze afstand....?

De nederlandse wetgeving gaat toch uit van ERP? Dus als je op de wettelijke grens het antenne gain laat toenemen door een andere antenne moet het zendervermogen afnemen om binnen de wettelijke grens te blijven? Of zit ik nu verkeerd?

[ Voor 14% gewijzigd door yannickudb op 01-04-2015 14:33 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je zou ubiquiti kunnen mailen of dat ding zichzelf terugklokt als je hem in nl gebruikt (door regio instellingen of regio detectie wat ik in ander topic las).

Volgens de fact sheet zou die het gewoon moeten kunnen: https://www.ubnt.com/airmax/nanobeamm/

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1