• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-01 19:29
Beste mede-tweakers.
In de afgelopen 9 á 10 maanden heb ik soms last van computer freezes. En ik ben er nu wel eens klaar mee om eerlijk te zijn.
Het is in periodes van een paar keer per dag tot een paar weken helemaal niks.
De freezes gebeuren vaak als ik switch van bijvoorbeeld een game naar internet. Ik heb naar mijn mening niet veel programma's openstaan. Maar ik heb het vaak alleen in games die niet in fullscreen staan. Anders heb ik er geen last van.

Ik denk dat het probleem mijn geheugen is. Maar ik weet het niet zeker en ik weet ook niet hoe ik dat moet testen. Want voor de rest hebben we nog wel een pc, maar daar staat nog garantie dus die mag niet open van me ouders.

Hier alvast mijn pc specificaties.
Ik heb nog 2 reepjes van 4gb (die hier niet in staan) erin waarvan ik het merk niet weet. Maar die heb ik pas 1 maand. Dus daar kan het niet aanliggen. In de loop der tijd zijn er wel aanpassingen geweest, maar het moederbord, geheugen en processor heb ik al vanaf het begin.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 143,-€ 143,-
1MSI 970A-G45€ 89,25€ 89,25
1Club3D Radeon R9 280X royalQueen€ 230,95€ 230,95
1HP 2311x (LV686AA) Zwart€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
1ag neovo F-215----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 602,15

Ik heb in mijn logboeken al gekeken. En daar staat alleen deze foutmelding:
Gebeurtenisfilter met query SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99 kan niet opnieuw worden geactiveerd in naamruimte //./root/CIMV2 vanwege fout 0x80041003. Mogelijk worden er geen gebeurtenissen via dit filter doorgegeven totdat het probleem is verholpen.
En ik denk dat deze foutmelding er niks mee te maken heeft. En hoe deze error ontstaat heb ik niet gevonden via google. Terwijl er meer mensen last van hadden.
Ik weet niet wat dit inhoud. Maar heb de fix van microsoft geprobeerd. En toen nu toe daar nog geen melding van gehad.

Hopelijk kom ik er met jullie wel uit. Want het wordt met de dag irritanter. Nog een ding als ik iets nieuws aan hardware in mijn pc zet is het weer een tijdje over. Als ik iets belangrijks ben vergeten gewoon zeggen hoor leer ik ook weer van.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Combi van die processor en moederbord is helaas verre van ideaal.
De MSI 970-G45 (en blijkbaar ook de G46) hebben erg slechte VRM's en soms zelfs niet werkende beveiliging (VRM's kunnen doorbranden, dit kost je je moederbord en met een beetje pech gaat je CPU mee!).

Het probleem (net als vele goedkopere AM3+ bordjes) is dat ze te weinig fases hebben voor VRM's om een octacore FX (of overgeklokte hexacore) van power te voorzien. Gevolg is dat de VRM's te heet worden en problemen geven.
Meeste borden hebben gelukkig een beveiliging die zorgt dat de CPU gaat throttelen om zo schade te voorkomen, maar helaas zijn er een stuk of wat van deze MSI 970 bordjes gesneuveld omdat de beveiliging niet werkte (of niet eens aanwezig is?).

Het wil niet meteen zeggen dat dat het probleem is waar je nu mee te maken hebt. Maar het is wel degelijk iets om rekening mee te houden.
Fabrikanten zetten vaak bij goedkope bordjes doodleuk 'up to 140W TDP' , maar heel veel beginnen al problemen te geven zo gauw je er iets meer dan een 95W TDP CPU in prikt.
Veel goedkope bordjes zijn (integenstelling tot wat fabrikanten beweren) NIET geschikt voor octa-core AMD FX'jes (misschien een kleine uitzondering de recentere 95W TDP serie octa-cores, maar de oudere, dus 125W+ geven regelmatig problemen).

• Emryte
Oh dat wist ik niet. Had er anderhalf jaar geleden wel rekening mee gehouden. Dus ik nam de specificaties door en dacht dat deze wel goed was. Alleen welke moederborden zijn dan wel geschikt?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Beetje betaalbaar bord is de Gigabyte 970 UD3P (8+2 fases) een van de weinige die goed overweg kan met een FX octacore. De meeste andere zit je toch al gauw in de duurdere high-end segment te kijken en vaak met 990FX chipsets.

Uiteraard het aantal fases zegt ook niet alles, maar op het moment is er zo geen een bord wat ik kan bedenken met 4+1 fases die goed overweg kan met een octacore FX.
En met meer fases (zelfs van matige kwaliteit) word de load toch beter verdeeld (sommige borden met 12+2 fases zijn niks beter dan een bord van 8+2 fases.

• Emryte
Oh ok dan zal ik kijken naar dat moederbord. En misschien overwegen om hem te kopen