[ssd] Underperforming Samsung 840 Pro

Pagina: 1
Acties:

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-01 00:55
Hey!
Ik heb gisteren een formatje gedraaid van Windows8 omdat ik merkte dat het systeem na 3 jaar wel wat kuren begon te vertonen. Na alles weer up and running te hebben, heb ik de optimizations van Samsung Magician gedaan met daarop volgend de benchmark test.

Uit deze test blijkt dat het schijfje nogal underperformed en ik heb werkelijk geen idee of het een hard of software matige issue is. De schijf is opgedeeld in 2 partities, ik heb enkel de C partitie geformateerd.
Volgens mij zou dit niks uit hoeven te maken, het waren de EVO schijfjes die performance issues kregen als je de schijf niet volledig leeg maakte toch? Er is overigens nog 58GB van de 256GB vrij, daar zal het dus niet aan liggen.

Het kan natuurlijk ook aan Windows liggen. Na de format kreeg het systeem een BSOD tijdens het installeren van de 128 updates ( NTFS.sys crash ). Ik heb daarna in CMD(admin) sfc /scannow gedraaid om eventuele problemen te fixen. Echter heb ik het idee dat nog niet alles lekker werkt omdat bijv. de Windows store niet voorbij het loading screen komt ( wel zo handig om ook de update voor 8.1 te downloaden ) en Windows SmartScreen begint te zeuren dat er geen internet verbinding is.

Nou dacht ik eraan om Windows8.1 als ISO te downloaden om zo de updates te omzijlen, maar in de instructies stond dat deze alleen met retail keys werkt ( ik heb een OEM versie ). Een re-format vanaf Windows8 duurt ontzettend lang.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qmi4lAc.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door quintox op 29-03-2015 15:41 ]

Steam profiel

Verwijderd

Hoi Quintox,

Je geeft een screenshot; dat is goed. Maar nog steeds veels te weinig bruikbare informatie. Je zou het volgende kunnen toevoegen:
  • Overzicht van je hardware; op welke controller is je Samsung SSD aangesloten; welke CPU gebruik je.
  • Je zegt dat je blauwe schermen krijgt; heb je MemTest86+ gedraaid voor 12+ uur om je stabiliteit te testen?
  • Kun je ons een echte benchmark laten zien? Zoals AS SSD.
  • Je hebt de SSD gepartitioneerd, maar enkel de C-partitie geformatteerd? Heb je dat als korte of lange format gedaan?
Verder; Windows 8 bestaat nog niet drie jaar? Dus hoe heb je drie jaar kunnen doen met een Windows 8 installatie? Of begrijp ik je verkeerd?

• quintox
Hey Cipher,
Thnx voor je reactie. De schijf is niet van controller gewisselt en heeft vóór de format altijd correct gewerkt.
De BSOD was veroorzaakt door een crash in NTFS.Sys. Dit gebeurde tijdens het updaten van windows files "Updating, do not shut down". Ik wil best een memtest draaien, maar ik betwijfel of daar het probleem zit, het is namelijk een vrij duidelijke melding wanneer het file system crashed tijdens een update.

Aanvullende informatie:
- Asus P8Z68 Deluxe /Gen3
- SSD aangesloten op de blauwe Marvell sata 6Gb controller, niet de grijze Intell poorten ( deze fout had ik in het begin gemaakt ;) )
- Intell i7-2600K
- G.Skill 16Gb DDR3-1866 ( vorig jaar februari ingebouwd )

Het is geen nieuwe SSD. Er stonden al 2 partities op, ik heb enkel de C partitie geformateerd ( voor windows ). Hoe ik het altijd al heb gedaan sinds WindowsXP.

Ik zal wel in de war zijn met wat anders, je hebt gelijk wat betreft Windows8. Ik heb destijds mijn Windows7 installatie geupdate naar Windows8 zonder format, toen had ik de 840 Pro al.

AS SSD geeft een 31K - BAD ( "31k - BAD" means that your partition is misaligned )
Is dat op te lossen zonder een format?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ctk0eB9.jpg

DX Diag dump:
https://www.wetransfer.co...a93c20150329143315/6c7b0e

[ Voor 4% gewijzigd door quintox op 29-03-2015 17:05 ]

Steam profiel

Verwijderd

SSD aangesloten op de blauwe Marvell sata 6Gb controller, niet de grijze Intell poorten ( deze fout had ik in het begin gemaakt ;) )
Je bedoelt precies andersom neem ik aan? Je SSD vooral NIET op de Marvell controller aansluiten, en vooral WEL op de Intel poorten aansluiten. Je Intel poorten zijn wit (de SATA/600 in elk geval) en de foute/slechte Marvell-chip heeft twee fel blauwe poorten. De vier lichtblauwe poorten zijn Intel SATA/300 poorten. Je sluit je SSD dus aan op de witte poorten.

Dat heb je ook gedaan blijkens uit de screenshot van AS SSD. Dus je hebt je SSD op de witte poorten zitten nu. Dat is goed.

Maar in AS SSD kun je direct zien wat het probleem is: 31K - BAD dus je hebt vieze partities. Dat kan alleen komen als je óf een heel oude Windows-versie draait (XP) en aangezien dat niet het geval is, is er maar één mogelijkheid: je hebt Windows niet vers geïnstalleerd. Maar je hebt waarschijnlijk een cloninginstallatie gedaan. De partities zijn in elk geval niet door Windows 7+ aangemaakt.

Je kunt dit achteraf corrigeren, maar het beste is een herinstallatie. Clonen is geen nieuwe installatie; een nieuwe installatie doe je door de Windows DVD in je computer te stoppen en daarvan op te starten. Daarmee maak je nieuwe partities (de huidige verwijderen) en op de C: partitie installeer je Windows. Dan is je probleem opgelost.

• quintox
Ik heb niks gecloned hoor. Ik heb mijn Windows8 DVD omgezet naar een .iso bestand en daar een bootable USB drive van gemaakt. In de windows setup heb ik vervolgens de C partitie geformateerd en een verse installatie gedraaid.
Na wat Googlen kwam ik uit op de Paragon Alignment Tool, deze ga ik eerst eens proberen voordat ik weer een clean format doe.

Anyhow, kan het niet komen door de crash tijdens een windows update dat mijn partities gaar zijn? Lijkt me niet gezond dat het filesystem crashed tijdens het installeren van updates.

Je hebt gelijk, ik heb nog eens door mijn forum posts gebladerd, het is idd de witte Intel connector die in gebruik is ;) Het waren de blauwe marvell ports die gaar zijn.

** UPDATE **
De problemen bleven zich maar opstapelen, ik bleef maar vage meldingen krijgen dus ik heb maar een clean format gedaan ( dit keer met een Windows 8.1 iso zodat ik niet hoefde te updaten ). Ik heb beide partities verwijdert en weer opnieuw aangemaakt, dat leek het probleem te hebben opgelost.
Geen vage meldingen meer en de SSD draait weer soepel!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/f5qjgQU.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door quintox op 30-03-2015 20:16 ]

Steam profiel